Saapas jätti välille

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja mek »

No niin, nyt se piru sitten jätti välille. Pohjoiseen oltiin perjantai-iltana menossa, kun vähän ennen Viitasaarta alkoi nykimään ja tehot hävisivät kokonaan. Hyvä että nelosella jaksoi loivat ylämäet ylös.

Viitasaaren ABC:n pihalla vilautti "Vettä polttoaineessa" -huomautusta ja Nesteen kohdalla meno hyytyi täysin, hyvä että pihalle päästiin. Viimeisestä huollosta on 3 kk ja 10 tkm, joten veden on pakko olla tullut jostakin viimeisestä tankkauksesta: Nummelan ST1 tai Ison Omenan TB-automaatti. Onneksi vakuutus maksoi auton hinauksen Äänekoskelle lähimpään Saabin huoltoon ja ilmeisesti myös junaliput kotiin. Tänään selviää, onko muutakin vikana kuin vettä polttoaineessa.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja mek »

No joo, soittelivat Äänekoskelta vähän epävarman oloisena. Vettä ei okein isommin ollut löytynyt, olivat vaihtaneet putsarin ja ajaneet pa-järjestelmän puhdistusaineen läpi. Ei kuulemma ilmoittele vikakoodeja enää, mutta eivät oikein osanneet sanoa, onko moottorin tehot normaalit. Ei tuntunut oikein dieseleistä olevan kokemusta.

Taitaapi tulla pajalle asiaa kunhan nyt saa ensin Saappaan tänne huomenna ja pääsee testaamaan.

Te, joilla on ollut TiDS:ssä noita pyörreläppä-/EGR-/tai imusarjan alipaineventtiiliongelmia, mitkä oli oireet. Omastani katosi ensin tehot, sitten alkoi nykiä. Nykimistä ja tehon häviämistä oli tilapäisesti esiintynyt jo pari kertaa aiemmin noin viikkoa ennen. Juuri ennen kuin jätin auton parkkiin, aivasteli harmaan savunpöläyksen kera muutaman kerran.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja saab93f »

mek kirjoitti:No joo, soittelivat Äänekoskelta vähän epävarman oloisena. Vettä ei okein isommin ollut löytynyt, olivat vaihtaneet putsarin ja ajaneet pa-järjestelmän puhdistusaineen läpi. Ei kuulemma ilmoittele vikakoodeja enää, mutta eivät oikein osanneet sanoa, onko moottorin tehot normaalit. Ei tuntunut oikein dieseleistä olevan kokemusta.

Taitaapi tulla pajalle asiaa kunhan nyt saa ensin Saappaan tänne huomenna ja pääsee testaamaan.

Te, joilla on ollut TiDS:ssä noita pyörreläppä-/EGR-/tai imusarjan alipaineventtiiliongelmia, mitkä oli oireet. Omastani katosi ensin tehot, sitten alkoi nykiä. Nykimistä ja tehon häviämistä oli tilapäisesti esiintynyt jo pari kertaa aiemmin noin viikkoa ennen. Juuri ennen kuin jätin auton parkkiin, aivasteli harmaan savunpöläyksen kera muutaman kerran.
Meillä oli imusarjaongelma, joka ilmoitti itsestään sillä, että auto kulki kun kierrätti mutta alakierroksilla vääntöä ei ollut. Alipaineventtiili taasen veti "limp home"-moden päälle. Savuttamista en muista lainkaan. TTiD:ssä ei kuulemma ole BTW ainuttakaan noista TidS:n harminpaikoista.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja moose »

mek kirjoitti:Te, joilla on ollut TiDS:ssä noita pyörreläppä-/EGR-/tai imusarjan alipaineventtiiliongelmia, mitkä oli oireet. Omastani katosi ensin tehot, sitten alkoi nykiä. Nykimistä ja tehon häviämistä oli tilapäisesti esiintynyt jo pari kertaa aiemmin noin viikkoa ennen. Juuri ennen kuin jätin auton parkkiin, aivasteli harmaan savunpöläyksen kera muutaman kerran.
Vanhassa OG 9-3 TiD:issä EGR-venttiili sanoi YYA-sopimuksensa irti. Oireina nykiminen erityisesti kiihdytyksissä ja tilanteissa jossa tarvittiin vääntöä (ylämäki). Nykimiseen kuului olennaisena osana todella mustat savupilvet auton takaa. Ottamalla kunnolla kierroksia (ja pöläyttämällä pihalle sellainen savupilvi että takana ei auttanut kenenkään olla) sai koneen toimimaan noin 10 min ajan paremmin (=vähemmän nykimistä). Tehot minun tapauksessa alenivat, mutta eivät kadonneet.

