Puhelinteline

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla on Saabin omaan HF-sarjaan kytketty Nokian 3510:lle tarkoitettu teline, jossa on HF ja laturiliitäntä. Telinehän on Nokian mallia ja pohja sekä johdot ilmeisesti Saabilta. Tekisi mieleni heittää tuohon Nokian universaali teline, mutta uudemmissa puhelimissa ovat nämä liitännät täysin erit. Tarjoaako Saab enää liitäntäjohtoja uudempiin vai pitääkö hommata se Bluetooth -setti?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tsaarela kirjoitti:Minulla on Saabin omaan HF-sarjaan kytketty Nokian 3510:lle tarkoitettu teline, jossa on HF ja laturiliitäntä. Telinehän on Nokian mallia ja pohja sekä johdot ilmeisesti Saabilta. Tekisi mieleni heittää tuohon Nokian universaali teline, mutta uudemmissa puhelimissa ovat nämä liitännät täysin erit. Tarjoaako Saab enää liitäntäjohtoja uudempiin vai pitääkö hommata se Bluetooth -setti?
Mistä tiedät että se on Saabin oma? Nokia BTH setti maksaa n.100Eur
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

En aivan satavarma olekaan. Se keskikonsoliin tuleva muotoiltu osa on Saabin lisävarustelistalla oleva.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tarjoaa liitäntäjohtoja. Johtosarjan hinta oli muistaakseni 28 euroa, jos ei sitten ole hirveästi noussut siitä, kun itse ostin sellaisen.

Onko autossasi muuten tuo HF -valmius? Jos on, niin voin lähettää sinulle suomenkieliset ohjeet PDF:nä tuon HF -liitosjohdon kytkemisestä.

P.S. Tokihan sinulla pitää sitten olla puhelimen HF:n keskusyksikkö ja luuriosa, jotta saisit tuon HF:n toimimaan. Itse ostin autoihini saksalaisen THB Buryn HF -kitit, koska niihin voi vaihtaa "luuripidikkeen" lähes lennossa ja näin ollen käyttää HF:ssä erilaisia puhelimia. Kannattaa tsekata http://www.bury.com
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ilmeisesti HF-valmius on, kun on kerran tuo 3510-teline latureineen ja johtoineen. Ts. puhelut hoituu auton kaiuttimien ja mikin kautta ja radio mykistyy puheluiden ajaksi. Ratin HF-painikkeet eivät toimi eli se jokin Saabin mokkula puuttuu. Vai tarkoititko HF-valmiudella juuri tuota?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tsaarela kirjoitti:Ilmeisesti HF-valmius on, kun on kerran tuo 3510-teline latureineen ja johtoineen. Ts. puhelut hoituu auton kaiuttimien ja mikin kautta ja radio mykistyy puheluiden ajaksi. Ratin HF-painikkeet eivät toimi eli se jokin Saabin mokkula puuttuu. Vai tarkoititko HF-valmiudella juuri tuota?
Tarkoitti. Eli autossasi on TEL1, joka on valmius autosarjalle. Uskoisin että kun purat jalkatilan sivumuovin (keskikonsoli) pois alta paljastuu nokian keskusyksikkö (tai muu vastaava). tilaamalla uuden sarjan tulee uusi yksikkö ja siihen kuuluvat piuhat. Turbo Sensonic puhuu asiaa ja kokemuksesta, hänen ohjeillaan itsekkin aikanaan sarjan asensin.. helppoa kuin heinän teko.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:Ratin HF-painikkeet eivät toimi eli se jokin Saabin mokkula puuttuu. Vai tarkoititko HF-valmiudella juuri tuota?
Ratin puhelinpainikkeiden ei pidäkään toimia TEL1:n yhteydessä. Ne on tarkoitettu ES2-ES3 -audiojärjestelmään integroidulle puhelimelle. TEL1:ssä toimii ainoastaan mankan mykistys ja puhelimen volyymin säätö ohjauspyörän volumensäätöpainikkeesta puhelun aikana (sama painike, josta normaalisti säädät mankan äänenvoimakkuutta).

HF -valmiuden tunnistat, kun purat pois pelkääjän paikan keskikonsolin suojuksen (ulottuu vaihdekepin "alapuolelle"). Siinä on ainoastaan yksi torx -ruuvi, jonka irroitat ja sen jälkeen vedät verhoilua eteenpäin (etupenkin jalkatilaan päin).

Sen jälkeen katso keskikonsoliin (suurin piirtein hanskalokeron kohdalla). Sieltä pitäisi löytyä liitin ja erillinen antenniliitin. Mikäli nämä löytyvät sinulta, autossasi on TEL1, johon voi asentaa matkapuhelimelle sopivan johtosarjan. Yleensä Suomessa myydään ainoastaan Nokian johtosarjoja, mutta siitä saa pienellä askartelulla tehtyä ihan mihin tahansa puhelimeen sopivan johtosarjan.

Periaatteessa HF -kittiin tarvitaan viisi piuhaa:

1) antennipiuha (tai pikemminkin plugi)
2) jatkuvan virran (lue sähkö) piuha (yleensä punainen)
3) virtalukkoon menevä piuha (yleensä sininen)
4) maadoitus (musta)
5) mankan mykistys (keltainen)

Virtalukkoon menevä piuha mahdollistaa sen, että HF toimii ainoastaan, kun avain on virtalukossa "ON" -asennossa. Muutoin HF tyhjentäisi auton akun vähän yli viikossa. Mulla oli NG900:n kanssa em. ongelma, koska joku alan "ammattimies" oli alunperin kytkenyt HF:n autooni. Ihmettelin, kuinka auton akku voi tyhjentyä vähän yli viikossa. Tämän jälkeen laitoin jatkuvan virran piuhan kiinni tupakansytyttimeen, jolloin HF:n keskusyksikkö ei ole enää koko aikaa päällä. Nyt auton on voinut jättää "rauhaan" pariksikin viikoksi, eikä ole tarvinnut pelätä, että akku tyhjenisi.

No tämä oli vain yksi esimerkki. Jos 9-3:sta löytyy TEL1, niin tällöin kaikki piuhat on kytketty niin kuin pitääkin. Tarvitset ainoastaan sen 28 euron välipiuhan, jos sinulla ei sitä vielä ole.

Ja itse tosiaan suosittelisin sitä THB Buryn "Take And Talk" -HF-kittiä, jos autolla ajaa muita perheenjäseniä, joilla on erilainen puhelin. Yhden napin painalluksella voi vaihtaa kunkin puhelimeen sopivan luuriosan ja näin kaikki voivat käyttää samaa HF:ää lataustoimintoineen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mitä tässä tarkoitetaan luuriosalla? Ei kai nykyään enää viritellä niitä kierrejohdon päässä olevia erillis-luureja?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ristom kirjoitti:Mitä tässä tarkoitetaan luuriosalla? Ei kai nykyään enää viritellä niitä kierrejohdon päässä olevia erillis-luureja?
"Luuriosalla" tarkoitan osaa, jota englanniksi nimitetään nimellä "cradle":

http://www.bury.com/en/hands-free-car-k ... lk-cradle/
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Mitä tässä tarkoitetaan luuriosalla? Ei kai nykyään enää viritellä niitä kierrejohdon päässä olevia erillis-luureja?
"Luuriosalla" tarkoitan osaa, jota englanniksi nimitetään nimellä "cradle":

http://www.bury.com/en/hands-free-car-k ... lk-cradle/
Kehto, kelkka, kätkyt.
Eli telineestä lienee kyse.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhelinteline

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ristom kirjoitti:Eli telineestä lienee kyse.
Kyllä, se voisi olla parempi nimitys tuolle osalle. THB Buryn Take & Talk -HF:ään voi tosiaan liittää toisenlaisen/-merkkisen puhelimen pelkästään tuon telineen vaihdolla. Teline on todellakin aivan plug-and-play, joten erittäin helppoa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin