Kysymys virtapistokkeista?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja TA »

Hei!

SC:ni virtapistokkeista mikään ei ole jatkuvalla virralla toimiva. Pystyykö asiaan vaikuttamaan mitenkään helpolla tavalla (esim. Techillä)? Pitääkö vain viritellä jotenkin itse neljäs pistoke? (Eikös ainakin SS:n takasulakerasiasta saanut viriteltyä virtaa lisävahvarillekin?)

En löytänyt Haku-toiminnolla itse apua ongelmaan.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja TA »

OK. Kiitos nopeasta vastauksesta.
Tyttären DVD-soitin vaan pimenee ja hukkaa kohdan ärsyttävästi joka kerta kun sammuttaa tai starttaa auton esim. pysäköintipaikalta matkaa jatkaessa. Mietin jo kondensaattorinkin virittelyä tuon starttiresetin välttämiseksi tavaratilan pistokkeeseen mutta taitaa mennä hankalaksi. :roll:
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

TA kirjoitti:OK. Kiitos nopeasta vastauksesta.
Tyttären DVD-soitin vaan pimenee ja hukkaa kohdan ärsyttävästi joka kerta kun sammuttaa tai starttaa auton esim. pysäköintipaikalta matkaa jatkaessa. Mietin jo kondensaattorinkin virittelyä tuon starttiresetin välttämiseksi tavaratilan pistokkeeseen mutta taitaa mennä hankalaksi. :roll:
Helpoimmalla pääset kun vedät takaa uudet piuhat ja asennat, sinun tapauksessa, neljännen pistokkeen. Itse tein juuri näin ja samasta syystä. Enää ei elokuvat katkeile ja niitä voi katsoa vaikka autossa ei olisi virrat päällä.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
kani
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja kani »

Twarrior kirjoitti: Helpoimmalla pääset kun vedät takaa uudet piuhat ja asennat, sinun tapauksessa, neljännen pistokkeen. Itse tein juuri näin ja samasta syystä. Enää ei elokuvat katkeile ja niitä voi katsoa vaikka autossa ei olisi virrat päällä.
kannattaako jatkuva virta ottaa perävaunun sulakkeesta vai onks siellä jotain muita (vaikka tyhjiä?) sulakepaikkoja mistä tulee virta?

oon vähän huono sähköjen kanssa ja pojat puhuivat että perävaunun sulake, oisko ollu #8, on väylässä mukana jollain tavalla.

9-3 SS'04
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

kani kirjoitti:
Twarrior kirjoitti: Helpoimmalla pääset kun vedät takaa uudet piuhat ja asennat, sinun tapauksessa, neljännen pistokkeen. Itse tein juuri näin ja samasta syystä. Enää ei elokuvat katkeile ja niitä voi katsoa vaikka autossa ei olisi virrat päällä.
kannattaako jatkuva virta ottaa perävaunun sulakkeesta vai onks siellä jotain muita (vaikka tyhjiä?) sulakepaikkoja mistä tulee virta?
oon vähän huono sähköjen kanssa ja pojat puhuivat että perävaunun sulake, oisko ollu #8, on väylässä mukana jollain tavalla.
9-3 SS'04
Empä muista nyt sitä sulakkeen paikkaa, ylä-osassa peräkontin rasiaa ja olisiko ollut 30A (kuten Mimmi jo aiemmin tuossa tiesi). Laitoin itse sen pistokkeen kuitenkin kytkimen ja oman sulakkeen kautta ihan vaan varmuuden vuoksi ja saa tarvittaessa sähköt poikki mikäli haluaa...
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Twarrior kirjoitti:olisiko ollut 30A (kuten Mimmi jo aiemmin tuossa tiesi).
Mimmi kirjoitti:Virtapistokkeet ovat jännitesyötössä +15, eikä niitä voi muuttaa jatkuvaan jännitesyöttöön +30 kuin johdotusmuutoksella
+30 ja 30A on täysin eri juttuja.
9-5 Hirsch A 2007
kani
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja kani »

Twarrior kirjoitti: Empä muista nyt sitä sulakkeen paikkaa, ylä-osassa peräkontin rasiaa ja olisiko ollut 30A (kuten Mimmi jo aiemmin tuossa tiesi). Laitoin itse sen pistokkeen kuitenkin kytkimen ja oman sulakkeen kautta ihan vaan varmuuden vuoksi ja saa tarvittaessa sähköt poikki mikäli haluaa...
jeppis,

pitäisi laittaa ajopäiväkirja-palikka autoon kiinni ja se syö max 24volt sähköä. ja muutenkin, jonkunlainen tupakansytkäri-tyyppinen outletti tai kaksi, mistä toisesta tulee jatkuva 12volt ja toisesta virta auton ollessa käynnissä.

taidan käyttää sitä sulaketta mitä mietin alunperinkin :) kiits vinkeistä.
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja mordai »

mikämikä ajopäiväkirja-palikka..??
:?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
kani
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja kani »

mordai kirjoitti:mikämikä ajopäiväkirja-palikka..??
:?
sellanen kapistus mikä ottaa sijainnin gps:llä, lähettää gprs:llä tiedon ja sit voin tulostaa ajopäiväkirjan netistä ja viedä maksatettavaksi. kun tulee ajettua aika paljon työn takia niin ihan kätevä ettei tarvitse pelleillä joidenkin "musta tuntuu että sinne oli sen verran matkaa" ja muistilappujen kanssa :)

menee offtopiciksi mutta http://www.ajopaivakirja.fi

ton takia siis joku virta-outletti ois kiva, ei tarvii kuin käyttöjännitteen ja maan jostain.


edit: muistin osoitteen väärin =)
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja mordai »

Kiitos tiedoista! Täytyykin vähän tutustua ko. järjestelmään kun tulee itsekin ajeltua jonkin verran.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja TA »

Virran löysin jo pistoketta varten, kun selailin forumia eli tein kuten CH tuossa allaolevassa linkissä opastaa kuvien kera.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=15

Nyt olisi enää yksi tyhmä kysymys. Onko väliä, mistä maadoitan? Takavalojen suunnalla on ainakin jokin ruuvi/mutteri johon voisi liittää. Enhän kai silloin tuhoa mitään? Onko jollain parempi idea maadoitukselle takasulakerasian lähellä?
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja TA »

Kiitos taas! Ei kun asentamaan ja laitetaankin sillä vähän tukevammalla piuhalla...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mitenkäs toi perävaunun sulakkeelta lainaaminen, voikos siinä voi seota takasumuvalon toiminta?
kani
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja kani »

tuossa oli jossain audiothreadi missä oli hyvä kuva vahvarin kytkemisestä jatkuviin sähköihin sulakepistokkeeseen. siitä löytyi jatkuvat sähköt ainakin mulle, lisäksi siellä on muutamia pultteja sojottamassa niin siihen iskin maadoituksen. toimii hyvin.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=15
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys virtapistokkeista?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkentaisitteko Ristom ja Mimmi hiukan seuraavia asioita.

- miltä sulakkeelta virta olisi tarkoitus ottaa, tavaratilan sähkökeskuksen sulakkeen numero?

-miksi juuri takasumuvalon toiminta häiriytyisi?

Vetokoukun sähköpistokkeen kaikki sähköt ovat väyläohjattuja.
Takasähkökeskukseen liitetään vetokoukun pistokkeen väyläohjain. Kaikki ohjaustiedot tulevat i-bus-väylää pitkin. Väyläohjaimen lisäksi tarvitaan pääteaste kytkemään virta pistokkeeseen. Väyläohjain ja pääteaste saavat jännitteensyötöt kahdesta jatkuvasta virrasta. Kaikki sähköt 7-napaiseen pistokkeeseen tulevat väyläohjauksen ja pääteasteen kautta. Pääteaste sisältää kuormitustunnistuksen, joten sähköjä ei kytketä pistokkeeseen, ellei ole kuormaa. Täten myöskin erilaiset vikatilanteet tunnistetaan.
Jatkuvaa virtaa ei siis tule tässä tapauksessa.
Jatkuva virta 13-napaiseen liitäntään tulee vielä oman (kolmannen) sulakkeen kautta.

Haluaisin siis perustelut sille, että miten vetokoukun tai jonkun esim. takasumuvalon toiminta menee sekaisin, mikäli heti sulakkeen jälkeen otetaan virtaa johonkin muualle. Toki lisävirranotto ei saa aiheuttaa kokonaisvirran kasvua niin suureksi, että yhdessä peräkärryn kuormituksen kanssa sulake palaa.
Tämä tilanne voi tulla kyseeseen, se on ilman muuta selvää. Muihin sekoiluihin perusteluita, kiitos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin