Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja Okram »

Moi kaikille!

Ostin elämäni ensimmäisen Saabin ja heti piti myös liittyä Saab-Klubiin :D

Ostamani Saab on -03 vuoden 9-3 1,8t linear. Ajettu juuri sata tuhatta. Tyytyväinen olen ollut ja auto on loistava ajaa. Väri on "helppohoitoisin", eli MUSTA!
Vaihtoehto oli pitkään s40 Volvo, mutta Volvo olkaa olla jo liikaa "sarjatuotankokamaa"

Heti alkuun olisi paljonkin kysyttävää autosta, mutta aloitellaan varovasti :wink:

Ensimmäinen ihmetykseni aihe on tuo moottorin tilavuus. Olen kuullut, että Saab ei edes valmista 1.8 l moottoria ja sen puolesta puhuukin tekniset tiedot, joissa on moottorin tilavuus ilmoitettu n. 1990 cm2. Millä keinoin on 2 l koneesta "tehty" 1.8 litrainen? Riittääkö siihen joku rajoitin ja 1.8 lätkä takaluukkuun??

Auton takapäästä kuskin puolelta kuuluu "vanhan hetekan" ääni, eli natisee ikävästi montuissa ja autoa heiluteltaessa. Ei liene vaarallista, mutta saisikohan äänen pois jollain keinoin?

Kiitos jos joku osaa aloittelevaa Saab miestä auttaa...
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja pade »

Moro ja tervetuloa foorumille!
Siirrän aiheesi tuonne 9-3 SS ja SC -osioon. Tämä osio on tuota vanhempaa 9-3 ja 900 varten : )

Vinkkinä niin foorumin "Etsi"-toiminnolla löytyy huomattava määrä infoa täältä foorumilta joten sen käyttö on hyvinkin suositeltavaa :)
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Okram kirjoitti:Moi kaikille!

Ostin elämäni ensimmäisen Saabin ja heti piti myös liittyä Saab-Klubiin :D

Ostamani Saab on -03 vuoden 9-3 1,8t linear. Ajettu juuri sata tuhatta. Tyytyväinen olen ollut ja auto on loistava ajaa. Väri on "helppohoitoisin", eli MUSTA!
Vaihtoehto oli pitkään s40 Volvo, mutta Volvo olkaa olla jo liikaa "sarjatuotankokamaa"

Heti alkuun olisi paljonkin kysyttävää autosta, mutta aloitellaan varovasti :wink:

Ensimmäinen ihmetykseni aihe on tuo moottorin tilavuus. Olen kuullut, että Saab ei edes valmista 1.8 l moottoria ja sen puolesta puhuukin tekniset tiedot, joissa on moottorin tilavuus ilmoitettu n. 1990 cm2. Millä keinoin on 2 l koneesta "tehty" 1.8 litrainen? Riittääkö siihen joku rajoitin ja 1.8 lätkä takaluukkuun??

Auton takapäästä kuskin puolelta kuuluu "vanhan hetekan" ääni, eli natisee ikävästi montuissa ja autoa heiluteltaessa. Ei liene vaarallista, mutta saisikohan äänen pois jollain keinoin?

Kiitos jos joku osaa aloittelevaa Saab miestä auttaa...
Tervetuloa Saabistien joukkoon.
Saabiin on saatavilla 1.8l moottori, muistaakseni 122hv ja turboton. Kaikki bensaturbot ovat 2.0L ja 2.8L. Eli sinun auton tapauksessa siellä on vain se lätkä peräkontissa joka osoittaa auton olevan 1.8. Moottori itsessään on täysin sama kuin 2.0t(175hv) ja lähes sama kuin 2.0T(210hv), softa eri. Hakua käyttämällä löytyy kyllä vastaus melkein kaikkeen ja asiantuntijat vastaa tuohon "heteka" probleemaan :P
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Twarrior kirjoitti:Moottori itsessään on täysin sama kuin 2.0t(175hv) ja lähes sama kuin 2.0T(210hv), softa eri. Hakua käyttämällä löytyy kyllä vastaus melkein kaikkeen ja asiantuntijat vastaa tuohon "heteka" probleemaan :P
Hakua on tosiaan hyvä opetella käyttämään, vaikka kyllä täällä ihmeen hyvin jaksetaan vastailla uudestaan samoihin kysymyksiin :).

Tuohon Twarriorin kommenttiin lisään pienen tarkennuksen, vuosimallista -07 alkaen nuo 2.0 turbokoneet on varustettu samalla Mitsubishin ahtimella, joka löytyi aiemmin vain tuosta 210hv:n koneesta, mutta -03 -06 vuosimalleissa vain Aerossa/2.0T(210hv) oli Mitsun ahdin, muissa oli Garrett. Toki 150hv(1.8t) ja 175hv (2.0t)koneet on toteutettu lähes samalla mekaniikalla, mutta varsinainen tehoero tehdään moottorinohjaussoftalla, kuten jo edellä mainittiin.

Onnittelut hyvästä autovalinnasta ja paljon tyytyväisiä ajokilometrejä!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Niin, eli kyseessä mallimerkintä tai mallinimi. Tavallaan kuin vaikka beeämkaksoisveellä on esimerkiksi malli 316 niin se ei tarkoita 1.6 konetta, vaikka myös sellaisia on ollut. Olisiko merkinnällä haluttu korostaa koneen/auton ominaisuuksia. Pienempi moottori tuntuu taloudellisemmalta kenties? Aika usein tuo merkintä on sekaisin ilmoituksissa. Nitinät luultavasti tulee kallistuksen vakaajan runkopuslista.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onnittelut hyvästä valinnasta. Ajelet nyt vaan tyytyväisenä ja alat sitten perehtyä Hirschin tai BSR:n tuotteistoon ja ajelet sen jälkeen vielä tyytyväisempänä hymy korvissa.

1,8t on kiva lätkä kontissa, Hirschin kanssa sillä saa mukavasti Audin 2,0T miehet raivon ja ihmetyksen partaalle arkiliikenteessä.. ;)

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... s/Leistung
http://en.bsr.se/

Ensimmäisen tason lastutukset tuovat järkyttävästi lisää alavääntöä ja ohituskiihtyvyyttä, mitkä ovat arkiliikenteessä makoisia ominaisuusia.

http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... 0juttu.jpg

Saitko omasi manuaalina, vai tuliko automaatti?
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja Okram »

<<Saitko omasi manuaalina, vai tuliko automaatti?[/quote]<<

Manuaali on juu.

Pitää tosiaan opetella etsimään tietoa sivustolta, ettei tarvitse minulle uusia ja muille moneen kertaan läpikäytyjä aiheita kirjoitella :o

Kiitos vastauksista...
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
kani
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja kani »

Onnittelut :) Itse sain 2 viikkoa sitten vuotta nuoremman saabin ja tuntuu että ois aika jees. Piti vastata kun kokeilin itsekin volvoa, v40 mallia mutta enhän mä edes mahtunut sinne istumaan vaikka penkin laittoi taaimmaiseen asentoon.

totuus selviää rekisteriotteesta :)
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uusi Saabisti ja klubilainen :)

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Joo, onnea hyvästä hankinnasta ja kunhan vähän aikaa ajelet niin BSR vaan alle :-)
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
Vastaa Viestiin