MY08 iskareista
MY08 iskareista
Noniin, onhan sitä jo viikon verran tullut TTiD:lla päästeltyä ja yksi ominaisuus tehtaan sport-alustassa häiritsee, nimittäin lievä pompotus. Ilmanpaineet ovat oikeat.
Ilmiön olen havainnut ennenkin kun olen sportalustaista SS/SC:ta ajanut, ja tuntuisi siltä, että jouset ovat hiukan turhan jäykät suhteessa iskareihin. Päätin siis, että laitetaan iskarit vaihtoon keltaisiin konin jäykkyyssäädettäviin.
Onko MY08:ssa sama rakenne/iskareiden kiinnitys kuin vanhemmissa? PFS:lla olisi keltaisia säädettäviä koneja suht edukkaaseen hintaan, alle 500€ kierros. En löytänyt mistään riittävän uutta WISiä/EPC:a josta olisin voinut tarkistaa. Katsomalla tuo viimeistään sitten selviää, itse on joka tapauksessa tarkoitus nuo veivata alle.
Ilmiön olen havainnut ennenkin kun olen sportalustaista SS/SC:ta ajanut, ja tuntuisi siltä, että jouset ovat hiukan turhan jäykät suhteessa iskareihin. Päätin siis, että laitetaan iskarit vaihtoon keltaisiin konin jäykkyyssäädettäviin.
Onko MY08:ssa sama rakenne/iskareiden kiinnitys kuin vanhemmissa? PFS:lla olisi keltaisia säädettäviä koneja suht edukkaaseen hintaan, alle 500€ kierros. En löytänyt mistään riittävän uutta WISiä/EPC:a josta olisin voinut tarkistaa. Katsomalla tuo viimeistään sitten selviää, itse on joka tapauksessa tarkoitus nuo veivata alle.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: MY08 iskareista
Veikkaisin, että tuossa sportti-alustassa on jouset ja iskarit kuitenkin aika hyvin mukavuuspainotteisessa tasapainossa ja lievä pompotus kuuluu väkisellä asiaan kun jousitus jäykkenee. Täytyyhän korin kuitenkin liikkua joustojen mukaan jonkun verran.
Meinaan jos kaikki jousituksen sisään-ulos joustoliikkeet vaimennetaan "liian" jäykällä iskarilla, ei pyörä seuraa tienpintaa.
No, tietysti samoin käy liian jäykillä jousillakin iskareihin nähden.
Onneksi tuo sportti-alusta ei enää niin hirveästi "ponnista" nypyissä mitä vakioalusta tekee.
Tukevampihan se sais olla, mutta tuo 12cm maavara on kyllä jo minimi ainakin omaa käyttöä ajatellen. Kesällä pystyis kyllä mökkitiellä jne. varomaan, mutta tämä talvikäyttö kaikkinen jääpaukkuineen on luku sinänsä.
Noissa KW:n satseissakin taitaa minimi madallus olla sen -30mm.
Tuolla -10mm:n madalluksella näyttäs myös tukivarret olevan vielä hyvässä asennossa.
Meinaan jos kaikki jousituksen sisään-ulos joustoliikkeet vaimennetaan "liian" jäykällä iskarilla, ei pyörä seuraa tienpintaa.
No, tietysti samoin käy liian jäykillä jousillakin iskareihin nähden.
Onneksi tuo sportti-alusta ei enää niin hirveästi "ponnista" nypyissä mitä vakioalusta tekee.
Tukevampihan se sais olla, mutta tuo 12cm maavara on kyllä jo minimi ainakin omaa käyttöä ajatellen. Kesällä pystyis kyllä mökkitiellä jne. varomaan, mutta tämä talvikäyttö kaikkinen jääpaukkuineen on luku sinänsä.
Noissa KW:n satseissakin taitaa minimi madallus olla sen -30mm.
Tuolla -10mm:n madalluksella näyttäs myös tukivarret olevan vielä hyvässä asennossa.
Re: MY08 iskareista
Nuo Konin keltaiset ei mielestäni kyllä pompota lainkaan vakiojousilla.apu,apupoika kirjoitti:Veikkaisin, että tuossa sportti-alustassa on jouset ja iskarit kuitenkin aika hyvin mukavuuspainotteisessa tasapainossa ja lievä pompotus kuuluu väkisellä asiaan kun jousitus jäykkenee. Täytyyhän korin kuitenkin liikkua joustojen mukaan jonkun verran.
Meinaan jos kaikki jousituksen sisään-ulos joustoliikkeet vaimennetaan "liian" jäykällä iskarilla, ei pyörä seuraa tienpintaa.
No, tietysti samoin käy liian jäykillä jousillakin iskareihin nähden.
Onneksi tuo sportti-alusta ei enää niin hirveästi "ponnista" nypyissä mitä vakioalusta tekee.
Tukevampihan se sais olla, mutta tuo 12cm maavara on kyllä jo minimi ainakin omaa käyttöä ajatellen. Kesällä pystyis kyllä mökkitiellä jne. varomaan, mutta tämä talvikäyttö kaikkinen jääpaukkuineen on luku sinänsä.
Noissa KW:n satseissakin taitaa minimi madallus olla sen -30mm.
Tuolla -10mm:n madalluksella näyttäs myös tukivarret olevan vielä hyvässä asennossa.
-08:ssa ei mielestäni ole muutettu iskareiden kiinnityspisteitä - orig. iskareiden pitäisi kuitenkin olla hiukka kestävämpiä kuin aikaisemmin (muutos muistaakseni jo -06:iin). Omia kokemuksia ovatko kestävämpiä ei kyllä ole. Konin keltaisista sen sijaan on jo parin talven kokemukset - tuntuvat uusilta vieläkin (ja samaa mieltä oli iskaritestikin).
Re: MY08 iskareista
Juu, en itse myöskään pysty harkitsemaan madallusjousien laittoa, tuo etulippa on jo nyt liian alhaalla, kaikkia kanttikiviä saa varoa. Keltaisia koneja ajattelin lähinnä siksi, että olisi säätömahdollisuus ja saisi laitettua jäykkyyden juuri sellaiseksi kuin haluaa. Hinta oli PFS:lla myös aika lailla edullinen, ja positiivista mikäli nuo kiinnityspisteet ovat samat kuin vanhemmissa. Mikäli eivät sovi, haluaako joku ostaa pienellä alennuksella vanhempaan soppelit hyvät iskarit
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: MY08 iskareista
Noniin, nyt alkaa TTiD:lle löytymään kataloogeistakin iskareita. Koni Sportit eivät taida olla takapäästään paikallaan säädettävissä, etuiskarit taas pitäisivät olla.
Koodit ovat konilla syystä tai toisesta muuttuneet uusimpien kohdalla, bilsteinilla taas ei.
Toinen vaihtoehto on Bilstein B8 Sprint, joka on ilmeisesti myös hyvä iskari, tosin ilman säätömahdollisuutta.
Konien puoleen olen kallistumassa, mikäli jollakin on hyviä kokemuksia Bilsteinin Sprinteistä, antaa tulla, harkitsen niitäkin!
Koodit ovat konilla syystä tai toisesta muuttuneet uusimpien kohdalla, bilsteinilla taas ei.
Toinen vaihtoehto on Bilstein B8 Sprint, joka on ilmeisesti myös hyvä iskari, tosin ilman säätömahdollisuutta.
Konien puoleen olen kallistumassa, mikäli jollakin on hyviä kokemuksia Bilsteinin Sprinteistä, antaa tulla, harkitsen niitäkin!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: MY08 iskareista
Joo - takasia säädettäessä pitää löysätä kiinnitystä.2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt alkaa TTiD:lle löytymään kataloogeistakin iskareita. Koni Sportit eivät taida olla takapäästään paikallaan säädettävissä, etuiskarit taas pitäisivät olla.
Koodit ovat konilla syystä tai toisesta muuttuneet uusimpien kohdalla, bilsteinilla taas ei.
Toinen vaihtoehto on Bilstein B8 Sprint, joka on ilmeisesti myös hyvä iskari, tosin ilman säätömahdollisuutta.
Konien puoleen olen kallistumassa, mikäli jollakin on hyviä kokemuksia Bilsteinin Sprinteistä, antaa tulla, harkitsen niitäkin!
Koneissa on muuten yksi ikävä ominaisuus - näissä etelän suolakylvyissä tuo keltainen maali pyrkii ajanoloon kuoriutumaan tietyistä kohdin pois (esim. takaiskareiden alakiinnityssilmukoista). Sen siitä saa kun ostaa iskarit, jotka kestää vuodesta toiseen... ei ollut näitä ongelmia alkuperäisissä iskareissa...
Re: MY08 iskareista
2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt alkaa TTiD:lle löytymään kataloogeistakin iskareita. Koni Sportit eivät taida olla takapäästään paikallaan säädettävissä, etuiskarit taas pitäisivät olla.
Koodit ovat konilla syystä tai toisesta muuttuneet uusimpien kohdalla, bilsteinilla taas ei.
Toinen vaihtoehto on Bilstein B8 Sprint, joka on ilmeisesti myös hyvä iskari, tosin ilman säätömahdollisuutta.
Konien puoleen olen kallistumassa, mikäli jollakin on hyviä kokemuksia Bilsteinin Sprinteistä, antaa tulla, harkitsen niitäkin!
Bilsteinin Sprinteistä on kokemusta ainoastaan OG93:n alla, jossa ne ainakin toimivat loistavasti H&R:n madallusjousien kera.
Säätöähän niissä ei ole, mutta en sitä itse kyllä kaivannutkaan vaikka varsin jäykät ovatkin.
Nykyisessä SS Aero -05:ssä edelleen vakioiskarit ja suunnitteilla on ollut niitä päivittää, joten mielelläni luen kokemuksiasi päädyt sitten Koneihin tai Bilsteineihin.
Re: MY08 iskareista
baas93 kirjoitti:2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt alkaa TTiD:lle löytymään kataloogeistakin iskareita. Koni Sportit eivät taida olla takapäästään paikallaan säädettävissä, etuiskarit taas pitäisivät olla.
Koodit ovat konilla syystä tai toisesta muuttuneet uusimpien kohdalla, bilsteinilla taas ei.
Toinen vaihtoehto on Bilstein B8 Sprint, joka on ilmeisesti myös hyvä iskari, tosin ilman säätömahdollisuutta.
Konien puoleen olen kallistumassa, mikäli jollakin on hyviä kokemuksia Bilsteinin Sprinteistä, antaa tulla, harkitsen niitäkin!
Bilsteinin Sprinteistä on kokemusta ainoastaan OG93:n alla, jossa ne ainakin toimivat loistavasti H&R:n madallusjousien kera.
Säätöähän niissä ei ole, mutta en sitä itse kyllä kaivannutkaan vaikka varsin jäykät ovatkin.
Nykyisessä SS Aero -05:ssä edelleen vakioiskarit ja suunnitteilla on ollut niitä päivittää, joten mielelläni luen kokemuksiasi päädyt sitten Koneihin tai Bilsteineihin.
Kysymysmerkki bilsteineissa on lähinnä, että toimivatko ne sporttialustan -10mm vakiojousien kanssa hyvin. Muutenhan sieltä ei taida huonoja saadakaan
Noh, katsoo missä vaiheessa tulee uutta alle, voipi mennä loppukesään kun osa budjetista meni tänään asennettavaan hirschin päivitykseen
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021