ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja ch »

Nooh...
Siis kauhuskenariossahan saat jopa enemmän kun sen +6dB...

Oviin tulevat uudet suppasethan on 88dB/4ohm.
Vakio-ovikaiutin on 2ohmia ja voisin arvata, että siksi herkempi kuin 88dB, mutta kuvitellaan, että senkin herkkyys on silti juuri tuon samat 88dB.
Tästä syystä sinulla on nyt -3dB ovikaiuttimissa, vakikaiuttimeen verrattuna.

Kojelautaset ovat +3dB uusiin ovikaiuttimiin verrattuna. Paitsi että ovikaiuttimia soitettiin -3dB, kuten edellä todettiin. Eli eroa kojelautasten hyväksi +6dB (siis vähintään). Jos vakio-oviämyyri olikin herkempi ja vakiokojelautaset vastaavasti epäherkemmät, niin eroa on kojelautasten hyväksi (tai lähinnä pahaksi) vieläkin enemmän!

Että siksipä tuo saappaan audiopuoli onkin juuri todellinen ongelmatapaus.
Sitä on melkeen mahdoton saada soimaan hyvin, virityksestä riippumatta.
Sen takia meikäläinen suosii "aktiivijärjestelmää", jossa jokaselle kajarille tulee oma vahvistin siten, että tasoa voi vapaasti säätää kaiutinkohtaisesti.

Mutta lähtökohta virittelyille on tuon 150 järjestelmäpäivityksen jälkeen selvästi parempi kuin vakijärjestelmästä suoraan.
300-päivityksestä vieläkin parempi.

Tuosta 150järjestelmästä saa helposti todella hyvän.
Tarvitset siihenkin uuden nelikanavaisen vahvistimen.
Piuhat poikki penkin alta ja sisään uuteen vahvariin, jolla ajat sen jälkeen sekä ovikaiuttimia, että hattuhyllyn norsunkorvia/takakontin suppasta...
Todella "helppoa ja yksinkertaista". Saat säädettyä ovikaiuttimiin sen puuttuvat +6dB, ja taakse aktiivibassoa juuri niin paljon kuin haluat. Mahtavaa!
Unelmajärjestelmä!

Älä nyt kuitenkaan heti mene vahvistinkauppaan, vaan kuuntele päivitys ensin.
Ehkä sointi onkin riittävän puhdas ja ääni sopivan kirkas? Korostumia/vaimentumia voi ensihätään yrittää korjata klarionin basso/diskantti-säädöillä...
Arvaan tosin, että melko peltiseltä voi ääni vaikuttaa, jos kojelautaset pääsee dominoimaan vähääkään...

Raportoi, miten projekti etenee ja miltä vaikuttaa.
Meikäläinen saattaa myös innostua tuosta 150-päivityspaketista vielä.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja mordai »

En tiedä kumpi ymmärsi / ymmärtää väärin, mutta eteen ei jää mitään orkkis kajareita. Etupään äänet tulee puhtaasti DLS:n 3-tie sarjasta. Faderilla saa tasapainon takana olevien orkkisten kanssa säädettyä.

Saatan ehkä kokeilla miltä tuo orkkis keskikajari kuullostaa, mutta sen saa varmaan 10 minuutissa vaihdettua 4 ohmiseksi.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja ch »

Tjoo, kyllä mä luulen ymmärtäneeni, että mitä ajat takaa.
Kaikki vaihtuu edessä ja mahdollisesti keskikaiutinkin.

Jos oviin löytyisi 6-puolikkaat jotka olisivat 2ohmia/91dB, eivät pääsisi kojelautaset dominoimaan. 4ohmia/88dB, tulee tuon sarjan kojelautaset soimaan +6dB...

Mutta korvalla sitä ääntä kuunnellaan, eikä laskukaavoilla.
Että voi siitä ihan hyväkin tulla. Ei sitä kokeilematta tiedä.
On niitä kikkakepposia niiden kojelautasten vaimentamiseksikin, jos osoittautuu, että soivat liian lujaa.
Ja kuten sanottu, diskanttia ensiavuksi hieman pienemmälle ja bassoa isommalle...

