Polttoaineen kulutuksen optimointi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja mordai »

Laitetaan nyt tännekin, kun kyse SS:stä...

Rupesin tässä taannoin miettimään sitä että mikä on optimaallisin tapa kiihdyttää autolla jossa on ahdin. Kumpi kuluttaa vähemmän, se että kiihdyttää rauhallisesti ns. ihan pintakaasulla, vai se että kiihdyttää vähän reippaammin jolloin moottori pääsee hyödyntämään ahtimen tuomaa lisää? Tietenkin mitä enemmän painaa kaasupoljinta, sitä enemmän polttoainetta kuluu, mutta nopeammassa kiihdytyksessä polttoainekulutuksen "kasvu" on ajallisesti lyhyempi...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja agios »

Nykyisinhän ne opettavat näissä säästöajo-ohjeissa että kiihdytetään nopeasti siihen vauhtiin mitä aiotaan jatkaa. Tiedä sitten kun en ajattele tällaisia ollenkaan . Vie mitä vie,näinhän se on.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Bensa-manuaaleja kiihdyttelin kaasu pohjassa 2000-2300 rpm asti ja uutta pykälää. Ahdolla ja väännöllä, sitten suurin vaihde päälle mitä kehtaa. 5v. SS menee 60km/h nätisti vitosella tasamaata.

En koskaan löytänyt taloudellista tapaa kiihdyttää FA57 automaatilla, pahaa pelkään että siinäkin pätee ripeän kiihdytyksen suositus. Ainakin siltä se vaikutti, kun annoin automaatille ehkä hieman enemmän löylyä ennen vaihtoa ja kulutus saattoi jopa pienentyä.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja mordai »

Näin olen itsekin toiminut. Kulutus nyt 7,6 l / 100 km 1.8t SS:llä, keskinopeuden ollessa about 55 km/h ajettujen 350 km jälkeen. Yleensä kiihdytyksissä vetänyt sinne 3000rpm tienoille. Täytyykin kokeilla minkä vaikutuksen saa jos vaihtaisi aikaisemmin...

Ahdin tekee varmaan pienen eron tässä vapariin verrattuna...?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Ristom kirjoitti: En koskaan löytänyt taloudellista tapaa kiihdyttää FA57 automaatilla, pahaa pelkään että siinäkin pätee ripeän kiihdytyksen suositus. Ainakin siltä se vaikutti, kun annoin automaatille ehkä hieman enemmän löylyä ennen vaihtoa ja kulutus saattoi jopa pienentyä.
Täällä 5-pykäläinen tomaatti ja kaupunkiajossa tuntuisi kevyt kaasunkäyttö olevan taloudellisin tapa ajella. Mutta kuka sitä jaksaa aina hissutella... :roll:
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

theMarcusso kirjoitti: Täällä 5-pykäläinen tomaatti ja kaupunkiajossa tuntuisi kevyt kaasunkäyttö olevan taloudellisin tapa ajella. Mutta kuka sitä jaksaa aina hissutella... :roll:
Oletko huomannut paljon eroa manuaalimoodin ja D:n välillä? Minusta manuaalimoodin käyttö nostaa kulutusta, vaikka kuinka yrittäisi ajaa kauniisti ja matalilla kierroksilla. Veikkaan, että momentinmuunnin on silloin enemmän auki kuin D:llä ajettaessa. Ero on minusta melko selvä. En käytä enää manuaalimoodia kuin moottorijarrutuksissa joskus. Jarrupalojahan D:llä ajo varmaan syö enemmän. Auto on lastuttamaton 2.0T.

Tästä tomaatin kulutuksesta on taitettu peistä paljon. Veikkaan, että juuri tämä D/M:n käyttö voi olla se erottava tekijä eri kuskien välillä. Toinen tietysti on se, että automaattia tulee kiihdyteltyä selvästi reippaammin, koska siinä potku on tasaisempi.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

karitammi kirjoitti: Oletko huomannut paljon eroa manuaalimoodin ja D:n välillä? Minusta manuaalimoodin käyttö nostaa kulutusta, vaikka kuinka yrittäisi ajaa kauniisti ja matalilla kierroksilla. Veikkaan, että momentinmuunnin on silloin enemmän auki kuin D:llä ajettaessa. Ero on minusta melko selvä. En käytä enää manuaalimoodia kuin moottorijarrutuksissa joskus. Jarrupalojahan D:llä ajo varmaan syö enemmän. Auto on lastuttamaton 2.0T.
Allekirjoitan myös tämän tuntuman, "manuaali"-valinnathan luistaa aika paljon kakkos-kolmos vaihteilla ennen momentinmuuntimen lukittumista. Huomaa hyvin kun tekee täyskiihdytystä pieniltä kierroksilta ja heti päälle moottorijarrua. Taisi olla jopa liki 1000rpm ero kierroksissa samalla nopeudella. Nyt puhutaan puhtaasti bensalaitteesta FA57:lla.

Mistään tietolähteestä en ole löytänyt momentinmuuntimen toimintaeroa D:n ja M:n välillä.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

karitammi kirjoitti:Oletko huomannut paljon eroa manuaalimoodin ja D:n välillä?
Tuleepi ajeltua 99% D-asennossa, meikä kun tykkää automaatin mukavuudesta. Kaupungissa en ole manuaalimoodia käyttänyt lainkaan.

Meikällä manumoodi on lähinnä joskus ohituskäytössä, harvoin sittenkään. Moottorijarrutuksissahan sillä pystynee hieman polttoainetta/jarrupaloja säästämään, mutta eipä tule juurikaan käytettyä.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Vastaa Viestiin