Palataan...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Kilometrejä on tällähetkellä kertynyt 1000:n verran, joten sisäänajo on edelleen meneillään.
Offtopicia, mutta meikäläinen on tahkonnut Sport Combilla vajaan kahden viikon aikana (auto ollut mulla nyt reilut kaksi viikkoa, mutta olin lähes viikon työmatkalla Itävallassa) ~1550 km :wink: Enkä ole edes ajellut mitään huviajelua.

Ei siltikään lyö vielä vertoja meidän firman eräälle aluepäällikölle, joka kuulemma tahkosi Subarunsa lasiin 10000 km ekan kuukauden aikana :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

1800km and counting...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Good luck and good bye, Bobby Jean.

Onnea Subarun ratissa - juttujesi perusteella olet nyt oikeantyyppisen kiesin omistaja. Meillä räpsähti 20tkm rikki eilen kun ajeltiin syyslomareissulta kotiin. Täytyy sen verran hehkuttaa että talvirenkailla (Blizzak Nordic 225-45/17) tehty reissu Oulu-Hki-Oulu söi tankkauksella tarkistettuna 4.8l/100 km. Aika kelpo suoritus :)

Onneksi valkkasit suben etkä vaikka ovlovia ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Bugracer kirjoitti:
Itseasiassa Subbe oli joskus jo harkinnassa (VM 05 Legacy käytössä 4 kk), mutta ystäväni joutui auto-onnettomuuteen Subbella. Ikuinen Subarufani(jo 4's Subbe) väitti että liukkaalla jäällä auto yht'äkkiä muuttui käsittämättömän epäloogiseksi ja painoi ojaan, ja tapahtui jo toisen kerran. Kertoi myös että tämä olisi 'hyshys' asia (joku "ghost ride" , "oversteer" juttu) uudempien Outbackien suhteen. Epäilen mutta laittoi miettimään kun Saba menee jäällä niin vakaasti. Voihan olla että ajotaito petti ja piti keksiä selitys :) , Noh, kaveri möi autonsa hyvin pian ja ajaa nyt Quattrolla.
Oma kokemukseni Impreza WRX STI:llä ilman mitään ESP:tä:
Auton korjaaminen luistosta vaatii harjaantumista. Auto ottaa vastaheiton todella äkäisesti varsinkin jos höllää kaasun pois. Subarun neliveto on varmasti toteutukseltaan "paras", mutta vaatii ehdottomasti ESP:n kaverikseen jotta nelivetoon tottumatonkin voi sitä turvallisin mielin ajaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jännässä odotellaan talvikelejä. Onko ESP (VDC subarun kielessä) lähellekään yhtä fiksu kuin Saabissa oli. Siinä kun on varmasti yksi parhaista. Täytyy olla tosi hölmö että saa 9-3:n menettämään kontrollin. Jos se nyt yleensä on mahdollista.
Mainosvideon ja pienen nurtsitestailun perusteella se (VDC) sallii jonkin verran heittoa ennen kuin puuttuu peliin.
Onnea Subarun ratissa - juttujesi perusteella olet nyt oikeantyyppisen kiesin omistaja.
Kiitos. Toivottavasti näin. Annan kyllä ´kuulua´ jos aihetta on. :wink:
Onneksi valkkasit suben etkä vaikka ovlovia
No joo. XC70 ois kelvannut se vaan OB:ta vastaavilla varusteilla ois maksanut jotain 65k€... puuuhhhhh :x
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Marko A kirjoitti:Jännässä odotellaan talvikelejä. Onko ESP (VDC subarun kielessä) lähellekään yhtä fiksu kuin Saabissa oli. Siinä kun on varmasti yksi parhaista. Täytyy olla tosi hölmö että saa 9-3:n menettämään kontrollin. Jos se nyt yleensä on mahdollista.
Sinä kun tykkäät noita koeajoja ja vertailu harrastaa, niin käyppäs joskus kokeileen talvikelillä tuota uutta 300 bemaria. Saabista en ole vielä lumikeli kokemusta saanut, mutta mitä tuolla bemarilla pyörittelin yhden päivän lumituiskussa, niin varsin sivistynyt oli siinäkin tuo "ESP".
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jaa-a. Pitänee testata jos tilaisuus tulee. Saabin ESP on kyllä tähän saakka paras kokemani.

