Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja mike »

booster1000 kirjoitti:
mmyllari kirjoitti:Paljonko muuten maksoi virtalukon / rattilukon vaihto? Mulla kuuluu silloin tällöin käännettäessä naksuntaa, ja kerran on tullut lukitusvirheestä kertova viesti. Epäilen, että sama vika voi olla myös minulla. Saab 9-3 Aero vm 03.
Sähköisesta rattilukosta asennuksineen päivineen antoivat hinnaksi n.700-800e.

Edelleen odotellaan vastauksia alihankkijalta..
Eikös tästäkään ole kuulunut vielä mitään?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

EIKÖ VIELÄKÄÄN TIETOA RATTI-JUMI / RATTILUKKO ASIASTA :?: 8O
Entä, eikö kukaan tiedä lukkoversioista per vuosimallit? :roll:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
booster1000
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 10:08
Paikkakunta: Naantali

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja booster1000 »

ptpjok kirjoitti:EIKÖ VIELÄKÄÄN TIETOA RATTI-JUMI / RATTILUKKO ASIASTA :?: 8O
Entä, eikö kukaan tiedä lukkoversioista per vuosimallit? :roll:
Soitin viimeksi heinäkuussa asiaa hoitavalle edustajalle.
Tällä kertaa sanottiin että vastauksen saaminen voi kestää jopa vuoden(?). Saamani tiedon mukaan on joku toinenkin juttu tutkimuksissa ja sen tiedon saaminen on kestänyt jo pidemmän aikaa.

Olisiko jollain laittaa vertailukuvaa vm-02/03 rattilukosta? Lähinnä kiinnostaa niiden kahden "rautapiikin" kärjet (jollain tarkempaa termiä tiedossa?) jotka tulee ulos. Käsittääkseni niissä kärjissä ei pitäisi olla mitään kulumia/jälkiä (paitsi tummaa likaa). Minun rattilukossa oli kummankin kärjen päässä täysin kirkkaat ja puhtaat parin millin viirut(kun rauta hangannut rautaa tmv. vasten).

Kiinnostaisi kanssa tietää nuo rattilukkojen versiot (milloin vaihtunut uudempaan) kun kerran kolmea eri versiota on käytössä.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Nostetaas tää ketju ihan mielenkiinnosta ylös ja kysytään onko jumituksesta johtunut ongelma selvinnyt? Jos kyseisen ongelman omistaja on vielä kuulolla.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ihan yleisesti ottaen tämäkin taas muistuttaa mieleen että rattilukko on kyllä yksi käsittämättömimmistä "turvavarusteista" joita autoilun historiassa on kehitetty. Ei tulisi kuuloonkaan nykyään kehitellä mitään toimintaa joka vikaantuessaan saattaa johtaa ohjauksen lukkiutumiseen. Toivottavasti tämäkin varuste saataisiin vähitellen kiellettyä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ajonesto estää autoa käynnistymästä ja siten ajamasta autoa. Rattilukon tehtävä on estää auton hinaaminen tai ainakin vaikeuttaa sitä. Tuskin tulee poistumaan. Tilalle pitäisi kehittää jokin muu järjestelmä estämään luvaton hinaaminen, jos ratti kuitenkin kääntyy. Vaihtoehtona voisi olla pysäköintilukko lukitsemalla renkaat. Lavetilla pois vientiä ei estä edellisetkään, mutta näin hyvin "varustautuneita" varkaita vastaan ei ole ollut tarkoituskaan suojautua.

Sähköinen rattilukko on pyritty toteuttamaan niin, ettei se voi laueta päälle kesken ajon. Kyseeessä on kuitenkin tekniikka, joka voi pettää varmuustoimista huolimatta. Riski on kuitenkin minimoitu. Minun mielestäni rattilukko ei ole ollenkaan käsittämötön keksintö. Useissa autoissa ei ole murtohälyttimiä ja niidenkin suoja perustuu kuulo/näköhavaintoon ko. murtotapahtumasta. Röyhkeät varkaat murtautuvat autoon ja hinaavat sen muualle rauhallisempaan paikkaan putsattavaksi, jos ratti- tai pyörälukkoa ei ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja 966 »

Sen hinaamisen estää Saabin muinaiset vaihdelukotkin, vaikka ei ne auton varastamista estä. Joskus 80-luvulla oli paikallislehdessä juttu jonka mukaan oli anastettu 96:n Hyvinkäältä ja yritetty ajaa peruuttamalla Mäntsälään, mutta ote oli herpaantunut ennen maalia, ja kuuppa livennyt ojaan ja ohikulkijan ilmoituksesta poliisit korjanneet "peruutusmestarin" talteen. Sitkeä sissi, niska varmaan kipeenä, mutta kai se kävelyn voittaa.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vaihdelukko on tosiaan paljon turvallisempi, toki siinäkin vikaantuminen voi aiheuttaa vaaratilanteen mutta esim moottorin sammuminen ajossa yllättäen on yleensä paljon vaarallisempi kuin että pakki vaikka jäisi päälle tai jotkin vaihteet ei menisi päälle niinkuin viallisissa 99/900OG lukoissa saattaa käydä.

Jos hinaamista haluaa haitata niin ettei kytkin pohjassakaan onnistuisi, voisihan laittaa jonkun lukkosysteemin vaikka takapyörään ja mitoittaa niin että vauhdissa päällemennessä salpa hajoaisi suurella todennäköisyydellä.
Vastaa Viestiin