BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Tulipas tuosta tehtyä n.600km verran vertailua molemmilla otsikon mukaisilla vempeleillä, ja tässä pikkuisen omia mietteitä autoista. Tarkoituksena oli siis pohtia kahta mallia BMW 318d business Touring vs. Saab 9-3 SC Tids vector business. Vertailu tosin häiritsi se, että Saabbi ei ollut saatavilla koeajolle haluttuna mallina, joten vertailussa oli Saabia edustamassa sekä TTiD Aero A6 SC, 1.8t Linear SC Manuaali ja Tids SS M6. Mutta koitin ottaa tuota aspektia huomioon plussissa ja miinuksissa.

BMW:
+Melutaso SELKEÄSTI hiljaisempi kuin Saabissa, niin ulkona kuin sisälläkin. Rengasmelua huono verrata Saabiin, koska siinä oli leveämmät renkaat, mutta esim moottorimelu BMW:ssä pienempi.
+Kulutus. En usko, että Tids M6:sella pääsee yhtä pieneen kulutukseen kuin BMW.
+Ajettavuus, takaveto todella miellyttävä ajaa, ei vetele tippaakaan, ja nykyaikainen luistonesto yms. pitää perän rauhallisena, ja antaa vetoa tiehen hyvin. (ei voi verrata vanhempiin takavetoihin)
+Takapenkillä enemmän jalkatilaa kuin saab
+Sisätilojen laatuvaikutelma
+Vakioalustallakin jämäkkä
-Takapenkillä vähemmän pääntilaa kuin saab.
-Kuljettajan penkki huono (vrt. Saab Vector/Aero)
-Ei ristiseläntukea
-Penkin säädöt vanhanaikaiset (esim korkeussäätö todella rasittava/hankala käyttää)
-Radio/CD huono (vrt. saab 150)
-Ratin säätö (en saanut säädettyä tarpeeksi eteen)
-Kytkimen naurettavan pitkä liike. Kun on muuten ajoasento hyvä, niin sitten joutuu kurkoittamaan jotta yltää painaa kytkimen pohjaan

Saab:
+ Räyhäkämpi ulkonäkö
+ Radio (Mallia 150, mutta hintaerolla bemariin kestää ottaa)
+Tilavamman oloinen peräkontti
+Takana enemmän pääntilaa
+Mittaristo
+PA lämmitin
++Penkit, etenkin sähkösäätö on plussaa
+Vetelystä huolimatta hyvä ajaa. Sport alustalla ja 17"/225 renkailla jopa hauska
-Sisätilojen laatuvaikutelma esim käsijarrukonsolin osalta surkea.
-Vetelyä uraisella tiellä
-Vakiona löysähkö alusta

Tuossa siis omia mietteitä, mitä tuli havainnoitua, jotain jäi varmaan listaamattakin, pitänee palata niihin myöhemmin, mikäli tulee mieleen. Tiukka oli taisto autojen välillä, mutta kyllä tällä erää kumminkin SAAB vie voiton. Syinä persoonallisuus, ulkonäkö sekä erityisesti kuljettajan oltavat. Itselle sopivan ajoasennon löytäminen hankalampaa Bemarissa, ja lisäksi kahden erikokoisen kuljettajan ollessa kysessä tekisi tuo bemarin penkin korkeuden säätö kuljettajan vaihtamisesta vastenmielistä.

Vielä kun Saab saisi tuota melutasoa pienemmäksi ja sisäosien laatuun panostettaisiin hieman lisää, niin aijai että alkaisi olla makea auto (toki on jo sitä nyt, mutta silti).
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Todella mielenkiintoista lukea, kun itsellä on vielä hyvin tuoreessa muistissa suurin osa koeajoista ja vertailuista joita tuli tehtyä nykyistä autoa valittaessa. Aikalailla voi allekirjoittaa nuo kirjaamasi kommentit sellaisenaan.

Toki osa vertailukohteista menee hieman subjektiiviselle puolelle, kuten melutaso. Mutta siitä huolimatta juuri samankaltaiset fiilikset mulla on, että Bemari vetää pidemmän korren hiljaisuudessa ja erityisesti koneäänien erotuksessa.

Pari huomautusta; takajalkatilat - BMW:ssä tosiaan on takana (etupenkki taakse asennossa) pari senttiä enemmän jalkatilaa, mutta Saabissa taas edessä pari senttiä enemmän säätövaraa joten todellisuudessa takajalkatilat on aikalailla samat.

Sisätilojen laatuvaikutelma juuri keskikonsolin osalta on kyllä Saabissa aika noloa. Olen muistaakseni täällä joskus kirjoittanutkin, että keskikonsoli siitä ilmastoinnin säätimistä keskikyynärnojaan pitäisi uusia. Se on ruma, huonolaatuinen, epäkäytännöllinen ja eroaa auton muuten toiminnallisesta designista.

9-5:ssä on huomattavasti parempi. Samaan liittyy myös ikkuna katkaisijoiden siirto oviin -> väärä ratkaisu. Mikä on muuttunut (muu kuin kustannukset) että piti siirtää ne pois keskikonsolista, jos siihen on ollut aiemmin hyvät perusteet pitää ne siellä? Vrt. OG900 -> 9000-> NG900 -> 9-5 -> 9-3

Mutta jos noista kahdesta olet ollut valitsemassa, niin käyhän toki testaamassa uusi A4 ja kerro täällä mitä pidit. Itse tykkäsin sedanista kovasti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Vielä kommenttina melutasosta. Itse olen tsekannut hyvin epätieteellisesti :roll: Nokian 5140i:llä autojen melutasot. Motarilla 100kmh mittariin ja puhelimesta dB mittari esiin siihen ratin eteen ja mittalukema ylös. Tuo mittari on varmaan aika epätarkka ja ties miten se suhtautuu eri taajuuksiin, mutta joskus se on korvan kanssa erimieltä siitä mikä on äänekkäämpi. Esim Audi A6, mun korvalle miellyttävän hiljainen mutta dB mittarin mukaan taso lähes sama kuin 9-3:ssa.

Ennenkuin mut tästä "testitavasta" lytätään, niin kerroin jo edellä että tuo on lähes merkityksetön tapa. Esimerkiksi tein pinta muuttaa tulosta niin paljon ettei niitä voi verrata kuin samassa paikassa mitaten. Ja toki renkaiden pitäisi olla vähintään aina samaa kokoa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti:Mutta jos noista kahdesta olet ollut valitsemassa, niin käyhän toki testaamassa uusi A4 ja kerro täällä mitä pidit. Itse tykkäsin sedanista kovasti.
Kanssa juuri ajaneena A4, pidin siitä vaikka se näyttö+nappulaviidakko onkin persiistä. Autona kyllä varmasti hyvä ja se automaatti mmmm..
Vertailussa on se mukava, että mikä merkki miellyttää saa sen voittajaksi painottamalla eri asioita :lol: Väittäisin kuitenkin että BMW,Audi ja Saab ovat kaikki hyviä autoja.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Itse en käynyt tuota bimmeriä todella testaamassa, mutta kylmät tyypit otin siitä Saabin tilauksen jälkeen. Itsellä jäi päällimmäisenä mieleen seuraavat plussat sekä miinukset verrattuna saabiin:
+ Ohjauspyörä on itsessään mahtava: Sopivan paksu ja pieni, saa mahtavan otteen. Saabin scanian ralliratti on huomattavasti huonompi tähän verrattuna vaikka ei sekään huono ole, hieman suurehko vain :D
- Ohjauspyörän säädöt. Näin lyhyenä kuljettajana en saanut ohjauspyörän säätöjä millään mieluisiksi. Kun penkki oli säädettynä itselle mieluisaan kohtaan niin ohjauspyörää ei saanut tarpeeksi alas ja eteen. Saabin kanssa ei mitään ongelmia...
- Alimmassa asennossa ratti peittää mittariston yläosan typerästi. Tämä olisi varmaan kunnossa bimmerin orkkisratilla, mutta tuolla busineksessa olevalla toi ärsytti tosissaan...
- Bimmerin takapenkki on muotoiltu tosi typerästi. Mittanauhalla leveyttä on kohtuullisesti, mutta penkin muotoilulla síitä on tehty reilusti ahtaampi kuin saabissa. Totta, että pituussuunnassa tilaa on enemmän, muttei saabistakaan se lopu mun takana kesken :P
+ Yleinen laatuvaikutelma on kyllä bimmerissä parempi kuin saabissa
- Kuskin penkki on kyllä tosiaan huomattavasti huonompi tuossa bimmerissä kuin Saab Vectorissa oleva
- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

