Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Saabi on ollut alla reilun viikon, ensimmäistä kertaa ja oikein tyytyväinen olen ollut. Yhtenä päivänä kuskin puolen xenon-lähivalo sanoi itsensä irti, mutta toimi seuraavan käynnistyksen yhteydessä. Onkohan ihan normaalia? Ilmeisesti poltin vetelee viimeisiään...?

Mutta sitten varsinaiseen asiaan. Käsittääkseni xenonien päälle laittaminen kuluttaa niitä paljon/eniten (korjatkaa jos olen väärässä), niin minkä ihmeen takia ainakin oma Saabi sytyttää ne kun kääntää virta-avaimen ON-asentoon ja sammuttaa ne hetkeksi käynnistäessä jonka jälkeen ne syttyvät taas. Enkä ainakaan itse ehdi kääntää avainta niin nopeasti ettei xenonit sammuisi hetkeksi.

Tästäpä mieleeni juolahtikin, että saisikohan huollon pojat ohjelmoitua niin, että ajovalot syttyvät vasta kun moottori käy, eivätkä turhaan kun laittaa virrat päälle. Näin ollen xenonien käynnistyskerrat vähenisivät puoleen ja mahdollisesti elinikä pitenisi? Toki vaihtoehtona on laittaa valokatkaisijasta parkit päälle ja käynnistyksen jälkeen ajovaloautomatiikka päälle (näin eräs taksi-isäntä neuvoi rengilleen, renki kertoi)

Mikä siis avuksi? :)
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja julle05 »

itse teen niin että laitan katkaisimen aina 0 asentoon kun sammutan auton ja laitan on asentoon kun starttaan, koska jatkuva valojen rämppäys lyhentää todella paljon polttimoiden elinikää...

jos valo vilkkuu kertomallasi tavalla se viittaa kosketushäiriöön jossain tai vialliseen ballastiin.
HID polttimo kun sammuu(palaa) niin se on kyllä ennen sitä niin himmeä ettei sen villkumista luulisi edes huomaavan... :mrgreen:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

julle05 kirjoitti:itse teen niin että laitan katkaisimen aina 0 asentoon kun sammutan auton ja laitan on asentoon kun starttaan, koska jatkuva valojen rämppäys lyhentää todella paljon polttimoiden elinikää...

jos valo vilkkuu kertomallasi tavalla se viittaa kosketushäiriöön jossain tai vialliseen ballastiin.
HID polttimo kun sammuu(palaa) niin se on kyllä ennen sitä niin himmeä ettei sen villkumista luulisi edes huomaavan... :mrgreen:
Itsekin olen juuri tuota tapaa harkinnut, mutta onhan se rasittavaa... Sama kuin autossa ei olisi ajovaloautomatiikkaa. Eikä emäntäkään sitä varmasti muista kun joskus tolla ajelee.

Ja itse poltin ei siis vilkkunut, ei vaan palanut yhden ajomatkan (4km) aikana. Seuraavassa käynnistyksessä vika-ilmoitusta ei tullut ja kävin katsomassa niin hyvinhän se paloi !
AaPee
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 13:10
Paikkakunta: salo

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja AaPee »

Hei!
Itse ratkaisin ko. asian siten että asensin erilliset huomiovalot.
Hellan uudet led-valot sopivat juuri ja juuri alasäleikön ripojen väliin ja ovat jopa kohtuullisen hyvännäköiset !
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

AaPee kirjoitti:Hei!
Itse ratkaisin ko. asian siten että asensin erilliset huomiovalot.
Hellan uudet led-valot sopivat juuri ja juuri alasäleikön ripojen väliin ja ovat jopa kohtuullisen hyvännäköiset !
Ööh, eli kytkit nämä huomiovalot miten? Ja tarkoitus olisi kuitenkin ajella ne xenonit päällä...
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Siis miten teillä nämä valot nyt sitten toimivat? Huomiovalot palavat aina ja xenonit saa sitten kääntämällä päälle vai mitä ihmettä?! :roll: :?:
9-3:ssahan on kolme asentoa valoille; 0-asento (mikään valo ei pala), parkkiasento ja automatiikka (joka siis sytyttää xenonit sekä ON-asennossa että moottorin käydessä).

Kun itse vain haluaisin, että xenonit palavat kun moottori on käynnissä eikä silloin kun virrat ovat päällä...
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Kun en nyt mitään huomiovaloja halua, vaan pelkät xenonit kun auto on käynnissä.

Onnistuisikohan jollakin sulakkeella (tai ohjelmoinnilla kuten aikaisemmin mainitsin) poistamaan xenonien syttymisen virta-avaimen ollessa ON-asennossa. Eli sytyttää vasta kun käynnistää auton?
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Asia kunnossa, näin vähän ajattelinkin...

Täytyy kysyä huollon pojilta kun menee perjantaina huoltoon (toisioilmapumppu oireilee/oireili, onneksi menee automyyjän piikkiin...)
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Xenonit ja ajovaloautomatiikka?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Eipä kuulemma voi ohjelmoida valoja noin. Eli valot syttyvät sekä virta-avaimen ollessa ON-asennossa sekä auton käydessä. Ja käynnistyksen välissä valot sammuvat hetkeksi...

Ainoa vaihtoehto on siis laittaa valokytkin parkkiasentoon ennen virtojen päällelaittoa.
Vastaa Viestiin