Night Breaker

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja Janne T »

karitammi kirjoitti:Kysymys Xenoneista: Mihin olette laittaneet ballastit? Ostin sarjan. En millään keksi järkevää kiinnistyspaikkaa. Ainakin tuossa sarjassa ballastit vaikuttavat melko isoilta.

Umpion alla voisi ehkä olla tilaa, kun vain viitsii poistaa puskurin ja kaivaa umpiot ulos. Kuvia malliasennuksista, kiitos!
Moro!

Valitettavasti ei oo kuvia tarjolla, mutta koitampa selittää.Mulla oli -08 Tidsissä:
Pelkääjän puolella laitoin ballastiin kiinni mukana tulevan asennusraudan, jonka kiinnityskohtaa taivutin 90astetta, jolloin sen sai laitettua kiinni ilmanputsarikotelon kannen keulan päässä olevaaan kiinnitysruuviin. tällöin ballasti tuli ikäänkuin pystyyn ilmanputsarikotelon etureunaa vasten.

Kuskin puolen ballastin liimasin tarran avulla akun kylkeen (akun ja sulakekotelon väliin) kiinni. Eli siis sellaista tarraa, jossa on liimapinnat pohjassa, toinen puolisko akkuun kiinni ja toinen puolisko ballastin pohjaan. Pitääkö käydä ottaan havainnollistavia kuvia? :)

Nuo mahdolliset kiinnityspaikat tietysti riippu siitä että mitä rompetta siellä konehuoneen puolella on.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^^ Kiitti vastauksesta Janne. Ymmärsin ilman kuviakin. Nuo paikat oli mullakin mielessäni. Niihin ballastit saisi suht pienellä vaivalla. Katson vielä, josko koittaisin kuitenkin umpioiden alle.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, nyt meikäläinenkin osti TTiD:n bixenoneihin apu-H7 tilalle 50W xenonsarjan. Josko noihin kynttilöihin (9-5:n valoihin verrattuna) saisi hiukan lisää pituutta näin :)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja Janne T »

2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt meikäläinenkin osti TTiD:n bixenoneihin apu-H7 tilalle 50W xenonsarjan. Josko noihin kynttilöihin (9-5:n valoihin verrattuna) saisi hiukan lisää pituutta näin :)
Täällä täsmälleen samat vinkeet mielessä, tosin 35W setti on jo entuudestaan varastossa odottomassa.

Mitä tuossa pikaisesti pällistelin, niin TTiD:ehen ei taida mennä ballasti samalla tavalla ilmanputsarin eteen kiinni, siinä kun on jotain prkleen putkia edessä.
Mutta tarran avulla vois mennäkin. Jos joku muuten tietää oulun seudulta paikan, josta tuommoista tarraa voisi ostaa, niin saa vinkata!

Ja lisäksi jos on tiedossa jotain paikkoja, josta voisi ostaa laadukasta tummennuskalvoa(3M, LLumar, Sunguard yms.), niin jälleen saa vinkata.
Oli ne saabin tehdas tummennukset sen verran hailakat, että jätin ottamatta.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Janne T kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt meikäläinenkin osti TTiD:n bixenoneihin apu-H7 tilalle 50W xenonsarjan. Josko noihin kynttilöihin (9-5:n valoihin verrattuna) saisi hiukan lisää pituutta näin :)
Täällä täsmälleen samat vinkeet mielessä, tosin 35W setti on jo entuudestaan varastossa odottomassa.

Mitä tuossa pikaisesti pällistelin, niin TTiD:ehen ei taida mennä ballasti samalla tavalla ilmanputsarin eteen kiinni, siinä kun on jotain prkleen putkia edessä.
Mutta tarran avulla vois mennäkin. Jos joku muuten tietää oulun seudulta paikan, josta tuommoista tarraa voisi ostaa, niin saa vinkata!
Itsellä oli femmassa bixenonien kanssa 35W xenonit tuottamassa hiukan lisävaloa, ja muutos oli niilläkin huima verrattuna bixenon+halogeeni-yhdistelmään. Valojen taustat tuntui olevan tässä tuollaista löysää kortonkimaista kumia, joten tiivis asennus vaatinee hiukan sikaa väliin.

Sivuhuomiona, käsittämätöntä, että näissä käytetään vieläkin lyhyissä polttimoina D1S-polttimoa, jossa siis ballasti on lampun kannassa kiinteästi ja lampun hinta suolainen.

Katsotaan nyt miten pitkät nuo ballastien johdot tulevat olemaan ja päätetään sijoituksesta sitten. Femmassa jätin ne ihan näkyville, tosin maalasin mustiksi, eikä kertaakaan katsastuksessa tullut sanomista. Ainoa kommentti oli, että "ompas nää kirkkaat, varmaan näkee hyvin" :lol:

Kait ne voisi kokeilla laittaa kiinni vaikka kaksipuoleisella teipillä ja katsoa miten pysyvät.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja Janne T »

2.3i-16 kirjoitti:Itsellä oli femmassa bixenonien kanssa 35W xenonit tuottamassa hiukan lisävaloa, ja muutos oli niilläkin huima verrattuna bixenon+halogeeni-yhdistelmään. Valojen taustat tuntui olevan tässä tuollaista löysää kortonkimaista kumia, joten tiivis asennus vaatinee hiukan sikaa väliin.

Katsotaan nyt miten pitkät nuo ballastien johdot tulevat olemaan ja päätetään sijoituksesta sitten. Femmassa jätin ne ihan näkyville, tosin maalasin mustiksi, eikä kertaakaan katsastuksessa tullut sanomista. Ainoa kommentti oli, että "ompas nää kirkkaat, varmaan näkee hyvin" :lol:

Kait ne voisi kokeilla laittaa kiinni vaikka kaksipuoleisella teipillä ja katsoa miten pysyvät.
Hyvä kuulla, että parannusta on odotettavissa, eipä sillä ihan hyvät valot nuo tuntuis olevan nytkin, mutta samahan se on ottaa xenon sarja varaston hyllyltä pois pölyyntymästä. :D

Jossain on kaiketi ollut ihan niitä umpion "kansia" ihan tarvikkeenakin myynnissä. Vois vaikka ostaa, ellei ole kovin kalliit. Saispahan sitten rauhassa ranettaa ja sikaflexailla niiden kanssa.

Se tarra mitä oon ballastien kanssa käyttänyt tuntui olevan toimivaa. Ja siinä on vielä se hyväpuoli, että tarvittaessa voi todella helposti nypätä ballastit irti ja laittaa takaisin, jos jotain tarvetta tulee.

ps. näitä polttimon klipsujakin sitten löytyy irtotavarana, jos tarvetta on.
http://www.piritek.com/shop/product_details.php?p=556
Jos olis toiset umpion kannet, ja tommoset klipsut, niin kohtuu näppärästi sais muutamassa minuutissa xenonit vaihdettua halogeeniin ja päinvastoin. siis mikäli tarvetta moiselle jumpalle on.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Janne T kirjoitti: Hyvä kuulla, että parannusta on odotettavissa, eipä sillä ihan hyvät valot nuo tuntuis olevan nytkin, mutta samahan se on ottaa xenon sarja varaston hyllyltä pois pölyyntymästä. :D

Se tarra mitä oon ballastien kanssa käyttänyt tuntui olevan toimivaa. Ja siinä on vielä se hyväpuoli, että tarvittaessa voi todella helposti nypätä ballastit irti ja laittaa takaisin, jos jotain tarvetta tulee.

ps. näitä polttimon klipsujakin sitten löytyy irtotavarana, jos tarvetta on.
http://www.piritek.com/shop/product_details.php?p=556
Jos olis toiset umpion kannet, ja tommoset klipsut, niin kohtuu näppärästi sais muutamassa minuutissa xenonit vaihdettua halogeeniin ja päinvastoin. siis mikäli tarvetta moiselle jumpalle on.
Pohjoisessa tuli käytyä reilun 2300km verran viiden päivän aikana, ja olivathan nuo orkkisvalot aika tuikut verrattuna lisäxenoneilla höystettyihin femman bixenoneihin. Mikä mietityttää tässä, on TTiD:n H7:n heijastimen kapeus, tuleeko valoa lisää vain pitkälle, keskelle tietä. Noh, tänään se nähdään sitten kun sarja menee asennukseen :D

Käyttökelpoista voisi olla myös ihan perinteinen kangastarra, jota saa varmaankin kaikista liikkeístä, joista löytyy ompelutarvikkeita. Itse ajattelin käyttää tällaista bostikilla kiinnitettynä.

Samalla nähdään myös se, tarvitsevatko 50W xenonit minkäänlaista huijausta MY08:ssa. -02 femmassa eivät tarvinneet mitään.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, nyt on kokeiltu ja todettu, ettei toimi. Orkkisxenonit naputtavat varjostintaan lisäxenonien ollessa johdoistaan kiinni, muttei pitkät kytkettynä noin sekunnin välein, riippumatta siitä onko autossa virrat päällä vai ei. Varjostin siis napsahtaa tosi lyhyeksi aikaa auki noin kerran sekunnissa.

Kun laittaa pitkät päälle, kaikki toimii niinkuin pitääkin, orkkikset sekä jälkiasennetut.

Mikäköhän v**tu noissa mahtaa olla? Mikä voisi sekoittaa toiminnan?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt on kokeiltu ja todettu, ettei toimi. Orkkisxenonit naputtavat varjostintaan lisäxenonien ollessa johdoistaan kiinni, muttei pitkät kytkettynä noin sekunnin välein, riippumatta siitä onko autossa virrat päällä vai ei. Varjostin siis napsahtaa tosi lyhyeksi aikaa auki noin kerran sekunnissa.

Kun laittaa pitkät päälle, kaikki toimii niinkuin pitääkin, orkkikset sekä jälkiasennetut.

Mikäköhän v**tu noissa mahtaa olla? Mikä voisi sekoittaa toiminnan?
Lisäxenonit napsuttavat orkkiksia, koska lisäxenonit eivät ymmärrä PWM-signaalia ja lisäxenonien aiheuttama kuorma (jännitteen lasku) aiheuttaa napsumisen orkkisxenoneissa.
Jaahas, eli olisihan pitänyt arvata, että tässä on jotain hienompaa tekniikkaa kuin femmassa, joissa ei ollut mitään ongelmaa näiden kanssa. Pitääkö nyt siis ohittaa auton omat pitkät kokonaan ja tehdä rinnakkainen systeemi vai miten nuo saa toimimaan?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Eipä se orkkislisäpitkienkään ohitus mitään hyödytä, haloille kun syötetään PWM-signaalia.

Mitenkäs tuo viritelmä, joita myyvät näihin, eli halon orkkisvirrantuloon 50W vastus sekä rele, joka ohjaa virtaa suoraan akulta ballastille?

EDIT: Eikös sillä PWM-signaalilla saa kuitenkin hyvin ohjattua relettä ja vastuksella kusetettua vikailmoitusjärjestelmää?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt sitten hajosi toinen poltin.
Kesti 1,5 kk!
Eipä tarvitse enää moisia ostaa ja Osrameita muutenkaan. Niin huonoja
kokemuksia on nyt tullut. Toiset ei kestä ja toisista lasit mustuu ja sulaa.

Jatkan nyt testiä Philipsin Extreme malleilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kyytsari
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Kesä 07, 2008 17:42

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja kyytsari »

2.3i-16 kirjoitti: Mitenkäs tuo viritelmä, joita myyvät näihin, eli halon orkkisvirrantuloon 50W vastus sekä rele, joka ohjaa virtaa suoraan akulta ballastille?

EDIT: Eikös sillä PWM-signaalilla saa kuitenkin hyvin ohjattua relettä ja vastuksella kusetettua vikailmoitusjärjestelmää?
Oma kokemus näistä: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 208000K%22

Asensin xenonit juurikin siten, että ballastit saavat virran releen kautta suoraan akusta ja lisäksi pistin vastukset hämäämään autoa. Noh homma toimii, mutta vikailmoitus tulee kun valot sammuttaa :D ... eli siis:
Valo kytkin automatiikka asennossa (päällä) ja kun kääntää virrat päälle syttyy valot -> starttaus (valot sammuu hetkeksi, kuluttaa lamppuja kun räpsyy) -> moottori käy ja valot palaa nätisti. Missään vaiheessa ei vika ilmotusta. Noh nyt jos päättää kääntää valot pois päältä tai laittaa valot parkille niin johan paukkaa ilmotus et molemmat ajovalot kärähtäny? Samoin jos starttaa auton niin että valot OFF:lla tai pelkät parkit päällä niin koodia pukkaa. Itse kikkailen niin, että valot OFF asennossa -> starttaus -> heti startin jälkeen valot päälle (jää yksi valojen räpsyttely välistä) Ja kun valot kerkeää vääntämään päälle vielä auton tekemän tarkistuksen aikana niin välttyy virheilmoituksilta. Hämärää... No kerran kun sen kuittaa startin jälkeen pois niin voi sen jälkeen räpsyttää ees taas ilman uusia ilmotuksia.

Oma mielipide kyseisistä xenoneista muuten (olleet kiinni 4kk):

- Valotehossa en pysty rehellisesti sanomaan, että huomaisin muutosta mihinkään suuntaan vs. halogen.. Ehkä 6000K olis ollut parempi (omat 8000)
-Ulkonäkö 10+ , ei todellakaan näytä jälkiasennus xenoneilta jotka häikäsee joka suuntaan. Sinertävämmät hieman kuin orkkis xenon joka visuaalisesti mielestäni plussaa
-Asennus helppoa
-Ballastit selkeästi pienemmät kuin muissa sarjoissa (paikka löytyy helposti)
-Mukana tulleessa johtosarjassa 2 huonoa liitosta "sokeripalassa" (pikku päänvaivaa aiheutti asentaessa kun kaikki kytketty kuten pitää, mutta ei vaan toimi)
-Miinusta myyjälle joka painotti, että toimii CAN-väylä-kanttiaalto-Saabeissa ihan hyvin (itellä oli pikku epäilyt että Saabi rupee nirsoilee valojensa suhteen)
-Vastine rahoille 4/5
-Kokonaisuus 4/5 Suosittelen.. 8)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyytsari: Itse veikkaisin syyksi vikailmoitukseen seuraavaa....

Polttimon resistanssi on pieni, kun hehkulanka on kylmä. Siis silloin, kun valo ei ole päällä (virtaa ei kulje). Valojen syttyessä hehkulangan resistanssi kasvaa vastaamaan resistanssia, joka aiheuttaa 12V:lla 55W:n kuorman.
Saabin vikadiagnostiikka on "liian" älykäs ja tulkitsee jännitteettömän polttimon resistanssin liian suureksi, kun siellä on kiinteä vastus polttimon tilalla. Vika ilmoitus tulee.
Diagnostiikka valojen ollessa kytkettynä antaa oikean tuloksen, eikä aiheuta vikailmoitusta.
Tämä on siis ihan pelkkää arvailua...

Kokeile vaihtaa tilapäisesti vastuksen tilalle oikea poltin ja jätä se jonnekin konepellin alle valaisemaan. Josko sitten ei vikaa ilmene. Näin voisi saada vahvistusta, onko tuossa arvailussani mitään perää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

petrisa kirjoitti:Kyytsari: Itse veikkaisin syyksi vikailmoitukseen seuraavaa....

Polttimon resistanssi on pieni, kun hehkulanka on kylmä. Siis silloin, kun valo ei ole päällä (virtaa ei kulje). Valojen syttyessä hehkulangan resistanssi kasvaa vastaamaan resistanssia, joka aiheuttaa 12V:lla 55W:n kuorman.
Saabin vikadiagnostiikka on "liian" älykäs ja tulkitsee jännitteettömän polttimon resistanssin liian suureksi, kun siellä on kiinteä vastus polttimon tilalla. Vika ilmoitus tulee.
Diagnostiikka valojen ollessa kytkettynä antaa oikean tuloksen, eikä aiheuta vikailmoitusta.
Tämä on siis ihan pelkkää arvailua...

Kokeile vaihtaa tilapäisesti vastuksen tilalle oikea poltin ja jätä se jonnekin konepellin alle valaisemaan. Josko sitten ei vikaa ilmene. Näin voisi saada vahvistusta, onko tuossa arvailussani mitään perää.
Itse suunnittelin tekeväni tuon relehässäkän itse ja käyttäväni vastuksena nimenomaan alkuperäistä hehkulamppua, jotta toimivuus olisi taattu. Komponentit tuohon ovat aika lailla sikahalvat, mutta pitää nyt katsoa koska jaksaa räpeltää. Ensi vkl potentiaalinen vaihtoehto.

Toisaalta kesä tekee tuloaan, eikä tarvitse enää paljoakaan pimeässä ajella. Voi olla myös että siirtyy syksymmälle.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
hopsu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Night Breaker

Viesti Kirjoittaja hopsu »

Itellä kesti loppukesästä laitetut night breakerit nelisen kuukautta, about 5000 km. Silloin oli tosin täysjännitteellä valot koko ajan, eli siis nolla-asennossa ei valoja laisinkaan (jolla ei ajoa ollut). Nyt normaali alennettu jännite nolla-asennossa (päiväajovalot), saas nähdä kauanko nyt kestää.. Kuriositeettinä se toinen kuollut night breaker oli katkaissut langan juuresta molemmilta puolilta, ei siis siitä hehkukierteen kohdalta, aivan kuin olisi liitoksistaan irronnut, ja aivan uuden näköinen muuten.
Saab 9-5 Wagon 2.3t A -03
BMW 330xdA -10
ex Saab 9000 CD 2.0i -97
ex Saab 9-3 SS 1.8t -03
* Jäsen 3960 *
Vastaa Viestiin