Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Recon »

"Talven" alkaessa huomasin Contin kitkoja alle laittaessa että kuskin puolella edessä viime talven pyörinyt rengas oli kulunut keskeltä 3mm enemmän. Muut renkaat olivat kuluneet tasaisesti ja pintaa jäljellä 7mm. Kilsoja tuolloin renkailla oli 23tkm. Tuon keskeltä kulumisen selittänee alhainen paine, mutta voiko 0,2 barin ero muihin renkaisiin tehdä noin ison eron renkaan kulutuksessa. Kesäseisokin jälkeen paine tuossa ongelmarenkaassa oli 2,4 ja muissa 2,6 baria.

Nyt huollossa tarkkailin kumeja kun auto oli nostettu ylös. Ongelmarengas pyörii nyt takana. Kuskin puolella edessä nyt oleva rengaskin on lähtenyt kulumaan keskeltä. Eroa on tullut millin verran. Paineet kaikissa kumeissa on 2,8 baria.

Rengasliikkeen puolella oleva kaveri muisteli että Saabissa toinen etupyörä vetäisi enemmän. Huollon pojat eivät tuota väitettä allekirjoittaneet. Ainakaan edellisessä SS:ssä ei ollut moista ongelmaa. Painetta tulisi kuulema olla vähintään tuo 2,8 baria. Laitoin nyt 3 baria joka pyörään, mutta taitaa olla jo myöhäistä...

Renkaat ovat siis auton mukana tulleet kitkat Continental ContiVikingContact 3 205/55/16.

Kesärenkaat ovat kuluneet tasaisemmin. Pintaa jäljellä noin 3mm 33500km ajetuilla Conteilla 225/50/17.

Tällainen leuto talvi syö tietysti ahnaammin kumeja, etenkin kitkoja. Eikä tuo viime talvikaan kovin arktinen ollut...
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

aika kovilla paineilla ajelet kun 205/55-16 3bar? Mulla kait lienee luokkaa 2,4-2,6
Miten muilla? renkaina 205/55-16 Bridgestone Noranza
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja agios »

kovat on paineet mutta ei se selitä sitä toisen puolen kulumista. Ohjeissa on minulla ainakin 2.2 bar. ja talvella vaikka 0.2 enemmän. Eikä nykyiset vyörenkaat ole niin muutamista baareista ainakaan kuluminen kiinni. Ei kyllä tule mieleen muuta kuin ilman sutimisen estoa vedättäminen ja paljon. Kuluuko se tasaisesti keskeltä? Pyörimissuunta oikein? Ei oikein muuta tule mieleen.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Recon »

Tasaisesti kuluu keskeltä ja pyörimissuunta on oikein. Mun ajotyylikin on mielummin rauhallista ja ennakoivaa kuin repivää. Paineita olen ihmetellyt itsekin, mutta kivenkovaa rengasliikkeessä vannovat liki 3 barin paineisiin. Manaavat vielä kun useissa merkkihuoltoliikkeissa pudottelevat ne takaisin 2 barin hujakoille. Nykyrengas on kuulemma rungoltaan sellainen, että vaatii paineita enemmän. Vaimon Corollan 15-tuumaisiinkin pukkasivat 2,8 baria.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja mjava »

eikös renkaat kulu aina keskeltä kun on liian kovat rengaspaineet ja vastaavasti reunoilta turhan alhaisilla paineilla.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Nyky renkaan runko pitää muotonsa kovassa paineessa, mutta ei kestä olla vajaana. lötkistyy ja keskikohta pyrkii ulos pyöriessä --> kuluu enempi siitä. Ennemmin painetta kuin alipaineiset. Itsellä on talvirenkaissa 2.4 samoin kuin kesiksissä eikä ne mitenkään hassusti ole kuluneet. 2.4 auton suositus. Kesällä voi pitää hyvin 2.6-2.8 jos tykkää. Kovempi paine suojaa vähän vannettakin ja laskee kulutusta. Mukavuus (jos = pehmeys) taas kärsii.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Bob »

En tiedä missä vaiheessa renkaiden käyttäytyminen on muuttunut sellaiseksi, että noin kovia paineita joita edellä lueteltiin voitaisiin käyttää ilman, että rengas kuluu keskeltä.

Omassani kyllä ainakin kuluvat keskeltä, jos ajaa valmistajan suosittelemia paineita kovemmilla - talvella pidän 2,2 edessä ja takana. Kesällä 17":issa 0,1-0,2 enemmän.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Itselläni, -05 SS. Olen käyttänyt takana Nokian SRi:ssä 2,6 ja edessä 2,4 ja nyt ei takapää ole niin eloisa tuulella ja uraisella tiellä. Kulkee suoraan kuin kesärenkailla 2,4 paineilla jokapyörässä. V..o V70 suositus on jotain 2,7 samoilla rengaskoilla ja kyyti on pehmeämpää. Ilmeisesti saab pehmentää kovää iskunvaimennusta löysillä renkailla.
#406
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kumpia suosituksia sitä kannattaisi noudattaa, rengas- vai autonvalmistajan? Vai pitäisikö valita rengas siten, että painesuositus vastaisi autonvalmistajan suositusta? Mahtaa vaikutus olla marginaalista?

http://www.nokianrenkaat.fi antaa hauskaa tietoa :saab: malleista, 9. touko tarkoittanee 9-5:ttä, SS, SC ja CV mallit tuntemattomia. Laitoin palautetta.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Annoin palautetta Nokianrenkaille nettisivujen Saab malleista, no sain samalla mitalla..

Kysyvät nyt:
Mitkä ovat 9-3 mallin rengaskoot ja profiilit normaalisti?
Entä 9-5?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

WIS:n tiedot SS/SC:n rengaskoosta...

Kesärenkaat:

195/65/15
215/60/15
215/55/16
225/45/17
225/45/18

Talvirenkaat:

195/65/15
205/65/15
215/55/16
225/45/17

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Recon »

Soitin tänään toiseen isompaan rengasliikkeeseen, joka myy Continentalia. Ilmanpaineista sanoivat samaa tuohon Contin Contact3:een että pitää olla vähintään 2,8 bar:a tuossa 16" renkaassa. Kuulema paremmin kestää mitä enemmän painetta. Yläraja tulee kuulemma vastaan 4,5 barin kohdalla, mutta mukavuuden takia olisi parempi tuo 2,8 bar:a.

Tuo että mulla etupyörä kuluu keskeltä, epäili että jokin kulma ei ole kohdallaan? Toki liian matala paine tekee saman tempun. Kesärenkailla sopiva paine esim 17" Contilla olisi tuo sama 2,8 bar:a. 15" renkaalla riittää 2,4-2,5 bar:a.

Totesi myös että tämän päivän renkaan rakenne vaatii kovempia paineita, että se prässääntyy oikeaan muotoon.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Recon kirjoitti:Soitin tänään toiseen isompaan rengasliikkeeseen, joka myy Continentalia. Ilmanpaineista sanoivat samaa tuohon Contin Contact3:een että pitää olla vähintään 2,8 bar:a tuossa 16" renkaassa. Kuulema paremmin kestää mitä enemmän painetta. Yläraja tulee kuulemma vastaan 4,5 barin kohdalla, mutta mukavuuden takia olisi parempi tuo 2,8 bar:a.

Tuo että mulla etupyörä kuluu keskeltä, epäili että jokin kulma ei ole kohdallaan? Toki liian matala paine tekee saman tempun. Kesärenkailla sopiva paine esim 17" Contilla olisi tuo sama 2,8 bar:a. 15" renkaalla riittää 2,4-2,5 bar:a.

Totesi myös että tämän päivän renkaan rakenne vaatii kovempia paineita, että se prässääntyy oikeaan muotoon.
2,5 bar on tullut pidettyä talvirenkaissa, kun joskus "nollakelillä" tarkastaa paineita. Siinä on sitten vähän pakkasvaraa.
Kesärenkaissa tuo 2.8 bar on ihan passeli omasta mielestäni tämänhetkisillä renkailla, eikä ainakaan kulumisessa ole tullut mitään outoa.
Mielipiteet jakaantuu tuostakin ja on varmaan jonkun verran makuasiakin.
Pääasia että ei ole ainakaan alle autotehtaan suositusten.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Recon kirjoitti:"Talven" alkaessa huomasin Contin kitkoja alle laittaessa että kuskin puolella edessä viime talven pyörinyt rengas oli kulunut keskeltä 3mm enemmän. Muut renkaat olivat kuluneet tasaisesti ja pintaa jäljellä 7mm. Kilsoja tuolloin renkailla oli 23tkm. Tuon keskeltä kulumisen selittänee alhainen paine, mutta voiko 0,2 barin ero muihin renkaisiin tehdä noin ison eron renkaan kulutuksessa. Kesäseisokin jälkeen paine tuossa ongelmarenkaassa oli 2,4 ja muissa 2,6 baria.

Nyt huollossa tarkkailin kumeja kun auto oli nostettu ylös. Ongelmarengas pyörii nyt takana. Kuskin puolella edessä nyt oleva rengaskin on lähtenyt kulumaan keskeltä. Eroa on tullut millin verran. Paineet kaikissa kumeissa on 2,8 baria.

Rengasliikkeen puolella oleva kaveri muisteli että Saabissa toinen etupyörä vetäisi enemmän. Huollon pojat eivät tuota väitettä allekirjoittaneet. Ainakaan edellisessä SS:ssä ei ollut moista ongelmaa. Painetta tulisi kuulema olla vähintään tuo 2,8 baria. Laitoin nyt 3 baria joka pyörään, mutta taitaa olla jo myöhäistä...

Renkaat ovat siis auton mukana tulleet kitkat Continental ContiVikingContact 3 205/55/16.

Kesärenkaat ovat kuluneet tasaisemmin. Pintaa jäljellä noin 3mm 33500km ajetuilla Conteilla 225/50/17.

Tällainen leuto talvi syö tietysti ahnaammin kumeja, etenkin kitkoja. Eikä tuo viime talvikaan kovin arktinen ollut...
Hitsiläinen, sun kuvaus on lähes tarkalleen mitä mullakin on tapahtunut ainoana poikkeuksena, että mulla on Saab 9-5. Renkaat ovat siis täsmälleen samat contit ja myös koko sama (renkaat hankittu syksyllä 2004). Rengas oli viime talvella kuskin puolella ja keskeltä kulunut paljon enemmän kuin sivuilta, kun niillä oli ajettu vajaat 25t km.

Epäilin itse myös aurauskulmia (tosin nämä säädettiin muutama kuukausi ennen talvirenkaiden laittoa), mutta nyt talveksi siirsin renkaan päittäin edestä taakse ja ongelma ei ole toistunut. Myöskään kesärenkailla ei vastaavaa ole tapahtunut vaan näyttävät kuluvan tasaisesti. Paineet on mulla olleet maltillisemmat 2,6 tienoilla. Mystistä! Renkaat menee joka tapauksessa nyt vaihtoon ensi talveksi ellei sitä ennen vaihdu auto :oops: .
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Koitin NokianRenkaita valistaa nettisivustonsa Saab malliston suhteen, niin sieltä vastauksena paineisiin tuli, että ylipäätään 0,2 - 0,3 enemmän kuin autonvalmistajan suositus. Perusteluita ei ollut.

Saab mallisto sivuston rengaspaineosion mukaan on edelleen:
9-3 2,0 vm.2001
9.touko - ilmiselvä 9-5
900S
9000

Aika hyvin.
Vastaa Viestiin