Outoa sirinää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
matu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 20:14
Paikkakunta: Valkeakoski

Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja matu »

Kesän ja alkusyksyn aikana on Saab 9-3 (vm. 2007) -autostani alkanut silloin tällöin kuulua oikealta outoa sirinää / särinää. Ihan jokin resonoisi tms. Ääni kuuluu ilmeisesti apukuskin ovesta tai B-pilarista ja se ei ole jatkuvaa, vaan sitä kuuluu silloin tällöin. Onko muilla foorumilaisilla vastaavaa kokemusta ja mikä neuvo lääkkeeksi?
MPT
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja agios »

Oletko kokeillut peruutuspeiliä. Minulla se ainakin sirisee myös.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Mikäpä Saabissa ei sirisisi? Olen jo luovuttanut noiden sirinöiden, särinöiden ja natinoiden jäljittämisen :cry:

Mun 9-3:ssa kuulu myös ajoittain sirinää oikealta puolelta. Tulisko sirinä kuitenkin apukuskin penkistä?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sirinä kuulunee etummaisesta kattovalosta. Polttimot kannattaa painaa pohjaan asti kiinnikkeissään. Kattovalon hiljentämisestä muutoin (jos on tarvetta) onkin jo keskusteltu aiemmin, mutta lyhyesti; hieman kaksipuolista teippiä pitämään kiinni vasemman ja oikean puolen yhdistävä kontaktisilta muovissa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja Bob »

"B-pilari" voi resonoida, mikäli sieltä puuttuu eristeteippi oviverhoilun ja pellin välistä. Ko. ohutta teippiä saa merkkiliikkeeltä. Teippi tulee siis oven takareunaan koko matkalle.
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

Bob kirjoitti:"B-pilari" voi resonoida, mikäli sieltä puuttuu eristeteippi oviverhoilun ja pellin välistä. Ko. ohutta teippiä saa merkkiliikkeeltä. Teippi tulee siis oven takareunaan koko matkalle.
Moro,

Minunkin edellisessä SC Aero -06:ssa sirisi ja kuului juurikin kuskin ja apumiehen ovipahveista. Äänen sai hiljenemään laittamalla käden ikkunanavausnappien päälle. Tuntui vielä kuin ovissa olevat bassokaiuttimet "hengittäisivät" ovipahvin sisään antaen näin sirinälle lisäboostia. Paras ratkaisu lienee avata ovipahvit ja eristää ne uudelleen/paremmin. Sirinät eivät luo parasta laatuvaikutelmaa autosta. Niin ja nykyinen SC TurboX ei ole poikkeus sirinöiden alalla (kuskin ovipahvin takaa sirisee--->takuuhuollossa "fylliä" oveen).

__________
#2248, 9-3 SC TurboX
Volvo XC60 T8 -22
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja agios »

Ei se kattolamppu pitäisi enää uudemmissa malleissa siristä. Nyt kun aloin miettimään niin sirisee joskus minullakin sieltä pilarilta päin. Kyllä mielestäni aika meluisa auto on mutta kun mukulakivikatua noin kolme kertaa viikossa istuu eri taksien kyydissä niin kyllä ei ole vielä kitinätöntä autoa ollut. Eniten minua risoo se keskikonsolin musta päällyskate. Se alkaa taas kun kylmenee ilmat. Sekin jos olisi tehty hieman vahvemmasta muovista niin ei ritisis.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

agios kirjoitti:Kyllä mielestäni aika meluisa auto on mutta kun mukulakivikatua noin kolme kertaa viikossa istuu eri taksien kyydissä niin kyllä ei ole vielä kitinätöntä autoa ollut.
Juu taksissa on tullut istutua itsekin ja kyllä ainakin uusi E-Mersu antoi niin tasaisen ja äänettöman kyydin, ettei parempi enää voi olla! Myös työkaverin Avensis on äänetön Saabiin verrattuna.

Olen tässä jo harkinnut laittavani tuon helistimeni vaihtoon, kun saan lainan maksettua vuoden vaihteessa. Jos pistäis vaikka haiseen ja vaihtais sellaiseen "sopuhintaiseen, vähän ajettuun, pari vuotta vanhaan" C-Mersuun.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja Bob »

tk60382 kirjoitti:
agios kirjoitti:Kyllä mielestäni aika meluisa auto on mutta kun mukulakivikatua noin kolme kertaa viikossa istuu eri taksien kyydissä niin kyllä ei ole vielä kitinätöntä autoa ollut.
Juu taksissa on tullut istutua itsekin ja kyllä ainakin uusi E-Mersu antoi niin tasaisen ja äänettöman kyydin, ettei parempi enää voi olla! Myös työkaverin Avensis on äänetön Saabiin verrattuna.

Olen tässä jo harkinnut laittavani tuon helistimeni vaihtoon, kun saan lainan maksettua vuoden vaihteessa. Jos pistäis vaikka haiseen ja vaihtais sellaiseen "sopuhintaiseen, vähän ajettuun, pari vuotta vanhaan" C-Mersuun.
Avensikseen en voi kommentoida, koska ikinä en ole kyydissä ollut, enkä ole. Mutta noista mersuista olen kyllä täysin samaa mieltä E-mallin osalta. Mutta, mutta tuo wanha C-malli ei kyllä ole minun mielestäni sitten ollenkaan samaa maata - ne C-mallit joiden kyydissä on tullut oltua ovat olleet aikamoisia täristäjiä tyhjäkäynnillä (eemelissä ei tärinää laisinkaan) ja motarilla 120+ vauhdissa tyhjä pelkääjän penkkikin tärisi kuin horkassa (voipi johtua vaikka renkaista, mutta 2:ssa sama ilmiö). Nuo kaikki siis olleet takseja ja suhteellisen uusia. Tästä aivan uudesta C-sarjalaisesta ei ole havaintoja - hyvännäköinen se ainakin on. Uusi C-sarjalainen tai Bemari 330d kiinnostaa kyllä kovin seuraavaksi ajokiksi tai sitten 2006-> E-malli.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

agios kirjoitti: Mutta, mutta tuo wanha C-malli ei kyllä ole minun mielestäni sitten ollenkaan samaa maata - ne C-mallit joiden kyydissä on tullut oltua ovat olleet aikamoisia täristäjiä tyhjäkäynnillä (eemelissä ei tärinää laisinkaan) ja motarilla 120+ vauhdissa tyhjä pelkääjän penkkikin tärisi kuin horkassa (voipi johtua vaikka renkaista, mutta 2:ssa sama ilmiö). Nuo kaikki siis olleet takseja ja suhteellisen uusia. Tästä aivan uudesta C-sarjalaisesta ei ole havaintoja - hyvännäköinen se ainakin on. Uusi C-sarjalainen tai Bemari 330d kiinnostaa kyllä kovin seuraavaksi ajokiksi tai sitten 2006-> E-malli.
Pakko tunnustaa, että en ole ikunaan C-mersussa istunut, mutta olettaa sopisi, että olisi sukua E:lle 8O Toki tuo C-malli täyttyy yrittää koeajaa mahdollisimaan huolellisesti, ettei sitten tule pettymyksiä.

Mielestäni C-sarjalaiset ovat hyvännäköisiä autoja - myös nykyisen mallin edeltäjät. Pyynnit vaan ovat kohtuu kovia, joten taitaa tulla pitempi projekti kytätä omat kriteerini täyttävää yksilöä.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Bob kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:
agios kirjoitti:Kyllä mielestäni aika meluisa auto on mutta kun mukulakivikatua noin kolme kertaa viikossa istuu eri taksien kyydissä niin kyllä ei ole vielä kitinätöntä autoa ollut.
Juu taksissa on tullut istutua itsekin ja kyllä ainakin uusi E-Mersu antoi niin tasaisen ja äänettöman kyydin, ettei parempi enää voi olla! Myös työkaverin Avensis on äänetön Saabiin verrattuna.

Olen tässä jo harkinnut laittavani tuon helistimeni vaihtoon, kun saan lainan maksettua vuoden vaihteessa. Jos pistäis vaikka haiseen ja vaihtais sellaiseen "sopuhintaiseen, vähän ajettuun, pari vuotta vanhaan" C-Mersuun.
Avensikseen en voi kommentoida, koska ikinä en ole kyydissä ollut, enkä ole. Mutta noista mersuista olen kyllä täysin samaa mieltä E-mallin osalta. Mutta, mutta tuo wanha C-malli ei kyllä ole minun mielestäni sitten ollenkaan samaa maata - ne C-mallit joiden kyydissä on tullut oltua ovat olleet aikamoisia täristäjiä tyhjäkäynnillä (eemelissä ei tärinää laisinkaan) ja motarilla 120+ vauhdissa tyhjä pelkääjän penkkikin tärisi kuin horkassa (voipi johtua vaikka renkaista, mutta 2:ssa sama ilmiö). Nuo kaikki siis olleet takseja ja suhteellisen uusia. Tästä aivan uudesta C-sarjalaisesta ei ole havaintoja - hyvännäköinen se ainakin on. Uusi C-sarjalainen tai Bemari 330d kiinnostaa kyllä kovin seuraavaksi ajokiksi tai sitten 2006-> E-malli.
Bemarissa kyllä kieltämättä vakuuttaa sisustan yleinen "äänettömyys".
Tuli tuossa juurikin pari vuotta vanhaa 325i:tä tyypitettyä, rengasmelusta siinäkään ei pääse eroon ihan kokonaan. (18" renkaat)

Isäukolla oli Toyota Corolla tuossa pari vuotta ajossa ja vähän hävetti kun Saabissa on enemmän kaikenlaista rusahtelua ja hälyääntä.... :oops:
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja mordai »

Täytyy kyllä itsekin myöntää että sirinät, helinät ja kolinat alkavat pikku hiljaa ottamaan päähän. En ole ollenkaan tyytyväinen tähän SS:n laatuun. Edellisessä 9-3:ssa oli vähemmän hälinöitä ja tuntui muutenkin paljon jämäkämmältä vaikka siinä oli kilsoja 150tkm ja nykyisessä 60tkm. Muita ärsyttäviä piirteitä SS:ssä ovat kuskin penkin jatkuva "valahtaminen" alas, joka johtuu siitä että autosta noustessa reisi osuu siihen kahvaan. Eipä tuo ergonomiakaan ole mikään häävi. Kytkinpolkimen liike on aivan liian "pitkä" kun ja reisi nousee penkistä liikaa. Olen ihan normaalipituinen 178cm, mutta siitä huolimatta ei tuoliin saa sopivaa turvallista ja ergonomista asentoa. Joko polkimet ovat liian lähellä tai sitten olkapää nousee selkänojasta kun ottaa ratista ristikulmasta kiinni. Ei hyvä... ja mietityttää tosiaan tuo jaloilla äänestäminen. Bemari voisi olla kiva....
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja Bob »

mordai kirjoitti:Täytyy kyllä itsekin myöntää että sirinät, helinät ja kolinat alkavat pikku hiljaa ottamaan päähän. En ole ollenkaan tyytyväinen tähän SS:n laatuun. Edellisessä 9-3:ssa oli vähemmän hälinöitä ja tuntui muutenkin paljon jämäkämmältä vaikka siinä oli kilsoja 150tkm ja nykyisessä 60tkm. Muita ärsyttäviä piirteitä SS:ssä ovat kuskin penkin jatkuva "valahtaminen" alas, joka johtuu siitä että autosta noustessa reisi osuu siihen kahvaan. Eipä tuo ergonomiakaan ole mikään häävi. Kytkinpolkimen liike on aivan liian "pitkä" kun ja reisi nousee penkistä liikaa. Olen ihan normaalipituinen 178cm, mutta siitä huolimatta ei tuoliin saa sopivaa turvallista ja ergonomista asentoa. Joko polkimet ovat liian lähellä tai sitten olkapää nousee selkänojasta kun ottaa ratista ristikulmasta kiinni. Ei hyvä... ja mietityttää tosiaan tuo jaloilla äänestäminen. Bemari voisi olla kiva....
Omassani istuin valuu ala-asentoon kyllä aivan tuohon vipuun koskemattakin eli se on sitten aina ala-asennossa. Olen harkinnut jonkinlaisten palikoiden laittoa penkin alle, koska ala-asento on hieman liian matala parhaan ergonomian kannalta.

Nii'in BMW:t on kyllä kivoja - takaveto vain arveluttaa talvikäyttöä ajatellen, varsinkin kun vaimo ajaa.
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Kävin ite huollon kautta jokunen viikko sitten ja fiksasivat ainakin pakoputken, oli kuulemma vähän huono hitsaussauma mikä oli auennut. Mullakin kuuluu oikeasta etuovesta tuota sirinää, mutta eivät kuulemma päässeet selvyyteen, että mistä se johtuu. Pyörittivät dynon päällä ja kävivät ajamassa - teoria oli, että jostain pääsee oven sisälle ilmaa mikä sitten saa tuon resonoinnin aikaan. Huomioitavaa on, että meikällä sirinä kuuluu nimenomaan siinä 80-90km/h vauhdissa.

Tosin tuon huollon jälkeen sirinän esiintyminen on kyllä vähentynyt, tiedä sitten miksi. Jotain oven sisusta jokatapauksessa epäilivät.
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
matu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 20:14
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Outoa sirinää

Viesti Kirjoittaja matu »

Mun 9-3:ssa kuulu myös ajoittain sirinää oikealta puolelta. Tulisko sirinä kuitenkin apukuskin penkistä?[/quote]

Penkki voi tosiaan olla yksi vaihtoehto, sillä kun apukuskin paikalla istutaan, niin mitään sirinöitä ei tällöin kuulu. Yksin ajaessa sirinöitä kuuluu silloin tällöin ja yleensä n.60-90 km/h nopeuksissa. Ja tällöin sirinä tuntuisi tulevan apukoskin ovesta tai B-pilarista. Ääni ei ole kauhan kovaa, mutta häiritseehän tuo ja tietysti kyrsii...
MPT
Vastaa Viestiin