Kummitteleeko Eberi ??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Diiselipiili oli päivän parkissa ja kun lähdin ajelemaan lämmintä oli SID:in mukaan 11...12.

Hämmästys oli suuri kun tovi startin jälkeen syttyi se lisälämmittimen valo eli Eeberi käynnistyi 8O

Eihän sen pitäny näin "kuumalla" ilmalla käynnistyä :?:

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Minulla tekee samaa.
Turbo²
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tänään teki taas saman, mutta eilen se sammu 5 min ajon jälkeen ja tänään se pyöri koko matkan kun ajoin kotiin. No onneks se sentään sammu kun auton sammutin...

Alkaa pikkasen ottamaan pannuun Saabin laatu :(
Sininen Saab 9-3, '99
kivika
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:42
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja kivika »

Eikös Eberin ole myös valmiustilassa valon palaessa. Ei välttämättä päällä. Normaalisti lähtee päälle vast kun lämpötila on +8 astetta tai alle.
Kalle Kiviranta

Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Okei - hyvä huomio, pitää lukee uudelleen se manuaali toltakohdin.

En muistanut lainkaan tuota että valo palaa valmiustilassa, luulin että se palaa vain silloinkun lämmitin pyörii. Täytyy lukee myös valmiustilasta ja siitä että milloin valmiustila on päällä...

Edit:
Manuaalissa s. 88 ja 289 lukee näköjään että pysäköintilämmitin käy kun mittaritaulussa esitetään lisälämmittimen symboli. Ei siis puhuta mitään valmiustilasta vaan käymisestä. Lisäksi lukee että lämmitin käynnistyy jos moottorin lämpötila on alle 75 ja ulkolämpötila on alle 8. Muistaisko joku lukeneensa valmiustilasta jotain?

No ei siinä mitään logiikkaa kuitenkaan ole kun joskus symboli esitetään ja joskus ei... Meinaan että olen minä ennenkin tossa lämpötilassa ajellu...

Luin muuten lisääkin manuaalia s. 290 ja koitin ymmärtää miten polttoainekäyttöinen lämmitin tai pysäköintilämmitin ajastetaan mutta huomasin että luetun ymmärtämisen taitoni on liian heikko :cry: jotta olisin tajunnu miten se mokoma ajastetaan tai käynnistetään.

Entisessä Vectrassa olleen Eberin oman kellon käyttö oli sentään minullekin helppo nakki vaikka käyttöohje saksankielinen olikin...

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
kivika
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:42
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja kivika »

Tälläisessä topikissa samaa tietoa kun itse olen havainnut.

Eberin päällä olemisenhan saa helposti korvakuulolla:)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=eberi


"Merkkivalo palaa aina, kun Eberi on päällä tai ulkolämpötila on alle n. 8 astetta. Eberi sen sijaan on päällä vain, kun moottorin lämpötila on tietyn rajan alle, tai lämmitin on kytketty päälle ajastimella/käsin.

Viileällä kelillä valo siis palaa aina, mutta Eberi on vain valmiustilassa silloin kun kone on lämmin. Joskus on sattunut sellainen keli, että saman ajon aikana ulkolämpötila on noussut esim. +6:sta +10:een, ja valo kyllä sammuu silloin."
Kalle Kiviranta

Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jup, ois pitäny tarkemmin kirjottaa eli mulla tosiaan tuo eberi käynnistyi, anturivika korjaamon mielestä ja pitäs ajaa takuukorjaukseen..

Mulla siis se valo paloi, kohina kuului ja polttoainepumppu tikutti löpöö eeberille = eberi siis oli päällä...
Sininen Saab 9-3, '99
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

missä tämä lisälämmittimen valo sijaitsee kun en ole omassa huomannut? vai onko se vain silloin kun autoon on ohjelmoiti pysäköintilämmitin toiminto.

autossani ei ainakaan ajotietokoneesta löydy toimintoa josta voisi käynnistää lämmittimen. millainen ja minkä hintainen homma tuollainen pysäköintilämmittimen ohjelmointi on?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ok ja kiitos.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ernesti
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 17:25

Re: Kummitteleeko Eberi ??

Viesti Kirjoittaja Ernesti »

Kyllä tällä saabistilla alkaa kanssa mennä hermot ton eberin kanssa. Se on päällä koko ajan ajaessa. Tämän huomaa äänistä selvästi. Saan lämmittimen pois siten että sammutan auton, laitan päälle lammittimen manuaalisesti, sammutan sen samantien ja lähden ajoon. Tällöin symbolia ei ilmesty eikä eberi ole päällä äänistäkään päätellen.
Vastaa Viestiin