ES1-4 kaiutinasiaa..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laitanpa tämän viestin tännekin (off-topicissa myös).

Tänään saatiin vielä yksi projekti valmiiksi ja toistaiseksi tähän saavat vähäksi aikaa jäädäkin.

Tuli vaihdettua Kiinalaiset kovapuhujat parempiin. Vaikka ääni on bassosuodatettu, pitäisi muu äänialue olla jollain tavalla tasapainossa ja rasittamaton. Sitä ne eivät alunperin olleet. Nyt kuulostaa paremmalta. Bassot saanevat parannuksen ehkä sitten joskus, saa nähdä.

Kojelaudan kaiuttimet vaihtuivat Rainbow koaksiaalielementtiin (3,5") ja takakaiuttimet Hertz:n vastaaviin 4":iin.
Ihan HiFi-liikkeestä ostetut nämä saksalaiset. Tuskin alan erikoisliike (JJ HIFI) myy aivan sekundaa S-market kamaa, ja tällä tarkoitan lähinnä Rainbow:ta.
Hertz sitä vastoin on ainakin minulle tuttu merkki.

Uhrattuun työ-ja rahamäärään nähden olen tyytyväinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja moose »

petrisa kirjoitti:Tuli vaihdettua Kiinalaiset kovapuhujat parempiin. Vaikka ääni on bassosuodatettu, pitäisi muu äänialue olla jollain tavalla tasapainossa ja rasittamaton....
Ilmeisesti kyseessä pre-07 auto? Olisiko kellään tietoa että vieläkö tuossa uudessa ´07 > konserniradiossa vastaavia bassosuodattimia/leikkureita, vai meneekö ääni koko taajuusalueella kaiuttimille?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vähän vaikuttaa siltä, että konserniradion myötä ES1-SS2 käsittää tuplakelaiset ovikajarit edessä 9-5 tyyliin.

Ainakin faderin toiminta viittaa tähän, etuovet soi fader edessä ja takana, keskiasennossa vielä enemmän. Vahvistusta "tietoon" kaipaisin kyllä itsekin. Olen siinä määrin tyytyväinen 08 mallin sointiin, että diskanttien lisäämisen (OLI PAKKO!) jälkeen ei taida nyt olla mitään audioprojektia näköpiirissä.

On se kumma miten 5 euron diskanteilla saa soinnin jo niin paljon paremmaksi.
Ja on se kumma miten viitsitään jättää "premium" luokan autosta niin halpa osa pois ja pilata homma niin vähällä.
:saab: originaalit diskantit taisi muutama vuosi sitten "saada" 65 eurolla tiskistä. Todella helppo homma, parit kolvaukset jos ei osta originaaleja.
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Okram »

Sanokaapa soittimianne/kaiuttimianne päivittäneet, paljonko lysti on noin karkeasti tullut maksamaan? Jos siis saisi edes vähän sitä bassoo ja ääntä parannettua. Ei siis mitään Hi-tasoa tarvii olla. Itsellä kun on tuossa -03 mallissa se "aika" kehno sointi :?
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Okram kirjoitti:Sanokaapa soittimianne/kaiuttimianne päivittäneet, paljonko lysti on noin karkeasti tullut maksamaan? Jos siis saisi edes vähän sitä bassoo ja ääntä parannettua. Ei siis mitään Hi-tasoa tarvii olla. Itsellä kun on tuossa -03 mallissa se "aika" kehno sointi :?
Mikä niistä mankoista, vai otsikon mukainen?
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Okram »

No mä en tiedä mitä meinaa ES1-4 jne. mankat. Itselläni on kai sitten se kaikkein huonoin vaihtoehto, kun äänen laatu on niin kehno.. ainakin bassoiltaan.
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Northwave
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 10:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Northwave »

Mä asennutin -05 malliini (ES1-4 systeemi) saabin alkuperäisen lisävahvarin jolla saa ne bassotkin kuulumaan. Hintaa vahvarille ja asennukselle tuli Delta-Autossa yhteensä vaivaiset tuhat euroo :| ...Onhan se rahankiskontaa mutta olen tyytyväinen tän hetkiseen äänenlaatuun että en omasta mielestäni laittanut rahojani hukkaan. Etupäähän ja oviin vaihdatin myös uudet Rainbown kajarit joten orkkispahvikajarit saivat väistyä. Tällä hetkellä minulla on siis ES1-7 äänentoisto autossani, eikä tiedossa ole ainakaan vähään aikaan mitään päivitystä tuohon. Seuraavaksi on hakusessa uusien kesänakkien ja vanteiden hankinta :wink:
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja mordai »

Itse päivitin ES1-4 järjestelmän Saabin alkuperäisellä setillä, eli lisävahvistin penkin alle (AMP1), oviin ja keskelle kajarit. Päädyn tähän tapaan nimen omaan tuon bassojen leikkaamisen takia. Itse ajattelin ettei huonosta lähdöstä kannata lähteä yrittämään parempia saada. Paketti maksoi muistaakseni 650 € (sisältäen alkuperäisen AUX -johdon) ja asensin kamat itse.

-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olen näitä audioaiheisia linkkejä koettanut seurata ja tullut siihen johtopäätökseen, että tyydyn vain laittamaan jossain vaiheessa paremmat ämyrit nykyisten kojelaudan ja hattuhyllyn kottaraispönttöjen tilalle. ES1-7 ei oikein vaikuta rahansa väärtiltä, eikä itsellä ole kyllä yhtään kiinnostusta ruveta ranettelemaan kolmannen osapuolen vahvareita, taajuusmuuntimia etc. Rahaakaan ei innosta kyllä paljoa 100 € enempää tuohon hommaan ruveta pistään. Niin kultakorva en ole ja tuntuu, että mikä tahansa on parannus tuohon nykyiseen.

Onko noista alkuperäisistä kottaraispöntöistä jotain teknisiä tietoja kuten impedanssit?

Mitkä kajarit saa heittämällä alkuperäisten tilalle?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rainbow 3,5" eteen ja taakse melkein mikä tahansa 4" esim Hertz.
Molemmat ns. koaksiaalikaiuttimia.
Kummatkaan eivät ole hinnalla pilattu ja ääneltään OK.
Keski- ja korkeat äänet paranevat taatusti, koska niin surkeat ne alkuperäiset ovat.
Alkuperäisistä ei ole varmaan mitään muita teknisiä tietoja, kuin että ovat tyypilliset 4 ohmin autokaiutimet.

Mulla on nyt,
- Rainbow KX 87: 90dB/W, 80 .... 21 000 Hz, 45W
- Hertz ECX 100: 89dB/W, 70W, taajuusvaste löytyy kotisivuilta taisi olla 70 .... 21 000 Hz

JJHiFi myy molempia Oulussa.

Sitten nuo bassoasiat pistin kuntoon muilla vermeillä ja niistähän jo kirjoitinkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Voisipa olla, että laitan alkuvaiheessa eteen nuo Rainbowit tai vastaavat sekä mahdollisesti myös tuon etukeskikaiuttimen. Sillehän ymmärtääkseni tulee piuhat valmiiksi? Onko se myös 3,5" paikka? Löytyykö WISsistä ohjeet asennukseen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aivan kaikki 3,5" kaiuttimet eivät välttämättä mahdu kojelautaan, joten asennussyvyys tulee olla samaa luokaa kuin mainitussa Rainbowssa.

Keskikaiutin vaatii oman vahvistimen. ES1-4 perussarjassa tätä vahvistinta ei ole, vaan ko. vahvistin on 4-kanavainen (2 x eteen ja 2 x taakse).
Kojelaudan keskikaiuttimen vahvistin sisältyy kuskin penkin alle asennettavaan vahvistimeen. Tämä on 3-kanavainen (2 x etuoviin ja 1 x kojelautaan).

Siispä, keskikaiuttimesta ei ole varsinaisesti hyötyä, ellei osta sitä alkuperäisvahvistinta.
Tsaarela, käsittääkseni olit aikonut luopua alkuperäisen vahvistimen hankinnasta. Luovu siis myös keskikaiuttimesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

petrisa kirjoitti:Aivan kaikki 3,5" kaiuttimet eivät välttämättä mahdu kojelautaan, joten asennussyvyys tulee olla samaa luokaa kuin mainitussa Rainbowssa.
Rainbowin kiinnitykset passaavat ilmeisesti tuohon alkuperäiseen koloon?
petrisa kirjoitti: Siispä, keskikaiuttimesta ei ole varsinaisesti hyötyä, ellei osta sitä alkuperäisvahvistinta.
Tsaarela, käsittääkseni olit aikonut luopua alkuperäisen vahvistimen hankinnasta. Luovu siis myös keskikaiuttimesta.
Aivan, tuo keskikaiuttimen ja vahvarin riippuvuus tulikin selväksi, kun katselin erästä toista threadia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tsaarela, kyllä passaavat "heittämällä".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Petrisa, teitkö itse abikoista ja johdoista sovitusjohdot etukaiutinten ja Saabin liittimen välille vai hommasitko adapterin? Linkin takaa löytyy kuva liittimestä:
http://koti.mbnet.fi/tsaarela/TF/21092008035.jpg

Kohtuu helpostihan nuo alkuperäiset saa irti. Toisen torxin ja tuulilasin välissä ei vain liikaa ole tilaa työkaluille. Itsellä auttoi torx-kärki, jota kiersin Leathermanilla. Piti tosin vielä jättää alkuperäiset paikalleen, kun tarvisi adapteria, eikä kotoa tällä hetkellä löydy abikoita.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin