Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
LeMansBlau
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 12:50

Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Tuli ostettua lauantaina auto ja huomasin, että muuten virheettömässä sabassa peilien ns. jalka-osien se musta matta maalipinta on alkanut tekeen paisunta liikkeitä. Eli parissa kohdassa on kuplia. 8O Onko tämä jotain kosteutta maalin alla vai auringon tekemää hallaa? Meneekö tällainen vielä 2005 vuosimallin autossa takuun piiriin? :?:
"Saapillua!"
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

LeMansBlau kirjoitti:Tuli ostettua lauantaina auto ja huomasin, että muuten virheettömässä sabassa peilien ns. jalka-osien se musta matta maalipinta on alkanut tekeen paisunta liikkeitä. Eli parissa kohdassa on kuplia. 8O Onko tämä jotain kosteutta maalin alla vai auringon tekemää hallaa? Meneekö tällainen vielä 2005 vuosimallin autossa takuun piiriin? :?:
Ostin reilu vuosi sitten -03 mallisen vanhuksen ja ei mennyt enää takuuseen, kun entinen omistaja ei ollut huolehtinut asiasta vuotta aiemmin.
Käsitykseni mukaan sinulla alkaa olemaan vähän (Vi**n) kiire asiassa.
Kertokoot osia takuuseen vaihtaneet asiasta tarkemmin.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

itselläni myös pientä kuplimista havaittavissa ja auton vuosimalli 05. Eikö tuo ole periaatteessa ruostumiseen rinnastettava ilmiö? Aika nihkeästi noihin ns. goodwill korjauksiin GM:llä suhtaudutaan. mm. yritin korjauttaa etupenkkien reunaosien kurttuisuutta (autolla ikää 2V 3kk) eivätkä enää korjanneet :!: Olisi edellisen omistajan kuulemma pitänyt hoitaa ajoissa... :evil: :twisted: vähän kait sitä edellistä omistajaa asia on kiinnostanut kun uudesta oli jo kaupat tehty.. Enkä itse asiaan ollut osto vaiheessa kiinnittänyt huomiota. Foorumi aukaisi silmäni..
Paljon näihin goodwill korjauksiin vaikuttaa myös paikallinen huolto, jonka kautta käsittääkseni tällaiset pyynnöt tullaan tekemään, eli myös heidän tahtotila vaikuttaa asiaan.. luulisin, kertokoon taas viisaammat miten asia oikeasti menee
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja H&M »

En usko että se on ruostumista, se pinnote vaan irtoaa. Itellä sama juttu, ostin syksyllä -03 mallin auton. Molemmilta puolilta ne peilit heikossa kunnossa, samoin kuin kuskin kahva. Sovin myyjän kanssa että ne laitetaan liikkeen laskuun. Auto kävi maalaamolla talvella, kesti pari päivää ja nyt ne on kuin uudet!
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Mun mielestä materiaalivika... ja sama ongelma ilmenee ennemmin tai myöhemmin ainakin ensimmäisissä SS malleissa... eli tyyppivika. Vaadi osat maahantuojalta, maksa itse vaihtotyö. Noin se mulla meni.
-Mscrnt-
LeMansBlau
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 12:50

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Tänään kävin liikkeessä. Lupasivat osat takuuseen työ jää itselle. Autoni on 11/04, mutta vuosimallia -05. Onko joku vaihtanut noita itse? Millainen homma ja olisko mitään vinkkejä.
Merkkihuolto velottaa tuosta työstä 8 tunnilta! 8O *usetuksen makua mielestäni...
"Saapillua!"
Tzeipii
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 23:26
Paikkakunta: Vaasa

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja Tzeipii »

Onhan tuo aika uskomatonta, että tuollaista ylipäätään tapahtuu "laatumerkille" näinkin yleisesti.
Itse neuvoisin viemään auton lähimpään ammattitaitoiseen automaalaamoon, koska nämä uudetkin saabilta tulleet vaihto-osat voivat parin vuoden kuluttua tehdä saman maalauksen osalta.
Teknistä etumatkaa odotellessa
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja Hetero »

LeMansBlau kirjoitti:Tänään kävin liikkeessä. Lupasivat osat takuuseen työ jää itselle. Autoni on 11/04, mutta vuosimallia -05. Onko joku vaihtanut noita itse? Millainen homma ja olisko mitään vinkkejä.
Merkkihuolto velottaa tuosta työstä 8 tunnilta! 8O *usetuksen makua mielestäni...
Aika rauhallisesti taitavat asennuksen ottaa :o

Tzeipii:llä tieto paljonko noiden maalauttaminen maksaa?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
LeMansBlau
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 12:50

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Hetero kirjoitti:
LeMansBlau kirjoitti:Tänään kävin liikkeessä. Lupasivat osat takuuseen työ jää itselle. Autoni on 11/04, mutta vuosimallia -05. Onko joku vaihtanut noita itse? Millainen homma ja olisko mitään vinkkejä.
Merkkihuolto velottaa tuosta työstä 8 tunnilta! 8O *usetuksen makua mielestäni...
Aika rauhallisesti taitavat asennuksen ottaa :o

Tzeipii:llä tieto paljonko noiden maalauttaminen maksaa?
Huollossa kehui, että päällä on joku muovikalvo ei maali. Tiedä häntä sitten. No jokatap. alumiiset jalat sais varmaan varmimmin kestään kuorrutuksen, kun veis kunnon maalarin käsittelyyn. Tai sitten ei.. :roll:
Nyt kun saan uudet, niin luultavasti niitten tuleva kuplinta on jonkun tulevan omistajan päänvaiva. :lol:
"Saapillua!"
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja m&m »

Maalia se ainakin omassa oli joka rupesi kuplimaan ja kuplat rikkomalla alta paljastui oksidoitunutta (eli "ruostunutta") alumiinia. Halpaheikki "paine"pesurilla lähti ihan vahingossa suuria läisikiä irti, eikä pinta ollut ollenkaan muovimaisen sitkeää vaan hilseili kuin maali.

Suttaa ja sekundaa ne on, paljon niitä näkyy liikenteessä joissa vaurio on vielä kuplimisvaiheessa. Ihan perinteinen alumiinin maalausongelma. Itse sain tingattua kolmivuotiaaseen osat takuuseen, vaihtotyön jouduin maksamaan itse (80€). Tiedä sitten, onko nämä uudet jotain muovikalvoa, toistaiseksi on pysynyt kiinni.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja upi »

Peilien jaloissa on kysymys varmaankin pulverimaalauksesta, jolla saadaan "muovikalvo" kappaleen pinnalle.

Maalin irtoamisen voi aiheuttaa huono ( ympäristöystävällinen) esikäsittely, sillä
kromin käyttö on nykyisin pannassa.

Yksi vaihtoehto voisi olla valukappaleen huokoisuus, jolloin kaasut korkeassa noin 200 asteen lämmössä irroittaa ( laajentumalla) maalikalvoa.

Nämä olivat vain pikaisia heittoja pysyvyys ongelmaan.


Linkkejä:

http://www.vtm.fi/jauhemaalaus/

http://www.purso.fi/ ( mene pintakäsittely alueelle )

Mielenkiintoinen linkki moottoripyörä.org pulverimaalauksesta

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 19673;st=0
LeMansBlau
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 12:50

Re: Peilien varsiosien maalipinnat kuplii?

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Jäikin kommentoimatta tähän. Eli peilin varret vaihdoin viikonloppuna. Vaihtotyö kesti ensikertalaiselta noin 25 min. yhteensä. 8O
Vanhat varret pitäis kuulema palauttaa, ettei mene jälkimarkkinoille. Voihan noi viedäkin kun joskus sinnepäin eksyy...
"Saapillua!"
Vastaa Viestiin