Ahtojen heittely???

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Hei vaan!

tuolla OCF:n puolella löytyy aika vähän kokemusta tästä moottorista

Eli itellä löytyy tuo 2.0T 175hv signumista ja ihmetyttää toi ahtojen "reipas" heittely.

onko normaalia???kolmosella 1500rpm täyskiihdytys niin ahdot nousee 0.5,sit 4000rpm kohdilla käy 0.6,sit tullaan reipaasti alas,jopa 0.3:n

tossa vielä video:http://www.youtube.com/watch?v=zKr2w8HVpD0
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

olisko apuja?

muuten auto kyllä kiihtyy tasaisesti ja pelaa normaalisti,mutta toi vaan ihmetyttää kun tippuu ahdot yläkierroksilla noinkin alas.

penkissäkin tuli käytyä 195hv/305nm vakiona
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

sen takia tuota ihmettelen kun missään muussa turbo vehkeessä tota ei ole noin radikaalisti tapahtunut.

onko toi ahdin sit sen verran pieni että yläpäässä ei enää tuotto riitä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eh, Mimmin juttuja ei aina kannata turbohommissa uskoa. ;)

Ei tässä se ahtopaine yläkierroksilla sen vuoksi laske että ahtimen kompressorista tuotto loppuisi. :D
Se vain on varsinkin vakioissa Saabin turbokoneissa monesti säädetty niin että keskikierroksilla paineet käyvät korkeammalla paremman väännön aikaansaamiseksi ja sitten tippuvat yläkierroksilla jotta tehot pysyvät tehtaan haluamissa lukemissa.

Ilmoitettu ahtopaine teknisissä tiedoissa tarkoittaa aina korkeinta ahtopainetta, ei ahtopainetta yläkierroksella, esim. rajoittimella.

Tehojen perusteella tuntuisi toimivan juuri niinkuin pitääkin, softaa muuttamalla saa toki sitten ylempänä pysymään korkeammatkin ahdot ja sitä myöten lisää tehoa sen verran mitä ahtimen PAKOpuolen virtaus antaa myöten, josta pääasiassa tehon rajoittuminen on kiinni.

Asia erikseen on sitten vielä korkeilla pakopaineilla tapahtuva hukkaportin läpän raottuminen väkisin (korkeat pakopaineet johtuen vakioahtimien pienistä turbiineista ja pakopesistä), jota voi korjata jäykistämällä hukkaportin kellon jousta. Tässä ei vaikuta kuitenkaan olevan siitä kyse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Mimmi kirjoitti:Kyllä ne laskee, koska ahtimen läpi menee vain tietty määrä ilmaa ja koneen haukatessa sitä enemmän, imusarjan ylipaine pienenee.
jos nyt vaikka lähtis vaikka siittä liikenteeseen että 200hp 2.0l vaprista ei nykyteknikalla ole mikään mahdoton suoritus vaparista, mutta vastaavasti paljon yli 200Nm 2.0 on niin ei se fööni siellä huipputehoja varten ole, vaan paremman alaväännön takia. Tällöin on täysin normaalia että se ahto ajetaa yläpäässä alas softan toimesta eikä siitä että tuotto föönistä loppuisi keksen ja sitä myöden ahdot lopahtaisi kun ilma ei riitä tuottamaan painetta vastusta vasten. Jos ym. logiikka olisi totta niin ko. mosasta ei stage softalla saisi mitää lisää yläpäähän, mutta näin ei taida olla tai sitten saabin hovivirittäjä hirsch myy ko. moottoriin "pelkkkää ilmaa" :mrgreen:
#1730
500whp.net member
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Asia erikseen on sitten vielä korkeilla pakopaineilla tapahtuva hukkaportin läpän raottuminen väkisin (korkeat pakopaineet johtuen vakioahtimien pienistä turbiineista ja pakopesistä), jota voi korjata jäykistämällä hukkaportin kellon jousta. Tässä ei vaikuta kuitenkaan olevan siitä kyse.

Tää on niin tuttua entisestä autosta.

Auto toimii ihan normaalisti ja tehot kyllä tallella,mut toi vaan pisti mietityttään.
kiitos kaikille vastanneille.

sit tosta Maptun pajasta suomessa ei vissiin ole tällä hetkellä jälleenmyyjää???
onko noi hinnat tuola nettisivuilla pätevät suomessa kun vaan kääntää euroiksi.
saisi tiedustella Stage 4 hintaa ilman downpipea,putkistoa ja putsarinkoteloa/putsaria.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Vigge kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Kyllä ne laskee, koska ahtimen läpi menee vain tietty määrä ilmaa ja koneen haukatessa sitä enemmän, imusarjan ylipaine pienenee.
jos nyt vaikka lähtis vaikka siittä liikenteeseen että 200hp 2.0l vaprista ei nykyteknikalla ole mikään mahdoton suoritus vaparista, mutta vastaavasti paljon yli 200Nm 2.0 on niin ei se fööni siellä huipputehoja varten ole, vaan paremman alaväännön takia. Tällöin on täysin normaalia että se ahto ajetaa yläpäässä alas softan toimesta eikä siitä että tuotto föönistä loppuisi keksen ja sitä myöden ahdot lopahtaisi kun ilma ei riitä tuottamaan painetta vastusta vasten. Jos ym. logiikka olisi totta niin ko. mosasta ei stage softalla saisi mitää lisää yläpäähän, mutta näin ei taida olla tai sitten saabin hovivirittäjä hirsch myy ko. moottoriin "pelkkkää ilmaa" :mrgreen:
onko toi ahdin sit sen verran pieni että yläpäässä ei enää tuotto riitä?

tämä toteamus oli tarkoitettu Mimmille kun se ihan selvästi väittää että tuotto ei riitä...
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Signum 2.0T kirjoitti:Asia erikseen on sitten vielä korkeilla pakopaineilla tapahtuva hukkaportin läpän raottuminen väkisin (korkeat pakopaineet johtuen vakioahtimien pienistä turbiineista ja pakopesistä), jota voi korjata jäykistämällä hukkaportin kellon jousta. Tässä ei vaikuta kuitenkaan olevan siitä kyse.

Tää on niin tuttua entisestä autosta.

Auto toimii ihan normaalisti ja tehot kyllä tallella,mut toi vaan pisti mietityttään.
kiitos kaikille vastanneille.

sit tosta Maptun pajasta suomessa ei vissiin ole tällä hetkellä jälleenmyyjää???
onko noi hinnat tuola nettisivuilla pätevät suomessa kun vaan kääntää euroiksi.
saisi tiedustella Stage 4 hintaa ilman downpipea,putkistoa ja putsarinkoteloa/putsaria.

Aika tarkkaan pitää hinnat paikkansa, tietty joku kuljetus pitää lisätä. Laita mailia vaikka englanniksi: info@maptun.com ja todennäköinen vastaaja on Fredrik.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

joo kuluja tietty tulee mutta ettei noihin lisätä mitään veroja tai sellasia.

Tuleekos noiden settien kans ongelmia päästöissä,lähinnä katsastus???

hinta ei kyllä ole mikään paha,kun ahdinta myöten tulee uutta.jää alle BSR:n 235hv setin...
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ota huomioon se, että hinnta ovat vaihto-osille, eli joudut palauttamaan originaalin turbon sekä moottorinohjausboksin ruotsiin.

Ei tule veroja/alv:ta, kun on EU-tuontia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

2.3i-16 kirjoitti:Ota huomioon se, että hinnta ovat vaihto-osille, eli joudut palauttamaan originaalin turbon sekä moottorinohjausboksin ruotsiin.

Ei tule veroja/alv:ta, kun on EU-tuontia.

Joo huomasin tuon.mutta mitäs noilla enää tekee sen jälkeen.tuskin tulee mieleen palauttaa vakioksi.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mitäs mitäs saapille nyt on tapahtunut, kun töistä lähtiessä kakkosella,kolmosella ja nelosella kaasun pohjaan runtatessa paineet nousee 0.7bariin. Ennen pysynyt kiltisti 0.5barissa. Vekotin siis tuo 1.8t 2003 manuaali.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Signum 2.0T kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Ota huomioon se, että hinnta ovat vaihto-osille, eli joudut palauttamaan originaalin turbon sekä moottorinohjausboksin ruotsiin.

Ei tule veroja/alv:ta, kun on EU-tuontia.

Joo huomasin tuon.mutta mitäs noilla enää tekee sen jälkeen.tuskin tulee mieleen palauttaa vakioksi.
Ainankin tällä hetkellä Suomen Maptun toimii huomattavasti nopeammin kuin Ruotsin puoli. Vesa Lindemanista Tamperaalta ei ole kokemusta mutta ainankin Lappeenranta toimii hyvin. Eli kannattanee varmaan ottaa yhteyttä kumpi on lähempänä.

Myöskään yhtään turboa en ole joutunut palauttamaan Suomeen vaan saanut pitää itselläni. Tosin myynti-palstalla näyttäisi olevan tällä hetkellä Mitsun 14T edullisesti joten siitä varmaan olisi halvinta lähteä liikkeelle.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

A.L. kirjoitti:Mitäs mitäs saapille nyt on tapahtunut, kun töistä lähtiessä kakkosella,kolmosella ja nelosella kaasun pohjaan runtatessa paineet nousee 0.7bariin. Ennen pysynyt kiltisti 0.5barissa. Vekotin siis tuo 1.8t 2003 manuaali.
Ilmat lämmenneet ja sama ilmamassa vaatii enemmän painetta kuin "talvella".
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ahtojen heittely???

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Noista lämpötiloista tulikin mieleen, että täytys joskus vertailla vaikka Race-Chronolla noita eri lämpötilojen vaikutuksia kulkupuoleen.
Eipähän se tämmösessä (0-100km/h juuri alle 10s. ja huippua 200km/h, kun löytää tarpeeksi jyrkän alamäen) niin hirveesti vaikuta, mutta kuitenkin.
Vastaa Viestiin