Kuunnellaan...
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja mordai »

8O

Miksi kojelautaset dominoisivat??? Kaikki etulautaset (pl. keskikajari jos sen laitan) ovat 4 ohm ja yhdestä kokonaisuudeksi suunnitellusta sarjasta? Kajareille lähtee tavara ko. sarjaan tarkoitetusta jakosuotimesta...

Ej jummarra :roll:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja ch »

No otetaanpas vielä kerran:
Eli vakiovikajari olisi 2ohmia. Uusi on kuitenkin 4. => -3dB.
Uusi ovikajari on 88dB ja uudet kojelautaset 91dB. => +3dB.
Yhteensä +6dB.
Lisäksi mulla on vahva epäilys, että koska vakiovikajari on 2ohmia se olisi siksi myös herkempi kuin 88dB... Olettamus joka perustuu empiiriseen kokemukseen.

Oletetaan, että vakio 2 ohminen ovikajari olisikin herkkyydeltään juurikin tuon 91dB. Sillon sulla olisi vielä -3dB noiden edellistenkin päälle, eli peräti +9dB, joka on jo melko järkyttävästi.
Tämä siis siinä kauhuskenariotapauksessa.
Toivomme tietenkin, että näin ei ole ja että vakiovikajari olisi 2ohmia ja VAIN 88dB.

Lisäksi (!) toivomme, että vakikojelautaset eivät ole EPÄherkempiä kuin 91dB!
Joka ei ole ihan itsestään selvyys sekään, koska ovat pioneerin pilipali OEM-laatua ja 4 ohmia. Hyvinkin voivat olla esimerkiksi juurikin tuon 88dB esimerkiksi.
Jolloin sulla on taas +3dB!!! Eli nyt jo yhteensä +12dB!!!

Olisi ihan oikeasti hyvä tietää, että mitkä niiden vakikajareiden herkkyydet on.
Minä en tiedä.
Tietäisköhän joku muu?
Meinaan, että saappaan äänentoiston totaalisen tärvelyn mahdollisuus on olemassa.
Eikä ole edes kovin vaikeaa se... ;-)


EDITTIÄ::::
Vai aiotko viedä kojelautasille kokonaan uudet piuhat ovikaiuttimista?
Silloin tosin ymmärtääkseni varoitusäänet lakkaavat olemasta?
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja mordai »

Juu, noitten laskeminen on oma hommansa mutta perus ajatus MIKSI niitä pitäisi laskea on se mikä ihmetyttää eikä mene mulla jakeluun...

Jos nyt lähdetään siitä että tuo ES1-7 sarja on suunniteltu soimaan edessä yhteensä 5 kajarilla. Nämä kaikki 2 ohm ja suunniteltu kokonaisuudeksi.

No, jos KAIKKI 5 kajaria poistetaan ja korvataan käsittääkseni melko pro valmistajan KOKONAISUUDELLA, mitä väliä sillä on mitä siellä on aikaisemmin ollut ja millä impedansseilla? Yksi kokonaisuus vaihdetaan toiseen kokonaisuuteen. Linjalähtöjä on kyllä kaksi, yksi AMP1:stä ja toinen soittimesta, mutta tällä tuskin on isoa merkitystä, kun puhutaan kokonaisuudesta.

Aikuisten oikeesti, en käy keskustelua kinastellakseni. Haluan ymmärtää järjestelmän päälle ja sen mikä vaikuttaa mihinkin.

Noh, onneksi tuossa DLS:n jakosuotimessa on tweeterin kolmiportainen ja keskiäänen kaksiportainen tason säätö. Ehkä sillä voi jotain kompensoida, mikäli tarvetta on. Tarkat speksit noista DLS:stä löytyy täältä: http://www.audiohellman.fi/sivut/dls-pdf/specup36a.pdf
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja ch »

Juu, en uskokaan, että haluat kinastella.
Muakin kiinnostaa tämä asia ihan aikuisten oikeasti... :-)

Kaikkein parhaimmassa mahdollisessa tapauksessa asia olisi juuri noin kun sanot.
Mutta kun ne saappin ingenjöörit eivät ole saaneet siihen ooppeliinsa sitä mainitsemaasi 'kokonaisuutta', vaan heitelleet sinne niin sanotusti 'mitäsattuu'.
Eli ovissa on 2 ohmiset. Lautaset on 4 ohmiset.
Ensimmäinen ongelma muodostuu tästä.
2 ohmisen ovarin korvaaminen 4 ohmisella = ongelma. Kuuluu hiljempaa.

