Dieseliin potkua

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
kimppu
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 12:35
Paikkakunta: miehikkälä

Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja kimppu »

Onko kellään missään diesel-saabissa lastua? Kinnostais että paljon vaikka maptunin tai hircshin lastulla saa tehoja lisää. Tuskin saa ihan samalla tavalla kun bensakoneista tyyliin 50-70 horsepoweria. Itellä on tuo -08 Tids ja vähän se tarvis potkua,vaikka ihan hyvin se liikkuu nytkin.
Bartti
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Huhti 04, 2008 10:36

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja Bartti »

kimppu kirjoitti:Onko kellään missään diesel-saabissa lastua? Kinnostais että paljon vaikka maptunin tai hircshin lastulla saa tehoja lisää. Tuskin saa ihan samalla tavalla kun bensakoneista tyyliin 50-70 horsepoweria. Itellä on tuo -08 Tids ja vähän se tarvis potkua,vaikka ihan hyvin se liikkuu nytkin.
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Tuolla on ainakin jotain lastuja saatavilla!
Tidsiin näkyy saavan 180hp.

Hirschin lastulla näkyy saavan 175 heppaa:
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006411
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole näihin Saabin dieseleihin juurikaan perehtynyt, kun nykyinen on bensa.

Yleisesti ottaen dieseleihin on saanut ti-ratkaisuilla lisää tehoa petkuttamalla ilmamassamittarin (MAF) antamaa signaalia. Suhteellisen helppo tapa. Rakennusohjeita löytyy yleisimpiin Bosch:n ja Pierburgin käyttämiin antureihin.
En siis tiedä mitä MAF:a Saab käyttää, mutta se selvinnee kyllä. Vaatii tosin vähän rakentelua. Joihinkin autoihin on saatavana valmis palikka, ellei omatoiminen rakentelu kiinnosta/onnistu.

Joihinkin autoihin saa edellä kuvattuakin helpommalla lisäpotkua petkuttamalla polttoaineen lämpötila-anturin antamaa signaalia. Muistaakseni myös Common-Rail-polttoaineensyöttöjärjestelmissä tämä anturi on aina mukana. Vanhemmissa jakajapumpullisissa petkutettiin määränsäätimen antamaa signaalia. Molemmissa lisätään vain yksi vastus muuttamaan signaalia.

Nämä edellä mainitut ti-ratkaisut eivät tietenkään mitenkään vastaa todellista "lastuviritystä", eivätkä siten anna samaa lisätehoa ja vääntöä. Ne eivät nosta ahtopainetta eivätkä sitä kautta lisää ilman määrää vaan ainoastaan lisäävät polttoaineen syöttöä. Niiden heikkous on siinä. Yksinkertaisuudessa ja edullisuudessa piilee niiden viehätys. Allekirjoittanut on tehnyt näitä ti-virityksiä VAG-dieseleihin useita ja ero vakioon on huomattava.
Saabin dieselit ovat tältä osin kokeilematta.

Tässä oli vain vinkki, joka kannattaa selvittää Saabin osalta. Siis sen toimivuus ja hyöty Saabin dieselissä.

ps. WIS:stä kävin tarkistamassa.
Polttoaineen lämpötila-anturi on polttoainesuodatimen yhteydessä. Arvatenkin joko NTC tai PTC vastus, koska on kaksinapaisella liittimellä. Riippuen vastustyypistä (NTC vaiko PTC) kytkemällä anturin johtosarjaan rinnan- tai sarjavastus saadaan huijaus suoritettua. Pääideana on saada ECU:a luulemaan polttoainetta kuumemmaksi kuin se todellisuudessa on. Lämpölaajenemisesta johtuen ECU ruiskuttaa polttoainetta nyt enemmän kompensoidakseen sen vaikutuksen. Tosin huijauksesta johtuen ei polttoaine ole oikeasti laajentunutkaan putkistossa ......> enemmän ainetta. Ja aina vähän savuakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ja hiukkas-suodatin tykkää...

