Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja jus »

Poikarukka kirjoitti:Oliko niistä takaylätukivarsista joku tiedote olemassa tai jotain dokumenttia näyttää miksi hinta on 70 eikä 140e.
Oliko tässä keskustelussa kyse samasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 45#p462745
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=59286
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kuulosti juuri samoilta mitä itse mietin. Ei suoranaisesti vastausta ollut kysymykseen kuinka menetellä jos tuota kovempaa hintaa pyydetään. Itse käskin soittaa maahantuojalle. Lähettivät sähköpostiin laskelman ja hinta oli ~137euroa kipale edelleen. Saattoi olla että sekoitti varsinaiseen tukivarteen. Lähetin tarkan varaosa numeron osalle, josko se nyt löytyisi. Eli mihin tässä sitten vetoaa? Soitto GM:lle ja mihin siellä? vai pitäisikö heppujen itse se saada selvitettyä vai haluavatko edes selvittää. Kuitenki olen toisesta liikkeestä varmuudella saanut tiedon että hinta n.70e kpl ja varmasti sama osa.

Mitä tuossa luetteloita selaillut niin aero/sedan ja automaatti yhdistelmä tuntuu olevan vähän erikoisempi. Katsoin tyyppikilvestä jousikoodin (alusta numerot) niin etujousikoodi on näemmä 7, sille koodille en löydä mistään sarjaa. Autossahan on jo tehtaalta sport alusta kun aero, joten jos tuo koodi on tarkoitettu, niin että korvaa normijousituksen koodilla se ja se.

Eli jousikoodille 3 (sivulla 5 http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... y08_fi.pdf) löytyy alustasarja jonka tiedot ovat M03-04 B207 automaatti. Kuvaus vastaa täysin autoani, mutta koodi väärä. Ilmeisesti koodilla 3 olisi tavallinen jousitus jonka tuo korvaa. Eli sport alusta itsessään olisi se koodi 7, joten sille ei tietystikään löydy korvaajaa.

Kun vertaa saab-varustelistan jousikoodeja epc:n listaan, niin kaikki ovat tavallisia jousia(no mitkä löysin, osa uudempia kuin vertailu taulukko..) eli jos on jo sport-alusta autossa alkujaan, niin sille on turha etsiä korvaajaa jousikoodilla.

Taas ajatellen; jos aerossa on jousikoodi 7 niin tilalle 7-koodin sarjakin (tavallisesta tulisi sarjalla 3-->7) Ymmärtääkö joku mun höpinöitä? Näitä ei ole tarkoitettu varaosiksi vaan päivitys osiksi. Tietty olisi kiva jos joku muukin alkujaan sportin omistanut kertoisi miten valitsi uuden sarjan ettei tarvi pelätä että väärää tulisi.

Niin joo ja parasta että se hemmetin rutinakin loppui itsekseen... tosin alusta vaihtuu nyt.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Viimeisimmän tiedon mukaan ei ole alustaa saatavilla aeroon. No eipä tietysti kun päivitys osia. Kuten aiemmin mietinkin asiaa. Onko joku asentanut sport-sarjan vakiona sport-alustaiseen? Myös takabanskujen hinta pysyy. tosin nyt 120e/kpl. Jokin mättää nyt tässä hommassa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Viimeisimmän tiedon mukaan ei ole alustaa saatavilla aeroon. No eipä tietysti kun päivitys osia. Kuten aiemmin mietinkin asiaa. Onko joku asentanut sport-sarjan vakiona sport-alustaiseen? Myös takabanskujen hinta pysyy. tosin nyt 120e/kpl. Jokin mättää nyt tässä hommassa.
Eihän sinun kannata ostella samaa kamaa vakaajat yms. kun sinulla ne jo on. Satsaa ennemminkin kunnon iskareihin. Kallistuksenvakaajan kumipuslat maksaa muutaman euron ja ovat ainakin eteen helppo vaihtaa - tosin uusilla puslilla narisee taas jonkin ajan kuluttua, kunnes väljistyvät - rasvaus auttaa uusissakin kumeissa.

