TM 1/2009

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

mike kirjoitti: Autojen perushinnat ja vertailussa olleiden autojen hinnat suluissa - lopussa sitten vielä omamassa.
Audi 41 450 (45530) 1565 kg
BMW 42 100 (45210) 1510 kg
Jaguar 43 200 (46950) 1605 kg
MB 40 950 (41800) 1550 kg
Saab 40 600 (41949) 1575 kg
Volvo 40 550 (42115) 1550 kg
Noi ei kyllä ole käytännön hintoja, ei siis edes lista sellaisia. Ainakaan minä en ole törmännyt niissä kahdessa saab-liikkeessä, missä uutta 9-3:a olen katsonut muihin kuin businessa malleihin. 9-3TTid SS vector business + xenonit maksaa 36250€. Audilla ja bemulla lienee ihan sama homma, myös yksityisille myydään business malli.

Audin business hinta on 41900€, bemun 42100€. Autot ovat selvästi eri hintaisia, oleellisia varuste-eroja kun ei noissa ole.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin nuo hinnathan eivät ole busines-mallin hintoja vaan ihan niitä tavan hintoja. Kukin kykenevä sitten miettii ostaako isommalla vai pienemmällä vaihtohyvityksellä olevan auton.

Ohjauksen vetelystä vielä sen verran, että kun kesällä ajoin 9-3:a jossa oli alla 235 leveät renkaat, niin oikeasti jouduin pysähtymään ja katsomaan onko rengas puhki. Pienikin ura tai halkeama tiessä tuntui kampeavan autoa todella voimakkaasti sivuun.

Kaikkeenhan tietysti tottuu mutta harvinaisen voimakasta tuo ohjauksen vetely tuntui olevan.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, kelpo suoritus silti tuokin testitulos vanhalta mallilta. Ylläpitokulut olivat melkosen kovat vaikka vakuuttaminen oli edullista. Varaosat ja huolto ylihintaista? Jopa kalliina pidettyyn audiin näytti saavan osia kohtuullisen edullisesti.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Onko ne tullut alas kun autoni maksoi verovähennyksen jälkeen business-hinnoiteltuna 43700€?
Turbo²
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Moitittiinko siinä, että menee varttitunti virtalukkoa etsiessä?? :lol:

Mutta kyllä tuossa ihan asiasta on mainittu. Vetelyyn tottuu, kysy vaikka vaimoltas.. 8O Mutta jos käy suorittamassa itselleen "kalibroinnin" eli ajelee tovin taka/nelivetoisella ja sieltä hyppää testissä olleeseen TTiD malliin 235/17 renkailla niin kyllä se on ajoittain aivan *****tillistä se vetely.

Se, että onko tuolla merkitystä on jokaisen oma asia. Eli onko "aivan pakko" saada ajaa urautunutta kaarretta kaasu pohjassa, tai tulla kiertävä ramppia niin lujaa kuin uskaltaa...

Pisteiden valossa Saabi on selviytynyt testissä hienosti. En ole juttua (vielä) lukenut. Ihmetystä aiheuttaa Volvon selviytyminen noin korkealle. V50 on tullut ajettua "ihan tosimielessä" ja mun makuun se ei tuolloin ollut niin vakuuttava.
Mutta onhan se toki täysin eriasia, jos työkseen noita autoja vertailee ja saa ajaa samoja teitä samoissa oloissa peräjälkeen. Se harvemmin on itsellä mahdollista. Joten päivä ja vuodenaika jo näyttelee isoa osaa siinä mielikuvassa mikä autosta jäi.

Suorituskyky mittaukset sitten onkin jo huomattavasti konkreettisempia eroja. Niissä Saab (ilmeisesti) pärjäsi erittäin hyvin, vai?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja arska »

Saab oli rengastettu järjettömillä renkailla jolloin menetettiin piste maantieajossa, kaupunkiajossa, sisämelussa ja ylläpitokuluissa. Näiden lisäyksien jälkeen yleisarvosana 9,0 ja jaettu 1. sija. Erityisesti "nauratti" ylläpitokuluissa levypyörän hinta (esim. Saab 527,70 eur/kpl, BMW 90,00 eur/kpl, Audi 103,80 eur/kpl).
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Antzah kirjoitti:Saab -07 on tullut nyt 50 000km, mutta miten mahtaa käy tulevaisuudessa.

Luin itsekin juuri tuon TM:n testin ja enpä taida enää Saabilla ajaa. Tuo vetely alkoi kuulostaa niin pelottavalta, että täytyy varmaan jättää auto mielummin pihaan ja kävellä kauppaan. Lehden mukaan auto "kampeaa aina johonkin suuntaan." Meidän Saab on pysynyt tähän asti hyvin tiellä reippaissakin kiihdytyksissä ja vetely on ollut samanlaista kuin muissakin tehokkaissa etuvedoissa. TM:n mukaan "Ratista on syytä pitää kunnolla kiinni." Ratista olen pitänyt aina kiinni ajettaessa, mutta täytyy kai hankkia lisää voimaa käsiin, jotta auto ei karkaa hallinnasta.

Suurin pelon aihe on kuitenkin tuo käsijarrukahva. Joudun päivittäin käyttämään käsiäni töissä ja vapaa-ajalla. Olisi järkyttävää, jos oikean käden peukalo litistyisi joka kerta seisontajarrua käytettäessä. Varasinkin jo peräkonttiin sylillisen klapeja, joita voi laittaa renkaiden eteen, jos joutuu pysäköimään auton kaltevalle tasolle. Ja saahan niillä tehtyä tulet, jos auto vetelee yhtäkkiä ojaan.
Just noin. Meinasi naurattaa se käsijarrukahvamaininta - taas :) Oikeasti, hammasta purren voin suuren osan TM:n kommenteista hyväksyä mutten kaupunkiajon seiskaa. Auto on niin helppo ajaa kaupungissa kun ei ole niin nuuka mikä vaihde sattuu olemaan päällä - lisäksi liikkeelle pääsee kaasuun koskematta. En myöskään tuota vetelyjuttua täysin allekirjoita - vasta kun oikein kunnolla polkee, joutuu ratista pitelemään kiinni ja kaupungissa ei ole kyllä tullut vastaan tilanteita, joissa olisi joutunut kierrättämään. 90-prosenttisella ajelulla ei ratti temmo kyllä minnekään, tosin meillä on sekä kesä -että talvitassut senttiä testirengastusta kapeammat ;)

Kaiken kaikkiaan jos autoa tarvii matka-ajoon niin soppeli paketti tuo 9-3 TTiD on (kulkuakin raikkaasti). Meillä rouva on sitä tyytyväisempi mitä enemmän kilsoja on jäänyt taakse - nyt on 27tkm takana ilman pienintäkään edes "kauneusvirhettä".
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Olikos tuo TTiD:n ohjaus jotenkin erilainen kuin vanhempien bensakoneiden? Muistan MarkoA:n kommentoineen tähän suuntaan, vai miten oli?

Manuaalin ja automaatin vetely on varmaan vähän erilaista. Mulla on SC 2.0T Aut ja se vetelee aika kovin verrattuna OG 9-3 2.0t:hen. Bensatomaatissa momenttia tulee oikeasti koko ajan eikä ennakoitavissa pätkissä. Tässäpä hyvä alku bensa vs. diesel ja autom. vs. manuaali keskusteluille ( :D itse en osallistu yhteenkään).

Kannattaa huomioida, että TM:n toimittajan koulutus on keskenjääneet autotekniikan opinnot. Tämä on vähän ilkeästi sanottu, mutta välillä sapettaa lehden selvät virheet tekniikassa/luonnontieteissä. Joskus lähettelin korjauksiakin, muttei niitä edes viitsitä korjata. Toisaalta pitää huomata, että: 1) 9-3 alkaa olla aika vanha malli verrattuna muihin, 2) TM:n kavereilla on varmaan aika hyvä tuntuma erimerkkisten autojen tuntumasta (ainakin pitäisi olla). Saksalaiset ovat päässeet asettamaan standardit miltä auton pitää tuntua.

Hyvää uuttaa vuotta saabistit! Varokaa, ettei 9-3 tempaise ojaan. Tämä on vaarallista, jos käsi on jäänyt pysyvästi jumiin käsijarruun. Samoin uutta vuotta subarukuskeille, koittakaa paikata ovien laseihin kolhitut silmäkulmanne...
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

mike kirjoitti:Niin nuo hinnathan eivät ole busines-mallin hintoja vaan ihan niitä tavan hintoja..
Testin hinnoista bmw ja audi oli business ja muut tavallisia. Se on kuin vertaisi appelisiineja ja omenia. Saabin business hinta on noin 5000€ em autojen business hintaa alempi.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

tmr97 kirjoitti:
mike kirjoitti:Niin nuo hinnathan eivät ole busines-mallin hintoja vaan ihan niitä tavan hintoja..
Testin hinnoista bmw ja audi oli business ja muut tavallisia. Se on kuin vertaisi appelisiineja ja omenia. Saabin business hinta on noin 5000€ em autojen business hintaa alempi.
Nyt saatan kysyä tyhmän kysymyksen (taas), mutta mitä eroa 9-3 business paketeissa on vastaaviin malleihin? Esim. vector ja vector business? Aika hintsusti olen saab.fi:stä löytänyt tietoa tuosta.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

karitammi kirjoitti:Olikos tuo TTiD:n ohjaus jotenkin erilainen kuin vanhempien bensakoneiden? Muistan MarkoA:n kommentoineen tähän suuntaan, vai miten oli?
Kyllä. Näin se oli minun tuntemusten mukaan. 1.8t:ssä ohjaus tuntui tarkemmalta ja tunnokkaammalta. Luonnollisemman tuntuinen kuin TTiD:ssä. Luulisin TTiD:ssä olevan sähköinen tehostin kokemusten perusteella. En toki tiedä onko näin.
karitammi kirjoitti: Manuaalin ja automaatin vetely on varmaan vähän erilaista.
Ne on eri tuntuisia ajaa (ohjata). En tiedä paljonko siitä menee automaatin piikkiin, mutta kun 1.8t:a ja TTiD:a vertasi niin jälkimmäisessähän on keulalla kymmeniä kiloja enemmän painoa ja vääntöä myöskin. Paljon panisin tuon väännön piikkiin, koska TiDS Aut. tuntui rauhallisemmalta ajaa. Automaatti tais tuoda jotain 45kg.
karitammi kirjoitti:Tässäpä hyvä alku bensa vs. diesel ja autom. vs. manuaali keskusteluille ( :D itse en osallistu yhteenkään).
:oops:
karitammi kirjoitti:Hyvää uuttaa vuotta saabistit! Varokaa, ettei 9-3 tempaise ojaan. Tämä on vaarallista, jos käsi on jäänyt pysyvästi jumiin käsijarruun. Samoin uutta vuotta subarukuskeille, koittakaa paikata ovien laseihin kolhitut silmäkulmanne...
:lol: Hyvää uutta vuotta Kari!
...laastaria otsaan kuten Ahtisaarella aikanaan!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Joo harmittaa tuo saabin rengastus, olisi saanut ainakin maantieajosta yhden pisteen lisää jos ois ollut esim tuo bemarin käyttämä 205/55R16 kuten moni laittaa ainakin talvirenkaaksi, tosin tehdasta saa syyttää tuosta liian leveästa renkaasta Suomen olosuhteisiin, ulkonäkö on vaikuttanut liikaa lopputulokseen. Kaupunkiajossa tuo huono takanäkyys vaikutti pisteiden menetykseen myöskin. Itse pidän TM:n toimittajia Suomessa ja myös euroopan tasolla aivan kärkikastissa kun puhutaan ammattitaidosta, suuri ero esim Tuulilasin juttuihin, itselle tulee tällä hetkellä molemmat lehdet, tuulilasia lukenut v 1975 ja vaihdoin TM muistaakseni 1980 eli vertailupohjaa löytyy, toki toimittajat vaihtuvat, toiset parempia ja toiset huonompia, mutta kannattaa vertailla lehteä pikkuisen pidemmältä ajalta kuin muutaman autojutun verran, TM on myös hyviä juttuja muiltakin tekniikan aloilta.
Itsekkin kesällä autoa ajaneena en huomannut tuota vetelyä kuin kovissa kiihdytyksissä, melu oli pahempi asia joka jäi mieleen, oma 02 aero on mielestäni hiljaisempi 225/45 R17 nokian renkailla. Tosin ajamani yksilö oli automaatti aero eli tuo automaatti tasaa vääntöä, jolloin ei vete varmaankaan niin voimakkaasti.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

TM:n testien yksi ongelma on kouluarvosanat ja vain kokonaisina. Ongelmaa kuvaa esim hyvin tilanne: 10 autoa, A1-A10, jokaisen kulutus nouseen 0,1l/100km, eli vaikka A1:lle 5,5 ja A10:lle 6,5. Auto A1 voisi saada kympin, ja A10 kasin. Miten voi antaa arvosanan oikeidenmukaisesti, kun jokaisessa tapauksessa erona on max 0,1l/100km? Se taas ei ole oikein, eli että 5,7:lla saisi kympin ja 5,8:lla ysin. Kun oikeasti ajamalla kulutuslenkin uusiksi voisikin kulutus olla sama. Ongelmaa lisää se, että arvosanat 0-5 eivät juurikaan ole käytössä.

Toinen asia on hinnoittelu, josta jo aiemmin kirjoitin. Saab 9-3 SS TTid:n saa ihan asiallisilla varusteilla (linear business) 35k€:lla. Bemua tai audia ei saa. Toisaalta esim 9-3 SC Tid:n saa 31600€:lla. Joku kansansuosikki ocu combi 2.0TDI elegance webastolla maksaa yli 30k€. Business hintojen myötä Saab on tullut ihan eri hintaluokkaan, mm minulle taas vaihtoehdoksi, kun uutta katson. Yhden vaihtotarjouksen perusteella hyvitys saabilla oli ihan yhtä hyvä, itseasiassa vähän parempi, kuin skodallakin.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuosta kulutuksesta, jos katsoo kulutusmittarilla mitattuja tasaisen nopeuden kulutuksia niin bmw on aivan omassa kastissa esim tasainen 90km 4,6 audi 5,0 saab 5,3 mersu ja volvo 5,5 jagge 5,6 kuten myös vaihtelevan maantieajon 4,7 bmw saab 5,2 audi 5,3 volvo 5,6 mersu 5,7 jagge 6,2. Pitää muistaa että nykytekniikalla on vaikea saada eri valmistajien isoja eroja kulutukseen, esim polttoaine komponentit ovat saman valmistajan, tuosta vain huomaa että bmw on osannut tehdä vähän paremman koneen sekä hyvän kokonaisvälityksen kuin muut tehoa löytyy ja pienellä kulutuksella ja on saanut siitä 10 kun audi ja saab ovat saaneet 9 mersu ja volvo 8 ja jagge vain 7. Mielestäni ihan oikeudenmukaisesti.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja mike »

joukolainen kirjoitti:Tuosta kulutuksesta, jos katsoo kulutusmittarilla mitattuja tasaisen nopeuden kulutuksia niin bmw on aivan omassa kastissa esim tasainen 90km 4,6 audi 5,0 saab 5,3 mersu ja volvo 5,5 jagge 5,6 kuten myös vaihtelevan maantieajon 4,7 bmw saab 5,2 audi 5,3 volvo 5,6 mersu 5,7 jagge 6,2. Pitää muistaa että nykytekniikalla on vaikea saada eri valmistajien isoja eroja kulutukseen, esim polttoaine komponentit ovat saman valmistajan, tuosta vain huomaa että bmw on osannut tehdä vähän paremman koneen sekä hyvän kokonaisvälityksen kuin muut tehoa löytyy ja pienellä kulutuksella ja on saanut siitä 10 kun audi ja saab ovat saaneet 9 mersu ja volvo 8 ja jagge vain 7. Mielestäni ihan oikeudenmukaisesti.
Tuohon tasaisen nopeuden maatiekulutukseen vaikuttaa mielestäni eniten onnistuneet kokonaisvälitykset ja aerodynamiikka sekä nykyään myös yllättävän paljon rengastus.

80-luvun puolivälistä lähtien on tullut luettua melkein kaikki teknarit ja tuulilasit kannesta kanteen - osa lehdistä useampaankin kertaan. Tämän perusteella noteeraan omassa päässäni TM:n autotoimittajat kuitenkin ylimmälle tasolle mitä tämän maan lehdistöön tulee.

Varsinkin perusteellisissa koeajoissa on tosiaan hiukan perehdytty auton rakenteeseen ja tekniikkaankin eikä jutut ole ihan puhtaalta fiilispohjalta kirjotettuja (vaikka minusta testaajien omatkin mieltymykset tulee tuoda jutuissa esiin). Tuulilasissa on välillä ihan käsittämätöntä tekstiä kun ottaa huomioon että kyseessä on maan suurin varsinainen autolehti. AutoBild suomi sopiikin sitten lähinnä kuvien katseluun kun jutut ovat mitä ovat.

Monesti noita vertailuja lukiessa lukijoilta unohtuu se tosiasia että pistejärjestys on tietyn painotuksen pisteiden mukaan tullut järjestys. Jokainen sitten voi painottaa itselleen tärkeitä ominaisuuksia ja laskea sitten oman pistejärjestyksen. Tässäkin vertailussa piste-erot olivat todella pieniä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
joutsiju
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 21:18

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja joutsiju »

Luulisi, että testissä olisi testattu näitä autoja, joissa on järjetön rengaskoko, myös normaalimmalla koolla, kuten oli premiumfarmari vertailussa joku vuosi sitten. Nyt järjettömät rengaskoot pilasi sekä Saabin että Jaguarin tuloksen. Jos katsoi melutasotaulukkoa ja rangastustaulukkoa, niin sieltä löytyi selvä yhteys kuten jokainen autoista jotain ymmärtävä tietää. Esim Mersu oli hiljaisin ja rengaskoko oli "kansanautotasoa". Siksi ihmettelen, että tuosta rengaskoosta ei mainittu mitään Saabin vetelyn ja rengasmelun kohdalla, vaikka syy on lähes yksin rengaskoossa. Mielestäni siitä olisi pitänyt mainita, koska olisi ollut hyvä mainita lukijoille, että rengaskokoa vaihtamalla tuosta ongelmasta pääsee eroon, jos uusi Saapas kiinnostaa. 9-3:sen 60 000 kilometrin käyttötestissä 2004 muuten kehuttiin autoa hiljaiseksi. Rengaskoko oli 215/55 16.
Vastaa Viestiin