Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Onko konien omistajat säädelleet iskareita myöhemmin? itse saattaisin jopa tykätä hiukan tiukemmastakin.
Oli minulla kesärenkailla välillä "muutaman pykälän" tiukemmalla - eivät mene varsinaisesti pintakoviksi, mutta vaste alkaa olla aikas "tömäkkä" eli tehoa vaimennukseen kyllä riittää tuolloin rajumpaankin menoon. Nyt talvirenkailla ovat takaisin pehmeimmässä asennossa - huomenissa oli tarkoitus etupäätä säätää hieman tiukemmalle (kun pitää muutenkin tuota etujousitusta ihmetellä).
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:Ainiin.. se oli se homma.. ei muista enää mitä kukakin autoonsa laittoi. Mutta mistä tiesit takapuslan olevan rikki?
En tutkinut sen kummemmin ennen vaihto-operaatiota kun päätin jo aiemmin, että vaihtoon menee joka tapauksessa koko hoito. Ja kun tähän tuli osat ja työt asennuksineen ja suuntauksineen sen verran sopivasti, niin ajattelin antaa homman hoitua kokonaan liikkeellä. Sen suuntaushomman olis kuitenkin joutunut teettämään.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vanhassa autossani (ei saab, mutta GM sisarmalli, josta laadukas alusta on otettu tähänkin autoonä. tai noh sitä edeltävä mallisto, mutta laadun aisti siitäkin) koiranluun väljäksi meneminen aiheutti juuri samanlaisen äänen. Mietinkin miten tuo kuulosti niin tutulta ääneltä. Kyllä sitä etsittiin siloinkin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään vikaa, mutta koeajolla inssikin huomasin oudon kalinan. Takaisin halliin ja nykimään paikkoja. Lopulta käsi osui koiranluuhun (kallistuksenvakaajanpystytanko). Siinä kyllä välyksen tunsikin. oli meinaan millejä löysää. Vaihdon jälkeen auto hiljeni. Jos huomenna ei sada sammakoita, niin taidan ottaa renkaan irti ja kokeilla sitä ensimmäiseksi. Onko muilla kokemuksia saab:in vakaaja tangoista. onko tässä helposti väljäksi menevät. Edessä ainakin oli tangon sisuskalut muovia.

On muuten selkeä tuo ääni. Mukula kivellä aika karun kuuloista.

Kun taas järjellä miettii, ei oikein tukivarsi tai iskari tuollaista ääntä voi saada aikaa, kun painoa niillä kuitenkin kokoajan on (ei voi iskut kolisuttaa, kun auton paino on ottanut jo löysät pois). Jokin on irti tai jotain kallistuksen vakaajaan liittyen.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Vanhassa autossani (ei saab, mutta GM sisarmalli, josta laadukas alusta on otettu tähänkin autoonä. tai noh sitä edeltävä mallisto, mutta laadun aisti siitäkin) koiranluun väljäksi meneminen aiheutti juuri samanlaisen äänen. Mietinkin miten tuo kuulosti niin tutulta ääneltä. Kyllä sitä etsittiin siloinkin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään vikaa, mutta koeajolla inssikin huomasin oudon kalinan. Takaisin halliin ja nykimään paikkoja. Lopulta käsi osui koiranluuhun (kallistuksenvakaajanpystytanko). Siinä kyllä välyksen tunsikin. oli meinaan millejä löysää. Vaihdon jälkeen auto hiljeni. Jos huomenna ei sada sammakoita, niin taidan ottaa renkaan irti ja kokeilla sitä ensimmäiseksi. Onko muilla kokemuksia saab:in vakaaja tangoista. onko tässä helposti väljäksi menevät. Edessä ainakin oli tangon sisuskalut muovia.

On muuten selkeä tuo ääni. Mukula kivellä aika karun kuuloista.

Kun taas järjellä miettii, ei oikein tukivarsi tai iskari tuollaista ääntä voi saada aikaa, kun painoa niillä kuitenkin kokoajan on (ei voi iskut kolisuttaa, kun auton paino on ottanut jo löysät pois). Jokin on irti tai jotain kallistuksen vakaajaan liittyen.
Omaani vaihtoivat myös nuo vakaajan tangot (koiranluut) takuuaikana n. 50000km:n kohdalla kun etsivät kolinaa edestä - samassa yhteydessä vaihtoivat paljon muitakin osia - loppujen lopuksi kolina tuli viallisesta jäähdyttimen kiinnikkeestä, joka ei tosin selvinnyt huollossa, vaan saabcentralin vinkistä. Noissa vakaajan tangoissa ei ollut siis vikaa - eikä niitä kaiketi näihin Saabbeihin ole kovin paljon vaihdettukaan - monessa autossa nimenomaan ne kolisevat ja sitten ne vaihdetaan varmuuden vuoksi (ekana) näihinkin - osin turhaan.

Laittoivatko joustintuen torx-pultit ja keskimutterin kunnolla kiinni (kannattaa tarkistaa, kun kormitus on päällä)? Saattaa klopattaa muuten.

BtW: Omassa B-Vectrassani ei vaihdettu alustaan vajaan 200000 km:n matkalla yhtään osaa rikkoutumisen vuoksi. Ei edes takapääntuentaan, jota ihmetteli merkkiliikekin, mutta välyksiä ei vaan ollut. Itse kyllä vaihdoin jossakin vaiheessa Bilsteinin alustan, mutta en siksi, että alkuperäiset iskarit olisivat olleet sököt. Ajettavuus tuolla Bilstein-alustalla oli vähintäin yhtä hyvä(=parempi) kuin vakioiskarein SS:llä.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Eihän näistä ikinä tiedä mikä siellä lopulta kolisee. Tällä hetkellä koiranluu paras ehdokas, toinen tietysti asennuksessa irralliseksi jääneet osat. Oma vectra taas oli tyyppi esimerkki vioista. Se auto ei ollut kuin tilapäinen ratkaisu ja myytiinkin nopeasti pois. Ei tarvinut koiranluuta enempää siihen osia ostella. Yllättävän hyvä se silti oli ajaa, mutta katsoin parhaaksi siirtyä uudempaan autoon ja enemmän omanlaiseeni.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Bob kirjoitti: loppujen lopuksi kolina tuli viallisesta jäähdyttimen kiinnikkeestä, joka ei tosin selvinnyt huollossa, vaan saabcentralin vinkistä.
Voisiko tuo viallinen jäähdyttimen kiinnike oirehtia myös seuraavanlaisesta? Konttorilla omassani huomattiin "ylhäältä", eli ei siis ripustuksista, kolahtelua, kun tehtiin ns. sivuttaisheijaria sillä koneella.

Pitäisi varmaan kohtapuoleen ruveta paneen tilausta PFS:lle. :D Oulun talvisilla mukulakivikadulla arvostaisi kyllä kovasti, jos iskunvaimennus ei olisi pintakova. Tuntuu, että laatuvaikutelma on kaukana, kun kaikki irtotavara kolisee ja rämisee. :P
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin