Putkistoa 9-3 '04:een?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Olisi tarkoitus hankkia tässä syksyllä akuutimpaan hätään avarampaa putkistoa, kun ei viitsi talveksi enää lastuakaan laittaa.

Onko kokemuksia/neuvoja/ideoita mistä ja millainen putkisto kannattaisi laittaa?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Turbolag kirjoitti:Olisi tarkoitus hankkia tässä syksyllä akuutimpaan hätään avarampaa putkistoa, kun ei viitsi talveksi enää lastuakaan laittaa.

Onko kokemuksia/neuvoja/ideoita mistä ja millainen putkisto kannattaisi laittaa?
Esimerkiksi Saabin hyväksymä (ja kallis) Hirsch. http://www.hirsch-performance.ch
tai sitten halvempana vaihtoehtona esim. Nordic. http://www.nordicuhr.se Nordicia Suomessa myy käsittääkseni http://www.trolli.nu. Tosin käsittääkseni noilla putkilla ei ole tehoihin nähden mitään vaikutusta normaaleilla lastuvirityksillä. Toki kun isompaa "stegiä" laitetaan niin sitten on varmasti hyötyä muutenkin kuin ulkonäöllisesti/äänellisesti.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

uusi93 kirjoitti: Esimerkiksi Saabin hyväksymä (ja kallis) Hirsch. http://www.hirsch-performance.ch tai sitten halvempana vaihtoehtona esim. Nordic. http://www.nordicuhr.se Nordicia Suomessa myy käsittääkseni http://www.trolli.nu.
Nuo ovat tuttuja kyllä. Edellisessä autossa oli Nordicin stage-paketti, johon kuului myös putkisto.
Nyt ensi alkuun kun on kuitenkin tarkoituksena vaihtaa vain se putkisto, niin ei tarvitsisi välttämättä noiden "stagetuspajojen" palveluja. Ainakaan trolli.nu:ssa ei pikaisella silmäyksellä näkynyt kuin vain noita paketteja. Keväällä sitten lastua kyllä, mutta sen teetän tod.näk. kustomoituna.

Ajattelin jos jollain on hyviä kokemuksia jostain vähemmän tunnetuista, kenties edullisemmista tai muuten vaan paremmista vaihtoehdoista?
uusi93 kirjoitti: Tosin käsittääkseni noilla putkilla ei ole tehoihin nähden mitään vaikutusta normaaleilla lastuvirityksillä. Toki kun isompaa "stegiä" laitetaan niin sitten on varmasti hyötyä muutenkin kuin ulkonäöllisesti/äänellisesti.
Kyllähän avaramman putkiston pitäisi aina auttaa (ainakin teoriassa) muutamalla lisähevosella. Jos siis koko putkiston vaihtaa, eikä vaan mitään teinibmw-tyyppistä 7'' kurkkupurkkia laita takapöntöksi. Toki jotain hillittyä ääntäkin olisi mukava saada 8) - sen verran vaisu tuo Aeron vakiorööri.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Turbolag kirjoitti: Nyt ensi alkuun kun on kuitenkin tarkoituksena vaihtaa vain se putkisto, niin ei tarvitsisi välttämättä noiden "stagetuspajojen" palveluja. Ainakaan trolli.nu:ssa ei pikaisella silmäyksellä näkynyt kuin vain noita paketteja. Keväällä sitten lastua kyllä, mutta sen teetän tod.näk. kustomoituna.

Ajattelin jos jollain on hyviä kokemuksia jostain vähemmän tunnetuista, kenties edullisemmista tai muuten vaan paremmista vaihtoehdoista?
Kokemuksia mulla ei valitettavasti ole, mutta eikös esim. tämä ole pelkkä putki:
http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... roduct=118?
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

uusi93 kirjoitti: Kokemuksia mulla ei valitettavasti ole, mutta eikös esim. tämä ole pelkkä putki:
http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... roduct=118?
Totta, siellähän oli enemmänkin noita sivuja. Vois ottaa silmän käteen ja keskittyä vähän ens kerralla. :D
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Tai sitten BSR:n putkisto katilta taaksepäin, mm. Doc-Power myy sitä. Itse hommasin (ja asensin itse) tuplaulostuloilla ja tyytyväinen olen ollut! Sopivaa ääntä pitää ja ulkonäkö, namnam :mrgreen:

Kuva

Ja BSR:n lastu tuohon päälle, todettu varsin toimivaksi yhdistelmäksi 8)

(Allekirjoituksesta kun painat, pääset kuvagalleriaan jossa lisää kuvia)
rauta5
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 16:49

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja rauta5 »

http://www.speedparts.se/
http://www.jt-tuning.se/shop/

siinä muutama, noissa on kyllä hinta/laatu enemmän kuin kohdallaan.
JT:ltä esim. V40 täydellisen putkiston rahdit maksoivat ~57e...
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Loistavaa, pitää noita katella tarkemmin. Etenkin tosta BSR:stä oon kuullut nyt jo useammaltakin.

Kiitoksia! :wink:
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Suosittelen Ferritaa. Täysirosterinen, Outokummun rosterista tehty putki, jossa Kemiran kilpakatalysaattori. Ei ole mikään halpa, mutta on hyvä elinikäisine takuineen.

JT:tä en välttämättä laittaisi auton alle. Siitä on huonoja kokemuksia NG900:ssa, kun putki koostui 7 palasta ja takapää mätäni 4 vuodessa :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Turbo Sensonic kirjoitti:Suosittelen Ferritaa. Täysirosterinen, Outokummun rosterista tehty putki, jossa Kemiran kilpakatalysaattori. Ei ole mikään halpa, mutta on hyvä elinikäisine takuineen.

JT:tä en välttämättä laittaisi auton alle. Siitä on huonoja kokemuksia NG900:ssa, kun putki koostui 7 palasta ja takapää mätäni 4 vuodessa :evil:
Oho, ei mielellään tommosta kyllä. Toi Ferrita on kyllä ihan varteenotettava.

Tällä hetkellä harkinnassa vakavimmin joko BSR:n 3" Downpipe+sportcat á 725e, tai sitten pelkästään BSR 2.5" Cat-back á 425e.

Periaatteessahan dp + katti olis kai paras vaihtoehto, pitänee kysellä tuolta Docilta minkä verran noilla sais vaikutusta...
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

eljass kirjoitti:
Itse hommasin (ja asensin itse) tuplaulostuloilla ja tyytyväinen olen ollut!
Minkälainen sorvaaminen oli muuten tossa toisen ulostulon paikan laittamisessa?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kannattaa vielä miettiä kertaalleen kumpaan rahansa laittaa, lastuun vai 4-vuotiaan pakoputken uusimiseen. Eli itse laittaisin lastun ja vasta myöhemmin uutta putkea kun alkaa ahdistamaan.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

KAPU2 kirjoitti:Kannattaa vielä miettiä kertaalleen kumpaan rahansa laittaa, lastuun vai 4-vuotiaan pakoputken uusimiseen. Eli itse laittaisin lastun ja vasta myöhemmin uutta putkea kun alkaa ahdistamaan.
Eihän tässä toki mitään pakottavaa tarvetta ole vaihtaa, siinä olet ihan oikeassa. Mutta kyllähän avarammasta putkistostakin omat etunsa on: tehon+väännön, hieman miehekkäämmän äänimaailman ja jos toisellekin puolelle askartelee ulostulon, niin myös paremman ulkonäön merkeissä. Lastu seuraa sitten keväällä perästä todennäköisesti.

OT:nä muuten, tämä ko. konehan ei käsittääkseni kestä ottaa juurikaan yli 250 kaakkia ilman että joutuu vaihtamaan reilumminkin osaa, vai olenko väärässä?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Turbolag kirjoitti: Eihän tässä toki mitään pakottavaa tarvetta ole vaihtaa, siinä olet ihan oikeassa. Mutta kyllähän avarammasta putkistostakin omat etunsa on: tehon+väännön, hieman miehekkäämmän äänimaailman ja jos toisellekin puolelle askartelee ulostulon, niin myös paremman ulkonäön merkeissä. Lastu seuraa sitten keväällä perästä todennäköisesti.
Monenko hevosvoiman ja Newtonin lisäyksestä putken vaihdossa on tavoite?
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Turbolag kirjoitti:
eljass kirjoitti:
Itse hommasin (ja asensin itse) tuplaulostuloilla ja tyytyväinen olen ollut!
Minkälainen sorvaaminen oli muuten tossa toisen ulostulon paikan laittamisessa?
Kummatkin ulostulon paikat piti sorvata, sillä kyseessähän on 2.0t malli, eli vakioputki on piilossa helman takana. Homma ei ollut kovin suuri, mutta jos halusi rei'istä hyvät ja samanlaiset niin kyllä siinä aikaa meni hieromiseen. Otin alahelman irti jotta työskentely sujuisi mahdollisimman helposti ja itse leikkaaminen suoritettiin paineilmakäyttöisellä käsisahalla, jolla muun muassa leikataan raskaan kaluston tuulenohjaimia. Viimeistely sitten mattoveitsellä ja hiekkapaperilla. Eli aikaa kyllä saattaa mennä päiväkin helposti. Itse kiinnikkeet yms sopivat todella hyvin ja pienellä mallaamisella putket sai täysin suoriksi (joillain ollut ongelmia tämän kanssa ilmeisesti).


Huomasin että harkitset myös pelkän downpipen + sportkatin ostoa, suosittelen että ostat sitten koko setin samalla, eli dp + sportcat + catback. Tai sitten teetätät koko putkiston turbolta taaksepäin, itsekin kysyin hintaa tälle ja se pyöri siinä tuhannen euron paikkeilla.
Vastaa Viestiin