Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
woggi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 16:33

Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja woggi »

Moi,
olen etsimässä itselleni Saab 9-3 1,8t vm. 2004-2005 ja kyselenkin
onko ko. mallissa jossain km määrässä kalliita huoltoja, esim 90 tkm,
120tkm ...?
Onko nämä turbomoottorit nokkahihnalla vai ketjulla?
Onko jotain erityista heikkoa kohtaa joka tulee tarkistaa auto-kandidaattia
tutkittaessa?
t. tuleva saabisti?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

120tkm taitaapi olla kallein huolto.
Ketju löytyy.
Taustapeilin "jalat" hilseilee.
Ovenkahvat haalistuu, jos on steel-grey kärry niin ei haittaa....... :roll:
Alusta paukkuu ja kolahtelee--> .iskarit voi kolista, vakaajien puslat kolahtelee/naputtaa väljyyttään.
Kääntölaakerit jumittaa.
Kojelauta narahtelee, rusahtelee.
Sisusta yleensä kilisee, natisee ja napsahtelee välillä paikoista joita ei pysty paikantamaan.
Oven toppari naksuu ja alkaa paukkumaan.
Perus pelle-audio satsi neljällä kajarilla ihan perseestä, Corolloissa vakiona paremmat popit.
Ovien uloimmat tiivisteet narskuu korin liikkeen mukaan -06 mallista eteenpäin se nukkapintainen ja parempi
Jos virittää täytyy, niin Hirsch, Bsr ja Maptun ainoat hyvät. EI MUITA KANNATA EDES HARKITA, siis SS/SC 9-3:ssa.
Mitäs vielä?
Etsi toimintoa ja muut jatkaa................
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

... Ajotietokoneen keskikulutuksen näyttö laskee kulutuslukemat päin pers.... :evil:

Kivaa mollata "omaa" merkkiä :lol:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja Bob »

Haulla löytyy kattavampi viestiketju tyyppivioista.

Varsin luotettava peli - 150000 km:n matkalla ei mitään isompaa. Alkuperäiset iskarit eivät kovin kestäviä samoin kuin ei nuo kääntölaakeritkaan (maksavat onneksi vain muutaman euron). Vakaajan puslat ovat kumia - onneksi ne vanhetessaan vain narisevat - voitelu tai vaihto (jokusen euron kappale) auttaa.

Ruosteen suhteen varsinainen umpiluu - ei missään ruostetta 4 vuoden pk-seudun suolasumun jälkeenkään. 2003:issa tosiaan tuota oven kahvojen haalistumista. Tehostajan öljysäiliön korkin ympäristö kannattaa tsekata, jos se on kovin öljyinen, niin säiliöön integroitu pumppu pitää uusia. 4:n kaiuttimen audiota kannattaa vältellä ja ostaa lisävahvistimella oleva parempi versio. Peilinjalustojen mustat osat kannattaa tsekata kupliiko pinnoite ja tinkiä kauppaan tarvittaessa uudet jalustat - ovat kalliit itse uusia, vaihtotyö sinällään helppo tehdä vaikka itse.

Näistä kaikista tosiaan haulla lisää juttua.

Omani on -04:nen eikä se ainakaan natise eikä ovien tiivisteet narsku (en ole tästä kuullutkaan aiemmin), eivätkä vuoda vettä tms. Vuoto-ongelmista on äskettäin keskusteltu tälläkin foorumilla, mutta ne taisi kohdistua noihin -06 ja nuorempiin.

Sisustus ja kojelauta ei varmastikkaan ole maailman hiljaisimpiin kuuluvia ja joukkoon mahtuu varmaan kitisevämpiäkin yksilöitä - omani on pienellä fiksauksella resonanssiäänistä vapaa eli ei niistäkään tarvitse kärsiä, jos ei halua.

On muuten niitä harvoja autoja, jonka ajotietokoneen keskikulutuslukemat pitävät aivan oikeasti paikkansa verrattuna pitkän aikavälin käsinlaskettuihin arvoihin.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

apu,apupoika kirjoitti:120tkm taitaapi olla kallein huolto.
Ketju löytyy.
Taustapeilin "jalat" hilseilee.
Ovenkahvat haalistuu, jos on steel-grey kärry niin ei haittaa....... :roll:
Alusta paukkuu ja kolahtelee--> .iskarit voi kolista, vakaajien puslat kolahtelee/naputtaa väljyyttään.
Kääntölaakerit jumittaa.
Kojelauta narahtelee, rusahtelee.
Sisusta yleensä kilisee, natisee ja napsahtelee välillä paikoista joita ei pysty paikantamaan.
Oven toppari naksuu ja alkaa paukkumaan.
Perus pelle-audio satsi neljällä kajarilla ihan perseestä, Corolloissa vakiona paremmat popit.
Ovien uloimmat tiivisteet narskuu korin liikkeen mukaan -06 mallista eteenpäin se nukkapintainen ja parempi
Jos virittää täytyy, niin Hirsch, Bsr ja Maptun ainoat hyvät. EI MUITA KANNATA EDES HARKITA, siis SS/SC 9-3:ssa.
Mitäs vielä?
Etsi toimintoa ja muut jatkaa................
Tuli ehkä vähän kärjistetysti kirjoitettua, joten kehutaan vähän lisää. :D
Ei myöskään pidä unohtaa että, ajo-ominaisuudet hakkaa monet isommatkin kärryt. (ohjauksen tunto kuitenkaan ei ihan parhaasta päästä)
Esim. alusta toimii jo vakiona ihan hyvin ja kantaa kuorman eikä tarvii pelätä koko ajan jousituksen pohjaamista jos sattuu olemaan auto täynnä porukkaa ja matkatavarat. (vertaa useimpiin jaappanin ihmeisiin)
Yleensäkkin varma auto ajaa kelillä kun kelillä kun vaan valkkaa sopivat renkaat.
Kannattaa laittaa Saabin oma sportti-alusta kokonaan tai sitten Konin vaimenninta. (oma mielipide)
Joku väittää, että taka-akselisto ohjaa liikaa ja auto on yliohjaava, mutta omasta mielestäni juuri sopiva. (Taipuu hyvin tarvittaessa).
Kyllähän tuon kanssa pystyy elämään kun nuo pienet ärsyttävät yksityiskohdat hoitaa kuntoon mitä Bobkin listaili. 8)
Ppeelo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Syys 12, 2008 07:42

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja Ppeelo »

Samanlainen kärry kiikarissa täälläkin. 9-3 1.8t -05 116tkm.

Kiinnostaisi tietää onko noissa tosiaan kytkin noin tunnoton(löysä) vai johtuuko se vain koeajamastani yksilöstä?

Tänään sais auton hakea kuhan vaan saa päätettyä että tohtiiko sitä Saabbia ostaa:)

Kiitos.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Bob kirjoitti:On muuten niitä harvoja autoja, jonka ajotietokoneen keskikulutuslukemat pitävät aivan oikeasti paikkansa verrattuna pitkän aikavälin käsinlaskettuihin arvoihin.
Ei muuten pidä paikkaansa millään aikavälillä!!! Tästäkin ongelmasta lisää toisaalla tällä foorumilla.

Kaikissa edeltävissä autoissani kulutusnäyttö on ollut tarkka.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Ppeelo kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää onko noissa tosiaan kytkin noin tunnoton(löysä) vai johtuuko se vain koeajamastani yksilöstä?

Kiitos.
Kytkin vaati totuttelua ainakin omassa yksilössäni: pitkäliikkeinen ja ottaa kiinni suht ylhäältä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja Bob »

tk60382 kirjoitti:
Bob kirjoitti:On muuten niitä harvoja autoja, jonka ajotietokoneen keskikulutuslukemat pitävät aivan oikeasti paikkansa verrattuna pitkän aikavälin käsinlaskettuihin arvoihin.
Ei muuten pidä paikkaansa millään aikavälillä!!! Tästäkin ongelmasta lisää toisaalla tällä foorumilla.

Kaikissa edeltävissä autoissani kulutusnäyttö on ollut tarkka.
Korjauta nyt jo ihmeessä se autosi.

Tästä on suotta väitellä - sinun autosi kulutusmittaus ei siis toimi. Myös käsinlasketun kulutuslukeman virhe ja riittävän monen tankkauksen tarkasteluväli kannattaa huomioida aina tämän tyyppisessä vertailussa.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Bob kirjoitti:Korjauta nyt jo ihmeessä se autosi.

Tästä on suotta väitellä - sinun autosi kulutusmittaus ei siis toimi. Myös käsinlasketun kulutuslukeman virhe ja riittävän monen tankkauksen tarkasteluväli kannattaa huomioida aina tämän tyyppisessä vertailussa.
Ei muuten toimi monen muunkaan (kts. aiheesta käyty aiempi keskustelusäie)!

Olen valittanut asiasta huollossa ja softa on päivitetty, mutta korjusta asiaan ei tullut :evil:

Tämä on ilman muuta sellainen asia, joka Saabin hankintaa suunnittelevan on syytä ottaa huomioon / varautua.

Mitä tulee käsinlaskennan virheeseen ja pitkiin tarkastelujaksoihin, niin niillä ei ole MITÄÄN MERKITYSTÄ, jos lukema on JOKA IKISELLÄ tankkauskerralla +0,3 - +0,6 l /100 km!!!
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Minulla ei suurempia huolia ole ollut. Aika kattava listahan tuolla on noita haukkuja mm. kitinöistä ja kolinoista. Noi kulumisen jäljet todellakin sisustuksessa, peilit, ovenkahvat yms. No, pikkuhuolia mun mielestä.
Akku sanoi sopimuksen irti toissapäivänä ja tänään tulee huoltomies uuden akun kanssa ja katellaan sitten.
Noi kulutuslukemat noilla auton laskureilla näyttää ihan riittävän hyvin mulle. Jotkut haluaa tarkempaa, mutta itselleni riittää ns. neuvoa antava laskuri.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Ppeelo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Syys 12, 2008 07:42

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja Ppeelo »

Juu... lähinnä nuo "isommat" ongelmat kiinnostaa kun pitäisi parin tunnin sisään päättää ostanko auton vai jatkanko vanhalla rattorilla:)

Kaippa tuollasen sitte tohtii laittaa.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Ppeelo kirjoitti:Juu... lähinnä nuo "isommat" ongelmat kiinnostaa kun pitäisi parin tunnin sisään päättää ostanko auton vai jatkanko vanhalla rattorilla:)

Kaippa tuollasen sitte tohtii laittaa.
Juu... lähinnä nuo "isommat" ongelmat kiinnostaa kun pitäisi parin tunnin sisään päättää ostanko auton vai jatkanko vanhalla rattorilla:)

Kaippa tuollasen sitte tohtii laittaa.

Juu onhan Saab kuitenkin aina Saab - ja kyllä autossa on paljon hyvääkin :D

Ei noita kaikkia vikoja ole kaikissa yksilöissä ja ilman isoja murheita olen minäkin Saabilla ajellut. Saattaa hyvinkin olla, että seuraavakin kiesi on Saab...
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä mulla pitää kulutusmittari paikaansa ei ole juuri nimeksikään heittoa, mutta kyllä meikäläisen kiesille bensa maistuu :?

Eikä 07 natise eikä nitise mistään :D

Ainut nitinä kuuluu välillä apukuskin penkistä :D, mutta jos ajan yksin ei kuulu sitäkään :D

No tuo oli kyllä vähän spede tason juttu :oops:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
woggi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 16:33

Re: Saabin huollot ja tarkistettavat paikat

Viesti Kirjoittaja woggi »

Moi,
kiitos kattavasta paketista, ei vara venettä kaada, kuten muinoin sanottiin.
Vastaa Viestiin