Virtalukko jumettaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei meinaa lähteä välillä avain pois virtalukosta 8O Ei vaan irtoa, pitää vekslata edestakaisin että lähtee :?:

Tänää avain jäi keskiasetoon eikä kääntynyt asentoon missä lähtee irti. Piti käynistää auto uudeleen että sai avaimen pois kummallista 8O
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

kalle37 kirjoitti:Ei meinaa lähteä välillä avain pois virtalukosta. Ei vaan irtoa, pitää vekslata edestakaisin että lähtee
Sä oot liian nopea. Jos sammuttaa auton liian "nopeasti" eli kääntää avainta liian nopeasti päältä pois niin noin voi käydä, jos sen taas tekee rauhallisesti niin ei pitäisi jäädä jumiin. Jos avain taas jää jumiin niin kun laittaa sekunniksi pariksi on asentoon ja sitten kääntää auki niin pitäisi lähteä avain pois ilman että pitää auto käynnistää uusiksi. Tuo on kai ihan "ominaisuus".
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Niin tuo parempi puoliskokin epäili, kun sen avaimella sellaista ei kuulemma ole tapahtunut.

On vaan niin hätäinen luonne, olen melkein autosta ulkona ennen kuin se ehtii sammumaan :oops:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Olen huomannut, että avain jää virtalukkoon, jos moottorin sammutta ennen kuin auto on pysähtynyt. Itse en ole onnistunut saamaan avainta pois muuten kuin käynnistämällä ja sammuttamalla auton uudeleen. Aika kiusallista!!!

Tuo lienee kuitenkin ominaisuus, jolla estetään rattilukon lukittuminen auton liikkuessa.
BlackSaab
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: La Loka 13, 2007 15:02
Paikkakunta: SJK

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja BlackSaab »

tk60382 kirjoitti:Olen huomannut, että avain jää virtalukkoon, jos moottorin sammutta ennen kuin auto on pysähtynyt. Itse en ole onnistunut saamaan avainta pois muuten kuin käynnistämällä ja sammuttamalla auton uudeleen. Aika kiusallista!!!

Tuo lienee kuitenkin ominaisuus, jolla estetään rattilukon lukittuminen auton liikkuessa.
Samaa huomattu myös -08 mallissa. :roll:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mulla jumittaa tuo virtalukko, tai varmaankin rattilukon solenoidi niin, että välillä joutuu startin yhteydessä käyttämään avainta virtalukossa useita kertoja ennenkuin rattilukko vapautuu ja avain kääntyy starttiasentoon.

Tänään aamulla taisi olla ennätys, vasta yhdeksännellä kerralla rattilukko napsahti vapaaksi ja auton sai startattua.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
BlackSaab
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: La Loka 13, 2007 15:02
Paikkakunta: SJK

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja BlackSaab »

2.3i-16 kirjoitti:Mulla jumittaa tuo virtalukko, tai varmaankin rattilukon solenoidi niin, että välillä joutuu startin yhteydessä käyttämään avainta virtalukossa useita kertoja ennenkuin rattilukko vapautuu ja avain kääntyy starttiasentoon.

Tänään aamulla taisi olla ennätys, vasta yhdeksännellä kerralla rattilukko napsahti vapaaksi ja auton sai startattua.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Hmm, muutaman kerran on sammutuksen yhteydessä jäänyt napsahdus kuulematta. Avain lukkoon ja takaisin, jolloin napsahtaa.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

BlackSaab kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Mulla jumittaa tuo virtalukko, tai varmaankin rattilukon solenoidi niin, että välillä joutuu startin yhteydessä käyttämään avainta virtalukossa useita kertoja ennenkuin rattilukko vapautuu ja avain kääntyy starttiasentoon.

Tänään aamulla taisi olla ennätys, vasta yhdeksännellä kerralla rattilukko napsahti vapaaksi ja auton sai startattua.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Hmm, muutaman kerran on sammutuksen yhteydessä jäänyt napsahdus kuulematta. Avain lukkoon ja takaisin, jolloin napsahtaa.

Tuohon en ole kiinnittänyt huomiota, mutta kysymys on siis siitä, että startin yhteydessä rattilukko ei lähde pois päältä muuten kuin runkkaamalla avainta virtalukossa useita kertoja. Rattilukko on kyllä päällä koska ratti ei pyöri vaikka miten veivaisi.

Ei kai sillä rattilukon päälle menemisellä sammutuksen yhteydessä ole tuohon vaikutusta, vai onko?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Rattilukko ei ainakaan itsellä lähde pois päältä, jos renkaat on reilusti vinossa. Tällöin solenoidi tms. ei jaksa vetää lukkoa pois päältä, koska vinossa olevat renkaat vääntää ohjausta lukkoa vasten. Kun ratista hieman vääntää, niin lukkokin aukeaa välittömästi.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Ainakin -03 mallissa oli jumiutumis ongelmia ja niistä oli oikein takaisin kutsukin muistaakseni. Minulla korjattiin ja sen jälkeen toimi ja näissä uusimmissa malleissa on ollut se hätäisyys ongelma minulla mutta vaimolla ei.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos avaimen laittaminen virtalukkoon ei saa aikaan rattilukon eikä virtalukon vapautumista, on vika hyvin todennäköisesti avaimen tunnistamisessa.
Etenkin tähän viittaa se seikka, että useammat avaimen virtalukkoon "työntämiset" vaikuttavat poistavan vian.
Tosin ajotietokoneen kyllä pitäisi herjata lukonkuvaa viitaten tunnistusongelmaan.
Sama ilmiö ilmenee vaikka virtalukkoon työntää sormenpään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan vielä...

Mikäli sormenpään tai jonkin muun sopivan esineen työntäminen virtalukkoon (ei auton oma avain) ei saa aikaan SID:n näyttöön virtalukon vikailmoitusta, ei virtalukon "läpässä" oleva kytkin kytke sähköjä BCM:lle (Body Control Module).
Useammat toistot auttavat ja kytkentä tapahtuu.

Tällä tavalla voi testata tuon asian.....ja samalla rajaa ainakin yhden vikaseikan pois.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja -pete »

tk60382 kirjoitti:Olen huomannut, että avain jää virtalukkoon, jos moottorin sammutta ennen kuin auto on pysähtynyt. Itse en ole onnistunut saamaan avainta pois muuten kuin käynnistämällä ja sammuttamalla auton uudeleen. Aika kiusallista!!!

Tuo lienee kuitenkin ominaisuus, jolla estetään rattilukon lukittuminen auton liikkuessa.
Itse olen ihmetellyt samaa asiaa ja päätynyt samaan lopputulokseen, mutta en ole kehdannut kysyä :oops: Hyvä huomata, että muitakin hätäisiä löytyy.

Ja samoin meillä: vaimon avain ei kumma kyllä ole jäänyt virtalukkoon kertaakaan. Itsellä useastikin, ennenkuin rupesin odottamaan auton pysähtymistä.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
thedwarf
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 20:57

Re: Virtalukko jumettaa

Viesti Kirjoittaja thedwarf »

Voin allekirjoittaa tuon "olen liian nopea"-teorian. Minulla on muutaman kerran jumittanut ja huomasin että tapahtui aina kun oli mukamas kiire. Kun olen ottanut rauhallisesti en ole samaa oiretta huomannut.
Vastaa Viestiin