Toinen ongelma on alkuperäiskaiuttimien herkkyys suhteessa uusien herkkyyteen.
Saisi hyvin mielellään olla samat, että uusi ei soi vanhaa lujempaa, tai tietysti se basso saisi soida, mutta siinähän meillä on jo joka tapauksessa -3, vaikka se jakosuodin olisi vaimennettu muitten osalta miten tahansa.
Eikö niin?

Kolmas ongelma:
Ne varoitusäänet.
Niitä voisi ehkä haluta kuunnella.
Tai ainakin minulle tuli vähän orpo olo, kun varoitusäänet yllättäen lakkasivat kuulumasta ajon aikana klarionin sulkiessa linjat väärän napaisuuden takia yhdessä kaiutinpiuhassa...
Noh... Ne varoitusäänethän saa helposti suodatettua pois myös jakosuotimella! Ylipäästö vaan kiloherzin paremmalle puolelle ja homma on hoidettu! Ei varmasti kuulu mitään! ;-)
Eli kauheesti ei oikeen vois niitä kojelautasia jakosuotimella ylipäästösuodattaakaan...

Tästähän saakin jo oikeen kunnon sopan aikaiseksi kun vielä sotketaan edellisiä kaikin tavoin ristiin oikeen kunnolla.

Vaikeaako?
Minun mielestä ainakin, mutta ei toki mahdotonta.

Eli sinun asemassasi minä toimisin juuri niin kuin itsekin olet ajatellut.
Ensin asennetaan ne osat mitä on saatu ja tilattu.
Sitten kuunnellaan.
Ja sen jälkeen ryhdytään muihin toimenpiteisiin, jos on tarvetta.

Ja JOS on tarvetta;
Sitten ostetaan 4 kanavainen vahvistin.
Kaiutinlähdöt poikki kuskin penkin alta. 4ohmin vastukset kuormaksi orkkisvahvarille. Tehonkestoa saa olla parikymmentä wattia/vastus.
Linjatasomuuntimet rinnan näiden 'virtuaalikaiuttimien' kanssa.
Linjatasomuuntimista signaali uuteen nelikanavaiseen.
Nelikanavaisen lähdöt kiinni ovikajareihin ja toisista lähdöistä norsunkorvat taakse.
Taatusti pelaa ja tasot saa säädettyä tasan haluamikseen/kaiutin ja BASSOA ON suoraan sanottuna aivan PR#&"%!%STI!!! :-)
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja mordai »

Niiiniin.... sen ymmärsin alunperinkin että ohmien kasvaminen vähentään ns. tehoa / äänen voimakkuutta. En usko että tämä on ongelma, koska teho pienenee kaikissa kajareissa yhtä paljon ja uskon että soittimessa riittäää kääntövara kaakkoon.

Jep, bassokin soi hiljempaa, mutta suhteessa muihin yhtä hiljaa. Eiköhän ne varoitusäänet tule sieltä tweeteristä ja midistä. Jos järjestelmä ne dumppaa, ei voi mitään. Tän kanssa voin elää. Onhan se i -merkki kuitenkin aika isolla keskellä mittaristoa ja sidiä.

Jeps, katotaan ja kuunnellaan miten tämä ratkaisu toimii ja päivitellään sitten. Noi DLS:t on sen verran laadukkaat että uskon niitten toimivan ihan hyvin. Edellisessä autossa olivat kiinni suoraan Alpinen soittimessa jossa (nimellis?)lähtö 60w. Ihan hyvin rokkasivat. Alpinesta jäin kyllä kaipaamaan ajoituksen säätöä... Sitä ei sitten tällä mankalla säädetä muuta kuin päätä siirtämällä keskemmällä :wink:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

mordai kirjoitti:Jos nyt lähdetään siitä että tuo ES1-7 sarja on suunniteltu soimaan edessä yhteensä 5 kajarilla. Nämä kaikki 2 ohm ja suunniteltu kokonaisuudeksi.

No, jos KAIKKI 5 kajaria poistetaan ja korvataan käsittääkseni melko pro valmistajan KOKONAISUUDELLA, mitä väliä sillä on mitä siellä on aikaisemmin ollut ja millä impedansseilla?
Tätä keskustelua seuranneena ja jopa osallistuneena on yksi asia jäänyt mietityttämään. Olethan ottanut huomioon, että nuo etukaiuttimet ovat tosiaan eri impedansseilla? Kuten tuossa on mainittukin kojelaudalla olevat ovat 4 ohmisia ja ovissa 2 ohmiset (tuossa yllä sanot, että kaikki 2 ohmisia). Kun tässä sun uudessa DLS:n sarjassa on jakosuotimet, millä on tarkoitus jakaa äänet eri kaiuttimien välillä, millä meinaat tuota käyttää, kun Saabin alkuperäisessä järjestelmässä nuo eri audiosignaalit kojelaudan ja ovien kaiuttimille tulee eri vahvistimelta? Eli oviin tulee siitä kuskin penkin alta ja kojelaudalle suoraan vakio radiolta.
ch kirjoitti:Jos oviin löytyisi 6-puolikkaat jotka olisivat 2ohmia/91dB, eivät pääsisi kojelautaset dominoimaan.
Ameriikan ihmemaassa ovat ainakin asentaneet ilmeisen onnistuneesti Infinityn 2 ohmisia kaiuttimia noihin oviin. Kappa sarjan 62.7 on ainakin tälläinen sopiva ja muistaakseni sopii syvyytensä puolesta myös ovikoteloon, sehän saattaa myös tulla ongelmaksi. Tuollaiset oli mullakin yhdessä vaiheessa suunnitelmissa, mutta suunnitelmiksi ne ovat ainakin toistaiseksi jääneet...
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja mordai »

Noniin... nyt rupes leikkaamaan! Olin käsittänyt aikaisemmista viesteistä että KAIKKI kajarit orkkiksessa ovat 2 ohmilla... Olisitte heti sanonu että VAIN ovikajarit ovat 2ohm, muiden ollessa 4 ohm.

Sinne kojetaululle ei sii jää mitään alkuperäisiä kajareita. Kaikki kajarit edestä pois, tilalle uudet. Eli, per laita: 1 x 6,5" DLS UP6 4ohm, 1 x 2,5" DLS UP2,5 4ohm, 1 x 1,1" DLS UP1C 4ohm.

Nämä kytken niin että AMP1 jakaa äänen suoraan bassolle ja keskikajarille. Radiolta tuleva signaali kytketään jakosuotimeen josta ääni jaetaan keskiäänelle ja tweeterille.

Sitten vähän tietoja WIS:stä: Premium 150 sarja (eli ES1-7) sisältää etuovissa 6.5" 2 ohm kajarit + kojelauta, vasen/oikea 3.5" 4ohm + hattuhully ja keskus kojelaudassa 4" 4 ohm

Autossa ei siis tällä hetkellä ole mitään 2 ohmista kajaria vaan nämä ovat ne päivityspaketin ovikajarit, joita en siis asenna. Ainoa riski on siis että ovet eivät soi riittävän kovaa... jos ei, sitten laitetaan toinen vahvari!

Nyt on WIS naaman edessä, joten kysykää vaan jos jotain vielä epäselvänä. DLS:ien tiedot löytyy http://www.dls.fi -> 6,5" järjestelmät ja UP36i.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja 966 »

Turvavyöhälyäänien häipyminen uudella vahvistimella ja 3-tie sarjalla oli pelkkää plussaa. Peruutustutka on jälkiasennusmallia, eikä kärsinyt muutoksesta, mutta "vilkkureleen" äänen puuttuminen haittasi jo ajoa. Kytkin diodien kautta vasen/oikea vilkunjohdoista signaalin 12V releelle joka on asennettu kojelaudan vasempaan päätyyn varokerasian kannen alle "raksuttamaan". Samalla entinen keinotekoinen (ruma) klomp klomp-ääni muuttui rehelliseksi releen naksumiseksi.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Päivitetty on myös täällä, paikkana Oulu tällä kertaa.

Asiasta tarinaa enemmän "audiobasson puolesta" aiheen alla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin