Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nyt pienen ajomäärän jälkeen voi sanoa, että kyllä huomaa eron. En sano että sport alustaan, koska oma oli lopuillaan ja muutakin osaa väljänä. Mutta alustan perusluonne muuttui päinvastaiseksi.
Mukava kuulla, että olet ollut tyytyväinen.

Hommasitko kääntölaakerit yms. ihan paikallisesti, tarviko hommata uusia lukkomuttereita ja laitoitko polyuretaanipuslat?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Iskarit tilattiin ainoastaan ei-merkkiliikkeestä. Alkuperäisten laatu (tai noh. hintalaatu-suhde) ei oikein vakuuttanut minua. Tänään vaihtoivat molemmat koiranluut uusiin ilmaiseksi. asentajalla käynyt vissiin herpaantuminen.. Tällä remontilla ei ollut tarkoitus muuttaa autoa enää sporttisemmaksi, ainoastaan laittaan kuntoon ja bonuksena tuli jämäkkyys. Puslia ei vaihdettu. Jotain pultteja meni uusiksi asennuksessa. En tiedä tarkasti mitä. Iskunvaimentimien mukana tuli uudet pohjaanlyöntikumit ja pääty mutterit (millä kiinni yläpäähän).
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitos tiedosta! Mietin noita uusittavia muttereita ja pultteja, että pitääkö WISsiä lähteenä käyttäen tilata kaikki vaihdettavat mutterit, kun ei ole tarkoitus teettää merkkiliikkeessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Minusta WIS:ssä ei ole merkintää, että mikään pultti pitäisi uusia. Itse mietin tekeväni, mutta tuli liikaa tekemistä. Luulen että jotain vain oli hajonnut asennuksen yhteydessä. Laakerit ja suojat vaihdettiin samalla uusiin. Pultteja / tarvikkeita uusitaan tarvittaessa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei tarvitse uusia pultteja tai muttereita, ellei niissä ole mitään vikaa.

Näihän siinä kävi, että nälkä kasvaa syödessä. Iskarien vaihto ei jäänyt pelkästään eteen, vaan tuli tänään tilattua myös takaiskarit. Huomenna ovat tarvikeliikkeessä.
Sachs-iskarit tilasin, koska myös edessä on uudet ja samanmerkkiset.
Hintaa takaiskareille kertyy 140 € yhteensä (70 €/kpl). Tällä kertaa en ostanut merkkiliikkeestä. Ihmeellistä on se, että tarvikeliikkeestä ei olisi saanutkaan Sachs-etuiskareita. Sen olinkin jo aiemmin tarkistanut. Takaiskarit kuitenkin saa, kumma juttu.
Nyt tulee sitten uudet iskarit joka nurkkaan. Takaiskareissa ei nykyisellään tunnu suuremmin olevan mitään vikaa, mutta vaihdetaan ne nyt kuitenkin.
Olen koittanut kuulostella ja jonkinmoinen naputtava ääni kuuluu takaa epätasaisella alustalla ajettaessa. Ääni on melko hiljainen, joten ei mikään kovin häiritsevä. Asian olisi voinut antaa olla, mutta eipä uudet iskarit ainakaan ajo-ominaisuuksia pahenna, etenkään auton ollessa täyteen lastiin kuormattu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:Ei tarvitse uusia pultteja tai muttereita, ellei niissä ole mitään vikaa.

Näihän siinä kävi, että nälkä kasvaa syödessä. Iskarien vaihto ei jäänyt pelkästään eteen, vaan tuli tänään tilattua myös takaiskarit. Huomenna ovat tarvikeliikkeessä.
Sachs-iskarit tilasin, koska myös edessä on uudet ja samanmerkkiset.
Hintaa takaiskareille kertyy 140 € yhteensä (70 €/kpl). Tällä kertaa en ostanut merkkiliikkeestä. Ihmeellistä on se, että tarvikeliikkeestä ei olisi saanutkaan Sachs-etuiskareita. Sen olinkin jo aiemmin tarkistanut. Takaiskarit kuitenkin saa, kumma juttu.
Nyt tulee sitten uudet iskarit joka nurkkaan. Takaiskareissa ei nykyisellään tunnu suuremmin olevan mitään vikaa, mutta vaihdetaan ne nyt kuitenkin.
Olen koittanut kuulostella ja jonkinmoinen naputtava ääni kuuluu takaa epätasaisella alustalla ajettaessa. Ääni on melko hiljainen, joten ei mikään kovin häiritsevä. Asian olisi voinut antaa olla, mutta eipä uudet iskarit ainakaan ajo-ominaisuuksia pahenna, etenkään auton ollessa täyteen lastiin kuormattu.
Huomenna asennetaan tämä Saabin sporttialusta ja uudet kääntölaakerit ja vesisuojat. Kääntölaakerit ei tee enää lisää hintaa niin paljon, että kannattais jättää vaihtamatta kun kuitenkin siitä ei tuu lisää työtä.
Kyllästyin myös tuohon pieneen kolkatusääneen edestä ja takaa kuuluvaan kolahteluun. Tiedä sitten tuon satsin jousien jäykkyydestä. Konin satsin kanssa heitin arpaa, mutta tuleepahan nuo jämäkämmät vakaajat ja uudet puslat tuossa mukana.
Iskareista ei sitten varmaan pirukaan tiedä miten pitkään ne kestää.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei tuo sportti alusta minusta hirveän radikaali ole ja kun ottaa huomioon auton suorituskyvyn. Ei ole räikeän matala. Juuri sopiva sanoisin. Onhan nuita sachseja kai jo parannettu ja 50-100tkm pahimmallaankin on kuitenki aika pitkä aika. Olisin luultavasti ottanut tuon sporttipaketin jos olisi helposti ollut tarjolla. Nyt ei kaduta yhtään tuo konin valinta. Kannattaa tarkistuttaa välykset samalla puslista yms.. Juu eikä todellakaan kannata vanhaan hilua takaisin alkaa laittamaan. se on jo tyhmän säästöä.

Eikö kukaan halua halvalla lähes uusia taka-iskareita. Kuvan saa, kun pyytää. Värikoodi punainen ja osa numero: 12 776 252
Viitsisi hyllyyn laittaa haisemaan. viime toukukuussa laitatettu autoon ja ollut moottoritiellä työmatka-ajossa, ei ole mökkitetietä paukutettu tai pohjattu.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Poikarukka: Muistin kyllä täällä kaupitellun takaiskareita.

Ostin kuitenkin uudet myös taakse pitkän "painiskelun" päätteeksi.
Toinen vaihtoehto olisi ollut ajaa vanhoilla takaiskareilla. Etuiskarit oli "pakko" vaihtaa kolinan ja paukkeen takia.

Kestävyydestä (Sachs) ei tietoa, mutta toivottavasti kestää minun vuotuisilla ajoilla niin kauan kuin autolla ajelen. Pitäisi kestää, muutoin ovat heikot.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

..kukaan muu? :D
20€/pari, takavalo takuulla. Maksavat hajottamolla varmasti enempi ja roskiin laittaisin muuten mutta kun kuitenki ovat sen verran uudet, että omatunto alkaa soida. Pula-ajan lapsuus (90-luvun lama). Eikun vakavasti.. en itsekään käytettyjä osia mieti. Ei ole sen ikäinen auto, että kannattaa, mutta jos joku telonut autonsa vaikka kuoppaan tai muuten haluaa väliaikaista helpotusta niin tuossa on hyvä korvike.. Ei ole todellakaan paha rasti taakse vaihtaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuli eilen illalla vaihdettua takaiskarit.
Kyllä kannatti!

Naputtava ääni, joskin lievä ja hiljainen, poistui. Aikaisemmin etupään kolinoiden takia tuohon ääneen ei edes huomiota kiinnittänyt. Useinhan siinä käy juuri näin, dominoivan äänen hävittyä sitä kiinnittää huomiota jatkossa muihin pikkuääniin.
Mitähän seuraavaksi?

Jotenkin tuntuu kuin ajoltaankin auto olisi nyt jämäkämpi ja tasapainoisempi.
Tämä voi olla kyllä "mutua". Mielenrauhan olen saanut, joten hyvä niin.

Useaan otteeseen on täällä palstalla kerrottu, että alustan äänet palaavat pian takaisin. Toivottavasti ei kohdallani ihan heti. Voisi nyt nauttia edes jonkin vuoden nykytilanteesta (alle 20 tkm/v).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Pyysin vanhoja takaiskareita mukaan, niin olivat laittaneet ihan kaikki rojut mitä oli jäänyt asennuksessa konttiin. Jees.. no ainakin ne mitä pyysin oli mukana. Sain samalla mahdollisuuden tutkiskella vanhoja romppeita. Nyt mietin minne ihmeeseen nuo vanhat osat voi laittaa. Ei taida olla luvallista laittaa tavalliseen roskikseen?

Etuiskareita tuossa kokeilin käsillä. Mitään hassuja ääniä tai tyhjää kohtaa alussa ei ollut, mutta todella iso ero vastuksessa oli. toinen oli todella löysä. käsin sai helposti liikuteltua mäntää ja toinen sellainen ettei juuri jaksanu kuin hitaasti liutella (lähempänä uusien tuntumaa kun niitä kokeilin kotona ennen asennusta).

Takaiskarit tuntuivat keskenään samalta, mutta pieni löysä kohta alussa ja jäykistyy ekan työnnön jälkeen. Luultavasti vaikuttaa kun ovat maanneet kyljellään tovin. myös uusissa oli tämä ilmiö.

Tosiaankin äänet hävisivät. Yksi uusi ilmaantu. Takaa pelkääjän puolelta pieni kolahtelu terävissä pikku kuopissa. aivan kuin jotain olisi irti. kun niitä koiranluita jouduin käyttämään remontin korjauksessa niin mainitsin asiasta ja pyysin tarkastamaan auton vielä kerran. Tuskinpa edes tarkistivat mitenkään. Täytyy varmaan vielä itse kurkata. ottaa rengas pois. Edestä löytyi jo yksi asennus virhe, varmaan se täytyy takaakin etsiä. Voihan se olla, että siellä on jotain välystä muissa puslissa tai tukivarsissa. Tässä kun nuita aputukivarsia on useita.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:Pyysin vanhoja takaiskareita mukaan, niin olivat laittaneet ihan kaikki rojut mitä oli jäänyt asennuksessa konttiin. Jees.. no ainakin ne mitä pyysin oli mukana. Sain samalla mahdollisuuden tutkiskella vanhoja romppeita. Nyt mietin minne ihmeeseen nuo vanhat osat voi laittaa. Ei taida olla luvallista laittaa tavalliseen roskikseen?

Etuiskareita tuossa kokeilin käsillä. Mitään hassuja ääniä tai tyhjää kohtaa alussa ei ollut, mutta todella iso ero vastuksessa oli. toinen oli todella löysä. käsin sai helposti liikuteltua mäntää ja toinen sellainen ettei juuri jaksanu kuin hitaasti liutella (lähempänä uusien tuntumaa kun niitä kokeilin kotona ennen asennusta).

Takaiskarit tuntuivat keskenään samalta, mutta pieni löysä kohta alussa ja jäykistyy ekan työnnön jälkeen. Luultavasti vaikuttaa kun ovat maanneet kyljellään tovin. myös uusissa oli tämä ilmiö.

Tosiaankin äänet hävisivät. Yksi uusi ilmaantu. Takaa pelkääjän puolelta pieni kolahtelu terävissä pikku kuopissa. aivan kuin jotain olisi irti. kun niitä koiranluita jouduin käyttämään remontin korjauksessa niin mainitsin asiasta ja pyysin tarkastamaan auton vielä kerran. Tuskinpa edes tarkistivat mitenkään. Täytyy varmaan vielä itse kurkata. ottaa rengas pois. Edestä löytyi jo yksi asennus virhe, varmaan se täytyy takaakin etsiä. Voihan se olla, että siellä on jotain välystä muissa puslissa tai tukivarsissa. Tässä kun nuita aputukivarsia on useita.
Mulla oli kanssa takaa kuultavissa samaiselta puolen pientä kolahtelua ennen alusta remppaa ja nyt ei kuulu mitään. oliko sitten oikea takaiskari vai kallistuksenvaimentimen paskaksi mennyt pusla äänen lähteenä, sitä en tiedä.
Nyt hävisi myös perän luirutus taipumus kovemmissa nopeuksissa ja nopeissa kaistan vaihdoissa, joka korostui talvirenkailla.
Joku taiskin valittaa myös tästä aiheesta
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

No ei ainakaan iskarista itsestään tule. oletan että ehjät olisi..ellei irti ole jäänyt. vaihdoit vakaajan puslan? runkokumin vai jonkun muun? oliko selvästi sökö vai ihan vaihtamisen ilosta vaihtelit niitä? joku tällainen voisi olla syynä..

Yks selkeä vaikutus oli vakaus tuulella ja loskassa ajamiseen. Erityisesti kaistanvaihto tilanteessa huomaa. Tahtoa aiemmin singahtaa jonnekkin suuntaan loskapatjan ylittäessä. Nyt menee mukisematta yli.

Onko konien omistajat säädelleet iskareita myöhemmin? itse saattaisin jopa tykätä hiukan tiukemmastakin.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:No ei ainakaan iskarista tule. oletan että ehjät olisi.. vaihdoit vakaajan puslan? runkokumin vai jonkun muun? oliko selvästi sökö vai ihan vaihtamisen ilosta vaihtelit niitä? joku tällainen voisi olla syynä..
Koko sarja sisälsi jouset, iskarit ja uudet vakaajat ja siinähän tuli sitten tietenkin kaikki "hilppeet" mukana puslineen kaikkineen.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ainiin.. se oli se homma.. ei muista enää mitä kukakin autoonsa laittoi. Mutta mistä tiesit takapuslan olevan rikki?
Vastaa Viestiin