TTiD:n ohjauksesta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Recon »

Autossa ilmenee lievää puoltamista oikealle sekä ratissa tärinää 120km/h vauhdissa. Tehtiin pyöriin kulmien säätöjen tarkistus ja tasapainoitettiin etupyörät. Pyöriin lisättiin painoja 10-20g ja kulmissakaan ei ollut isompaa heittoa, oikea takapyörä oli hiukan toleranssin ulkopuolella.

Tärinät lähti, mutta edelleen auto tykkää kääntyä oikealle kun ratista päästää irti. Kiihdytyksessä tuo puoltaminen korostuu. Toisaalta jos siirtyy vastaantulevien kaistalle, auto lähtee kääntymään vasemmalle. Toisin sanoen auto kääntyy tien kallistuksen mukaan. Yhdellä varalaskupaikalla tie oli sen verran tasainen että puoltamista ei enään paljoa tuntunut. Periaatteessa silloin ei pitäisi olla ohjauskulmissa ongelmaa. Mutta miten tuo ohjaus voi olla noin herkkä kääntymään tien kallistuksen mukaan. Se teki ihan samaa niin kesä-, kuin nyt talvirenkaillakin. Paineet on tarkistettu ja kokeiltu kompensoidakin puoltamista vähentämällä vasemmasta etupyörästä 0,3 bar:a, ei auttanut. Renkaina on alkuperäiset Contin kitkat 225/45/17 ja painetta 2,8 bar.

En kyllä muista edellisen -06 SC TiDS:n olleen näin herkkä tien kallistukselle. Tämä nykyinen on -08 SC TTiD Vector Active A6, eli sillä sporttialustalla.

Edelliseenkin tehtiin tuo nelipyöräsuuntaus ja silloin muistaakseni pyörät oli maassa. Nyt suuntaus tehtiin niin että pyörät roikkui ilmassa, jota asentajakin hiukan kummeksui, mutta näin oli ohjeissa käsketty tehdä.

Soittelin myöhemmin huoltopäällikölle ja tiedustelin onko jotain muutoksia tullut ohjaukseen. Hän mainitsi jotain ohjaustehostimen pumpusta, en muista oliko se kokonaan toisen tyyppinen, mutta paineet olisi kovemmat eli tehostetumpi ohjaus ja sitämyöten ehkä herkempi puoltamaan??

Ens viikolla pitää mennä vaihdattamaan joka tapauksessa kääntölaakerit, ei ole näköjään mennyt kehitys eteenpäin niitten suhteen...ajettu tietysti jo 25tkm...

Toinen juttu on tuo kääntösäde. Tuntuu vaan siltä että tämä nykyinen ei käänny niin pienessä tilassa kuin tuo edellinen -06 TiDS. Johtuukohan tuo sporttialustasta, TTiD:stä vai tuntuuko vaan?

Mitens muilla? Kulkeeko auto suoraan?
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja lamar »

Mulla oli samaa vikaa silloin, kun hankin oman autoni. Suoralla tiellä pyrki jatkuvasti oikealle varsin hanakasti. Ohjaus tuntui muuten varsin jämäkältä, mutta alkoi tosissaan häiritsemään tuo puoltaminen. No, ei muuta kuin nelipyöräsuuntaukseen paikalliseen rengasliikkeeseen (http://www.lapinkumi.fi/index.php?name= ... deIDX=252#). Saadessani auton takaisin, huomasin ohjauksen muuttuneen todella keveäksi (on tuohon nyt jo ehtinyt tottua 50 000km takana), mutta mikä tarkeintä auto ei ole puoltanut enää sen jälkeen. Joten mulle tuo suuntaus auttoi.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Bob »

Minullahan ei tuota aivan samanlaista autoa ole (omani -04 SS bensaturbo), mutta oireet puoltamisen suhteen olivat heti kaupanteon jälkeen samanlaiset kuin sinulla.

Merkkiliike tarkasteli kulmia ja sanoi niiden olevan OK, mutta nelipyöräsuuntaus tehtiin pyynnöstäni kuitenkin uudelleen ja ongelmista päästiin eroon. Kulmat voivat olla tolerenssien puitteissa, mutta sehän ei tarkoita, että ne olisivat tismalleen tavoitearvoissa - itse sain vielä dokumentin säädetyistä arvoista mukaani.

Tuolloin renkaina olivat nimenomaan 225:et ja nekin saatiin säätämällä siis siedettäviksi ja auto kulkemaan suoraan. Sittemmin renkaat ovat kaventuneet 205:iin, koska halusin uraherkkyydestä ja vetelystä eroon kokonaan.

Vai vaivaa ne kääntölaakerit 2008 mallejakin - jo nyt on kumma... Kiitos tiedosta, koska facelift SS:ää tuossa jo mietin, mutta kääntölaakereiden kanssa en viitsi enää painia, on nimittäin tullut vaihdettua jo useampia...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Etupyörien Camber-kulmaa (pystykulma) ei voi säätää ollenkaan, kun taas vastaavasti takapyörissä voi.
Aurauskulman säätö on luonnollisesti edessä ja myöskin takana.
Nämä on siis tarkistettu ja pitäisi olla kunnossa. Tai paremminkin toleransseissa.

Olen usein huomannut, ihan omakohtaisesti omissa autoissani, että kallistuksien mukainen vetely (puoltaminen) ei lopu tarkistuksienkaan jälkeen.
On pitänyt säätää ne itse. Tähän tarkoitukseen minulla on itsetehdyt "laitteet".

Se mitä on pitänyt säätää on etupyörien auraus. Aurausta on pitänyt lisätä. Ei tietenkään yli ohjearvojen vaan aivan sinne ohjearvon maksimiaurauksen tuntumaan. Sen jälkeen on kulkenut kuin "juna".

Miten vaikuttanee sporttialusta?
Onko etupyörien Camber-kulmassa eroa vakioalustaan? Ja sitä kautta onko takapyörien Camber samassa suhteessa etupyöriin nähden.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:Etupyörien Camber-kulmaa (pystykulma) ei voi säätää ollenkaan, kun taas vastaavasti takapyörissä voi.
Aurauskulman säätö on luonnollisesti edessä ja myöskin takana.
Nämä on siis tarkistettu ja pitäisi olla kunnossa. Tai paremminkin toleransseissa.

Olen usein huomannut, ihan omakohtaisesti omissa autoissani, että kallistuksien mukainen vetely (puoltaminen) ei lopu tarkistuksienkaan jälkeen.
On pitänyt säätää ne itse. Tähän tarkoitukseen minulla on itsetehdyt "laitteet".

Se mitä on pitänyt säätää on etupyörien auraus. Aurausta on pitänyt lisätä. Ei tietenkään yli ohjearvojen vaan aivan sinne ohjearvon maksimiaurauksen tuntumaan. Sen jälkeen on kulkenut kuin "juna".

Miten vaikuttanee sporttialusta?
Onko etupyörien Camber-kulmassa eroa vakioalustaan? Ja sitä kautta onko takapyörien Camber samassa suhteessa etupyöriin nähden.
Tässä "vanhemman kaluston tietoja"

Non sport supension, '03 & '04:
Code:

Front Camber: -1.30 to -0.30 Degrees
Rear Camber: -0.95 to -0.45 Degrees
Front Toe: 0.10 to 0.18 Inch 0.20 to 0.32 Degrees
Rear Toe: 0.02 to 0.22 Inch 0.04 to 0.44 Degrees
Caster: 2.40 to 3.40 Degrees

Sport suspension, '03 & '04:
Code:

Front Camber: -1.40 to -0.40 Degrees
Rear Camber: -1.25 to -0.75 Degrees
Front Toe: 0.10 to 0.18 Inch 0.20 to 0.32 Degrees
Rear Toe: 0.02 to 0.22 Inch 0.04 to 0.44 Degrees
Caster: 2.40 to 3.40 Degrees
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja pocky »

Eiköhän tuo puoltaminen oikealle ole ihan jokaisen Saappiauton vakio-ongelma.
Se johtuu siitä, että tiet ovat yleensä kallellaan oikealle suomessa.
#3431
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Bob »

pocky kirjoitti:Eiköhän tuo puoltaminen oikealle ole ihan jokaisen Saappiauton vakio-ongelma...
Ei ole. Vakioselitys, jonka saa kun asiasta valittaa se voi kyllä olla. Eihän sellainen tilanne, jossa autoa pitää kammeta suoralla tiellä koko ajan vasemmalle voi olla normaali???
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Recon »

bob kirjoitti:Eihän sellainen tilanne, jossa autoa pitää kammeta suoralla tiellä koko ajan vasemmalle voi olla normaali???
Juuri näin!! Ei luulisi olevan tämän hintaluokan auton ominaisuus. Vaimon Corollakin kulkee suorempaan. Ei ole enää mikään ajonautinto kun joutuu jatkuvasti pitämään rattia vasemmalle käännettynä. Ei tuo tunnu silmällekään kivalta kun ratti ei ole suorassa suoralla tiellä.

Ei auta kun vaatia uutta suuntausta ja koeajoa. Joutuihan tuostakin lystistä maksamaan 60€.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa kokeilla myös toisen merkkisiä renkaita. Tiedän monta tapausta, joissa renkaiden vaihtaminen toisiin on poistanut puoltamisen. Myös pyöränkulmien säätäjissä on eroja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Recon kirjoitti:
bob kirjoitti:Eihän sellainen tilanne, jossa autoa pitää kammeta suoralla tiellä koko ajan vasemmalle voi olla normaali???
Juuri näin!! Ei luulisi olevan tämän hintaluokan auton ominaisuus. Vaimon Corollakin kulkee suorempaan. Ei ole enää mikään ajonautinto kun joutuu jatkuvasti pitämään rattia vasemmalle käännettynä. Ei tuo tunnu silmällekään kivalta kun ratti ei ole suorassa suoralla tiellä.

Ei auta kun vaatia uutta suuntausta ja koeajoa. Joutuihan tuostakin lystistä maksamaan 60€.
Ei ole kaikki kunnossa kiesissäsi. Meillä(kin) on TTiD sporttialustalla eikä tasan tarkkaan puolla piiruakaan. Kesärenkaat on ne Contit ja talvirenkaat Blizzak Nordicit, 225-45/17 molemmat.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen myöskin samaa mieltä siitä, että puoltaminen oikealle ei kuulu auton ominaisuuksiin. Ei etenkään Saabille.

Tien kallistus normaalisti ojaan on niin lievää sadevesien valumisen vuoksi, että se ei saa aiheuttaa autoon vetämistä kallistuksen suuntaan.
Renkailla voi olla oma osuutensa asiaan ja niiden ilmanpaineilla, mutta todennäköisesti osuutta tähän löytyy kuitenkin myös pyöränkulmista.
Vaikka hyvinvarustelluissa korjaamoissa/huolloissa on hienot nelipyöräsuuntauslaitteet, kiireeellä ja huolimattomalla työllä ei saada kulmia säädettyä oikein. Säätö on todella pikkutarkkaa ja huolellista työtä vaativaa. Esimerkiksi etupyörien aurauksen säädön jälkeen huonosti kiristetty lukitusmutteri
(väiin jää p ****kaa) aiheuttaa muutaman sadan kilometrin ajon aikana aurauksen muuttumisen (auraus vähenee raidetangon kiertymisen vuoksi, kun välys poistuu).
Pitää myös muistaa mainita, mikä alusta autossa on. Kuten aikaisemmasta viestistä huomataan, sillä on merkitystä.
Viimeksi muokannut petrisa, Su Marras 09, 2008 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ei täälläkään tarvitse autoa paimentaa, ei tarvinnut ennen sportti-alustaa eikä sen asennuksen jälkeenkään ja suuntaukset ja asennukset on tehty Metro-Autossa.
Tuo kuulostaa kyllä P****LE järkyttävälle, jos niitä kääntölaakereita ei ole saatu muutettua tuohon faceliftiin.
Mitä uutta tuossa faceliftissä on alustan suhteen???
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Recon »

9000LPT kirjoitti:Kannattaa kokeilla myös toisen merkkisiä renkaita. Tiedän monta tapausta, joissa renkaiden vaihtaminen toisiin on poistanut puoltamisen. Myös pyöränkulmien säätäjissä on eroja.
En usko että puoltaminen joutuisi Conteista. Edellisessä autossa oli saman merkkiset kuin tässä nykyisessä, eikä ollut ongelmia.

Toi vähän ihmetyttää, kun suuntaus piti tehdä tässä nykyisessä autossa pyörät roikkuen. Ilmeisesti jotain muutoksia sen suhteen on tullut.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vähän kampee mullakin. Ajatteli että johtuis niistä naurettavista kesärenkaista, mutta samaa tekee talvirenkaillakin jotka ovat nokia hakka 5 set.
Saiskohan säädön takuuseen kun sitä on vielä jäljellä?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei tien kaltevuus. Eikä kulmat. Eikä sportti tai vakio alusta. Vaan renkaan leveys ja tien urat ja etupään toteutus. Mulla molemmat edelliset 9-3:t teki tasan samaa. TTiD hieman vähemän, mutta teki kumminkin. Bensa ´06:sta tarkistettiin kulmat ja piti oikein koeajoautoilla käydä toteamassa, että näin myös ne tekee. En ole vielä ajanut SS/SC:llä joka ei jo lievästi urautuneella tiellä ala puoltamaan. Kumpaan suuntaan, riippuu siitä kummassa "reunassa" uraa ajaa. TTiD:n tehostetumpi ja tunnottomampi ohjaus hieman häivyttää tunnetta, että näin käy, mutta niin se vain käy kumminkin.

Ja tämä ei ole mulla mitään Saabin jälkeis marinaa, vaan nämä samat kommentit on luettavissa mun jutuista hetimiten autojen hankintojen jälkeen.

Summum: 225 on turhan leveä rengas Saabiin Suomen teille. Ihan kuten Bob tuolla mainitsi, jos haluaa eroon tuosta venkoilusta -> 205:ä alle ja menox.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin