petrisa kirjoitti:
Laittomuudesta ei kuitenkaan liene epäselvyyttä, joten se siitä.
Joku asentaa joku ei
Juurikin näin. Tarkoitus kuitenkin lisätä omaa turvallisuutta, ei sokaista muita, joten jokainen pitääköön siitä huolen.
EDIT:
Muutes petrisa, tuo piritek toimii Oulussa ja xenon sarjan saa myyjältä suoraan, ja takuuasiatkin hoituu tarvittaessa hänen kanssaan, joten postitusrumbaa ei tarvitse. Niin ja onhan mullakin hyllyssä vielä tuo itsellä ollut sarja (oli ~4kk käytössä) jos haluat kokeilla..
Kuinkahan tarkkaan muuten syynäilevät konttorilla sitä, mikä siellä valoa tuottaa? Meinaan, että jos ei oikein varta vasten rupea konepeiton alta syynäämään, niin erottaako sitä oikeastaan muusta kuin kirkkaammista valoista?
Ksenonit syttyvät eri tavalla kuin halogenit.
Valon sävystä (värilämpötilasta) sitä ei voi varmasti päätellä, arvailla kylläkin.
Mitenkä sitten käynee katsastuksessa ....
En aio kokeilla. Enkä tunne ketään, joka olisi yrittänyt.
Itse tympiinnyin noihin breakereihin olivat jatkuvasti break off. Näkihän noilla ihan hyvin mutta vakiot kestää 100 kertaa pidempään kuin breikkerit. Nyt motonetista kokeilumielessä ostetut siniset polttimot jotkut xenon bluet (H4: 4,50€/kpl) jotka ovat värisävyltään ja tehoiltaan tuossa oman saabin umpiossa breikkerin veroiset. Itse asiassa lähivalot on paremmat noilla ksenon blueilla kuin breikkereillä. Kakkos autossa nuo ksenon bluet ei niin huomattavasti lisänny valojen kantamaa mutta kirkkaammat ovat kuitenkin. Ei ihan ksenonin veroiset mutta kuitenkin hintaansa nähden todella hyvät. Kestäneetkin ilman moitteita, suosittelen. Ksenoneita en ole ainakaan vielä laittamassa kun on rihlatut umpionlasit ja voi tulla ikäviä hajavaloja vastaantuleville. Kirkkailla laseilla ksenonit varmaan toimivat ihan hyvin.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
kummis kirjoitti:Itse tympiinnyin noihin breakereihin olivat jatkuvasti break off. Näkihän noilla ihan hyvin mutta vakiot kestää 100 kertaa pidempään kuin breikkerit. Nyt motonetista kokeilumielessä ostetut siniset polttimot jotkut xenon bluet (H4: 4,50€/kpl) jotka ovat värisävyltään ja tehoiltaan tuossa oman saabin umpiossa breikkerin veroiset. Itse asiassa lähivalot on paremmat noilla ksenon blueilla kuin breikkereillä. Kakkos autossa nuo ksenon bluet ei niin huomattavasti lisänny valojen kantamaa mutta kirkkaammat ovat kuitenkin. Ei ihan ksenonin veroiset mutta kuitenkin hintaansa nähden todella hyvät. Kestäneetkin ilman moitteita, suosittelen. Ksenoneita en ole ainakaan vielä laittamassa kun on rihlatut umpionlasit ja voi tulla ikäviä hajavaloja vastaantuleville. Kirkkailla laseilla ksenonit varmaan toimivat ihan hyvin.
Ihan hyvä että tulee mietiskeltyä muitakin kuin itseä. Ei-linssi umpioille on muuten olemassa omat polttimonsa, ilmeisesti auttaa juuri tuohon normiumpion hajavaloon?
Mitä katsastukseen tulee, niin kyllähän ne pellin alle kurkkii, ja jos ei ole ballastit piilossa, niin saattaahan siinä käry käydä. Mutta nuo jälkimasennussarjat on kyllä niin plug&play tyyppisiä että ei niiden irroittaminen katsastukseen todellakaan ole mikään iso rasti.
Nehän ovat nuo umpiot Xenonille hyväksyttyjä(DCR).
Mahtaa mahtua jopa bixenonit, vaikka kyllä lähixenon riittää, ovathan nuo
omat halopitkät ihan ok.
Ilmeisesti perusumpio on sama??
Hellalta autom. korkeudensäätö(200-300€), niin ovat lailliset.
Vai löytyisikö Saabin "omat" kork. säätörihkamat jostain, maksaa varmaan...
No itse en aio tuota korksäätöä laittaa, tuskin tuosta linnaan joutuu.
Kunhan sais valkattua sopivan satsin...
mikähän nuissa nyt ihan tarkkaan erona sitten on? onko se päädyn tummennus erilainen? Vai liittyykö peilaamiseen (kuvio tulee heijastin pinnan mukaan ja linssissä taas linssi kokoaa ja ohjaa valon ja rajaa)? heijastin pinnalla ei voi olla suoraan eteenpäin lähtevää valoa.
Itsekin alkanut katselemaan xenon sarjaa ja juuri tuota piritekin. Nuiden jälkiasennus (ja tietty alkp,) pitää pitää huoli että suuntaukset on kunnossa ja ehdoton ei nuihin heijastin umpioihin. Jouluna ajelin pohjoiseen niin muutama vanha romu amis vessa (ja yksi vähän uudempi focus) oli varustettu tuollaisilla sarjoilla ja suuntaukset päin persiitä. Rasitti ihan tosissaan ajaessa, peileistäkin vielä häikäisi.
Viimeksi muokannut Poikarukka, Ti Tammi 20, 2009 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On kai niissä jonkunlainen tummennus? muistan katsoneeni. se päähän ei ole tasainen valmistuksesta johtuen. sitten joissain on HB3 jne H7 niin niissähän ei ole tummennusta ollenkaan (ja taitaa se päädyn nypykkäkin puuttua)
pallomainen jutska = projektori LINSSI. on xenon ja halogeeni versiota. Linssi hoitaa valon taiton eikä heijastimen tarvitse olla iso. tilaa säästyy ja valo kuvio saadaan rajattua paremmin ja kaikki valo menee kohteeseen. Mimmin kommenttiin että mikä ero näillä R ja S hehkuilla on. Onko ero päädyssä. sitä en tiedä onko xenoneistakin omat versioinsa r ja S (miksi olisi?). night breakereissa yms haloissa, jotka sävytetty on. Luulen että jos värisävytetty niin että on keltaista ja sinistä oleva osuus niin peilin (R=reflector) kautta mennessä oltava toisin päin, jotta tulee tiehen oikein. mut ei kai xenoja ole sävytettynä (siis laseissa).
Mulle on tullut AKE:n ohjeista sellainen ymmärrys, että D.O.T. -mallisiin umpioihin saa xenonit laittaa ilman vakaajaa/korkeudensäätöä. Onko jollain parempaa tietoa?
Janne T: laita yksityisviestä, jos haluat myydä xenonit. Vai sopiiko noi vm. 07:aan kanssa? Oletan, että sopii.
DOT umpiot kai on vanhoissa jenkeissä tms. (muutto autot jne) Haloja on ilman pääty osaa. esim HB3 (halo) ja taitaa H1 olla ja H3:kin Mutta nämähän ovatkin yleensä pitkiin. Xenoneiden kanssa ei ole vielä tarvinnut pelata joten niiden R ja S merkinnät ei ole tullu eteen. Varmaan ne siellä samat samoista syistä (jos näin). Luulis kuitenkin että olisi sitten omilla malleillaan eri tyyppiset hehkut. vaikka *(heitän päästä nyt nuo koodit) D1s ja d2s hehkut. toinen sopii heijastimelliseen ja toinen projektoriin. Mutta jos tosiaan tarjolla r ja s niin ihmeellistä että saa olla kun mahdollisuus hölmön laittaa väärä ja silti samalla on kauheasti kaiken maailman määräyksiä jostain lampunpesimistä. Jotenkin tuntuu että nuo R ja S jutut on vähän epävirallisempia merkintöjä? Ei minusta xenon polttimossa ole tummennusta siis alkp. tarkoitetuissa. Täytyy ne olla eroteltu mallilla jos jossakin olisikin tummennus. Ei ne voi niin paljoa erota. Kertokaa faktat jos joku saa varmuuden.
EDIT: No niin siis näissä jälkiasennus sarjojen xenoneissa on R ja S versiot kun niitä sovitetaan umpioihin joissa on alkujaan ollut hehkut jotka vaativat sen päädyn. mutta ei alkp. xenon "polttimoissa". Eli vähän asian vierestä mentiin.
Karitammi taisi asua muualla eli e-hyväksyntä ei taida paljoa vaikeuttaa jenkeissä? Siellä varmaan DOT käytössä... Siellä taas omat määräykset ja määrittelyt. Taisi kuitenkin olla niin että siellä laillista jälkivarustaa xenot?
Poikarukka kirjoitti:Karitammi taisi asua muualla eli e-hyväksyntä ei taida paljoa vaikeuttaa jenkeissä? Siellä varmaan DOT käytössä... Siellä taas omat määräykset ja määrittelyt. Taisi kuitenkin olla niin että siellä laillista jälkivarustaa xenot?
Jep. Koko auto on DOT/EPA jne. mukainen. Eipä siitäkään taida tulla laillista, jos umpiot ja lamput eivät ole xenon-hyväksytyt (DOT). Pitää vähän syynätä nettiä.
Siinä maassa "kaikki" on laillista. Jätin savukoneen, alustavalot ja jousien hyppysysteemit asentamatta, kun ajattelin ettei niitä täällä arvosteta .
karitammi kirjoitti:Mulle on tullut AKE:n ohjeista sellainen ymmärrys, että D.O.T. -mallisiin umpioihin saa xenonit laittaa ilman vakaajaa/korkeudensäätöä. Onko jollain parempaa tietoa?
Janne T: laita yksityisviestä, jos haluat myydä xenonit. Vai sopiiko noi vm. 07:aan kanssa? Oletan, että sopii.
Näyttää esim piritek myyvän niin edullisesti tuota sarjaa uutena (99e) että ei mun kannata alkaa enää myymään tuota omaa vanhaa. Laitan vaikka prätkään kiinni itelle. Tai sitten teen jonkun virityksen kaukovaloihin Harmi vain kun pitkissä ei ole suoraan H7 poltinta.
Voiskin olla mielenkiintoinen kun on vakiot bi-xenon valot ja vielä kaukovalon umpioissa jälkimasennus xenonit. Olisko se sitten tri-xenon?
Kysymys Xenoneista: Mihin olette laittaneet ballastit? Ostin sarjan. En millään keksi järkevää kiinnistyspaikkaa. Ainakin tuossa sarjassa ballastit vaikuttavat melko isoilta.
Umpion alla voisi ehkä olla tilaa, kun vain viitsii poistaa puskurin ja kaivaa umpiot ulos. Kuvia malliasennuksista, kiitos!