9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

kalle37 kirjoitti:Katselin tuossa DOC powerin sivuilta noita käppyröitä. Aika rajuja väännön lisäyksiä. Mitnköhän mahtaa kytkin ja vaihdelaatikko kestää moisen lisä väännön.
Ajattelin kummikin pitää autoani useamman vuoden enkä halua vaihdella laatikkoa sen takia jos vääntö rikkoo sen. Ei varmaan laatikoita ihan halvalla saa.
Kytkimen /levyn hajomisen voi nyt jotenkin sietää, mutta toivottavaa sekään ei tietysti ole.
Eihän tietysti aina ole pakko lähettää joka liikennevaloista kumit savuten kaikkien teinien kanssa ja vaikka vääntöä piisaisi, ei ole pakko väännättää kaasu pohjassa esim. vitosella ohituksiin.... :mrgreen:
:roll:
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Juu ei tässä enää teinejä olla. Eiköhän nuo liikennvalo lähdöt ole menyttä aikaa.
Lähtöjä ajatellen jos ei ole pitoa ei tule niin suurta rasitustakaan :)

Väännöstä jos jatketaan. Tarkoitin juuri sitä että kestääkö laatikko suuremilla vaihteilla.
Aikoinaan noin 15v sitten seurailin juniorien turbo virityksiä koneeseen lyötiin ahtoja ja jopa gasoakin riittävästi, mutta kytkimet ja vaihteisto sitten unohdetiin.
Ensimmäinen kunnon vedätys paineet ylös ja isompaa pesään johan tuli rattaat pihalle tai kytkin levis.

En tarkoita että nykyään olis tilanne sama tai epäile teidän asiantuntemusta.

Olis vaan hauska tietää missä kulkee järkevän väännön raja. Voihan olla että laatikko kestää vaikka vuoden, mutta se on vähän liian vähän minulle.

Olisinhan voinut ostaa suoraa päätä tehokkaaman mallin, mutta eipä niitä tuhon hintaan saa minkä maksoin omasta.

Nää turbo autot on mulle hieman uusi asia, muuta opetelaan sitä tässä on tehty koko elämä.

Mun tehon nosto kokemukset on pelkästään vapaastihengittävien puolelta. Sitä tuli joskus tehtyä. Siinä on vaan huomattavasti vaikeampaa nostaa tehoa ilman että joku osa alue kärsisi.

apu,apupoika kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Katselin tuossa DOC powerin sivuilta noita käppyröitä. Aika rajuja väännön lisäyksiä. Mitnköhän mahtaa kytkin ja vaihdelaatikko kestää moisen lisä väännön.
Ajattelin kummikin pitää autoani useamman vuoden enkä halua vaihdella laatikkoa sen takia jos vääntö rikkoo sen. Ei varmaan laatikoita ihan halvalla saa.
Kytkimen /levyn hajomisen voi nyt jotenkin sietää, mutta toivottavaa sekään ei tietysti ole.
Eihän tietysti aina ole pakko lähettää joka liikennevaloista kumit savuten kaikkien teinien kanssa ja vaikka vääntöä piisaisi, ei ole pakko väännättää kaasu pohjassa esim. vitosella ohituksiin.... :mrgreen:
:roll:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

kalle37 kirjoitti:Juu ei tässä enää teinejä olla. Eiköhän nuo liikennvalo lähdöt ole menyttä aikaa.
Lähtöjä ajatellen jos ei ole pitoa ei tule niin suurta rasitustakaan :)

Väännöstä jos jatketaan. Tarkoitin juuri sitä että kestääkö laatikko suuremilla vaihteilla.
Aikoinaan noin 15v sitten seurailin juniorien turbo virityksiä koneeseen lyötiin ahtoja ja jopa gasoakin riittävästi, mutta kytkimet ja vaihteisto sitten unohdetiin.
Ensimmäinen kunnon vedätys paineet ylös ja isompaa pesään johan tuli rattaat pihalle tai kytkin levis.

En tarkoita että nykyään olis tilanne sama tai epäile teidän asiantuntemusta.

Olis vaan hauska tietää missä kulkee järkevän väännön raja. Voihan olla että laatikko kestää vaikka vuoden, mutta se on vähän liian vähän minulle.

Olisinhan voinut ostaa suoraa päätä tehokkaaman mallin, mutta eipä niitä tuhon hintaan saa minkä maksoin omasta.

Nää turbo autot on mulle hieman uusi asia, muuta opetelaan sitä tässä on tehty koko elämä.

Mun tehon nosto kokemukset on pelkästään vapaastihengittävien puolelta. Sitä tuli joskus tehtyä. Siinä on vaan huomattavasti vaikeampaa nostaa tehoa ilman että joku osa alue kärsisi.

apu,apupoika kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Katselin tuossa DOC powerin sivuilta noita käppyröitä. Aika rajuja väännön lisäyksiä. Mitnköhän mahtaa kytkin ja vaihdelaatikko kestää moisen lisä väännön.
Ajattelin kummikin pitää autoani useamman vuoden enkä halua vaihdella laatikkoa sen takia jos vääntö rikkoo sen. Ei varmaan laatikoita ihan halvalla saa.
Kytkimen /levyn hajomisen voi nyt jotenkin sietää, mutta toivottavaa sekään ei tietysti ole.
Eihän tietysti aina ole pakko lähettää joka liikennevaloista kumit savuten kaikkien teinien kanssa ja vaikka vääntöä piisaisi, ei ole pakko väännättää kaasu pohjassa esim. vitosella ohituksiin.... :mrgreen:
:roll:
5v lootalle 350nm ja 6v lootalle 400nm. Tiedä sitten........
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hirsch performance on lisännyt suorituskyky mittaukset 9-3 mallien virityspaketeille. Täälläkin on mollattu tuota 170hp "Suomisoftaa" ihan turhana. Käykääpä tutustumassa mitattuihin suorituskyky arvoihin verrattuna esimerkiksi 195 hepan softaan: SC 1.8t 0-100kmh 8.5sek (170hp) ja 8 sek (195hp) - vakio 10.2sek . Taikka 60-100kmh nelosella 6.5sek vs 6.3 sek. vakiona 10.5sek.

Eli sanoisin, että ihan järkevä viritys myöskin tuo 170hp versio. Alle 4000rpm ei käytännössä mitään eroa tuohon tehokkaampaan. Ja muutenkin 170hp näkyy olevan välillä 4000-6000rpm. Vois olla jopa niinkin, että 170hp ja 195hp versioiden erottaminen toisistaan pikku koeajolenkillä saattaisi olla vaikeaa.

Muutenkin hyvä kun tehty tuommoset taulukot mistä vertailla. Esim 2.0T 252hp paketilla on melko hieno esitys. 0-100kmh 6.5sek. Nopeampi kuin Aero tonnari, taikka Viggen vakiokuosissa, puhumattakaan 9-5 2.3T Aero Hirsch (300hp/400Nm) autosta, jolla 0-100kmh on myöskin 6.5sek!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tps007
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 18:34
Paikkakunta: Turku

mitäs mieltä näistä obd ohjelmoinneista

Viesti Kirjoittaja tps007 »

apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: mitäs mieltä näistä obd ohjelmoinneista

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

tps007 kirjoitti:takuu ei ole voimassa, joten sen säilyvyydestä ei huolta.. onko kenelläkään kokemusta näistä?


http://www.viritykset.fi/Saab.html

http://www.hestec.fi/chiptuning.htm

http://www.digituning.com/fi/tuotteet/saab.htm

http://voimaa.com/lista.php?merkki=Saab ... to&kieli=1
Noilla ei ole tarjota SS/SC 9-3:siin mitään toimivaa................................
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Marko A kirjoitti:Hirsch performance on lisännyt suorituskyky mittaukset 9-3 mallien virityspaketeille. Täälläkin on mollattu tuota 170hp "Suomisoftaa" ihan turhana. Käykääpä tutustumassa mitattuihin suorituskyky arvoihin verrattuna esimerkiksi 195 hepan softaan: SC 1.8t 0-100kmh 8.5sek (170hp) ja 8 sek (195hp) - vakio 10.2sek . Taikka 60-100kmh nelosella 6.5sek vs 6.3 sek. vakiona 10.5sek.

