Uskallanko edes kysyä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Okram »

Koska itselläni rajoittuu autoilu pitkälle ajamiseniloon ja tekniikka on vaikeammin ymmärrettävä alue, niin olisi mukava uskaltaa tällä palstalla kysellä jopa tyhmiä.
Ostin ensimmäisen Saabini vasta äskettäin ja siksikin kaikki siihen liittyvä on tavallaan uutta.

Yritin etsiä tietoa sanahaulla lastutuksesta ja siitä miten helppoa ja kallista on saada lisätehoa autooni.
Löysin keskusteluja joissa vilisi termejä (BSR, Hirsch, Doc Power, Stage 1-3, Catbackit jne. jne..) eli itse suomeksi sanottuna en ymärtänyt yhtään mitään.

Autoni on 9-3 ss 1.8t -03. ss lienee tarkoittaa sport sedan?? :oops:
Olisiko kohtuuton pyyntö, että joku jaksaisi selittää helppotajuisesti, miten pitää toimia ja paljonko suunnilleen maksaa jos haluaisi tehot lisääntyvän hillitysti (nykyisestä 150 --> 180-200Hv).

Käykö asia niin, että ajan autoni Saab-liikkeeseen ja kerron haluavani siihen lastun tai jonkin uuden ohjelmistopätkän.

Kiitos ja hyvää äitienpäivää kaikille palstalaisille :)
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Kuulostaa samalta kun meikällä vielä vuoden alussa :)

BSR ja Hirsch on eri virityksiä, molemmat suosittuja ja toimivia. Stagella tarkoitetaan virityksen tasoa, ykkönen on ihan perussetti ja siitä ylöspäin mukaan tulee jo fyysiset modaukset autoon.

Joka tapauksessa, BSR:n suhteen menet tälle sivulle, lyöt tiedon sisään (runkonumero löytyy mm. manuskasta). Jos haluat Stage 1:n niin mitään muita BSR-vehkeitä et tarvi (catbackit jne) ja muut onkin aika helppo täytellä. Voit pistellä myös mailia lafkan suuntaan, auttavaista sakkia ovat.

Tuon kun lähetät niin saat varmistusmailin ja varmaan kyselevät aikataulujasi, sen kun sovitte niin viet auton sovittuna päivänä doc-powerin pisteeseen, jossa kaveri näyttää kädestä pitäen miten homma toimii. 20 minuutin kuluttua kädessäsi on PPC-laite jolla saat autosi takaisin tehdasasetuksiin (tai toisinpäin) ja Saab joka lähtee kuin palmun alta.
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Okram »

Onetwo3d kirjoitti:Kuulostaa samalta kun meikällä vielä vuoden alussa :)

BSR ja Hirsch on eri virityksiä, molemmat suosittuja ja toimivia. Stagella tarkoitetaan virityksen tasoa, ykkönen on ihan perussetti ja siitä ylöspäin mukaan tulee jo fyysiset modaukset autoon.

Joka tapauksessa, BSR:n suhteen menet tälle sivulle, lyöt tiedon sisään (runkonumero löytyy mm. manuskasta). Jos haluat Stage 1:n niin mitään muita BSR-vehkeitä et tarvi (catbackit jne) ja muut onkin aika helppo täytellä. Voit pistellä myös mailia lafkan suuntaan, auttavaista sakkia ovat.

Tuon kun lähetät niin saat varmistusmailin ja varmaan kyselevät aikataulujasi, sen kun sovitte niin viet auton sovittuna päivänä doc-powerin pisteeseen, jossa kaveri näyttää kädestä pitäen miten homma toimii. 20 minuutin kuluttua kädessäsi on PPC-laite jolla saat autosi takaisin tehdasasetuksiin (tai toisinpäin) ja Saab joka lähtee kuin palmun alta.

Kiitos kovasti hyvästä opastuksesta!

Muutaman kerran olen kuullut kauhutarinoita hajonneista turboista ja jopa moottoreista näiden virityspuuhien jälkeen. Annetaanko noissa mitään takuuta? Toisaalta luulisi, ettei matalaviritystaso vielä riko mitään ja taitaa kyseisellä yrityksellä olla kokemusta alalta.

Saako tuosta mukaan ihan jonkin PPC-laitteen, jolla voi vaihdella milloin huvittaa viritason ja tehdasasetusten välillä?

Hyvä jos homma hoituu niin, ettei mun tartte muuta kun maksaa kyseinen operaatio :roll: ...niin ja sitt tietty ajaa ja nauttia ripeästä lähdöstä sen kuuluisan palmun alta. Tai kuin hauki rannasta, nappi paidasta tai sitten kuin Nato-ohjus :lol:
Nyky autot on kyl, kuin tietokoneita. Uutta softa päivitystä vaan peliin. Hienointa ois tietty, kun vois itse imuroida netistä ohjelman ja polttaa Cd-levylle. Sitten levy auton cd-soittimeen ja "klikkaus" asenna...

Ps. ai niin... paljonkohan tuo maksanee?
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja HMK »

PPC-laitteen saa mukaan, jolla tosiaan saa auton vakioksi tai tykiksi yhdistämällä laitteen auton OBD-porttiin ja painamalla yhtä nappia. Julkisesti ei ainakaan kukaan ole kertonut, että olisi hajottanut autonsa jollain tällaisella perusvirityssoftalla. Auton saa kyllä vakionakin järjettömällä revittelyllä rikki.
Eron normaaliin kyllä huomaa ja sitten ei enää haluakaan enää ajaa sillä vakiolla.
Cat-backinkaan hankinta ei ole mikään huono lisä tuohon softaan.

Ao. jälleenmyyjästä DOC-powerista on hyviä kokemuksia ja pelkästään kimppakauppoina viriä on asennettu kymmeniin Saabeihin. Vakiona PPC-Steg1 taitaa maksaa jotain 800 euroa?

Toinen kehuttu virifirma on Nordic, jonka tuotteita myy Suomessa trolli.nu

Saabin "hovivirittäjä" Hirsch on myös yksi vaihtoehto. Hinnat ovat korkeammat ja aikaisemmin auton takuu säilyi. Nyt ilmeisesti kuitenkin takuuta ei Hirschilläkään enää saa? Varman tiedon saanee Saabilta.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

BSR Stage 1 oli muistaakseni jotain 860e. Ja on noista vissiin ollut jossain ulkomaisilla saab forumeilla juttua, että jollain 0,000001%:lla käyttäjistä on autosta jotain levinnyt, mutta reaalimaailmassa ei pitäisi ihmeempiä käydä ellet nyt revittele kaasu lattiassa tunteja putkeen. Eikö noi nykymoottorit muutenkin duunata kohtuu tilaviksi ettei se siitä ole kiinni ainakaan.

Ja joo, kuten sanoin ni PPC:n saat käteen millä voit sitte tarvittaessa säätää ees taas. Käsittääkseni tosin sille ei pitäisi kauheasti tarvetta tulla, koska ainakaan katsastuksessa ei Stage 1 kuulemma näy ja jossain huolloissakin se jää näämättä ellei tyypeillä ole jotain syytä olettaa, että viri löytyy. Itse pistelin tuossa taannoin ekan huollon yhteydessä tehdassoftan takaisin huollon ajaksi, se on kokonaisuutena semmone viiden minuutin operaatio ja huollon jälkeen lafkan pihassa BSR takaisin.

Sinne vaan, tilausta kehiin.
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja mordai »

Niin muuten, voiko tuon BSR Steg 1:n kanssa käyttää normi 95 oktaanista?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

mordai kirjoitti:Niin muuten, voiko tuon BSR Steg 1:n kanssa käyttää normi 95 oktaanista?
98 oktaanista laittaisin.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja mordai »

Niin mäkin jos olis chipattu JA bensa olis skidisti halvempaa. Johan se riittää että 95E on sen 1,49...

Mutta kysymys olikin voiko 95 oktaanista käyttää... :wink:

Ja joojoo... köyhät kyykkyyn ja vielä köyhemmät mahalleen...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Saabel »

mordai kirjoitti:Niin mäkin jos olis chipattu JA bensa olis skidisti halvempaa. Johan se riittää että 95E on sen 1,49...

Mutta kysymys olikin voiko 95 oktaanista käyttää... :wink:

Ja joojoo... köyhät kyykkyyn ja vielä köyhemmät mahalleen...
Hirschin poikien lastun kanssa tuli mulle ohjeeksi: 98 tankkiin, niin täydet tehot.
95 voi käyttää, mutta ei anna ihan niin paljon tehoa pihalle.
Lyhyesti siis: Voi käyttää
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Okram »

Saabel kirjoitti:
mordai kirjoitti:Niin mäkin jos olis chipattu JA bensa olis skidisti halvempaa. Johan se riittää että 95E on sen 1,49...

Mutta kysymys olikin voiko 95 oktaanista käyttää... :wink:

Ja joojoo... köyhät kyykkyyn ja vielä köyhemmät mahalleen...
Hirschin poikien lastun kanssa tuli mulle ohjeeksi: 98 tankkiin, niin täydet tehot.
95 voi käyttää, mutta ei anna ihan niin paljon tehoa pihalle.
Lyhyesti siis: Voi käyttää

Niin, sehän on niiiin suhteellista..

Kerran tuttavani oli tankkaamassa pieneen veneeseensä muutaman litran bensaa. Vierelle tuli hulppealla muskeliveneellä mies ja tankkasi omaan veneeseensä hulppeat 460 litraa bensiiniä.
Tuttuni uskaltautui kysymään: "eikös tuollainen määrä tule hyvin kalliiksi?"
Mies vastasi tähän: "voihan se köyhästä siltä tuntua!" :lol:

Tuo viritysjutska maksaa muuten DOC POWERILLA 843 euroa tällä hetkellä. Isohko summa, mutta saahan sillä tosi paljon vastinettakin.
Mistä muuten tulee sana "lastu" tai "lastutus"? Tuleeko edes moottoriin mitään palikkaa tai mitään muuta, kuin uusi ohjelma?

Hetken vielä mietin ja yritän puhua vaimolle, miten tärkeää automme on päivittää uudella softalla :D Onhan se suorastaan välttämätöntä, eikö??

Osaisko joku muuten neuvoo miten sais muuten todella hiljaisesta autosta poistettua sisävalon luota (keskeltä taustapeilin takaa) kuuluvan särinän? Tasaisella ei kuulu, mutta jo kiihdyttäessä alkaa kuulua ja varsinkin epätasaisella tiellä tärinän takia särinä on jatkuvaa. Sisävalon ja katkaisimien ympärillä olevaa muovia kun painaa ääni lakaa.

Huomenna muuten kaatuu Venäjän karhu lätkässä!
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Tuo viritysjutska maksaa muuten DOC POWERILLA 843 euroa tällä hetkellä. Isohko summa, mutta saahan sillä tosi paljon vastinettakin.
Mistä muuten tulee sana "lastu" tai "lastutus"? Tuleeko edes moottoriin mitään palikkaa tai mitään muuta, kuin uusi ohjelma?
Eiköhän sillä meinata ihan fyysisesti asennettavaa boxia eli sinänsä esim. BSR:n tapauksessa kyseessä ei ole mikään lastu vaan pelkkä softapäivitys.
Hetken vielä mietin ja yritän puhua vaimolle, miten tärkeää automme on päivittää uudella softalla :D Onhan se suorastaan välttämätöntä, eikö??
Niin, voit tietty vetää legendaarisen "vähentää keskikulutusta" -kortin mikä nyt teoriassa pitää paikkansa, mutta käytännössä ne nautiskeluhetket tasaa tuon keskikulutuksen normiksi :)
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Osaisko joku muuten neuvoo miten sais muuten todella hiljaisesta autosta poistettua sisävalon luota (keskeltä taustapeilin takaa) kuuluvan särinän? Tasaisella ei kuulu, mutta jo kiihdyttäessä alkaa kuulua ja varsinkin epätasaisella tiellä tärinän takia särinä on jatkuvaa. Sisävalon ja katkaisimien ympärillä olevaa muovia kun painaa ääni lakkaa.
Pari kertaa kuulunut samanlainen särinä ja parilla napakalla nyrkin kopautuksella on hiljentynyt............ :D
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hyvä ja ihan pätevä peruste on, että mm. ohituskiihtyvyys paranee ja samalla turvallisuus lisääntyy.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Saabel »

apu,apupoika kirjoitti:
Osaisko joku muuten neuvoo miten sais muuten todella hiljaisesta autosta poistettua sisävalon luota (keskeltä taustapeilin takaa) kuuluvan särinän? Tasaisella ei kuulu, mutta jo kiihdyttäessä alkaa kuulua ja varsinkin epätasaisella tiellä tärinän takia särinä on jatkuvaa. Sisävalon ja katkaisimien ympärillä olevaa muovia kun painaa ääni lakkaa.
Pari kertaa kuulunut samanlainen särinä ja parilla napakalla nyrkin kopautuksella on hiljentynyt............ :D
Sen verta repesin, että painoin lähetysnappulaa, ennenkuin ehdin kommentoida mitään :D . Just näin ja reilu meininki. Jos tulee sirinöitä, niin lekahoitoa vaan. 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Uskallanko edes kysyä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

apu,apupoika kirjoitti:
mordai kirjoitti:Niin muuten, voiko tuon BSR Steg 1:n kanssa käyttää normi 95 oktaanista?
98 oktaanista laittaisin.
Meillä on ajettu Hirschejä vain Nesteen 95 oktaanisella. Takavuosien bensatestissä tosin taisi Nesteen 95 olla 98:a (?). Joskus harvoin on otettu 98:a, mutta eroa ei huomaa. Minkään muun huoltamon bensoista ei ole kokemusta.
Vastaa Viestiin