Mutta kyseessä siis eri auto, ja eri kone...
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

saab93f kirjoitti: Meillä oli imusarjaongelma, joka ilmoitti itsestään sillä, että auto kulki kun kierrätti mutta alakierroksilla vääntöä ei ollut. Alipaineventtiili taasen veti "limp home"-moden päälle. Savuttamista en muista lainkaan. TTiD:ssä ei kuulemma ole BTW ainuttakaan noista TidS:n harminpaikoista.
Kuinka mahtaa olla tuon S:ttömän TiDin laita? Kansi ainakin on eri, kun on vain 8-venainen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Saapas palasi kotiin

Viesti Kirjoittaja mek »

Saappi tuli työkaverin ajamana takaisin ja tuntuu ainakin pikaisen koeajon perusteella olevan kunnossa. 80-120 taittuu nelosella lentävällä lähdöllä kuuteen ja puoleen sekuntiin ja viitosella kahdeksaan, kuten 2 vuotta ja 80 tkm sitten eikä nykimistä esiinny. Kello on ainakin persdynoa parempi tapa testata, ovatko kaikki kaakit tallella.

Laskukin oli kohtuullisuuden rajoissa ottaen huomioon, että tekivät homman vajaalla miehityksellä ja nopealla aikataululla. Toivoa sopii, että oireet poistuivat pysyvästi. :D
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Hyvä jos oli vain vesinaftaa :) Kun noista sitkeysluvuista mainitsit niin voi että oikein polttelee päästää omaa "polkaisemaan" - kun minusta jo TidS oli ihan reipas niin mikähän tuo uusi sitten...
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Eipä ollut vesinaftaa...

Viesti Kirjoittaja mek »

Eli rykiminen alkoi taas perjantaina. Keskiviikkona pajalle Länsiautoon, eivät osanneet oireiden perusteella arvailla syytä.

Silloin kun toimii, niin teho ja vääntö tuntuu lähes normaalilta, mutta alkaa ehkä hieman korkeammilla kierroksilla kuin mitä pitäisi. Vääntöä alkaa löytyä vasta lähellä 2000, kun pitäisi alkaa jo 1500 jälkeen. Ei siis tullut niissä viime viikon sitkeysmittauksissani esille, kun nelosella on 80:ssä jo riittävästi kierroksia.

Saapas nähdä, millaisen laskun esittävät, jos nyt vika löytyy...

Kuntoonhan tuo on saatava, se on selvä. Sen jälkeen saattaa kyllä olla 100 tkm. ajettu diesel 9-3 myytävänä samaan hintaan, kuin mitä tarjoavat hyvityksenä vaihdossa uuteen. Jos siihen päädyn, niin seuraava auto ei ole Saab, valitettavasti.
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä ollut vesinaftaa...

Viesti Kirjoittaja Janne T »

mek kirjoitti:Eli rykiminen alkoi taas perjantaina. Keskiviikkona pajalle Länsiautoon, eivät osanneet oireiden perusteella arvailla syytä.

Silloin kun toimii, niin teho ja vääntö tuntuu lähes normaalilta, mutta alkaa ehkä hieman korkeammilla kierroksilla kuin mitä pitäisi. Vääntöä alkaa löytyä vasta lähellä 2000, kun pitäisi alkaa jo 1500 jälkeen. Ei siis tullut niissä viime viikon sitkeysmittauksissani esille, kun nelosella on 80:ssä jo riittävästi kierroksia.

Saapas nähdä, millaisen laskun esittävät, jos nyt vika löytyy...

Kuntoonhan tuo on saatava, se on selvä. Sen jälkeen saattaa kyllä olla 100 tkm. ajettu diesel 9-3 myytävänä samaan hintaan, kuin mitä tarjoavat hyvityksenä vaihdossa uuteen. Jos siihen päädyn, niin seuraava auto ei ole Saab, valitettavasti.
Siis mitä? Monta tuntia jo mennyt, eikä ole vielä kukaan tullut sanomaan, että "on niitä vikoja kuule muissakin merkeissä aivan yhtä paljon". :lol:

No joo, mutta leikki sikseen. Ei ole mukava kun autossa jokin kanittaa, eikä varsinkaan silloin kun vika on "mystinen". Toivotaan, että vika löytyy ja ilmoittelehan sitten tänne, että mikä siinä mättää.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä ollut vesinaftaa...

Viesti Kirjoittaja mike »

Janne T kirjoitti:
mek kirjoitti:Eli rykiminen alkoi taas perjantaina. Keskiviikkona pajalle Länsiautoon, eivät osanneet oireiden perusteella arvailla syytä.

Silloin kun toimii, niin teho ja vääntö tuntuu lähes normaalilta, mutta alkaa ehkä hieman korkeammilla kierroksilla kuin mitä pitäisi. Vääntöä alkaa löytyä vasta lähellä 2000, kun pitäisi alkaa jo 1500 jälkeen. Ei siis tullut niissä viime viikon sitkeysmittauksissani esille, kun nelosella on 80:ssä jo riittävästi kierroksia.

Saapas nähdä, millaisen laskun esittävät, jos nyt vika löytyy...

Kuntoonhan tuo on saatava, se on selvä. Sen jälkeen saattaa kyllä olla 100 tkm. ajettu diesel 9-3 myytävänä samaan hintaan, kuin mitä tarjoavat hyvityksenä vaihdossa uuteen. Jos siihen päädyn, niin seuraava auto ei ole Saab, valitettavasti.
Siis mitä? Monta tuntia jo mennyt, eikä ole vielä kukaan tullut sanomaan, että "on niitä vikoja kuule muissakin merkeissä aivan yhtä paljon". :lol:

No joo, mutta leikki sikseen. Ei ole mukava kun autossa jokin kanittaa, eikä varsinkaan silloin kun vika on "mystinen". Toivotaan, että vika löytyy ja ilmoittelehan sitten tänne, että mikä siinä mättää.

Pitää nyt sitten heittää tänne että lähestulkoon kaikki uudet dieselit taitavat olla todella vikaherkkiä vehkeitä. Aina on joku anturi rikki tai sitten egr-venttiili jumissa. Jos nämä sitten jostain syystä toimii niin sitten on hiukkassuodatin tukossa jos sellainen on jne...
Ja tämä tosiaan sitten ainakin VAG-autoissa. Tuntuu että auton tärkein ominaisuus on se että aina palaa joku vikavalo taulussa. Se on pojjat sitä nykyaikaa joka pitää vissiin vaan hyväksyä jos haluaa ajaa dieselillä.

Itellä ei kyllä ole vielä ollut vaivoja mutta meikän tuurilla viikko ennen katsastusta alkaa ongelmat ja korjaamokierre :lol:
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja mek »

Eipä löytynyt vikaa, vaikka oli monissa miehin koeajettu ja techillä tutkittu. Viimeisin rykimäkohtaus oli 3 päivää ja 50 km ennen tuota eilistä huoltoa. Nyt siis vain ajetaan ja odotetaan. Melko varmaan seuraava kohtaus sattuu juuri, kun vaimo on autolla yksin liikkeellä jossakin mahdollisimman hankalassa paikassa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä ollut vesinaftaa...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

mike kirjoitti: Pitää nyt sitten heittää tänne että lähestulkoon kaikki uudet dieselit taitavat olla todella vikaherkkiä vehkeitä. Aina on joku anturi rikki tai sitten egr-venttiili jumissa. Jos nämä sitten jostain syystä toimii niin sitten on hiukkassuodatin tukossa jos sellainen on jne...
Ja tämä tosiaan sitten ainakin VAG-autoissa. Tuntuu että auton tärkein ominaisuus on se että aina palaa joku vikavalo taulussa. Se on pojjat sitä nykyaikaa joka pitää vissiin vaan hyväksyä jos haluaa ajaa dieselillä.

Itellä ei kyllä ole vielä ollut vaivoja mutta meikän tuurilla viikko ennen katsastusta alkaa ongelmat ja korjaamokierre :lol:
PSA-konsernin HDi:stä ei minulla kyllä ole pahaa sanottavaa. Naftan siirtopumppu siihen tarvitsi vaihtaa kerran, kun se laukesi juuri silloin, kun se noissa yleensä laukeaa. Muuten selvisi pelkillä naftasuodattimien vaihdolla keväällä ja syksyllä. Tuo suodatin kannattaa kyllä vaihtaa, kun siirrytään kesälaadusta talvilaatuun ja päinvastoin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Saapas jätti välille

Viesti Kirjoittaja mek »

Lokakuussa heitti pari kertaa moottorin häiriövalon ja Limp Home:n päälle. Eka kerran kävin kuittauttamassa valon pois pikahuollossa (imusarjan pyörreläpän palautusmekanismin häiriö). Toisella kerralla en ehtinyt, kun vika korjautui itsestään ennenkuin ehdin huoltoon.

Nyt auto on pajalla 120 tkm huollossa ja myönteisenä yllätyksenä huoltoneuvoja kertoi aamulla, että takuuseen vaihdetaan imusarja ja EGR-venttiili kaikkinen kilkkeineen, vaikka takuu siis päättyi jo tammikuussa.

Edit, homma hoitui kuten pitikin, kiitokset siitä Olarin Länsiautolle. 120 tkm huollon kustannusarvio alittui hieman. Imusarjan vaihtotyön jouduin maksamaan itse (pari sataa), mutta kaikki osat meni Saabin piikkiin. 120 tkm huolto tuli kreivin aikaan, vesipumppu oli kuulemma vuotanut jo aika lailla.

Takuukorjaukset tuntuivat myös ajossa. Noiden viimekesäisten nykimisten jälkeen olin sitä mieltä, että koneesta katosi hieman vääntöä väliltä 1400 - 1700 r/min. 80-120 -kiihdytyksessä 4-vaihteella sitä ei huomannut ajassa, mutta ajossa muuten kyllä. Nyt kun imusarja, pyörreläpän ohjausmekanismi, EGR-venttiili ym. vaihdettiin, niin puuttuvat Nm:t palasivat ja ero ajossa on pieni, mutta ihan selvä pienillä kierroksilla.
Vastaa Viestiin