Jos nyt kumminkin päätät osaa Saabin kitin, niin älä heitä niitä ylimääräisiä vakaajia pois - joku voisi niistä jopa maksaa jotakin :wink: .
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Jaa, voi vissiin olla omassa SS:ssää sama ongelma. Rutisee / 'kumahtelee' aika kovaäänisesti, ja tuntuu ratissa, kun paikallaan kääntelee. Tavallaan siis 'hyppelehtii'. Ajaessa ei ko. ääniä kuulu. Autossa on Saabin oma sporttialusta. Kesällä en ole moista huomannut, mutta en nyt usko että lumikaan voi tuollaista aiheuttaa, vaikka renkaat onkin aika läskit (225/45 R17, kitkat). Olisko siis kääntölaakeri(t)?
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itselläni ei ääntänyt tai tuntunut yhtään. LAPIN reissu hajotti senkin. hemmetinmoinen bongahtelu nyt. Mitään ääntä, ei todellakaan mitään kuulunut ennen. Välillä lähti pois ja nyt taas palasi. laakeri melko varmasti, ääntä voi tulla siitä jousikumista. Mutta se taas pitäisi olla vähän erillaista. eihän jousen alapään pitäisi liukua.

En sitten ostanutkaan saabin orggis sportti sarjaa, kun sitä ei saa näemmä merkkiliikkeen mukaan aeroon... hohohoijaa. Eipä tuo ääni nyt vaivaa ajoa joten odotan hetken ja ehkä sittenkin tilaan sen konin... (taas se arvonta alko...). Tulis vaan joku hakeen tuon auton ja tois korjattuna takas. jaksas kysellä ja järkkäillä nuita korjauksia.. Talven aikana kertyny hyvä lista huoltokohteita. nyt meni akku, jarrut loppu, etupää = alustaremontti, 120tkm huolto (josta tosin suurin osa tehty).. Pientä.. enempi ongelma saada järkättyä aika siihen ja tilailla osat...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Bob »

Gryphon kirjoitti:Jaa, voi vissiin olla omassa SS:ssää sama ongelma. Rutisee / 'kumahtelee' aika kovaäänisesti, ja tuntuu ratissa, kun paikallaan kääntelee. Tavallaan siis 'hyppelehtii'. Ajaessa ei ko. ääniä kuulu. Autossa on Saabin oma sporttialusta. Kesällä en ole moista huomannut, mutta en nyt usko että lumikaan voi tuollaista aiheuttaa, vaikka renkaat onkin aika läskit (225/45 R17, kitkat). Olisko siis kääntölaakeri(t)?
Kääntölaakerithan ne - sököt kääntölaakerit, jotka jäätynyt loska on kovettanut pyörimättömiksi kimpaleiksi.

Testi (omalla vastuulla): moottori käyntiin ja toinen kääntelemään rattia reilu vartti kierros puolelleen edestakaisin - toinen pyrkii puristamaan kädellä jousta ja jousilautasta. Jos kääntölaakeri on sökö - liikkuu jousi eri tahtia nytkähdellen jousilautaseen nähden - kunnossa olevassa ei taas ole mitään liike-eroa jousen ja jousilautasen välillä. VAROKAA SORMIANNE!
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Poikarukka kirjoitti: Talven aikana kertyny hyvä lista huoltokohteita. nyt meni akku, jarrut loppu, etupää = alustaremontti, 120tkm huolto (josta tosin suurin osa tehty).. Pientä.. enempi ongelma saada järkättyä aika siihen ja tilailla osat...
Heh, aikalailla sama lista itsellä. Autolla ajettu ~135tkm:

- Ainakin takajarrupalat (levyjä en ole tsekannut)
- Iskarit edessä kolisee. Taakse on vaihdettu 2006/12.
- Kallistuksenvakaajan kumit tussahtelee joustoissa
- Kääntölaakerit lisäksi näemmä vaihtokunnossa

Varmaankin PCS:ltä pyydän tarjouksen koko hoidon kuntoon laittamisesta. Suunnitelmissa olisi laittaa joskus keväällä alle Koni FSD:t (tai ehkä Sportit, ei ole kylläkään mitään kokemuksia kummastakaan, mutta luotan Bobin kehuihin).
Bob kirjoitti:Kääntölaakerithan ne - sököt kääntölaakerit, jotka jäätynyt loska on kovettanut pyörimättömiksi kimpaleiksi.

Testi (omalla vastuulla): <clip>
Jep, pitää koittaa tuota ehdottamaasi sormienkestotestiä ;)
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

en ymmärrä miksi ne rahisisivat... voisiko olla että unohtunut suunnitella veden poisto reikä laakeri pesään. aika karseen näköinen
Vastaa Viestiin