Marko A kirjoitti:Vielä kommenttina melutasosta. Itse olen tsekannut hyvin epätieteellisesti :roll: Nokian 5140i:llä autojen melutasot. Motarilla 100kmh mittariin ja puhelimesta dB mittari esiin siihen ratin eteen ja mittalukema ylös. Tuo mittari on varmaan aika epätarkka ja ties miten se suhtautuu eri taajuuksiin, mutta joskus se on korvan kanssa erimieltä siitä mikä on äänekkäämpi. Esim Audi A6, mun korvalle miellyttävän hiljainen mutta dB mittarin mukaan taso lähes sama kuin 9-3:ssa.
Eräällä nettipalstalla oli jokin vuosi sitten kyseisen puhelimen desibelimittarista juttua. Kahta Nokian 5140 -puhelinta oli verrattu virallisen kalibroidun mittarin näyttämään ja molemmilla verrokkipuhelimella oli tarkkuus +- 1 db.
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Marko A kirjoitti:Vielä kommenttina melutasosta. Itse olen tsekannut hyvin epätieteellisesti :roll: Nokian 5140i:llä autojen melutasot. Motarilla 100kmh mittariin ja puhelimesta dB mittari esiin siihen ratin eteen ja
Loistoidea! En tiennyt, että kännyissä on melumittareita. Epätieteellisyydestä voi tietysti aina kommentoida, mutta se alkaisi olla aika saivartelua idena nerokkuuteen nähden.

Edes autolehtien mittaukset eivät kestä kovin kriittistä tarkastelua, koska melu on aika hankala juttu. Äänenpaine voi vaihdella paljon mitttauspaikasta riippuen. Oikeaoppinen paikka olisi varmaan kuljettan/matkustajan korvan vieressä (huom. ihminen pitää olla siinä kanssa, koska muuten tulos on eri). Sitten ihminen kokee eri taajuudet eri lailla häiristevinä. Eli mitatusta äänenpainotasosta pitäisi laskea spektri ja verrata spektrejä. Kolmantena melu kokemus voi olla aika subjektiivista (toiset tykkää klassisesta ja toiset punk -musiikista). Eli kun Nokia puhelimien prosessorien teho 100-kertaistuu, voidaan mittauksia vähän tarkentaa. :lol:

Minusta oma SC on kyllä aika meluista, mutta epäilen rengastyyppiä ainakin osasyylliseksi.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo. Tuota on tullut kokeiltua varmaan lähinnä siksi, että soittohommia tulee myöskin harrastettua ja joskus treeneissä on pitänyt tarkastaa kuinka kovaa sitä soitetaan. Esmerkiksi TM:n mittauksiin verrattuna 5410i antaa autossa kuin autossa aina vähintään 10 desibeliä isomman lukeman. Yleensä n.100kmh vauhdissa melua löytyy mittarin mukaan noin 80dB alkaen. Nykyinen SC antaa tienpinnasta riippuen 82-86dB @ 100kmh mittarissa. Puhelimessa on myös peak-hold toiminto, joten korkein melu jää talteen jos sen jättää mittomaan joksikin aikaa.

Nyky autot kun TM:n mittauksissa on järkiään alle 70dB @ 100kmh, joten siihen nähden Nokialainen on ihan omissa lukemissaan. Ja tosiaan tuolla arvolla sekä itse koetulla melulla tuntuu joskus olevan hyvin vähän tekemistä keskenään. Eli kuten Kari totesi niin spektri kertois varmaan huomattasti enemmän. Sehän on selvä, että jos vaikkapa hyvin matalia taajuuksia on paljon, niin se tuskin häiritsee yhtäpaljon kuin jotain puhetaajuudelle osuvaa kohinaa jne.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Anturien ja suodattimien yhteinen kaistanleveys voivat olla erit. Laajemmalla kaistalla mittaava anturi antaa isommat tasot. Jos esim, toisessa anturissa on joku kohinanesto mikin päällä, korkeat taajuudet vaimenevat. Laita se kännykkäsi sellaisen YLE:n urheilutoimittajan karvalakin sisään niin saadaan desibelit kohdalleen.

EDIT: Niin se asia unohtui kun piti vitsailla. Suurin kritiikkin mittauksia kohtaan olisi se, että minusta pitää mitata korvan vierestä, siis jostain läheltä pääntukea.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Saabin diesel saanee ansaitun plussan myös hiukkassuodattimesta? En tiedä Bemusta.

Saako BMW miinuksen mittaristosta? Onko niissä vieläkin samat mittaristot, kuin 60 luvulla?

9-3 sarjan normialustaa en kyllä löysäksi kehuisi, sporttialusta ei ole siitä huomattavasti tiukempikaan. Enemmän eroa huomaa 16" ja 17" rengastuksen välillä.

Ainoa BMW, jossa olen istunut oli 318 vm.88, myöhempiä vuosimallejakin olen nähnyt ja todennut kabiinin olleen samassa tilassa, mikä on mielestäni erittäin huvittavaa. Saab on sentään kehittynyt.
Mikähän siinä on, että BMW:stä tulee aina ekana mieleen lippalakki, amispoppi ja keskelle voimakkaasti nojaava kuski (kuskin pää näkyy keskellä lasia)?

Hirveä ero siinä, minkälaisen mielikuvan automerkki näiden kahden välillä antaa ihmistyypistä joka sitä kuskaa, siis itselleni.

(9-5:een viitattiin, niin heitänpä kommentin rateista: Konsernimallin ratti (9-3SS/SC/CV ja 9-5) on huomattava heikennys esim. Saab Scanian aikaiseen möhkörattiin. Nimittäin nahkan tikkaukset ovat niin hiton teräviä, ettei sormella pyörittely tee oikein hyvää enää.)
kani
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja kani »

Janne T kirjoitti:Vielä kun Saab saisi tuota melutasoa pienemmäksi ja sisäosien laatuun panostettaisiin hieman lisää, niin aijai että alkaisi olla makea auto (toki on jo sitä nyt, mutta silti).
Tohon oli pakko kommentoida, kun vaihdoin chrysler neonin 9-3 SS:ään, ihastelin kovasti hiljaista autoa vaikka rengaskoko kasvoi -> 205/55-16 ja alla oli kitkat autoa ostaessa, nokian jotkut nrxxxxx vannesuojat.

Sitten tuli vaihdettua kesärenkaisiin, ja ihan helvetillinen jyrinä vähän riippuen tien pinnasta, alla on 215/55-16 goodyearin eaglet. Eli tohon autoon vaikuttaa ihan helvetisti rengasvalinta, seuraavaksi kesäksi pitää ostaa pehmeämmät renkaat ja ehkä vähän kapeammat.

Laatuvaikutelmasta en sano mitään, ero neoniin on kuin kuulla ja päivällä ja ehkä saabi siksi vaikuttaa hyvin laadukkaalta :D vuosimallikin on kyllä '04.
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Ristom kirjoitti:Saabin diesel saanee ansaitun plussan myös hiukkassuodattimesta? En tiedä Bemusta.
En ole nyt sata varma, enkä jaksa käydä tarkistamassa asiaa, mutta olettaisin että on. Ja mikäli ei jostain kumman syystä ole, niin siitä ehdottomasti sitten plussa saabille.
Ristom kirjoitti: Saako BMW miinuksen mittaristosta? Onko niissä vieläkin samat mittaristot, kuin 60 luvulla?
Mittaristo itsessään on ihan hyvä. Mitä nyt business mallin sportti ratti peittää saataa osalle kuljettajista aiheuttaa näkyvyys ongelmia mittaristoon. Tuosta sportti ratista tosin voisi antaa vielä plussan, on se vain niin hyvän tuntoinen kädessä kun ajaa.
Onhan tuo kabiini kehittynyt, mutta itsellä oli joskus vm.1985 316 bemari, ja kyllä tuosta uudestakin sukulaisuussuhteen vm.85 katiskaan tunnistaa. Enkä nyt missään nimessä tarkoita että tuo uusi malli olisi vanhanaikainen.
Ristom kirjoitti:9-3 sarjan normialustaa en kyllä löysäksi kehuisi, sporttialusta ei ole siitä huomattavasti tiukempikaan. Enemmän eroa huomaa 16" ja 17" rengastuksen välillä.
Totuuden siemen kyllä piilee tässäkin. Varmasti on löysempiäkin vaihtoehtoja olemassa. Vertasin tässä lähinnä omaa mielikuvaa tuohon bemarin vakio alustaan. 17" ja 16" välillä on kyllä myöskin eroa saabissa.
Ristom kirjoitti: Ainoa BMW, jossa olen istunut oli 318 vm.88, myöhempiä vuosimallejakin olen nähnyt ja todennut kabiinin olleen samassa tilassa, mikä on mielestäni erittäin huvittavaa. Saab on sentään kehittynyt.
Jos vain intoa piisaa, ja tykkää noita eri autoja käydä kokeileen, niin kannattaa käydä maistelemassa tuo bemari vähän pitemmällä lenkillä. Itse en kyllä sanoisi sitä enää vanhanaikaiseksi, joskin sisusta ja erityisesti kojelaudan muotoilu vaatii vähän totuttelemista. On nimittäin aika kantikas ja terävälinjainen, toiset tykkää toiset ei, mutta laatuvaikutelmaa tuskin kovinkaan moni kiistää.
Ristom kirjoitti: Mikähän siinä on, että BMW:stä tulee aina ekana mieleen lippalakki, amispoppi ja keskelle voimakkaasti nojaava kuski (kuskin pää näkyy keskellä lasia)?
Hirveä ero siinä, minkälaisen mielikuvan automerkki näiden kahden välillä antaa ihmistyypistä joka sitä kuskaa, siis itselleni.
:lol: Tuo on kyllä aika totta. Tosin itse suljin tuon aspektin vertailusta ulos, koska koitin vain vertailla autoja siltä pohjalta, että ne tulee ajoon, ei niinkään statuksen tms. osoittamiseen.
Marko A kirjoitti: Pari huomautusta; takajalkatilat - BMW:ssä tosiaan on takana (etupenkki taakse asennossa) pari senttiä enemmän jalkatilaa, mutta Saabissa taas edessä pari senttiä enemmän säätövaraa joten todellisuudessa takajalkatilat on aikalailla samat.
Voi hyvinkin pitää paikkaansa, en niin tarkkaan vertaillut. Säädin vain kapteenin jakkaran itselle kohdalleen ja kävin sen jälkeen kokeilemassa, että minkä verran on takana tilaa.

Marko A kirjoitti: Sisätilojen laatuvaikutelma juuri keskikonsolin osalta on kyllä Saabissa aika noloa. Olen muistaakseni täällä joskus kirjoittanutkin, että keskikonsoli siitä ilmastoinnin säätimistä keskikyynärnojaan pitäisi uusia. Se on ruma, huonolaatuinen, epäkäytännöllinen ja eroaa auton muuten toiminnallisesta designista.
Itseäni häiritsee tuossa sisustassa ehkä eniten se pelkääjän puolella käsijarrukahvaa vastaavalla paikalla oleva palikka. Aivan uskomattoman surkea kätystys. Sen tilallehan muuten saisi jotain varusteita, esim mukitelinettä tms.? Taisi olla Aero, jossa oli siinä jääskraba?? 8O Tosin jos se oli oikeasti jääskaraba, niin se ei kyllä viikkoa pidempään kestä irroitusta/kiinnitystä. Vasta männäviikolla käytiin Janihe:n kanssa koeajaan 62km ajettua linearia, ja siitäkin meinasi jäädä käteen se palikka kun erehdyin sitä räpläämään.
Mutta nämä nyt on pieniä murheita, joskin vaikuttaa siihen tuikitärkeään fiilikseen, mikä kustakin autosta itselle jää.

Mutta eiköhän tuo tässä kuukauden sisään selviä, että mikä fiilis tuosta Saabista kokonaisuutena nyt sitten loppujen lopuksi jäi.. :mrgreen:
Marko A kirjoitti: Mutta jos noista kahdesta olet ollut valitsemassa, niin käyhän toki testaamassa uusi A4 ja kerro täällä mitä pidit. Itse tykkäsin sedanista kovasti.
Tämä uusi A4, jäi jostain syystä multa täysin huomaamatta, en kylläkään tiedä että miksi. Taisi käydä niin, että katsoin niiden hintoja, enkä silloin huomannut, että edukkaampi business hinnoiteltukin oli jo tarjolla. Piti oikein hätäpäissään jo tsekata uudestaan, mutta onneksi se tulisi sen verran kalliimmaksi, että menee itsellä ulos skoopista. Ei siinä toki isoa eroa ole, mutta johonkin se raja täytyy vetää.
Pitänee tuo A4 käydä kuitenkin kokeilemassa, ihan vain vertailun vuoksi, kun on tullut noita muitakin nyt makusteltua.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ristom kirjoitti: Saako BMW miinuksen mittaristosta? Onko niissä vieläkin samat mittaristot, kuin 60 luvulla?

Ainoa BMW, jossa olen istunut oli 318 vm.88, myöhempiä vuosimallejakin olen nähnyt ja todennut kabiinin olleen samassa tilassa, mikä on mielestäni erittäin huvittavaa. Saab on sentään kehittynyt.
http://www.iltalehti.fi/autot/200802087205969_at.shtml
Saab 9-3 on tietyiltä piirteiltään varsinainen retromalli. Muodoissa on jotakin tuttua. Virtalukko sijaitsee etuistuinten välissä, ja kuljettajan edessä kaareutuva mittaristo on värejä ja tuulettimen säleikköjä myöten kuin tuulahdus vuodelta 1979, jolloin Saabin 900-malli esiteltiin.

:lol:

Eski
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Janne T kirjoitti:
Ristom kirjoitti:9-3 sarjan normialustaa en kyllä löysäksi kehuisi, sporttialusta ei ole siitä huomattavasti tiukempikaan. Enemmän eroa huomaa 16" ja 17" rengastuksen välillä.
Totuuden siemen kyllä piilee tässäkin. Varmasti on löysempiäkin vaihtoehtoja olemassa. Vertasin tässä lähinnä omaa mielikuvaa tuohon bemarin vakio alustaan. 17" ja 16" välillä on kyllä myöskin eroa saabissa.
Se on just näin. Mulla on ollut molemmilla alustoilla SC ja voin sanoa, että 16" vs 17" tekee paljon huomattavamman eron ajettavuuteen. Alustojen ero on aika marginaalinen, mutta eroa silti on.
Janne T kirjoitti:Sen tilallehan muuten saisi jotain varusteita, esim mukitelinettä tms.? Taisi olla Aero, jossa oli siinä jääskraba?? 8O Tosin jos se oli oikeasti jääskaraba, niin se ei kyllä viikkoa pidempään kestä irroitusta/kiinnitystä.
Jaa-a. Mulla on ollut sama skraba nyt kahdessa autossa käytössä, eli mennyt kaksi talvea läpensä. "Toiminta" on vain uudesta parantunut, eli nyt irroitus ja asennus ei tunnu siltä, kuin väkipakolla ois repimässä sisustuspaneeleja irti ;)
Janne T kirjoitti: Tämä uusi A4, jäi jostain syystä multa täysin huomaamatta, en kylläkään tiedä että miksi.
Pitänee tuo A4 käydä kuitenkin kokeilemassa, ihan vain vertailun vuoksi, kun on tullut noita muitakin nyt makusteltua.
Kiinnitä erityisesti huomioita alustan toimintaan. Etuvetoinen auto kyseessä, kuten Sabakin. Mun mielestä toimi alusta aivan loistavasti. Ei kyllä vetotapa tänäpäivänä enää pahasti verota ajomukavuutta taikka ajettavuutta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: BMW 318d business Touring vs. 9-3 SportCombi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Janne T kirjoitti:Itseäni häiritsee tuossa sisustassa ehkä eniten se pelkääjän puolella käsijarrukahvaa vastaavalla paikalla oleva palikka. Aivan uskomattoman surkea kätystys. Sen tilallehan muuten saisi jotain varusteita, esim mukitelinettä tms.? Taisi olla Aero, jossa oli siinä jääskraba??
Toimii aivan erinomaisena paikkana parkkihallin kortille, kun ei ole mitään varustetta, vaan se hahlo pelkästään.
Vastaa Viestiin