Bensasta --> Dieseliin??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Ai niin...unohdin kokonaan lukeneeni kateellisena aiempia kirjoituksiasi Belgiasta :oops:

Belgiassa taitaa olla kaikin puolin järkevää ajella dieselillä - kaverini toi parin rysylävuoden jälkeen XC90:en eikä kuulemma kannattanut edes ajatella bensaversioita.
Saabel kirjoitti:Jos kaikki menee ok, niin kuun lopussa olis Aero Cabbe 1.9 A6. 8) Mutta odotellaan tässä, vaikka sais kärryn kesäpäiville mukaan.
saab93f kirjoitti:
Saabel kirjoitti:Autolla, joka menee vaihtoon, ajellaan n. 4000 km/v. joten polttoaineen vaihto ei tuo meille mitään etua. Uusi auto, joka tilattiin, tulee 1.9 TTid koneella ja toinen vaihtoehto olisi ollut se V6, joten diiselin otin. Ehkäpä uusi auto joutuu kovempaan käyttöön, joten katsellaan sitten kulutusta ja kilometrejä. 8O
Millainen TTiD on tulossa? Meillä pitäisi olla luovutus kolmen viikon päästä.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja karitammi »

saab93f kirjoitti:Jos kiisseli maksaa nykyään noin 20c/l vähemmän kuin pensseli, voidaankin tästä näppärästi laskea, että kiisseliversio tulee maksamaan itsensä takaisin, kun sillä on ajettu 55tkm, jos se samalla kuluttaa 3.4l/100km vähemmän, kuin vastaavan tehoinen pensakone.
Näissä pitäisi kertoa mikä on omasta mielestään vastaava malli. Jos TTid:n ajatellaan vastaavan 2.0 T:tä, kilometrit ovat huomattavasti vähäisemmät. Ristom mainitsi jotain 8000 km/vuosi, mikä lienee tämän vertailun tulos. Sinulla oli vissiin 2.0t vs. TTiD, vai mikä?

Parasta noissa kannattavuuslaskelmissa on se, että lähes aina pääsee haluamaansa tulokseen. Se on vähän kuin ydinvoiman tai tuulivoiman kannattavuuslaskelma. :lol:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ch kirjoitti: Nykyinen diisseli tulee maksamaan itsensä takaisin juuri ja juuri, jos sillä ajetaan yli 2 vuotta.
:mrgreen:


KariTammi, suorituskyvyltään TTiD vastaa aikalailla 2.0t mallia. Jos taas verrataan Automaattina niin vastaa lähinnä 2.0T mallia. Näitä malleja/hintoja tutkailemalla päästään yllättävän pienille ajomäärille joilla diesel maksaa itsensä takaisin. :lol:

Täytynee siis jättää parit lyhennykset väliin ja kokeilla miten se maksu hoituu autolta itseltään.. ehe-ehe...

Saab 9-3 SS 2.0t linear: 33820 euroa - yhd. 7.9l/100km
Saab 9-3 SS 1.9TTiD lin.: 36750 euroa - yhd. 5.7l/100km

Tai automaattina:

Saab 9-3 SS 2.0T Vector: 44110 euroa - yhd. 9.1l/100km
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Vec.: 43750 euroa - yhd. 6.7l/100km

Noista voi laskeskella jos jaksaa. Ja toki täytyy pilkkua viilatessa muistaa ottaa huomioon maantie/kaupunki ajon suhde, joka myös muuttaa tilannetta.Se, että voiko kyseisiä autoja verrata kovin ominaisuuksiltaan onkin sitten toinen juttu. 0-100km tai huippunopeus vertailussa ne on hyvin samankaltaiset. Bensaversio kevyempänä hivenen sporttisempi, dieseli taas (huomattavasti) ripeämmin reagoivana ja vääntävämpänä soveltunee paremmin esim vetohommiin. Vaikka kukapa sitä vajaavetoisella mitään jäähalleja lähtis hiissailemaan kanssa-autoilijoiden riemuksi ;)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Marko A kirjoitti:KariTammi, suorituskyvyltään TTiD vastaa aikalailla 2.0t mallia. Jos taas verrataan Automaattina niin vastaa lähinnä 2.0T mallia. Näitä malleja/hintoja tutkailemalla päästään yllättävän pienille ajomäärille joilla diesel maksaa itsensä takaisin. :lol:
Hyvä on. Tämä tulee vissiin jostain 0-100 km/h arvoista, tms? En ajatellut eroja automaatin ja manuaalin välillä.

Kun diesel on maksanut itsensä, se alkaa tuottaa voittoa!
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Saabel »

ch kirjoitti:
Että semmosta...
Kannattaa siis ajella mahdollisimman raskaalla kaasujalalla... ;-)
Säästää enemmän! (???)
Joo, se on niinkuin Prisman poonuksien kanssa. Osta enemmän, niin saat enempi poonuksia... :lol:
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Saabel »

karitammi kirjoitti:
Kun diesel on maksanut itsensä, se alkaa tuottaa voittoa!

Joo, se on selkeää voittoa se, kun maksaa ittensä kipeäksi. :D Vitsi vitsi
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Saabel »

[quote="saab93f"]Ai niin...unohdin kokonaan lukeneeni kateellisena aiempia kirjoituksiasi Belgiasta :oops:

Belgiassa taitaa olla kaikin puolin järkevää ajella dieselillä - kaverini toi parin rysylävuoden jälkeen XC90:en eikä kuulemma kannattanut edes ajatella bensaversioita.

Kyllä ja ei. Jos auto on rekisteröity henkilöautokäyttöön, niin rekisteröintimaksu menee jotakuinkin seuraavasti. (uusi ja vähän käytetty auto siis)

Tilavuus 2l tai alle ja alle 150 hv. Ekan vuoden maksu 1000 egee. Yli 150 heppaa, mutta alle 210. Maksu on 2350 euroa. Yli 210 hevosvoimaa ja maksu 5000 egee ekana vuonna. On ihan sama, onko auto bensa vai diiseli. Itseasiassa sitten vuotuinen käyttämaksu on hiukan enemmän sillä diiselillä tai ainakin oli aikoinaan. Eli tilavuus ja hevosvoimat vaikuttaa käyttöönottoveroon ja sitten vuosittaiseen käyttömaksuun. Tuolla 1.9 TTid koneella vero tulee siis seuraavasti. Käyttöönottomaksu 2350 ja siihen vuotuinen käyttömaksu n. 300, eli yhteensä 2650 euroa ekana vuonna. Siihen lisäksi uuden auton kasko täysillä bonuksilla 2500 euroa vuodessa :cry: . Joten summa summarum...Autot halvempia, mutta käyttö kalliimpaa kuin Suomessa.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:
Saab 9-3 SS 2.0t linear: 33820 euroa - yhd. 7.9l/100km
Saab 9-3 SS 1.9TTiD lin.: 36750 euroa - yhd. 5.7l/100km
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Vector Business alkaen 36200eur.

Vertailuthan on hyviä, aina kannattaa! Jos ei muuten, niin insinöörivakio kehiin: Kerrotaan kolmella ja jaetaan kahdella sopivasti!

Joo, päivitin oman vertailuni, tein 10,5 l/100km bensaa vs. 5,7 l/100km dieseliä, hinnat 1,39 vs. 1,25. Nyt tulos on 7363km, jolla bensan ja dieselin polttoainekulut ovat samat. Vertailussa on siis nykyinen automaatti vs. TTiD manuaali. MarkoA:n ilmoittamalla dieselinkulutuksella.

Linkistä voi ladata tuon yksinkertaisen taulukon.
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... %20v.2.xls
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ristom kirjoitti:Linkistä voi ladata tuon yksinkertaisen taulukon.
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... %20v.2.xls
Tossa taulukossa ei ole autojen hintoja (hintaeroa) mukana. Hintaero kait pitäisi olla, jos itse ostaa auton. Työsuhdeauto on sitten eri, siinä kait pitäisi olla vuosittaisten verotusarvojen erotus.

Verouudistuksen myötä tuo kustannuslaskenta tuli vähän kiharammaksi, kun "vastaava" bensamalli voi olla dieseliä kalliimpi.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Joo, tuossa on tarkoitus ollutkin vain verrata polttoainekuluja käyttövoimavero huomioituna.

Jos oikein haluaa kannattavuuslaskelmaa* tehdä, niin eikö pitäisi laskea 5 vuoden päähän investoinnin jäännösarvokin ja vertailla nykyiseen ajokkiin samalla lailla?

* Kannattuvuus sinänsä on huvittava käsite autoilussa, taitaa kuitenkin olla harvemmassa ne uudet autot, joiden arvo nousee kaupasta ulos ajettaessa..
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Kannattanee odotella vuoteen 2010, jolloin selviää "dieselveron" kohtalo.
Nythän tuota saastepesää ei kannata ostaa ollenkaan.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

pasijalmari kirjoitti:Kannattanee odotella vuoteen 2010, jolloin selviää "dieselveron" kohtalo.
Nythän tuota saastepesää ei kannata ostaa ollenkaan.
Faktat pöytään! Kerro lisää.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

pasijalmari kirjoitti:Nythän tuota saastepesää ei kannata ostaa ollenkaan.
Perustelut, kiitos. :o
Tuolta pohjalta edelleen, kaikenlainen auton hankinta on täysin turhaa ja erityisesti kannattamatonta.
pasijalmari kirjoitti:Kannattanee odotella vuoteen 2010, jolloin selviää "dieselveron" kohtalo.
Nythän tuota saastepesää ei kannata ostaa ollenkaan.
Empä usko, että edes noin kauaa tarvitsee odotella seuraavia "kuluttajia ohjaavia" siirtoja päättäjien suunnalta. Muuta siitähän lähdetään, että kaikenlainen autoilu kallistuu ja reilusti tulevaisuudessa. 15 vuoden päästä sitä ihmetellään, että muistaako joku kun ajettiin alle 1.5€ litrahinnoilla ja sai ajella missä huvittaa ja lähes milloin huvittaa, yksin taikka kaverin kanssa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ristom kirjoitti:Jos oikein haluaa kannattavuuslaskelmaa* tehdä, niin eikö pitäisi laskea 5 vuoden päähän investoinnin jäännösarvokin ja vertailla nykyiseen ajokkiin samalla lailla?
Niinpä kai. Ja pitäisi laskea korot riippuen siitä onko ostettu omalla tai pankin rahalla. Voisi ehkä olettaa että autojen arvot karkeasti puolittuvat 4 vuodessa. "Liikkuvia osia" alkaa olla aika paljon. Eli jospa ottaisi puolet autojen hintaerosla ja lisäisi siihen jonkin koron? (*)

Lehdethän näitä laskelmia antavat. Jokainen laskelma voi olla ihan ok, mutta henk.koht. epäilyttää, jos ei tiedä taustaoletuksia.

(*) Tässäkin oletetaan, että samoja rahoja ei käytettäisi muuhun turhuuteen. Jos ostaa erotuksella kaljaa, pitää huomioida panteista saatu palaututs. :lol:
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja ezku »

Nostetaas vähän tätä ketjua, kun autonvaihto mietinnässä.

Tuolla puhuttu dieselien kulutuksesta ja kuluista jne, mutta mites nyt joitain vuosia tämän aiheen aloittamisen jälkeen, miten dieselien viat? Uskaltaako käytettyä 1.9TiD tai TTiD:tä ostaa? Niitä tuntuu olevan tarjolla ainakin...

Ahtoletkuja niihin kuulostaa olevan vaihdettu ainakin...

Kaikki näkemykset tervetulleita... :D
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Vastaa Viestiin