2.0t vai 1.8t?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja tommyww »

nytten kun vanha og900 meni paaliin niin tekisi mieli vähän uudempaa saabia.. Elikkä pitäiskö ostaa 2.0t vai 1.8t? Kumpi sopisi paremmin virittelyyn?
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Molemmat yhtä hyvin. Sama moottori, vain ahtopaineet kartalla matalammat 1.8t:ssä. Eli siinä mielessä se parempi, kun sama tehonlisä saatavissa mahdollisesti halvemmalla ostohinnalla.

Yleisesti ottaen ei taida kovin kummoisia virimahdollisuuksia tuohon vielä ainakaan valmiina olla. Heikompi peruskone (kuten alulohko) vrt. vanhemmat taitaa omat ongelmansa aiheuttaa ja Trionic8:lle custom mappauksista ei ole tietoa.

Riippuu varmaan tietty miten paljon sitä viritellä haluaa ja paljonko aikoo saada tehoa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja Bob »

jcarlson kirjoitti:...Heikompi peruskone (kuten alulohko) vrt. vanhemmat taitaa omat ongelmansa aiheuttaa...

Heikompi peruskone????

Hieman faktaa mukaan - tietoa hajonneista koneista tms. (useammasta kuin yhdestä) - silloin kiittää myös allekirjoittanut.

Muutoin menee huulienheilutteluosastolle tämäkin kuten tähän mennessä muutkin vastaavat ko. moottoriin kohdennetut heitot.

Alkuperäiselle kysyjälle: jos autot ovat täysin samanhintaiset, niin silloin kannattanee ottaa 2.0t, muutoin 1.8t.
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja tommyww »

jcarlson kirjoitti:
Riippuu varmaan tietty miten paljon sitä viritellä haluaa ja paljonko aikoo saada tehoa. :)
Vaikka 300hp, Bsr lupaa steg5 300hp 1.8t ja 2.0t. Onko kellään kokemusta näistä?
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bob kirjoitti: Heikompi peruskone????

Hieman faktaa mukaan - tietoa hajonneista koneista tms. (useammasta kuin yhdestä) - silloin kiittää myös allekirjoittanut.

Muutoin menee huulienheilutteluosastolle tämäkin kuten tähän mennessä muutkin vastaavat ko. moottoriin kohdennetut heitot.

Alkuperäiselle kysyjälle: jos autot ovat täysin samanhintaiset, niin silloin kannattanee ottaa 2.0t, muutoin 1.8t.
Hajonneita vakiokoneita en ala etsimään koska tätä miettiessä ne voidaan sivuuttaa - sillä ei ole mitään tekemistä virityksen keston kanssa (ja itse luen kunnolla viritykseksi sitten kun saabin koneista aletaan selvästi ylittämään 150hv/litra tehoja).

Sportsedanin kone on GM Ecotec-perhettä, ja kuten sanottu se on alumiinilohkoon perustuva. Ei tarvinne perustella, miksei alumiinilohko ole kovinkaan ideaalinen isompaan virittelyyn.

Täällä oli joskus linkkiäkin GM:n omiin viritysohjeisiin Ecotec-koneille, löytyi "stageja" jopa 1000hv asti mutta varsin pian alkoi mennä sisuskalua vaihtoon ja paljon. Jos verrataan Trionic 5-aikakauden ja sitä vanhempiin koneisiin niin kyllä virityksenkesto on ollut aivan eri luokkaa. Myös Trionic 7 (9-5 vieläkin) moottori on yhtä hyvä kuin vanhemmat kun vain heikko kohta eli männät vaihdetaan kestävämpiin.

Kaikissa selvästi enemmän viritetyissä 9-3SS:ssä mihin olen missään törmännyt on peruskone vaihtunut vanhempaan. Myös STCS:ltä muistan lukeneeni juttuja hajonneista Ecotec-moottoreista 300-400hv välille viritettyinä. Linkkejä en nyt jaksa alkaa metsästämään, menee turhan työlääksi. Ei ole pakko olla samaa mieltä kanssani ja tutkimustyötä voi tehdä myös itse. :)

Jos valmis stage5 300hp:lle on tarjolla niin eiköhän moottori sen silloin kestä, veikkaanpa vaan että siinä menee aika lailla raja ennen isompia muutostöitä. Omaan makuun voidaan tällöin juuri ja juuri puhua viritetystä. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja Bob »

jcarlson kirjoitti:...Ei ole pakko olla samaa mieltä kanssani ja tutkimustyötä voi tehdä myös itse...
Aivan, valitettavasti vain en ole niitä rikkoutuneita löytänyt kuin sen yhden ainoan saabcentralin sivuilta (käyttövirhe?). Ajattelin, että sinulla olisi nyt vihdoin faktatietoa, kun noin varmasti ko. moottorin heikoksi tuomitsit.

Jatketaan etsimistä...
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Olemme aikalailla samoilla linjoilla jos virityksestä puhutaan :D
Kestävyyteen en ota mitään kantaa kun ei ole faktaa 8O

Ja jos tehoa saadaan oikein kunolla lisää, milläs sen tiehen siirät :?:
No onneks tuli nuo neliveto mallit että jotain toivoa tulevaisuudessa on :D

Niin ikävä kyllä 1.8t ja 2.0t on aika vaatimattomia suorituskyvyltään, mutta muuten kyllä minusta mitä mainioipa autoja :D

Ainakin tähän asti on mukavasti on sujunut, tosin ei ole tullut ajettua kun jotain 7000tkm



jcarlson kirjoitti:
Bob kirjoitti: Heikompi peruskone????

Hieman faktaa mukaan - tietoa hajonneista koneista tms. (useammasta kuin yhdestä) - silloin kiittää myös allekirjoittanut.

Muutoin menee huulienheilutteluosastolle tämäkin kuten tähän mennessä muutkin vastaavat ko. moottoriin kohdennetut heitot.

Alkuperäiselle kysyjälle: jos autot ovat täysin samanhintaiset, niin silloin kannattanee ottaa 2.0t, muutoin 1.8t.
Hajonneita vakiokoneita en ala etsimään koska tätä miettiessä ne voidaan sivuuttaa - sillä ei ole mitään tekemistä virityksen keston kanssa (ja itse luen kunnolla viritykseksi sitten kun saabin koneista aletaan selvästi ylittämään 150hv/litra tehoja).

Sportsedanin kone on GM Ecotec-perhettä, ja kuten sanottu se on alumiinilohkoon perustuva. Ei tarvinne perustella, miksei alumiinilohko ole kovinkaan ideaalinen isompaan virittelyyn.

Täällä oli joskus linkkiäkin GM:n omiin viritysohjeisiin Ecotec-koneille, löytyi "stageja" jopa 1000hv asti mutta varsin pian alkoi mennä sisuskalua vaihtoon ja paljon. Jos verrataan Trionic 5-aikakauden ja sitä vanhempiin koneisiin niin kyllä virityksenkesto on ollut aivan eri luokkaa. Myös Trionic 7 (9-5 vieläkin) moottori on yhtä hyvä kuin vanhemmat kun vain heikko kohta eli männät vaihdetaan kestävämpiin.

Kaikissa selvästi enemmän viritetyissä 9-3SS:ssä mihin olen missään törmännyt on peruskone vaihtunut vanhempaan. Myös STCS:ltä muistan lukeneeni juttuja hajonneista Ecotec-moottoreista 300-400hv välille viritettyinä. Linkkejä en nyt jaksa alkaa metsästämään, menee turhan työlääksi. Ei ole pakko olla samaa mieltä kanssani ja tutkimustyötä voi tehdä myös itse. :)

Jos valmis stage5 300hp:lle on tarjolla niin eiköhän moottori sen silloin kestä, veikkaanpa vaan että siinä menee aika lailla raja ennen isompia muutostöitä. Omaan makuun voidaan tällöin juuri ja juuri puhua viritetystä. ;)
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

kalle37 kirjoitti:Olemme aikalailla samoilla linjoilla jos virityksestä puhutaan :D
Kestävyyteen en ota mitään kantaa kun ei ole faktaa 8O

Ja jos tehoa saadaan oikein kunolla lisää, milläs sen tiehen siirät :?:
No onneks tuli nuo neliveto mallit että jotain toivoa tulevaisuudessa on :D

Niin ikävä kyllä 1.8t ja 2.0t on aika vaatimattomia suorituskyvyltään, mutta muuten kyllä minusta mitä mainioipa autoja :D

Ainakin tähän asti on mukavasti on sujunut, tosin ei ole tullut ajettua kun jotain 7000tkm



jcarlson kirjoitti:
Bob kirjoitti: Heikompi peruskone????

Hieman faktaa mukaan - tietoa hajonneista koneista tms. (useammasta kuin yhdestä) - silloin kiittää myös allekirjoittanut.

Muutoin menee huulienheilutteluosastolle tämäkin kuten tähän mennessä muutkin vastaavat ko. moottoriin kohdennetut heitot.

Alkuperäiselle kysyjälle: jos autot ovat täysin samanhintaiset, niin silloin kannattanee ottaa 2.0t, muutoin 1.8t.
Hajonneita vakiokoneita en ala etsimään koska tätä miettiessä ne voidaan sivuuttaa - sillä ei ole mitään tekemistä virityksen keston kanssa (ja itse luen kunnolla viritykseksi sitten kun saabin koneista aletaan selvästi ylittämään 150hv/litra tehoja).

Sportsedanin kone on GM Ecotec-perhettä, ja kuten sanottu se on alumiinilohkoon perustuva. Ei tarvinne perustella, miksei alumiinilohko ole kovinkaan ideaalinen isompaan virittelyyn.

Täällä oli joskus linkkiäkin GM:n omiin viritysohjeisiin Ecotec-koneille, löytyi "stageja" jopa 1000hv asti mutta varsin pian alkoi mennä sisuskalua vaihtoon ja paljon. Jos verrataan Trionic 5-aikakauden ja sitä vanhempiin koneisiin niin kyllä virityksenkesto on ollut aivan eri luokkaa. Myös Trionic 7 (9-5 vieläkin) moottori on yhtä hyvä kuin vanhemmat kun vain heikko kohta eli männät vaihdetaan kestävämpiin.

Kaikissa selvästi enemmän viritetyissä 9-3SS:ssä mihin olen missään törmännyt on peruskone vaihtunut vanhempaan. Myös STCS:ltä muistan lukeneeni juttuja hajonneista Ecotec-moottoreista 300-400hv välille viritettyinä. Linkkejä en nyt jaksa alkaa metsästämään, menee turhan työlääksi. Ei ole pakko olla samaa mieltä kanssani ja tutkimustyötä voi tehdä myös itse. :)

Jos valmis stage5 300hp:lle on tarjolla niin eiköhän moottori sen silloin kestä, veikkaanpa vaan että siinä menee aika lailla raja ennen isompia muutostöitä. Omaan makuun voidaan tällöin juuri ja juuri puhua viritetystä. ;)
Etuvetoonkin, varsinkin etupainoiseen autoon tasauspyörästön lukko on vetopidon kannalta kova sana, en tosin tiedä onko valmista olemassakaan vielä SS/SC:n manuaalilaatikkoon. 5-vaihteiseen automaattiin ainakin lukotus onnistuu ihan Suomessakin. :wink:

En ole aikaisemmin ajatellutkaan, että tuossa ecotykissä on alulohko, miten paljon nopeampaa mahtaa olla kuluminen takomännillä vs. vanha rautalohko? (maptun vaihtaa muistaakseni 300hp kieppeillä männät)

En kyllä usko, että alumiinilohko olisi rakenteelliselta kestävyydeltään paljon huonompaa luokkaa kuin vanhat teräslohkot. Ero on lähinnä kulumisessa, kun vaihdetaan kestävämpää, kovemmasta metalliseoksesta tehtyä mäntää tilalle. Väistämätöntä, jos näitä "viritetyn auton tehoja" aiotaan kestävästi hakea :)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

2.3i-16 kirjoitti:Etuvetoonkin, varsinkin etupainoiseen autoon tasauspyörästön lukko on vetopidon kannalta kova sana, en tosin tiedä onko valmista olemassakaan vielä SS/SC:n manuaalilaatikkoon. 5-vaihteiseen automaattiin ainakin lukotus onnistuu ihan Suomessakin. :wink:
...
En kyllä usko, että alumiinilohko olisi rakenteelliselta kestävyydeltään paljon huonompaa luokkaa kuin vanhat teräslohkot. Ero on lähinnä kulumisessa, kun vaihdetaan kestävämpää, kovemmasta metalliseoksesta tehtyä mäntää tilalle. Väistämätöntä, jos näitä "viritetyn auton tehoja" aiotaan kestävästi hakea :)
Mistäs noita lukkoja saa automaattiin? Luulin, että juuri toisin päin.

Viimeistä kappaletta en ymmärrä. Kuluminen? Ei kai ne männät alumiinia hankaa?!!
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

karitammi kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Etuvetoonkin, varsinkin etupainoiseen autoon tasauspyörästön lukko on vetopidon kannalta kova sana, en tosin tiedä onko valmista olemassakaan vielä SS/SC:n manuaalilaatikkoon. 5-vaihteiseen automaattiin ainakin lukotus onnistuu ihan Suomessakin. :wink:
...
En kyllä usko, että alumiinilohko olisi rakenteelliselta kestävyydeltään paljon huonompaa luokkaa kuin vanhat teräslohkot. Ero on lähinnä kulumisessa, kun vaihdetaan kestävämpää, kovemmasta metalliseoksesta tehtyä mäntää tilalle. Väistämätöntä, jos näitä "viritetyn auton tehoja" aiotaan kestävästi hakea :)
Mistäs noita lukkoja saa automaattiin? Luulin, että juuri toisin päin.

Viimeistä kappaletta en ymmärrä. Kuluminen? Ei kai ne männät alumiinia hankaa?!!
Melkein mikä tahansa hyvä automaattipaja tekee laatikkoon lukon ja vahvistaa sitä muutenkin. Hintataso on vaan melkoisen suolainen. Tavallisen laatikkoremontin/vahvistuksen kera 3000-4000 euroa oli yleinen haarukka lukotukselle.

En osaa sen tarkemmin tuota avata. Tuntuu vain olevan yleisesti tunnettu tosiasia, että kovemmilla takomännillä 100-150tkm jälkeen kone on yleensä uudelleenporauksen tarpeessa, rautalohkoisenakin. Tiukemmat/parempaa tavaraa olevat männänrenkaat?
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Pe Elo 08, 2008 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei kai nyt sentään sylinterit ole alumiinia, eiköhän sylinteriputket ole rautaa :?:
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

kalle37 kirjoitti:Ei kai nyt sentään sylinterit ole alumiinia, eiköhän sylinteriputket ole rautaa :?:
Nyt pääsee muuten nauramaan itelleni ihan huolella, mitäköhän olen oikein äsken ajatellut :lol:

Niinhän se tietenkin on, eihän alumiini kestäisi kilometrejä juuri yhtään jos se olisi tekemisissä teräksen kanssa koko ajan.

Tsori jätkät, alkaa viikonloppu jo painaa päälle niin pää tainnut mennä sekaisin aamukahvista ja hankalista asiakkaista 8)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja tommyww »

noniin eli kumpi sit kannattaa ottaa ? :D varmaankin toi 2.0t
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Jos sulle riittää alkuperäinen teho ja olet uutta ostamassa. Osta 2.0t.
Ja itsellesihän sitä olet ostamassa etkä kenellekään muulle 8O
Ei auton ostossa voi toisia kuunella aina päätöksestä jollain on jotain naputtamista :?

Joten älä usko minuakaan :lol:

tommyww kirjoitti:noniin eli kumpi sit kannattaa ottaa ? :D varmaankin toi 2.0t
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: 2.0t vai 1.8t?

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

2.3i-16 kirjoitti:
karitammi kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Etuvetoonkin, varsinkin etupainoiseen autoon tasauspyörästön lukko on vetopidon kannalta kova sana, en tosin tiedä onko valmista olemassakaan vielä SS/SC:n manuaalilaatikkoon. 5-vaihteiseen automaattiin ainakin lukotus onnistuu ihan Suomessakin. :wink:

Melkein mikä tahansa hyvä automaattipaja tekee laatikkoon lukon ja vahvistaa sitä muutenkin. Hintataso on vaan melkoisen suolainen. Tavallisen laatikkoremontin/vahvistuksen kera 3000-4000 euroa oli yleinen haarukka lukotukselle.

En osaa sen tarkemmin tuota avata. Tuntuu vain olevan yleisesti tunnettu tosiasia, että kovemmilla takomännillä 100-150tkm jälkeen kone on yleensä uudelleenporauksen tarpeessa, rautalohkoisenakin. Tiukemmat/parempaa tavaraa olevat männänrenkaat?
Ettet nyt vain ole sekoittanut vaihdelaatikossa olevaa ns. turbiinilukkoa ja vetopyörästössä sijaitsevaa tasauspyörästönlukkoa keskenään? Tasauspyörästönlukkoa ei nimensä mukaisesta asennettaisi vaihdelaatikkoon ja kaiken lisäksi mainitsemasi hinta oikealla tasauspyörästönlukolle on todella kallis.
Vastaa Viestiin