Paljon tuommosessa 2.0t ss on vakio ahdot? Onko kukaan asentanut turboruuvia, bleediä?
Minkälainen tuo saabin moottorinohjaus on, esim. volvossahan tuommonen ruuvi toimii moitteetta (kohtuuden rajoissa), yli paineilla tosin tekee fuelcutin.
Voisko tommosta viritelmää saada toimimaan, vai eikö järjestelmä anna nostaa ahtoja manuaalisesti yhtään?
2.0t ahdot
Re: 2.0t ahdot
Älä hyvä mies mene tekemään mitään omia viritelmiä.rauta5 kirjoitti:Paljon tuommosessa 2.0t ss on vakio ahdot? Onko kukaan asentanut turboruuvia, bleediä?
Minkälainen tuo saabin moottorinohjaus on, esim. volvossahan tuommonen ruuvi toimii moitteetta (kohtuuden rajoissa), yli paineilla tosin tekee fuelcutin.
Voisko tommosta viritelmää saada toimimaan, vai eikö järjestelmä anna nostaa ahtoja manuaalisesti yhtään?
Asennuta tai asenna joku tunnettu viri ohjelma. Vaikka Hirsch tai BSR.
Nillä pelaa ihan ok.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: 2.0t ahdot
Tarkotus oli ihan mielenkiinnosta kokeilla, on mulla seosmittari jotta ei laihalle mene, mutta enpä usko että tuosta saa niin paljoa painetta nostettua, jos saa ylipäätään...kalle37 kirjoitti:Älä hyvä mies mene tekemään mitään omia viritelmiä.rauta5 kirjoitti:Paljon tuommosessa 2.0t ss on vakio ahdot? Onko kukaan asentanut turboruuvia, bleediä?
Minkälainen tuo saabin moottorinohjaus on, esim. volvossahan tuommonen ruuvi toimii moitteetta (kohtuuden rajoissa), yli paineilla tosin tekee fuelcutin.
Voisko tommosta viritelmää saada toimimaan, vai eikö järjestelmä anna nostaa ahtoja manuaalisesti yhtään?
Asennuta tai asenna joku tunnettu viri ohjelma. Vaikka Hirsch tai BSR.
Nillä pelaa ihan ok.
Ei ole tarkotus rikkoa mitään Entisessä s40 t4 volvossa oli hintansa väärti, vaikka tulikin nostettua vain ~0,20bar mutta tuntu sekin...
Re: 2.0t ahdot
Muutama asia.....
Ahtopaineen säätöä ts. turboa säätää ECU. Trionic8 järjestelmässä avainasemassa max. ahtopainetta säädettäessä ovat ilmamäärä (ilmamassa), ilmakehän paine, imuilmanlämpötila ja ahtopaine. Ahtopaineen suuruuden kertoo myös toisaalta ilmamäärä, mutta kaiken varalta käytetään myös ahtopaineen mittausta. Ilmamäärän mittauksessa on tiettyä hitautta anturista (rakenteesta) johtuen, joten painemittauksella voidaan estää tästä johtuvat haitat.
Ilmamäärän mittausta ei voi (voi ja voi, mutta ei saa) mennä muuttamaan, koska se määrää mm. polttoainemäärän. Syötöt on sekaisin ja sitä kautta seossuhteet, jos ilmamääräanturin signaalia manipuloi. Lambda-arvot pielessä ja pahimmassa tapausessa vikatila. Ahtopaineanturi on muistaakseni rakenteeltaan kidetyyppinen, jossa paine aiheuttaa kiteeseen mekaanista muutosta. Sitä kautta kiteestä saatavan sähköisen signaalin suuruus muuttuu. Signaali vahvistetaan ja johdetaan ECU:lle.
Tätä jälkimmäistä painesignaalia voisi periaatteessa muuttaa sillä tavalla, että se vastaa pienempää ahtopainetta. Uskoisin kuitenkin, ettei sillä ole käytännössä juurikaan vaikutusta ahtopaineen nousuun. Syystä, että .... ECU ei salli liian suurta ilmamäärää kuitenkaan ja rajoittaa ahtimen toimintaa.
Jopa voi syntyä vikakoodi, kun ahtopaine ja ilmamäärä ovat selkeästi jatkuvasti ristiriidassa keskenään.
Olisin sitä mieltä, että ainoa tapa "virittää" on muuttaa ECU:n ohjelmaa.
Siten voidaan sallia suurempia ahtopaineita ja ilmamääriä. Polttoaineen syöttö ja sytytys pysyy myös oikeana.
Joten ... softahommia.
Mainitut virisoftat ovat tähän mitä mainioimpia.
ps. 2.0t "ahtopainemittari" on saamani tiedon mukaan ilmamäärämittari. Tämäkin kuvastaa, että todellisuudessa ahtopaine ei ole se "kriittinen" mittaus.
Ahtopaineen säätöä ts. turboa säätää ECU. Trionic8 järjestelmässä avainasemassa max. ahtopainetta säädettäessä ovat ilmamäärä (ilmamassa), ilmakehän paine, imuilmanlämpötila ja ahtopaine. Ahtopaineen suuruuden kertoo myös toisaalta ilmamäärä, mutta kaiken varalta käytetään myös ahtopaineen mittausta. Ilmamäärän mittauksessa on tiettyä hitautta anturista (rakenteesta) johtuen, joten painemittauksella voidaan estää tästä johtuvat haitat.
Ilmamäärän mittausta ei voi (voi ja voi, mutta ei saa) mennä muuttamaan, koska se määrää mm. polttoainemäärän. Syötöt on sekaisin ja sitä kautta seossuhteet, jos ilmamääräanturin signaalia manipuloi. Lambda-arvot pielessä ja pahimmassa tapausessa vikatila. Ahtopaineanturi on muistaakseni rakenteeltaan kidetyyppinen, jossa paine aiheuttaa kiteeseen mekaanista muutosta. Sitä kautta kiteestä saatavan sähköisen signaalin suuruus muuttuu. Signaali vahvistetaan ja johdetaan ECU:lle.
Tätä jälkimmäistä painesignaalia voisi periaatteessa muuttaa sillä tavalla, että se vastaa pienempää ahtopainetta. Uskoisin kuitenkin, ettei sillä ole käytännössä juurikaan vaikutusta ahtopaineen nousuun. Syystä, että .... ECU ei salli liian suurta ilmamäärää kuitenkaan ja rajoittaa ahtimen toimintaa.
Jopa voi syntyä vikakoodi, kun ahtopaine ja ilmamäärä ovat selkeästi jatkuvasti ristiriidassa keskenään.
Olisin sitä mieltä, että ainoa tapa "virittää" on muuttaa ECU:n ohjelmaa.
Siten voidaan sallia suurempia ahtopaineita ja ilmamääriä. Polttoaineen syöttö ja sytytys pysyy myös oikeana.
Joten ... softahommia.
Mainitut virisoftat ovat tähän mitä mainioimpia.
ps. 2.0t "ahtopainemittari" on saamani tiedon mukaan ilmamäärämittari. Tämäkin kuvastaa, että todellisuudessa ahtopaine ei ole se "kriittinen" mittaus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 2.0t ahdot
0.7 paikkeilla taitaa olla ja kun nuo "kaatuilevat" Ruotsalais firmatkaan ( ) ei saa T8 softia/säätöjä pelaamaan, niin ei kannata äkkinäisen alkaa tekemään mitään "ranetuksia", tietysti jos on sitä yhtä sorttia......rauta5 kirjoitti:Paljon tuommosessa 2.0t ss on vakio ahdot? Onko kukaan asentanut turboruuvia, bleediä?
Minkälainen tuo saabin moottorinohjaus on, esim. volvossahan tuommonen ruuvi toimii moitteetta (kohtuuden rajoissa), yli paineilla tosin tekee fuelcutin.
Voisko tommosta viritelmää saada toimimaan, vai eikö järjestelmä anna nostaa ahtoja manuaalisesti yhtään?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: 2.0t ahdot
Ja MapTun on loistava myös! Itsellä ollut nyt jonkin aikaa ja se vääntö on kaikkein parasta mitä virisoftalla saa. Paremmin vääntää kuin Aero!kalle37 kirjoitti:Älä hyvä mies mene tekemään mitään omia viritelmiä.rauta5 kirjoitti:Paljon tuommosessa 2.0t ss on vakio ahdot? Onko kukaan asentanut turboruuvia, bleediä?
Minkälainen tuo saabin moottorinohjaus on, esim. volvossahan tuommonen ruuvi toimii moitteetta (kohtuuden rajoissa), yli paineilla tosin tekee fuelcutin.
Voisko tommosta viritelmää saada toimimaan, vai eikö järjestelmä anna nostaa ahtoja manuaalisesti yhtään?
Asennuta tai asenna joku tunnettu viri ohjelma. Vaikka Hirsch tai BSR.
Nillä pelaa ihan ok.
http://www.maptun.fi/projektit.html
Luulen, että nykyinen virisofta vastaa nyt hyvin luvattua 210Hv / 330Nm
Olen muuten miettinyt, että miten paljon pelkällä ohjelmoinnilla voi ylipäätään tehoa kiristää 1.8 turbo ss:stä ulos? Onko tuo myytävänä oleva softa (210 hv ja 330 Nm) jo lähelle maximia?
Ei sillä, että lisää tarvitsisin
Seuraavan saappiin tulee päivitys myös, kunhan joskus on varaa vaihtaa uudempaan... Takuu aikana ei tosin kannata varmaan mitään softia mennä asentelemaan.
Heiiiii... sanoin seuraavaan saappiin. Minustahan on tulossa merkkiuskollinen sairas saapisti!! No kyllä auto onkin ollut paras mitä minulla on tähän mennessä ollut ja millä olen koeajoja ajellut.
Miellummin 5 vuotta vanha saab, kuin uusi nissani tai vastaava
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...