Eli sanoisin, että ihan järkevä viritys myöskin tuo 170hp versio. Alle 4000rpm ei käytännössä mitään eroa tuohon tehokkaampaan. Ja muutenkin 170hp näkyy olevan välillä 4000-6000rpm. Vois olla jopa niinkin, että 170hp ja 195hp versioiden erottaminen toisistaan pikku koeajolenkillä saattaisi olla vaikeaa.

Muutenkin hyvä kun tehty tuommoset taulukot mistä vertailla. Esim 2.0T 252hp paketilla on melko hieno esitys. 0-100kmh 6.5sek. Nopeampi kuin Aero tonnari, taikka Viggen vakiokuosissa, puhumattakaan 9-5 2.3T Aero Hirsch (300hp/400Nm) autosta, jolla 0-100kmh on myöskin 6.5sek!
Hirsch-miehenä voin liputtaa tekniikan puolesta, mutta jonkin noissa Hirsch käppyröissä tai suorituskykyarvioissa mättää.

Miten on esim mahdollista että Aeron vakiomalli, jossa on sama vääntö mutta enemmän tehoa, häviää suorituskyvyssä esim Hirsch 2.0T 230 hv versiolle? Vertaa:

2.0tA 230hp vs. Vakio Aero A
Torque 350Nm 350 Nm
Torque /rpm 2500 rpm 2500 rpm
Power 230 hp 255 hp
Power/rpm 5500 rpm 5500 rpm
0-100 7.1 s 7.5 s

Saman erikoisen vertailun voi tehdä esim 195hv Hirsch vs vakio 2.0T välillä. Hirsch versio 10Nm lisällä ja 15hp vähemmällä tehoilla pesee 2.0T'n aika helposti ottamalla 0-100kmh ajasta 0.6 s pois - 8O . Vertasin siis automaatteja.

Samalla kritiikillä suhtautuisin noihin 170 hp version suorituskyky lukemiin. Olen samaa mieltä että kun ajaa ns. "arkiajoa" samalla väännöllä varustetut autot tuntuvat samalta. Kuitenkin tuo hevosvoimaeron luulisi huomaavan, samalla tavalla kuin Disukasta luulee tehojen hävinneen kun kaasun lisääminen ei sitten samalla tavalla tehoa lisääkään. TTiD voi olla poikkeus.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bugracer kirjoitti: Hirsch-miehenä voin liputtaa tekniikan puolesta, mutta jonkin noissa Hirsch käppyröissä tai suorituskykyarvioissa mättää.
Olisin jopa valmis väittämään, että ne on Saabin arvot joissa mättää (ovat "vähätteleviä". Tämä on usein lehtien koeajoissa ja testeissä toteama juttu.

Toinen esimerkki tuolta Hirsch käppyröistä ois 9-3 Sport Combi Hirsch TiDS 175hp / 350Nm Aut. vs TTiD 180hp / 370Nm Aut. TTiD:ssä vääntöä on huomattavasti laajemmalla alueella ja se tulee nopeammin käyttöön. Silti Hirsch:n ilmoittama 0-100 kiihtyvyysarvo viritetylle TiDS mallille on sama.

Tosin automaatteja verratessa ei voi olle varma, muuttaako viritys myös automaatin toimintaa?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Viritykset eivät vaikuta TCM:ään, joten ne eivät vaikuta laatikon vaihtojärkeen.

150, 175 ja 195 hv:n bensoilla pitkään ajaneena, olen sitä mieltä että ero on jokaisessa. Ihan arkipäivänkin käytössä. 150hv:n kone tuntuu luonteeltaan vääntävämmältä kuin 175hv, ehkä 2.0t on jo luonteeltaan menevämpi. Kuitenkin ero on kuin yöllä ja päivällä jos vertaa 195hv:n Hirschiin: Hirschillä tulee kiire nostaa kaasujalkaa, kun esim. 2.0t:lla kaasun nostoa saa arkiajossa oikein odotella ja katsella samalla neulan liikkeitä.

Parasta mannaa on manuaalilla vetää 2000-2500 asti ja aina uutta pykälää täyskaasulla. Vääntö on nautittavaa!
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:ehkä 2.0t on jo luonteeltaan menevämpi. Kuitenkin ero on kuin yöllä ja päivällä jos vertaa 195hv:n Hirschiin:
Ei voi silti verrata Saabin 175hp versiota Hirschin 170hp pakettii. Vääntö ero on huomattava 265Nm vs 300Nm. Vääntöalue Hirschillä on laajempi ja maksimiteho käytössä 4000-6000rpm, 175hp autossa se on "vain" 5500rpm kohdalla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Aivan totta ja väännöllä Hirsch on tuolla 170hv:n paketilla normi 2.0t:a varmasti herkumpi ajella. Joten ei ole merkityksetön paketti sekään ja plussana se on oitis katulaillinenkin..
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mun on katos pakko kehua ko. pakettia. Olin itse tivaamassa ja kärttämässä tuota aikanaan Hirschiltä (linkki topicciin)
Ihan vääntökäyrän kera esitin nöyrän toivomuksen, että tekisivät kyseisen softan. Jos katsoo tulosta, ja mitä esitin niin ei se kauas mennyt. Aikaa vain kuluin mun kannalta aivan liian kauan! Jos oisin hommamassa 1.8t konetta, niin todennäköisesti tinkisin kyseisen softan katsastettuna autoon käteisalenuksen yms sijasta.

Toivomus:
Kuva
Lopputulos:
Kuva

Tsekkaa punainen tehokäppyra!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

On ehkä ihan pikkaisen vedettävä takaisin, koska kommenttini perustuivat 175hv vakiomallin koeajoon. Eroa todella on kuin yöllä ja päivällä omaan Hirveeseen Hirveen. Silti......

Eniwei, Marko kun olet noin näppärä noiden kaavioiden kanssa, niin josko sinulla olisi 170hp Hirs vs 175hv vakio (2.0t) vertailua?

Sitten noista teholukemista, onko Markolla todisteita että tehomittaukset ja/tai suorituskykymittaukset Saabin ilmoittamina olisivat jotenkin ylikonservatiivisia?
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bugracer kirjoitti:
Eniwei, Marko kun olet noin näppärä noiden kaavioiden kanssa, niin josko sinulla olisi 170hp Hirs vs 175hv vakio (2.0t) vertailua?
Kuva

Sinisellä vääntö ja harmaalla tehot lisättynä 2.0t käppyrän päälle. Kuvassa myös 195hp arvot. Btw, olettekos huomanneet, että Hirsch sivulla 2.0t M08:n on tarjolla 200hp paketti? 5 heppaa tullunna lissää!
Ja vielä jos kiinnostaa, niin täältä voi katsoa miltä näyttäisi TTiD:n vääntö samalla asteikolla...
Viimeksi muokannut Marko A, To Maalis 13, 2008 22:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 SC 1.8t tehon lisäys sabin omalla setillä.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

18.3.08 klo 12.00> tapahtuu tehon muutos saabin omalla systeemillä. Saabas nähdä miten ominaisuudet muuttuu.

En kyllä odota mitään mullistavaa tapahtuvan, mutta on sitä 500€ joskus mennyt turhempinkin asiohin.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin