9-3 1,8i käyttöhihnan vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pony64
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 20:56

9-3 1,8i käyttöhihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja pony64 »

60tkm tulee täyteen niin käyttöhihna menee vaihtoon, vai? Onko rullien uusiminen myös tarpeen vai onko se 110-120tkm jälkeen vasta ajankohtaista.Löytyykö jostain(Turusta) muualta(motonetistä ei löydy)kun merkki liikeestä?
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: 9-3 1,8i käyttöhihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Lienee selvä että vaihdat rullat ja vesipumpun samalla, koska jos pumpun takia 10- 15 th päästä maksat taas jakopään purun ja kasaamisen niin kannattaako jättää vaihtamatta?
RDpappa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 20:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 1,8i käyttöhihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja RDpappa »

Tarkoitatko jakohihnaa vai käyttöhihnaa?

Vaihdatin omaan vastaavaan muutama viikko sitten merkkiliikkeessä (Rovaniemen Delta-Auto). Oli muuten halvin tarjous; Saabin oma korjaussarja (hihna, kiristäjä, vesipumppu ja kaksi ohjainrullaa) ja työ yhteensä 300 €. Lisätyönä vaihdettiin moniurahihna (käyttöhihna) vaikka suositeltu on 120 000 km, koska pian se olisi kuitenkin tehtävä ja jäähdytysneste, joten loppusumma oli 350 €. Käsittämättömän "halpa" verrattuna esim tuttujen VW-konsernin vastaaviin. Takuu taas suositeltu vaihtoväli eli 60 tkm. Käsittämättömän lyhyt, Opelin koneen murheita...Itse ajelin nuukuuksissani n. 100 000 km koska hihna päällepäin oli mielestäni ok. Oli vaarassa tulla kalliiksi...Ruotsissa toisen lähteen mukaan vaihtoväli 80 000 km.

Ystävällinen Saabiin perehtynyt asentaja antoi seurata vaihtoa ja ja poristiin siinä samalla.

Muutamia huomioita mahdollisille tee-se-itse-asentajille:
- oikea etupyörä täytyy irrottaa samoin kuin ko. sisälokasuoja
- vesipumpussa ei ollut väljää mutta hieman hikoillut nestettä ulos. Toisen Saab-asentajan mukaan vesipumppu vaihdetaan joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä. Muutaman kympin osa
- kiristäjän valmistaja oli vaihtunut, entinen made in Canada, nyt Germany samoin kuin rullienkin valmistaja ennen made in Japan! nyt kaikki osat made in Germany
- uusi vesipumppu made in Germany, vanhassa vain leima GM
- kiristäjässä on kaksi hahlon asentoa, uudelle ja vanhalle hihnalle. Harva vaihtanee pelkän hihnan
- asentaja näytti minulle vanhaa hihnaa ja totesi: seuraava pakkaskäynnistys oli voinut katkaista hihnan ja keskimääräinen lasku yli 2000 € . Hihnan pykälien välissä selviä jälkiä osittaisesta murtumisesta
- toisessa ohjurirullassa (made in Japan) selvää lievää välystä. Uusien osien myötä lievä rallatus loppui
- ammattimieheltä meni n. 1 h 30 min jäähdytysjärjestelmän ilmauksineen ja tyhmiin kysymyksiini vastauksineen

Tässä asiassa ei kannata kyllä säästää.
Vastaa Viestiin