Kuva

Edit:

Sen verran pääsi tässä testaamaan kunnon lumessa ja sohjossa, että hyvin tuntuu myös Suben VDC hallitsevan hallitsemattoman :wink:
Pidon määrä on nastarenkailla ja tuolla nelivedolla aika uskomaton lumisella taikka jäisellä tiellä kiihdyttäessä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vetopito on varmasti ihan omaa luokkaansa. Seikka mikä on nelivetoisella vaarallista liukkailla on se, että kun tottuu huomattavaan pitoon liikkeellelähdöissä, niin saattaa harmaantua käsitys pidon määrästä taas jarrutusta ajatellen. Maltilla..

Marko onkin ovela kettu, kun se vaihtaa auton kaamoksella, ei naapurit huomaa ennen juhannusta.. Varsinkin kun aina on noin pimeetä kuin kuvassa ja auto yhtä naamioituna. :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Vetopito on varmasti ihan omaa luokkaansa. Seikka mikä on nelivetoisella vaarallista liukkailla on se, että kun tottuu huomattavaan pitoon liikkeellelähdöissä, niin saattaa harmaantua käsitys pidon määrästä taas jarrutusta ajatellen.
Tuo on aivan tosi asia. Siis ihan todella totta. Mikään ei kerro liukkaudesta ennenkuin yrittää kääntää taikka jarruttaa. Mutta en usko (kop kop) tuon olevan ongelma kun tulee kuitenkin ajeltua aika rauhallisesti, ja sen verran maalaisjärkeä mukana että suunnilleen ymmärtää mitä tarkoittaa kun on tiellä jäätä ja mittari näyttää +2C...
Marko onkin ovela kettu, kun se vaihtaa auton kaamoksella, ei naapurit huomaa ennen juhannusta.. Varsinkin kun aina on noin pimeetä kuin kuvassa ja auto yhtä naamioituna.
Hitto. Mun loistosuunnitelma on paljastettu :mrgreen:

Edit:
Hokasin tuossa juuri, etten näköjään osaa olla täältä foorumilta vielä ainakaan kovin kauaa poissa. Se Saabismi mihinkään lähde.. :!:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ristom kirjoitti:Marko onkin ovela kettu, kun se vaihtaa auton kaamoksella, ei naapurit huomaa ennen juhannusta.. Varsinkin kun aina on noin pimeetä kuin kuvassa ja auto yhtä naamioituna. :)
Niin on, ja kun värikin pysy melkeen ennallaan niin tuo on jo oikeeta Kettumaisuutta...

Ja sit kun naapurit joskus vuoden päästä huomaa tai saa selville mitä heidän silmien alla on velmuiltu niin siinä on naapurisopu koetuksella. Ja jos vielä tuo Markon julkinen tunnustus loistosuunnitelmasta kantautuu naapureiden korviin, niin voivoi - kiirettä pukkaa.

Siinä kiireessä nelikkoa sitten tarvitaankin kun pitää pakoon kiitää. Mutta kun tuo pelkkä nelikko ei riitä, olis pitäny olla vielä se X...

Ja niinpä tulemme lukemaan kertomuksen jossa eräs mieshenkilö kertoo kuinka hänestä tuli taas Saabisti ja tarkemmin sanottuna X-Saabisti :D
Sininen Saab 9-3, '99
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Marko A kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Vetopito on varmasti ihan omaa luokkaansa. Seikka mikä on nelivetoisella vaarallista liukkailla on se, että kun tottuu huomattavaan pitoon liikkeellelähdöissä, niin saattaa harmaantua käsitys pidon määrästä taas jarrutusta ajatellen.
Tuo on aivan tosi asia. Siis ihan todella totta. Mikään ei kerro liukkaudesta ennenkuin yrittää kääntää taikka jarruttaa. Mutta en usko (kop kop) tuon olevan ongelma kun tulee kuitenkin ajeltua aika rauhallisesti, ja sen verran maalaisjärkeä mukana että suunnilleen ymmärtää mitä tarkoittaa kun on tiellä jäätä ja mittari näyttää +2C...
Marko onkin ovela kettu, kun se vaihtaa auton kaamoksella, ei naapurit huomaa ennen juhannusta.. Varsinkin kun aina on noin pimeetä kuin kuvassa ja auto yhtä naamioituna.
Hitto. Mun loistosuunnitelma on paljastettu :mrgreen:
Itellä kans sama suunnitelma :D Ducaton romu vaihtuu uuteen, saman väriseen nelikko hiaceen ja sopivasti näin keskellä pimeyttä. Tulis vaan jo, kohta jo kolme viikkoa odotettu... Oli tuolla romulla tarkoitus ajaa vielä pidempäänkin, mut viime kuun korjaukset ja pieni huolto maksoi yli 800€ :evil: ja saman verran voi laskea menetystä työajasta kun oottelee auton ollessa pajalla. Totesin, että tuolla rahalla maksaa jo kummasti uuden isompaa kuukausierää, eikä vituta korjaukset. Ja pääsee lumihangessakin :D Pitää tosissaan kans muistaa tuo nelikon hyvä liikkeelle lähtöominaisuus luikkailla :roll:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla on nyt noin 5000km mittarissa ja autoon on jo ihan tullut tuntumaa. Neliveto tuo talviajoon paljon muutakin hyötyä kuin vain vetopito. Senpä näet sitten kun sillä ajat.

Tästä voi vetää sellaisen johtopäätelmän pikaisesti, että XWD tekee kyllä 9-3:stakin aikalailla toisen pelin. Ainakin, jos on paljon ajoa liukkailla ja lumisilla teillä.

Ajattelin kirjoittaa tästä Subarusta hieman juttua kunhan tässä ehtii, josko porukkaa kiinnostaa. En vain tiedä mikä on oikea foorumi? Offtopic lienee? Nyt kuitenkin on jo sen verran ajanut (eli reilusti yli 50 tuntia ratissa), että jotain osaa jo kertoa. Niin positiivista kuin negatiivistakin.

Toivotaan sulle miellyttäviä kilometreja myös tulevaisuudessa!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Marko A kirjoitti:Ajattelin kirjoittaa tästä Subarusta hieman juttua kunhan tässä ehtii, josko porukkaa kiinnostaa. En vain tiedä mikä on oikea foorumi? Offtopic lienee? Nyt kuitenkin on jo sen verran ajanut (eli reilusti yli 50 tuntia ratissa), että jotain osaa jo kertoa. Niin positiivista kuin negatiivistakin.
Tänne jatkoksi vain, kun asiaa on jo käsitelty ja vertailukohtana toimii ilmeisesti ainakin jossain määrin edellinen kulkupeli(Saab).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Varoitus - todella pitkä paatos!!!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nyt on ajettuna eka huoltovälistä puolet, eli 7500km. Lyhyt huoltoväli, joo - joo...

Mutta sen verran on siis kilsoja ja kokemuksia kertynyt, että vois jotain kertoa jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Autolla siis ajettuna jotakuinkin 7500km. Tankkauksista laskettu kulutus on ollut 6.8l/100km tähän saakka. Siinä on webastolla iso osuus, varsinkin kun pari tankkia on ollut lähes pelkkää kylillä pyörimistä jolloin webaston osuus nousee aika suureksi. Siis jos matka on alle 10km, ja jokaista ajopätkää kohden webasto käy sen puoli tuntia vähintään.

Kulutus on EU yhdistettyyn lukemaan (5.9l/100km) ehkä hienoinen pettymys, mutta katsotaan nyt vielä kesäkelillä. Tuo jatkuva neliveto kun tuppaa varmaan nostamaan kulutusta nimenomaan pikkuajossa ja kylmällä.

Matkaajossa menee n.6 litraa / 100km ja pikkupyörittelyssä n. 8 litraa. Kärrynveto ei juuri kulutusta nosta, mutta vauhdin nosto sitäkin enemmän. Eli 120kmh ajettaessa tasaisen kulutus on yli 7 litraa. Että malttia mukaan ja säästää jonkinverran. Ja sitten se ajotieturi... Se näyttää kokoajan vähintään 1 litran verran liian pientä lukemaa. Tästä sitten tietysti seuraa, että myös jäljellä oleva matka on ihan päin P:tä.

Ensimmäisten viikkojen aikana meinas välillä häiritä nuo seikat jotka Saabissa oli paremmin. Ja niitähän tosiaan on aika liuta. Kaikki pääasiassa mukavuus juttuja.
Kuten penkinlämmittimet - Subarussa ei ole reisituissa lämmitystä ja lämmitys itsessään on hidas sekä kaikissa teho-asennoissaan liian tehokas. Sitä ei siis voi jättää päälle kuten Saabissa. Ennemmin tai myöhemmin käristyy käppyrät ;)

Ja se audio. Se vain on surkea. Tehoa ja ääntä löytyy, mutta laatu on huono. Epäselvät keskiäänet sotkee yleisen äänikuvan. Jossain musassa (esim ZZ-Top) se ei häiritse vaan oikeastaan sopii hyvin. Mutta taas joku rauhallisempi meno (Mikko Kuustonen) tahtoo laulu jäädä liikaa taka-alalle. Tiedä sitten auttaisko kaiuttimien vaihto. Samaa luokkaa Saabin nelikajari-systeemin kanssa aikalailla.
6-CD:n vaihtaja pelaa loistavasti ja toistaa mp3:t WMA:t jne. Keskikonsolin laatikosta löytyy AUX-in liitin ja ratista audiolle säädöt. Myös erittäöin käytännöllinen mute-toiminto, joka miellyttävästi häivyttää ja taas nätisti nostaa volumet takaisin haluttuun tasoon.

Penkit oli alkuun hieman epämiellyttävän tuntuiset kun ovat selvästi Saabin penkkejä kovemmat ja selkä, sekä reisituki on lyhyemmät. Eli pikaisella testillä selvästi huonomman tuntuiset. Mutta siinä se yllätys piileekin. Matka-ajossa nuo on loistavat. Jopa paremmat mun selälle kuin 9-3:n penkit (joo-o, vaikea varmaan uskoa). Ristiselän tuki on maksimiasennossaan niin ”raju” että sillä saa väsyneenkin selän tuettua erittäin hyvin. Jotain tästä penkistä kertoo myös se, että OB:ssa vaimokin käyttää muistiasentoa kuskin penkille. 9-3:ssa ei koskaan, kun joutui aina muuttelemaan asentoa koska alaselkä väsyi. Ja tähän muistipenkiin sisältyy eräs hieno piirre. Muisti toimii ainoastaan parkissa, mutta se pelaa siten että yksi panallus muistinappia ajaa penkin oikeaan asentoon. Nappia ei tarvitse pitää pohjassa, kuten Saabeissa. Eli kun on oven aukaissut (toimii ilman päävirtoja) niin painaa autoon mennessä muisti-nappia. Penkki on oikealla kohdalla ennenkuin ehtii siihen istahtaa.
Ja vielä tuosta lyhyestä selkänojasta → etupenkit kaatuu suoraksi takapenkin istuinosan jatkoksi kun irroittaa niskatuet ja siirtää penkit täysin eteen. Tulee kaksi ”petiä”.

Istuinten nahka on laadukasta ja toistaiseksi vielä vaalea beige on pysynyt täysin ilman värjäytymiä taikka mitään venymiä/taitoksia. Takapenkillä ei ole tullut istuskeltua joten siitä ei osaa sanoa mitään. Vänkärin jalkatila on huono. Pidemmällä henkilöllä ei ole jaloille kunnolla tilaa ja penkki jää liian alas (ihan kuten sähkötön 9-3:n penkki). Ja istuinlämmittimien kytkimet on niin tyhmässä paikassa, ettei siihen ole vieläkään tottunut. Oikea ergonomian irvikuva!
Lasinpesimet toimii todella vähällä vedellä, kun se vesi tulee ”sumuna”. Toimii kovassakin vauhdissa, koska konepeiton takareuna aiheuttaa ”imua” joka nostaa tuon sumun kunnolla myös lasin yläreunaan. Toisaalta taas sopivalla kelillä (kuiva pikkupakkanen, pölyävä tie jne) vettä ei tule tarpeeksi, joten sitä saa ruikkia usein peräkkäin.
Lampunpesimet toimii samalla jos pesua pitää yli 1.5sek päällä. Lamput pysyy hyvin puhtaana.

Valot on loistavat. Lyhyet ajovalot, ehkä sais näyttää pidemmälle mutta leveyttä valokeilassa on vähintään tarpeeksi. Pitkät taas on jopa paremmat kuin Saabissa. Keila ei taida olla ihan yhtä pitkä (?) mutta se on selvästi leveämpi kuin ´08 9-3:ssa sekä erittäin tasainen ilman kirkkaampia kohtia.

Sumuvalot on erittäin hyvät ja käytännölliset. Niissä on tarpeeksi suuret umpiot ja ne on niin ylhäällä, että pahassa paikassa ne oikeasti valaisee. Toki niissäkin sais olla n. 100% kirkkaammat polttimot ollakseen ihan oikeasti kunnolliset, mutta menee näinkin.

Kaikki ajoon suoraan ja epäsuorasti vaikuttavat hallintalaitteet toimii erittäin jämäkästi ja on sijoiteltu kuskia ajatellen. Eli ergonomia on kohdallaan hienosti. Saan itselleni ajoasennon liki täydelliseksi, kun rattikin säätyy tarpeeksi. Molemmet viikset pelaa napakasti ja kytkimissä on tosi hyvä tuntuma. Myös rattiin sijoitettu cruise on todella fiksu keksintö. Ehdottomasti parempi kuin viiksessä. Ratti itsessään on mukavan pieni, mutta muotoulua kaipaisin lisää (kuten Saab – Vector ratissa) ja pinta on ainakin vielä toistaiseksi aika liukas, kun on ihan sileä ja tasainen nahka.

Itse ajoon jos menis viimein..

Ohjaus on sähköisistä tehostimista paras mitä olen ajanut. Ehdottomasti. Tunto on hyvä, eikä niin teennäinen kuin monissa dieseleissä. Kaikenlaiseen kurvaan on mukava ajaa kun tietää selkeästi onko pitoa ja minkä verran rattia pitää kääntää.

Auto on ajotavasti riippuen, joko puskeva, neutraali taikka jopa yliohjaava. Varoen, mutta reippaasti ajaen se meinaa puskea mutkaan. Taas jos ajaa rauhallisesti ja vaikka jyrkemminkin kääntää niin meno on hyvin neutraalia. Taas, jos ihan Kankkuseksi vetää ja kaasulla haluaa ohjata niin sekin onnistuu. Eli perä irtoaa kaasulla mutkissa ja sillä voi (yrittää) hallita menoa. En suosittele kokeilemaan ilman VDC:tä (Subarun ESP). Sen verran olen testannut, että tiedän kuinka näin iso auto voi lähteä lapasesta jos kovin pelleilee eikä ole kunnolla kokemusta...

Moottori on yksinkertaisesti loistava kaveri. Tehoa sais olla muutamia kymmeniä heppoja lisää, liikaa kun ei koskaan ole. Mutta muuten ominaisuuksiltaan aikalailla omaa luokkaansa. Todella sulava ja jouheva käytöksinen. Jopa se alakierrosvääntö on joko tottumuksen myötä tai käytössä parantunut, koska auto ei sammu risteyksiin ihan niin helposti. Toki se edelleen sammuu jos ajaa kuten perinteistä dieseliä. Kone kiertää ongelmitta 4500rpm saakka, eikä kuulosta pahalta kuin alle 1500rpm ja kaasu pohjassa. Vetoa tulee tasaisesti ja vääntö myös hiipuu tasaisesti joten se tuntuu jotakuinkin aika tehokkaalta suurimman osan aikaa. Vaihteetkin on välitetty sopivaan reippaaseen menoon. Ehkä dieseliksi pitkät välitykset ollakseen 5-vaihteinen, mutta jouhevaa ja ripeää niiden käyttö on. Maantiellä ohitukset sujuu hyvin 4:lla ja jopa 5:lla. Vaihdekeppi on tarkka ja sellainen tukevan tuntuinen. Nautinnollinen, sanoisin ;)

Moottorin lämmöistä on netissä paljon puhetta ja tosihan se on, että -25C:ssa alkaa kone olla jo tiukoilla. Olen testannut. Webaston kanssa ei mitään ongelmia, mutta ilman en viitsisi paljoa ajella tuollaisella pakkasella. Lämmöt kun nousee enää hädintuskin normi-alueelle.

Taas ilmastointi pelaa ja lämmintä riittää. Auto on jopa ”kuuma”. Eli koneen lämmöt (niiden puute) ei vaikuta sisälämpöihin vaan sisällä kyllä tarkenee. Ja automaatti on säädetty talvioloihin sopivaksi, eli osaa laittaa huurteenpoiston pois kosteissa ja kylmissä oloissa. Sekä ”ymmärtää” puhaltaa tarpeeksi kovaa, että huuru myös pysyy poissa. Ja samalla kosteus poistuu autosta. Tästä monilla tuntuu olevan eriäviä kokemuksia ja itse uskon vakaasti että ongelma on juuri siinä kun ei automaattia älytä käyttää vaan säädetään itse. Puhallin liian pienellä, AC pois käytöstä, puhalletaan väärään suuntaan jne. Ei mitään ongelmia kun pitää Auto valinnan päällä ja lämmöt +21C:ssa. Ihan kuten Saabissakin. Tosin Subarussa puhallin haluaa lämmitysvaiheessa pikapuoliin alkaa puhaltaa todella lujaa ja se voi jopa häiritä hieman. Mutta juuri tuo pitää kosteuden poissa autosta ja matot yms kuivina → ei tule huurua ikkunoihin missään oloissa! Että ihan hyvin on Japsit osanneet kopioida automaatti-ilmastoinnin toiminnan...

Huh-huh.. tästähän tulee kohta joku hiton Romaani aiheesta Subaru Outback, eikä ole päästy vielä edes itse asiaan...

Eli SE NELIVETO ja ajettavuus yleensä.

No, neliveto on uskomaton apu talvioloihin. Eritoten JATKUVA sellainen. Kaikissa oloissa, aina lähdetään liikkeelle 50/50 suhteella ja se kyllä toimii. Pitää olla alla märkää jäätä, että auto alkaisi sutia. Ja silloinkaan ei vielä pahoin...
Neliveto ihan oikeasti vakauttaa menoa huomattavasti talvisilla teillä, kun ohjaavat pyörät eivät huolehdi auton etenemisestä yksinään. Eli urainen ja jäinen tie ei ns tunnu missään, taikka runsas lumimäärä / sula loska ei aiheuta kellumisen tunnetta, vaan ohjaus on edelleen selkeä ja mahdollisuuksien rajoissa tunnokas. Ihan eri juttu kuin etuvetoisella ajossa. Aivan tuommonen normaali 80kmh talvisissa lumisissa oloissa on eri juttu ajaa nelivedolla. En olis uskonut eroa näin suureksi.

Taas negatiivisena tämä alustan 50mm ”korotus-sarja” (huomioikaa, että yleensä madalluksissa puhutaan 10-30mm muutoksesta, joka vaikuttaa ajoon jopa dramaattisesti). Auto on herkkä sivutuulelle, eli tuuli ihan kunnolla puistauttelee. Ja samaten alusta pehmeys ei yhtään paranna tilannetta. Joten ihan puhtaalla asvaltilla Outback ei missään nimessä ole yhtä vakaa menija kuin Saab. Tuskin kukaan moista silti kuvittelikaan. Muita ajamiani 20cm maavaraisia autoja silti huomattavasti sivistyneemmin se ottaa monenlaiset alustat. Ei pahemmin niiaa, eikä silti ole pintakova kuten esim Octavia Scoutissa korotus on tehty muiden ominaisuuksien kustannuksella.
Meno on mukavaa nyppyräisellä tiellä ja jousituksen pehmeys hoitaa myös isommat moukut ihan kohtuudella.

Ei ole vielä tullut tiukkaa paikkaa vastaan, vaikka melko huonoista paikoista on tullut jo tähän mennessä ajettua. Monta sellaista paikkaa johon en Saabilla olis uskaltanut yrittää.
Vaimon kommentti Subarusta talvella on aika osuva ”..siihen loppui talviautoilun kärsimykset”. Eli kyllä se kaikenlainen kaupunkipyörittelykin on ihan eri juttu, kun missään tilanteessa ei auto sudi. Siis jos ajaa kuten normaali liki järkevä aikuinen ihminen.

Joo. Mitäs vielä?

No, peräkontti on ollut mun tarpeisiin tosi hyvä. Se on sentin matalampi ja 10cm leveämpi ja syvempi kuin 9-3 SC Saabissa. Koirakäyttöön siinämielessä kätevä, että siellä voi olla laukkuja yhtäaikaa koiran kanssam, eikä se koiraa pahemmin häiritse. Ja esimerkiksi mun luistelusukset mahtuu kuskin taakse suoraksi, kun kaataa takapenkin. Eli ei tule kärjet keskikonsolin päälle kuten ennen. Pituudessa on juuri sen verran enemmän.

Nostokynnys konttiin on sentilleen sama kuin Saabissa huolimatta 5cm korkeammasta alustasta. Kontti on matala jos näkösuoja on paikoillaan. Varmaan väh. 5 cm matalampi kuin Saabissa. Ehkä jopa enemmänkin. Meillä tuo verho ei ole käytännössä koskaan paikoillaan kun on aina muuta roinaa/koiraa kyydissä.
Autossa on esiintynyt hieman ripinöitä ja rapinoita ihan kuten 9-3:ssakin. Ei mitään suurta, mutta joskus, varsinkin pakkasella jotku pikkuasiat alkaa räpistä ja hiljenee kun niihin koskee. Esimerkiksi turvavöiden kiinnikkeet tai keskikonsolin ”tuhkakuppi”. Yleisesti ottaen aika hiljainen ja semmonen laadukkaan tuntuinen kokonaisuus on tämä auto.

Muttamutta, jos joku (hullu) on tänne saakka lukenut tän horinan, niin kerrottakoon lopuksi että jos mielessä ois joskus vaihto Subaruun niin harkitse tarkkaan. Jos AIVAN OIKEASTI tarvitsee maavaraa ja nelivetoa, niin silloin asia on aika selvä. Tässä on pienikulutuksisin kunnon neliveto ja reilu maavara.

Mutta mihinkään ”imago” hommiin ei kannata harkita vaihtoa Subarun nelivetoon. Saabit (9-3 SS / SC) on mukavuudessa kokonaisuutena niin paljon parempia autoja että ikävä saattaisi tulla ennemmin taikka myöhemmin . Neliveto kuitenkin tarjoaa niin vähän lisäarvoa jos ajellaan pääasiassa pelkästään sulalla tiellä ja kaupunkioloissa. Niin monet pikku jutut Saabissa on ehdottomasti hintansa ja maineensa veroisia. Ihanne tilanne oiskin ollut jos oisin voinut pitää myös Saabin.
Mutta ei vain ollut...

Eli itse olen ollut autoon aikalailla täysin tyytyväinen ja ensimmäistä kertaa vuosiin ei ole tarvinnut haikailla muiden perään, kun ”..ei tällä pääse”. Ei ne tilastot taida ihan tuulesta temmattuja olla. Subaru on ollut esim Ruotsissa asiakastyytyväisin merkki jo pidemmän aikaa. Nyt tais BMW tai Lexus kiilata edelle. Uskon vakaasti, että tällä mennään nyt hyvän matkaa ja vaihto ihan heti takaisin Saabiin ei näytä todennäköiseltä.

Seuraavan sukupolven Legacyä/Outbackia mielenkiinnolla odotellen...

Edit: ..ja kysykää pois jos joku asia erityisesti kiinnostaa, vastaan kyllä kykyjeni mukaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Turbolag kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Jep, jos joku japsiauto pitäisi valita, niin ehdottomasti Subaru.
Mutta: 9-4x on tulossa. Olisiko kannattanut odottaa siihen saakka? :wink:
Mites Evo X? :P Luulen että itse valitsisin sen mieluummin kuin uuden Imprezan. Jos muutaman vuoden vanhemmista puhutaan, niin sitten ollaan aika tasoissa.
Harmi, kun Saabarua (9-2X) ei saatu tänne asti. Vaikka se onkin kyllä jo aika vanhaa tekniikkaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin