ES1-4 kaiutinasiaa..
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Laitanpa tämän viestin tännekin (off-topicissa myös).
Tänään saatiin vielä yksi projekti valmiiksi ja toistaiseksi tähän saavat vähäksi aikaa jäädäkin.
Tuli vaihdettua Kiinalaiset kovapuhujat parempiin. Vaikka ääni on bassosuodatettu, pitäisi muu äänialue olla jollain tavalla tasapainossa ja rasittamaton. Sitä ne eivät alunperin olleet. Nyt kuulostaa paremmalta. Bassot saanevat parannuksen ehkä sitten joskus, saa nähdä.
Kojelaudan kaiuttimet vaihtuivat Rainbow koaksiaalielementtiin (3,5") ja takakaiuttimet Hertz:n vastaaviin 4":iin.
Ihan HiFi-liikkeestä ostetut nämä saksalaiset. Tuskin alan erikoisliike (JJ HIFI) myy aivan sekundaa S-market kamaa, ja tällä tarkoitan lähinnä Rainbow:ta.
Hertz sitä vastoin on ainakin minulle tuttu merkki.
Uhrattuun työ-ja rahamäärään nähden olen tyytyväinen.
Tänään saatiin vielä yksi projekti valmiiksi ja toistaiseksi tähän saavat vähäksi aikaa jäädäkin.
Tuli vaihdettua Kiinalaiset kovapuhujat parempiin. Vaikka ääni on bassosuodatettu, pitäisi muu äänialue olla jollain tavalla tasapainossa ja rasittamaton. Sitä ne eivät alunperin olleet. Nyt kuulostaa paremmalta. Bassot saanevat parannuksen ehkä sitten joskus, saa nähdä.
Kojelaudan kaiuttimet vaihtuivat Rainbow koaksiaalielementtiin (3,5") ja takakaiuttimet Hertz:n vastaaviin 4":iin.
Ihan HiFi-liikkeestä ostetut nämä saksalaiset. Tuskin alan erikoisliike (JJ HIFI) myy aivan sekundaa S-market kamaa, ja tällä tarkoitan lähinnä Rainbow:ta.
Hertz sitä vastoin on ainakin minulle tuttu merkki.
Uhrattuun työ-ja rahamäärään nähden olen tyytyväinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Ilmeisesti kyseessä pre-07 auto? Olisiko kellään tietoa että vieläkö tuossa uudessa ´07 > konserniradiossa vastaavia bassosuodattimia/leikkureita, vai meneekö ääni koko taajuusalueella kaiuttimille?petrisa kirjoitti:Tuli vaihdettua Kiinalaiset kovapuhujat parempiin. Vaikka ääni on bassosuodatettu, pitäisi muu äänialue olla jollain tavalla tasapainossa ja rasittamaton....
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Vähän vaikuttaa siltä, että konserniradion myötä ES1-SS2 käsittää tuplakelaiset ovikajarit edessä 9-5 tyyliin.
Ainakin faderin toiminta viittaa tähän, etuovet soi fader edessä ja takana, keskiasennossa vielä enemmän. Vahvistusta "tietoon" kaipaisin kyllä itsekin. Olen siinä määrin tyytyväinen 08 mallin sointiin, että diskanttien lisäämisen (OLI PAKKO!) jälkeen ei taida nyt olla mitään audioprojektia näköpiirissä.
On se kumma miten 5 euron diskanteilla saa soinnin jo niin paljon paremmaksi.
Ja on se kumma miten viitsitään jättää "premium" luokan autosta niin halpa osa pois ja pilata homma niin vähällä.
originaalit diskantit taisi muutama vuosi sitten "saada" 65 eurolla tiskistä. Todella helppo homma, parit kolvaukset jos ei osta originaaleja.
Ainakin faderin toiminta viittaa tähän, etuovet soi fader edessä ja takana, keskiasennossa vielä enemmän. Vahvistusta "tietoon" kaipaisin kyllä itsekin. Olen siinä määrin tyytyväinen 08 mallin sointiin, että diskanttien lisäämisen (OLI PAKKO!) jälkeen ei taida nyt olla mitään audioprojektia näköpiirissä.
On se kumma miten 5 euron diskanteilla saa soinnin jo niin paljon paremmaksi.
Ja on se kumma miten viitsitään jättää "premium" luokan autosta niin halpa osa pois ja pilata homma niin vähällä.
originaalit diskantit taisi muutama vuosi sitten "saada" 65 eurolla tiskistä. Todella helppo homma, parit kolvaukset jos ei osta originaaleja.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Sanokaapa soittimianne/kaiuttimianne päivittäneet, paljonko lysti on noin karkeasti tullut maksamaan? Jos siis saisi edes vähän sitä bassoo ja ääntä parannettua. Ei siis mitään Hi-tasoa tarvii olla. Itsellä kun on tuossa -03 mallissa se "aika" kehno sointi
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Mikä niistä mankoista, vai otsikon mukainen?Okram kirjoitti:Sanokaapa soittimianne/kaiuttimianne päivittäneet, paljonko lysti on noin karkeasti tullut maksamaan? Jos siis saisi edes vähän sitä bassoo ja ääntä parannettua. Ei siis mitään Hi-tasoa tarvii olla. Itsellä kun on tuossa -03 mallissa se "aika" kehno sointi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
No mä en tiedä mitä meinaa ES1-4 jne. mankat. Itselläni on kai sitten se kaikkein huonoin vaihtoehto, kun äänen laatu on niin kehno.. ainakin bassoiltaan.
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Mä asennutin -05 malliini (ES1-4 systeemi) saabin alkuperäisen lisävahvarin jolla saa ne bassotkin kuulumaan. Hintaa vahvarille ja asennukselle tuli Delta-Autossa yhteensä vaivaiset tuhat euroo ...Onhan se rahankiskontaa mutta olen tyytyväinen tän hetkiseen äänenlaatuun että en omasta mielestäni laittanut rahojani hukkaan. Etupäähän ja oviin vaihdatin myös uudet Rainbown kajarit joten orkkispahvikajarit saivat väistyä. Tällä hetkellä minulla on siis ES1-7 äänentoisto autossani, eikä tiedossa ole ainakaan vähään aikaan mitään päivitystä tuohon. Seuraavaksi on hakusessa uusien kesänakkien ja vanteiden hankinta
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Itse päivitin ES1-4 järjestelmän Saabin alkuperäisellä setillä, eli lisävahvistin penkin alle (AMP1), oviin ja keskelle kajarit. Päädyn tähän tapaan nimen omaan tuon bassojen leikkaamisen takia. Itse ajattelin ettei huonosta lähdöstä kannata lähteä yrittämään parempia saada. Paketti maksoi muistaakseni 650 € (sisältäen alkuperäisen AUX -johdon) ja asensin kamat itse.
-Petsku-
-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Olen näitä audioaiheisia linkkejä koettanut seurata ja tullut siihen johtopäätökseen, että tyydyn vain laittamaan jossain vaiheessa paremmat ämyrit nykyisten kojelaudan ja hattuhyllyn kottaraispönttöjen tilalle. ES1-7 ei oikein vaikuta rahansa väärtiltä, eikä itsellä ole kyllä yhtään kiinnostusta ruveta ranettelemaan kolmannen osapuolen vahvareita, taajuusmuuntimia etc. Rahaakaan ei innosta kyllä paljoa 100 € enempää tuohon hommaan ruveta pistään. Niin kultakorva en ole ja tuntuu, että mikä tahansa on parannus tuohon nykyiseen.
Onko noista alkuperäisistä kottaraispöntöistä jotain teknisiä tietoja kuten impedanssit?
Mitkä kajarit saa heittämällä alkuperäisten tilalle?
Onko noista alkuperäisistä kottaraispöntöistä jotain teknisiä tietoja kuten impedanssit?
Mitkä kajarit saa heittämällä alkuperäisten tilalle?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Rainbow 3,5" eteen ja taakse melkein mikä tahansa 4" esim Hertz.
Molemmat ns. koaksiaalikaiuttimia.
Kummatkaan eivät ole hinnalla pilattu ja ääneltään OK.
Keski- ja korkeat äänet paranevat taatusti, koska niin surkeat ne alkuperäiset ovat.
Alkuperäisistä ei ole varmaan mitään muita teknisiä tietoja, kuin että ovat tyypilliset 4 ohmin autokaiutimet.
Mulla on nyt,
- Rainbow KX 87: 90dB/W, 80 .... 21 000 Hz, 45W
- Hertz ECX 100: 89dB/W, 70W, taajuusvaste löytyy kotisivuilta taisi olla 70 .... 21 000 Hz
JJHiFi myy molempia Oulussa.
Sitten nuo bassoasiat pistin kuntoon muilla vermeillä ja niistähän jo kirjoitinkin.
Molemmat ns. koaksiaalikaiuttimia.
Kummatkaan eivät ole hinnalla pilattu ja ääneltään OK.
Keski- ja korkeat äänet paranevat taatusti, koska niin surkeat ne alkuperäiset ovat.
Alkuperäisistä ei ole varmaan mitään muita teknisiä tietoja, kuin että ovat tyypilliset 4 ohmin autokaiutimet.
Mulla on nyt,
- Rainbow KX 87: 90dB/W, 80 .... 21 000 Hz, 45W
- Hertz ECX 100: 89dB/W, 70W, taajuusvaste löytyy kotisivuilta taisi olla 70 .... 21 000 Hz
JJHiFi myy molempia Oulussa.
Sitten nuo bassoasiat pistin kuntoon muilla vermeillä ja niistähän jo kirjoitinkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Voisipa olla, että laitan alkuvaiheessa eteen nuo Rainbowit tai vastaavat sekä mahdollisesti myös tuon etukeskikaiuttimen. Sillehän ymmärtääkseni tulee piuhat valmiiksi? Onko se myös 3,5" paikka? Löytyykö WISsistä ohjeet asennukseen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Aivan kaikki 3,5" kaiuttimet eivät välttämättä mahdu kojelautaan, joten asennussyvyys tulee olla samaa luokaa kuin mainitussa Rainbowssa.
Keskikaiutin vaatii oman vahvistimen. ES1-4 perussarjassa tätä vahvistinta ei ole, vaan ko. vahvistin on 4-kanavainen (2 x eteen ja 2 x taakse).
Kojelaudan keskikaiuttimen vahvistin sisältyy kuskin penkin alle asennettavaan vahvistimeen. Tämä on 3-kanavainen (2 x etuoviin ja 1 x kojelautaan).
Siispä, keskikaiuttimesta ei ole varsinaisesti hyötyä, ellei osta sitä alkuperäisvahvistinta.
Tsaarela, käsittääkseni olit aikonut luopua alkuperäisen vahvistimen hankinnasta. Luovu siis myös keskikaiuttimesta.
Keskikaiutin vaatii oman vahvistimen. ES1-4 perussarjassa tätä vahvistinta ei ole, vaan ko. vahvistin on 4-kanavainen (2 x eteen ja 2 x taakse).
Kojelaudan keskikaiuttimen vahvistin sisältyy kuskin penkin alle asennettavaan vahvistimeen. Tämä on 3-kanavainen (2 x etuoviin ja 1 x kojelautaan).
Siispä, keskikaiuttimesta ei ole varsinaisesti hyötyä, ellei osta sitä alkuperäisvahvistinta.
Tsaarela, käsittääkseni olit aikonut luopua alkuperäisen vahvistimen hankinnasta. Luovu siis myös keskikaiuttimesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Rainbowin kiinnitykset passaavat ilmeisesti tuohon alkuperäiseen koloon?petrisa kirjoitti:Aivan kaikki 3,5" kaiuttimet eivät välttämättä mahdu kojelautaan, joten asennussyvyys tulee olla samaa luokaa kuin mainitussa Rainbowssa.
Aivan, tuo keskikaiuttimen ja vahvarin riippuvuus tulikin selväksi, kun katselin erästä toista threadia.petrisa kirjoitti: Siispä, keskikaiuttimesta ei ole varsinaisesti hyötyä, ellei osta sitä alkuperäisvahvistinta.
Tsaarela, käsittääkseni olit aikonut luopua alkuperäisen vahvistimen hankinnasta. Luovu siis myös keskikaiuttimesta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Tsaarela, kyllä passaavat "heittämällä".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Petrisa, teitkö itse abikoista ja johdoista sovitusjohdot etukaiutinten ja Saabin liittimen välille vai hommasitko adapterin? Linkin takaa löytyy kuva liittimestä:
http://koti.mbnet.fi/tsaarela/TF/21092008035.jpg
Kohtuu helpostihan nuo alkuperäiset saa irti. Toisen torxin ja tuulilasin välissä ei vain liikaa ole tilaa työkaluille. Itsellä auttoi torx-kärki, jota kiersin Leathermanilla. Piti tosin vielä jättää alkuperäiset paikalleen, kun tarvisi adapteria, eikä kotoa tällä hetkellä löydy abikoita.
http://koti.mbnet.fi/tsaarela/TF/21092008035.jpg
Kohtuu helpostihan nuo alkuperäiset saa irti. Toisen torxin ja tuulilasin välissä ei vain liikaa ole tilaa työkaluille. Itsellä auttoi torx-kärki, jota kiersin Leathermanilla. Piti tosin vielä jättää alkuperäiset paikalleen, kun tarvisi adapteria, eikä kotoa tällä hetkellä löydy abikoita.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621