P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Auttaisitteko taas tyhmää :oops: ...

Koitin aamulla saada polttoainekäyttöisen pysäköintilämmittimen käyntiin mutta ei onnannu. Sit vasta lukemaan manuaalia tarkkaan.

Selvisi että dieseleissä on tietyillä markkina-alueilla polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Meillä Suomessa se lienee ja myös minun autossa TTiD, M08. Näihin autoihin saa manuaalin s. 289 mukaan varusteena pysäköintilämmitinlisäyksen.

Minä en tajunnu tilatessa tollaista pysäköintilämmitinlisäystä varustelistaan ruksata :twisted: kun luulin et se ois vakio, vxxxx et oon tyhmä.

Koitin siis aamulla postin haun yhteydessä käynnistää kuvittelemaani pysäköintilämmitintä manuskan s. 290 ohjeen mukaan: paina SET jnejne. Mitään ei tapahdu kun SET-namiskaa painoin. Avain virtalukkoon ei tapahdu mitään. Kun kiersin yhden pykälän ja painon SET niin jopas lupasi. Siitä sitten parkeringsvärmare päälle ja hyvältä vaikuttaa, mittariston lämmittimen symboli syttyi ja lämmitin käynnisteli. Hyvä juttu, mut sit kun piti otta aavaimet pois ja pöh, lämmitin sammui...

Ajattelin siis puol tuntii ennen auton starttia käynnistää pysäköintilämmittimen ja antaa ikkunoiden sulaa ja auton lämmitä. Sil välil juoda sit kahvit ja lukee lehden mutta eipä tullu lämmittelystä yhtään mitään...

Tiedän että jotain tohellan mut kertoisitteko mitä...
Sininen Saab 9-3, '99
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Olisko siellä mahdollista olla jokin asetus pielessä, että ei saa ilman sytytysvirtaa käytettyä?
Jotenkin nyt tuntuu, että et pysty säheltämään ihan noin paljoa. Logiikka on kieltämättä hieman erikoinen, ei saa valittua uudelleen offia, jos otti asennon "on".. Tai siis asetus vaihtuu heti ekalla SET painalluksella.
Mulla ainakin toimii Eberi ihan unelmasti, ajastimella ja manual startilla. Mutta valitessa just vain yksi painallus ja asetus vaihtuu.

Eikös tämä dieselin vakiovaruste ole nimenomaa polttoainekäyttöinen lisälämmitin, Eberspächer. Lisävaruste pysäköintilämmitin taas vain kierrättää lämmintä jäähdytysvettä ja antaa sen lämpöä ilmastoinnin kautta kabiiniin, sikäli kun olen ymmärtänyt oikein..?
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitos Risto !!

Pitää mennä autokauppaan käyttökoulutukseen ja kikkailemaan muutenkin noitten asetusten kanss (tech-muutoksia)...
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Dodii, peruskoulu käyty ja jäätiin luokalle, noo eka kerta joten ei paha tähän ikään...

Minun autossa ei pysty käynnistään eberiä manual startilla siten et kävis aamulla käynnistääs eberin ja tulis takasin tupaan kahville. Tai pystyy mut...

Onnistuu jos voi jättää avaimet virtalukkoon: avain pitää kääntää ekaan pykälään jotta mun eeberin pystyy käynnistämään. Kun sit virtalukon kääntää asentoon jossa avaimen saa pois niin eberi sammuu kun saunalyhty (no nyt sit ainaskin tiedän miksi auton mukana tuli kaks avainta 8O ).

Tällä mennään, mut ihan oikeesti hei saabin suunnittelijat mitä järkee 8O
VKe
Sininen Saab 9-3, '99
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Ei kai se noin voi toimia? Minulla ainakin onnistuu toi manuaali käyttö siten, että käyttää virrat päällä ja ottaa avaimen kokonaan pois virtalukosta ja vasta sen jälkeen laittaa manuaali tai ajastuskäytön päälle. Tosin minun auto on vuosi mallia -04, mutta luulisin että sinun toimii samalla tavalla.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitos ysi-3 !!

Kun siis laitat virrat päälle niin laitatko siihen asentoon jossa hehkutus alkaa vai siihen ekaan pykälään?
Sininen Saab 9-3, '99
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja saab93f »

VKe kirjoitti:Kiitos ysi-3 !!

Kun siis laitat virrat päälle niin laitatko siihen asentoon jossa hehkutus alkaa vai siihen ekaan pykälään?
Moi,
meillä ainakin toimii (samoin kuin edellisessäkin) siten, että käyttää siinä "ekassa" pykälässä ja sitten pistää tohon joko heti tai ajastuksella päälle. Nyt onkin jo parina aamuna päässyt kokeilemaan ja toteamaan että toimii ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mun mielestä myös toimii samoin kuin saab93f ja ysi-3 jo mainitsivat edellä. Auto pitää "herättää" avaimella, ei väliä kääntääkö ekaan pykälään, toiseen tai vaikka käyntiin asti, mutta johonkin asentoon pitää kääntää ja ottaa avain pois (ennen kuin avaimen saa pois pitää kääntää avain tietysti takaisin lock asentoon). Sitten ajotietokoneesta laitetaan Eberi manual start:lle tai johonkin kellonaikaan. Jos manual starttiin niin Eberi lähtee heti pöhisemään puoleksi tunniksi. Jos kellonaikaan niin alkaa siihen kellonaikaan pöhisemään puoleksi tunniksi. Muistaakseni tuota Eberin käyttöaikaa voi testerillä säätää (siis tuo maksimiaika 30min joksikin muuksi), mutta voi olla että muistan väärin.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Vielä tuosta avaimen virtalukkoon jättämisestä, että sitä kannattaa välttää ja aina ottaa avain pois, koska autossa on sähköinen rattilukko niin akku voi tyhjentyä jopa tunnissa. Näin siis ainakin tässä vanhemmassa mallissa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja VKe »

No nyt toimii minullakin, kiitokset kokeneimmille eberi-immeisille !!

Avaimet virtalukkoon ja käännetään avain asentoon OFF ja saman tein takaisin asentoon LOCK. Sit painetaan INFO-namikkaa ja sieltä normaalisti eberi päälle.

Manuaali SUCKS.
Sininen Saab 9-3, '99
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saman asian kanssa taikinoin keväällä. lisälämmitin sähläystä..

Noinhan se toimii, eli avaimet pois ennen käynnistystä niin saa myös pysymään päällä. Kyllä sitä piti ihmetellä miksi se ei aina käynnisty oikein .. :oops:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Marko A kirjoitti:Saman asian kanssa taikinoin keväällä. lisälämmitin sähläystä..

Noinhan se toimii, eli avaimet pois ennen käynnistystä niin saa myös pysymään päällä. Kyllä sitä piti ihmetellä miksi se ei aina käynnisty oikein .. :oops:
Selkeästi insinöörin suunnittelema käyttöliittymä. :P
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Jepjepjoo..
Tuli itsekin käynnistettyä yks päivä Eberi sammuksiin kaupan pihaan pysähtyessä.. Manual Start - avaimet pois ja Eberi sammu. Eiköhän tää nyt sitten opittu tämäkin konsti. Kertaillaan sitten porukalla ens syksynä.. :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11490
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jus »

Käyttöliittymä lienee myös insinöörin dokumentoima ja dokumentti aiheeseen perehtymättömän suomentama.

http://www.youtube.com/watch?v=KdNSwsgmhN4

Arvon muuttaminen aloitetaan painamalla Set. Muokattava arvo näkyy käänteisvärisenä, musta teksti vaalealla taustalla. Kun halutaan ajastaa, Manuell start -kohdassa ei saa painaa Set, vaan pitää siirtyä ylös/alas kohtaan Timer.

Ohjeen ongelma on, että silloin kun pitää painaa ylös/alas, ohje käskee painamaan ohjauspyörän painikkeita. Ohje olisi selkeämpi kun käskettäisiin painamaan ohjauspyörän painikkeita "Ylös" tai "Alas".

Ohje http://www.jus.liitin.net/9-3_SID_parkeringsvarmare.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jwallin
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Syys 23, 2004 11:24
Paikkakunta: Hki

Re: P-a-käyttöinen pysäköintilämmitin ja lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jwallin »

Olen kokeillut nuo temput ja siinä kohtaa kun pitäisi ajotietokoneessa näkyä se pysäköintilämmitin, niin lukee vain exit.
Onko mahdollista ettei moista ole "koodattu" tähän (Italian tuonti) ja SID vaatii techissä käynnin? Tai sitten sellainen että jostakin on jokin piuha irti?
Jäsennro: 2164
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
Vastaa Viestiin