Hirschin softa. Testattu ja hyväksi havaittu useaan otteeseen. http://www.saabcentral.com löytyy paljon juttua.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ja katti.. siksihän nuissa on lambdat, että pysyy ilmamäärä oikeana katin reaktioita varten (toki myös muuhun valvontaan). Mitenköhän tuo ecu reakoi ilmamäärän suhteen muutoksiin.. vähentääkö se polttoaineen määrää vai nostaako ilman määrää vai syttyykö vikavalo. sillä huijaus pitäisi viimestään putkessa paljastua. en lähtis nykyvehkeitä viritteleen vastuksilla. jos varaa ostaa se auto nii silloin kannattaa panostaa vähän rahaa virittämiseenkin ellei raha riitä ostaa sitä autoa valmiiksi kireänä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei mitenkään vastaa oikeaa ohjelmallista viritystä.

VAG-dieseleissä, ihan muutaman vuoden vanhoissakin, ei ole ollut mitään ongelmia vikatilojen (vikavalo) suhteen. Hiukkassuodattimia ei näissä malleissa ole, "katti" kylläkin. Dieselit toimivat vähän eri tavalla verrattuna bensaan. Käyvät periaatteessa normaalisti "yli-ilmalla" ja täyskaasulla polttoainetta voidaan syöttää reilustikin enemmän. Ongelmaksi vain muodostuu voimakas savutus, mikäli polttoainetta on liikaa. Bensa-autoihin tällaisia virityksiä ei parane mennä tekemään.

Käsittääkseni EDC-ohjausjärjestelmä Saabeissa, kuten myös monissa muissa ainakin Eurooppalaisissa dieseleissä, on Boschin käsialaa. Tältä näkökantilta ei pitäisi olla Saabin suhteen mitään poikkeavaa esim. VAG-dieseleihin nähden. ECU:n ohjelman sisällöstä ei tietenkään ole kovin tarkkaa tietoa. Täten eri autonvalmistajilla on jonkinlaisia eroja hienosäätöjen suhteen, arvatenkin myös vikatilojen kanssa. Kuinka tarkkaan esim. Saab tutkii lamdan antamaa signaalia nimenomaan dieselissä ja sitä kautta vaikuttaa syötettävään polttoaineeseen ei ainakaan minulla ole tietoa. Kokemus perustuu täysin jo mainittuihin VAG-dieseleihin. Niissä se toimii loistavasti. En yllytä ketään kokeilemaan tätä Saabissa, kumpahan vain kerroin kokemusta toisenmerkkisistä dieseleistä. Jos jotakuta oikeasti tämä muutaman sentin viritys kiinnostaa, voihan sitä kokeilla Saabissa. Sittempähän sen näkee miten käy. Mitään ei kuitenkaan rikki mene ja vikavalon voi kuitata pois omalla laitteella (jos on) tai huollossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja Marko A »

petrisa kirjoitti:Mitään ei kuitenkaan rikki mene ja vikavalon voi kuitata pois omalla laitteella
Tästä löytyy netistä. Hiukkas suodatin ei kestä hallitsematonta polttoaineen syöttöä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, tarkennetaan vielä.

Rikki menemisellä tarkoitin, ettei mitään heti hajoa.
Hiukkassuodatin on varmasti se joka pitempään ei tästä tykkää. Joten mikäli sellainen on, ei kannata moista viritystä tehdä. Mistä vuosimallista lähtien hiukkassuodatin on sitten Saabin dieseleissä ollut? Kovin pitkään niitä ei ole autoissa vielä ollut. Alkuperäisellä viestin aloittajalla taisi olla vm -06.

Eikä varmaan uudehkoihin autoihin muutenkaan moni halua alkaa rakentelemaan omatekoisia virityksiä. Vanhemmat vuosimallit ovat sitten erikseen.
Ja kyllä niissä vanhemmissakin lastutus on aina aivan asia erikseen. Omatekoiset viritykset eivät kilpaile samoilla kalkkiviivoilla.

Pääasia, jonka vuoksi otin tämän asian esille on se, että markkinoilla oleviin virityspalikoihin ei kannattane sortua. Saman palikan voi rakentaa itse muutamalla sentillä/eurolla. Mikäli siis ko. autoon sellainen on tarjolla. Nämä palikat perustuvat juuri kuvattuun anturisignaalin "huijaukseen" ja lisäävät sitä kautta syöttöä. En ole edes tutkinut onko näitä "tehobokseja" edes Saabiin tarjolla. Voi olla, ettei ole vaan kaikki viritykset perustuvat softaukseen.

ps. Kävin pikaisesti katselemassa mm. PSI ja KCR tehobokseja.
Myyvät niitä Saabin dieseleihin. Kertovat niiden olevan hienosti digitaalisia ja toisaalta samalla kertovat niiden muuttavan eri antureiden antamaa signaalia. Autosta riippuen eri signaalia: määränsäädin, ilmamäärä, lämpötila jne. Siis siten huijaavat ECU:a. Ja nimenomaan mainitaan, etteivät ne nosta ahtopainetta joten eivät siis lisää ilmaa. Suositellaan vapaavirtaussuodatinta. Maksavat lähes saman kuin "oikea" lastu.
Tällaisia tehobokseja voi värkätä myös itse eikä maksa paljoa. Näitä en ostaisi vaan tekisin itse. Tai sitten oikea softamuutos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kimppu
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 12:35
Paikkakunta: miehikkälä

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja kimppu »

Minun auto on 08,pari kk vanha. En kyl viitsi käydä omatekosia virityksiä tekemään. Pitäis löytää saabin hyväksymä lastu,ja asennuttaa se ammattilaisella. Mistäköhän niitäkin löytää(ammattilaisia)Nuo ainakin on varmoja moottorin ja voimansiirron suhteen. Nyt on 5tkm mittarissa ja meinasin vielä ajaa kunnolla sisään.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

kimppu kirjoitti:Pitäis löytää saabin hyväksymä lastu,ja asennuttaa se ammattilaisella. Mistäköhän niitäkin löytää(ammattilaisia)Nuo ainakin on varmoja moottorin ja voimansiirron suhteen.
Ainoa Saabin hyväksymä virityssarjonen valmistaja on Hirsch Performance. Näitä myy osa Saabin kauppiaista Suomessa, varmaankin tunnetuimmin MetroAuto Tampereella. Lisätietoja sarjoista löytyy osoitteesta: http://www.hirsch-performance.ch. Kaikki Hirschin dieseleihin sopivat virityssarjat saa myös muutoskatsastettua ilman muita muutoksia Suomen tieliikenteeseen, mikä lain mukaan pitää aina tehdä kun auton tehoja nostetaan.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

MetroAuto Tampereella on kuitenkin ainoa kauppias Suomessa, jolla on oma IPRO. IPRO on Hirsch:n työkalu, jolla softapäivitys tehdään autoon. Uskoisin että lähes kaikilta Suomalaisilta Saab-kauppiailta voi kysyä Hirsch päivityksiä, mutta edelleen Tampereella on niistä eniten kokemuksia.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Syyskuun lopussa liikkeeseen tulee Aero, johon laitettu Hirschin lastu. Saan se koeajoon sitten, kun vain aikataulut sopii. Eipä se ole kuin 10 prossan luokkaa se tehon nousu ja vääntö, mutta kiva kokeilla ennen ostopäätöstä. Kirjoitan sitten kokemukset, kun on lenkki ajettu. 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Saabel kirjoitti:Syyskuun lopussa liikkeeseen tulee Aero, johon laitettu Hirschin lastu. Saan se koeajoon sitten, kun vain aikataulut sopii. Eipä se ole kuin 10 prossan luokkaa se tehon nousu ja vääntö, mutta kiva kokeilla ennen ostopäätöstä. Kirjoitan sitten kokemukset, kun on lenkki ajettu. 8)
No pääsitkös kokeileen?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jostain tuli luettua, että tämä hiukkassuodatin on "paholaisen keksintö"
Ainakin VAG-konsernin tyypit yhtyy siihen.
Miten mahtaa muilla olla?? :D
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Dieseliin potkua

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jos se hiukkassuodatin alkaa vtt*uilemaan, porataan vaan tyhjäksi ja blokataan sen diagnostiikka vaikkapa karalalla softasta pois. Kyllä hyvin säädetty dieseli menee päästöistä läpi kirkkaasti ilmankin. :wink: Samoin ajattelin tehdä EGR:n kanssa, jottei nokiintuisi imusarja, kuten ainakin VAGineissa ja oikeastaan kaikissa EGR:n omaavissa disukoissa tahtoo käydä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin