TTiD:n ohjauksesta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mites kun tekee samaa 195/65/15 renkailla :?:


Marko A kirjoitti:Ei tien kaltevuus. Eikä kulmat. Eikä sportti tai vakio alusta. Vaan renkaan leveys ja tien urat ja etupään toteutus. Mulla molemmat edelliset 9-3:t teki tasan samaa. TTiD hieman vähemän, mutta teki kumminkin. Bensa ´06:sta tarkistettiin kulmat ja piti oikein koeajoautoilla käydä toteamassa, että näin myös ne tekee. En ole vielä ajanut SS/SC:llä joka ei jo lievästi urautuneella tiellä ala puoltamaan. Kumpaan suuntaan, riippuu siitä kummassa "reunassa" uraa ajaa. TTiD:n tehostetumpi ja tunnottomampi ohjaus hieman häivyttää tunnetta, että näin käy, mutta niin se vain käy kumminkin.

Ja tämä ei ole mulla mitään Saabin jälkeis marinaa, vaan nämä samat kommentit on luettavissa mun jutuista hetimiten autojen hankintojen jälkeen.

Summum: 225 on turhan leveä rengas Saabiin Suomen teille. Ihan kuten Bob tuolla mainitsi, jos haluaa eroon tuosta venkoilusta -> 205:ä alle ja menox.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mielestäni vetely urissa tai pikemminkin uriin on aivan eri asia kuin systemaattinen puoltaminen kallistuksen suuntaan.

Itselläni on ollut aiemmissa autoissa niinikään 195/65 renkaat ja puoltaminen ei loppunut muuten kuin pyöränkulmien säädöllä. Uraherkkyyttä ei näissä ollut nimeksikään.

Minä ihmettelen myös, kuten Mimmikin, nelipyöräsäädön suoritusta renkaat ilmassa. Yleinen ohje ainakin aiemmin on ollut nimenomaan, että auton pitää seisoa vapaasti renkaiden varassa. Vieläpä varmuuden vuoksi autoa on paineltava joka kulmasta, jotta alusta asettuu oikeisiin uomiinsa (vaihde vapaalla ja ei käsijarru päällä).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

En ole havainnut TTiD:n puoltavan. Mielestäni edellisetkään meillä eivät ole näin tehneet.
Ohjauksesta muuten voi todeta, että TTiD on olennaisesti kankeampi parkkipaikalla, kuin bensaveljensä. Kääntösäde on suurempi selvästi.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Bob »

petrisa kirjoitti:...Minä ihmettelen myös, kuten Mimmikin, nelipyöräsäädön suoritusta renkaat ilmassa. Yleinen ohje ainakin aiemmin on ollut nimenomaan, että auton pitää seisoa vapaasti renkaiden varassa. Vieläpä varmuuden vuoksi autoa on paineltava joka kulmasta, jotta alusta asettuu oikeisiin uomiinsa (vaihde vapaalla ja ei käsijarru päällä).
Niin ihmettelen minäkin - miten kulmat saadaan kohdilleen pyörät ilmassa?!? Tämmöisestä en ole ennen kuullutkaan.

Omaani on säädetty merkkiliikkeellä pari kertaa juuri kuten tuossa lainauksessani kuvasitkin eli vapaasti renkaiden varassa, vapaalla jne...
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Recon »

No nyt on uudet kääntölaakerit vaihdettu. Samalla tarkistettiin noi pyörien kulmat. Ei ollut kuulema nytkään suurempaa heittoa, mutta laitettiin etupyörät hiukan auraamaan. Eivät olleet huomanneet koeajossa puoltamisoireita. Ehkä auto kulkee nyt hiukan suorempaan, mutta vain hiukan. Ratti on nyt suorassa, mutta kyllä toi suoralla tiellä edelleen lähtee oikealle, kuinka pian ja kuinka jyrkästi, se riippuu kuinka iso kallistus tiessä on. T.s. täysin tasaisella tiellä toi varmaan kulkee nyt suurinpiirtein suoraan, mutta edelleen yllättävän herkästi ohjaus reagoi noihin kallistuksiin. En tiedä sitten olisiko tulos parempi maksimi aurauksilla.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Oma auto kulkee sekä talvi (205/55 R16) että kesä (225/45 R17) renkailla todella suoraan, kuten Saab yleensä. Kokeilin talvirenkaissa eri ilmanpaineita ja 0.4bar muutos ylöspäin 2.8aan, normaali 2.4 (sekä kesä että talvi) muutti koko auton käytöksen. Aluksi auto ei reagoi ratin kääntöön ja yhtä äkkiä rengas leikkaa tienpintaan tosi hyvin. Kovemmalla paineella renkaat myös reagoivat herkemmin tien kaltevuuksiin ja epätasaisuuksiin koska renkaan jousto ei ole sama.
Pito varsinkin talvirenkaalla on suuremmilla paineilla selkeästi huonompi.

Pyörien 4-pyörä suuntauksesta on kokemusta vain edellisestä 9-5sta, jossa kaikki oli toleranssien sisällä mutta silti oikea takarengas kului ulkoreunasta selkeästi muita nopeammin. Auto kulki kuitenkin suoraan, mutta renkaan kuluminen kyrsi.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Normaalilla suoralla tiellä suunniteltu kallistus on keskiviivasta 3 astetta molempiin sivuihin, ihan veden poistamiseksi tieltä. Eli jos päästää ratista, niin auton pitää kaiken järjen mukaan alkaa siirtyä tien laitaan. (En tiedä onko mukana turvallisuusaspektia, jolla ratissa nukkuja saadaan mieluummin metsään kuin vastaantulevien kaistalle..?)
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ei puolla täälläkään (SC 2.0TS Aut.). Tien kaltevuuden vaikutuksen tuntee matalilla vauhdeilla (<20 km/h) parhaiten.

Rengaspaineita voisi varmaan miettiä. Mulla on kanssa kokemus, että paineitten nosto auttaa käytökseen. Ilmeisesti liian suurilla paineilla ei nykyrenkailla tule helposti ajettua. Ohjekirjassa annetaan 215/50/16" renkaille 3.5 bar. En tiedä onko sama suomimalleissa. Laitoin tänään tuon saman miehekkään 3.5 baria 205/55/16 nastakumeihin. Onko liian kova? Vähän teki häijyä huoltiksella. Meni kyllä tosi nätisti noilla paineilla.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja AC »

karitammi kirjoitti:Ei puolla täälläkään (SC 2.0TS Aut.). Tien kaltevuuden vaikutuksen tuntee matalilla vauhdeilla (<20 km/h) parhaiten.

Rengaspaineita voisi varmaan miettiä. Mulla on kanssa kokemus, että paineitten nosto auttaa käytökseen. Ilmeisesti liian suurilla paineilla ei nykyrenkailla tule helposti ajettua. Ohjekirjassa annetaan 215/50/16" renkaille 3.5 bar. En tiedä onko sama suomimalleissa. Laitoin tänään tuon saman miehekkään 3.5 baria 205/55/16 nastakumeihin. Onko liian kova? Vähän teki häijyä huoltiksella. Meni kyllä tosi nätisti noilla paineilla.
Mulla on hanskalokeron painatuksessa suosituksena 215/55-16 renkaille 2.2 bar kun kuormaa on 1-3 hlöä. Kyseessä vm 2003. Tosin ajattelin nostaa pari kymmenystä kokeilumielessä.
BMW 320dA Coupe LCI
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Eikös kuskin puoleista camberia saa säädettyä positiivisemmaksi kun kalvaa vingulla joustintuen jalan reijät väljemmäksi.


näin olen monesta muutamasta uudemmasta saabista saanut camberin kohdalleen puoltamisen ojaan päin loppumaan.

itselläkin tuo homma edessä, kun tuo 9-3ss on ruvennut kesärenkaiden vaihdon jälkeen vetään oikealle.

tämän jälkeen täytyy sitten etuauraus säätää uudestaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD:n ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

AC kirjoitti:
karitammi kirjoitti:Ei puolla täälläkään (SC 2.0TS Aut.). Tien kaltevuuden vaikutuksen tuntee matalilla vauhdeilla (<20 km/h) parhaiten.

Rengaspaineita voisi varmaan miettiä. Mulla on kanssa kokemus, että paineitten nosto auttaa käytökseen. Ilmeisesti liian suurilla paineilla ei nykyrenkailla tule helposti ajettua. Ohjekirjassa annetaan 215/50/16" renkaille 3.5 bar. En tiedä onko sama suomimalleissa. Laitoin tänään tuon saman miehekkään 3.5 baria 205/55/16 nastakumeihin. Onko liian kova? Vähän teki häijyä huoltiksella. Meni kyllä tosi nätisti noilla paineilla.
Mulla on hanskalokeron painatuksessa suosituksena 215/55-16 renkaille 2.2 bar kun kuormaa on 1-3 hlöä. Kyseessä vm 2003. Tosin ajattelin nostaa pari kymmenystä kokeilumielessä.
8O 3.5bar?? Mutta kuitenkaan ei alle 2.5 paineilla kannata ajaa millään noista renkaista.
Vastaa Viestiin