Etupää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Etupää

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Taidat olla jäljillä asiassa... Kun minulla tuo laakeri alkoi ääntämään. Olin ajanut loska-räntä-vesikurassa pitkän matkaa "suurilla" nopeuksilla. yöksi pakkaseen ja sitten se alkoi.

Jotenkin tuo vesi nostaa sen hiekan sinne yläpäähän ja sitten alkaa rutina. Otin vanhat osat mukaani ja minusta laakereissa ei ollut mitään vikaa muutakuin hirveästi kuraa. Ja "sillä se lähtee millä tullutkin pätee".. Kovalla vesisateella rutina häipyi pois toviksi. Eli jos siellä todellakin mekaaninen vika niin ei se vedellä korjaannu. Täytyy huviksi purkaa ja tutkia se risa laakeri. Toki jos se pitemmän aikaa raapinut niin onhan sinne tietenkin oikeaakin vikaa tullut.

Luulen, että hiekkaa pääsee laakerin urasta sisään ja painon alla alkaa tökkiminen. Ja siksihän ne kurasuojatkin on lisätty. Ongelma tiedossa ja varmasti "turhia" vaihtoja tullut ja tutkittu asiaa.Tuohon voisi kehitellä jonkun tee-se-itse korjauksen. jatkokehitellä sitä vesisuojaa.

Minusta tässä autossa nuo laakerit on hieman erillaiset rakeenteeltaan kuin yleensä. Kooltaan tosi isot (ja iso rako). Varmasti ovat jotenkin altiimmin. Muistelen että aiemmassa autossa (joka muuten oli 350tkm ajettu) kun hajosi laakeri se oli reilusti pienempi ja syvällä yläpään kolossa. Tässähän se näkyy alta päin.

Olisikohan näistä coilover paketeista iloa. joissakinhan on oma valmisteinen yläpää. Tästä nyt en ole satavarma ja vielä siitä onko tälle mallille sellaista.. Muistelen erään korjaajan ranettaneen muovista eräänlaisen liukulaakerin johonkin rassiin kun ei ollut annettu laakeria mukaan ja vanha tippui muruna pois. Autoa hakiessa äijä vain mainitsi että by the way ei ole laakeria enää, but no worry laitoin muovisuikaleen.. kuulostaa hyvältä eikö.. en usko että kuitenkaa rasvalla saat toimimaan. varmaa hiekkaa siellä mikä takkuaa. pesemällä korkeintaa työnnät lisää. Kyllähän tämä aika uskomatonta on, että 100t ajettuja autoja saa ranettaa.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Pitäisköhän vaihtaa pois ennenkuin ongelmat alkaa :?:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eikö tuo kääntölaakereiden paukkuminen ole lähinnä audiokosmeettinen ongelma? Itselläkin paukkuu ja kolisee aina silloin tällöin, mutta kun tiedän mistä asia johtuu, eikä siitä oikeasti ole haittaa, niin odottelen rauhassa talven päättymistä... 8)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja TKL »

Bob kirjoitti: - helpompi vaihtaa koko auto johonkin, mihin? - en tiedä, ei tässä autokaupoillekkaan joutaisi...

Sen vain sanon, että aikaisemmissa autoissani tuommoiseen kuin kääntölaakeriin ei ainakaan näillä kilometreillä ole tullut kiinnitettyä mitään huomiota.
Komppaan täysin, ei tunnu millään toimenpiteillä olevan vaikutusta tuohon etupään rutinaan kuin hetkellisesti.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja Recon »

Bob kirjoitti:Katsotaan auttaako - laakerien vaihtoon tuskin enää alan - helpompi vaihtaa koko auto johonkin, mihin? - en tiedä, ei tässä autokaupoillekkaan joutaisi...
Mulla on alkanut tulemaan samanlaisia ajatuksia auton vaihdon suhteen. Joskus syksyllä pitäis nuorentaa. Hinnoittelin auton turbo tour-viikonloppuna TTiD Vectoriin. Hyvitys vanhasta ei oikein vakuuttanut, en viitsinut edes paljoa kommentoida. Ja nämä kolinat sun muut oireet tuskin ovat -08 mallista miksikään muutteneet.

Mutta mikä tilalle, siinäpä kymysys? Kävin kokeilemassa A4-sämpylää. Laadukkaan ja tyylikkään oloinen kiesi, ainakin uutena. Täytyy odotella farkkua kesäksi, niin näkee mahtuuko rojut perähutlariin. Sedanissa oli litran öljypullo varapyörän vieressä. Taitaa olla edelleenkin vakiovaruste...

Ei siinä auta kun alkaa kierrellä kauppoja pikkuhiljaa. Merkkiuskollisuus alkaa melkolailla hiipua, vaikka uusi SC olisikin mieleen.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kylläpä niitä osia saa kaikkiin vaihdella. jos tosiaan vain pari 15e muovilaakeria tunnin töillä niin on se halpaa siihen verraten vaikka, että vaihdanpa tukivarret joka vuosi. Niitäkin laatukärryjä nähty. ensimmäiset kesti 110tkm, luulisi seuraavinkien. Toki poikkeuksiakin on. molempiin suuntiin.

Ottaa sitten vaikka 60tkm huolto-ohjelmaan nuo..
Pitäisi etsiä jostain korvaava malli tuolle osalle, paremmalla rakenteella. varmasti jos tuo kovin yleinen ongelma niin niitä alkaa ilmestymään, kun autotkin ikäänsä nähden yleistyy.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Laitoin nyt kaikesta tässä ketjussa mainitusta huolimatta Konin keltaiset tilaukseen PFS:ltä. Pitää vielä jossain vaiheessa käydä hakemassa nuo kääntölaakerit ja niiden suojat paikallisesta. Vaimennintangon puslista en oikein vielä tiedä, mitä niiden suhteen teen. Nariseehan se, mutta onko moisen työn väärti? Ilmeisestihän ainakin apurunkoa pitää osittain löysätä noiden puslien vaihtamiseksi?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Bob kirjoitti: Jos tarkoitit etupään kallistuksenvaimentimen puslia, niin niitä vaihdettaessa ei tarvitse tehdä iskarinvaihto-operaation yhteydessä kuin irroittaa ko. kumia ympäröivä metallilenkki. Takana pitää löysätä ja laskea hallitusti "apurunkoa" hieman alas. Ja ilman rasvaa narisevat uudetkin kumit muutaman kuukauden ajon jälkeen.
Niitähän minä. Uutta puslaa ei siis tarvitse pujottaa vaimennintankoa pitkin paikalleen? Löytyykö noita mistään polyuretaanisina? PFS:n sivuilta en löytänyt.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mahtaakohan tuolla Ooppeli puolella olla vastaavia ongelmia Vectran alustojen kanssa??
alpo77
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 22:39

Re: Etupää paukkuu - taas...

Viesti Kirjoittaja alpo77 »

On ja paljon...Tiedän kokemuksesta kun olen töissä valtuutetussa Opel/saab korjaamolla :|
Vastaa Viestiin