1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Ongelmana siis täristäminen täyskaasulla kun lähtee vedättämään n. 2000rpm ylöspäin. Parhaiten täristyksen huomaa 5-vaihteella ja täristys loppuu n. 2500 kierrosten kohdalla. Täristys alkaa siis heti kun ahdot nousevat tappiin. Pienemmillä vaihteilla ei juurikaan huomaa tuota, ja auto kiihtyy kuitenkin ihan ok. Vikavaloa ei syty, ajettu 105000km ja huollot tehty ajoillaan. Mikä ihme tuon voi siis aiheuttaa? Niin ja kananmunap*ska haisee todella usein kun pysähtyy, vaikka ei olisi edes piiskannut lainkaan. Lambdassa jotain?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Kytkin.......vetarit...
Tuo 2000:sta vitosella läppä lattiassa kiihdyttäminen on jo vika sinänsä!
Tuo 2000:sta vitosella läppä lattiassa kiihdyttäminen on jo vika sinänsä!
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Tuli uudestaan vielä testailtu, muilla vaihteilla ei huomaa tuota tärinää paitsi 5-vaihteella. Lähtee kiihtymään "rivakasti" 2-3-4 vaihteilla kyseisestä kierrosalueesta mutta 5-vaihde täristää 2000-2500 alueella. Tärinä tuntuu ratissa ja hieman myös polkimissa, vaihdekeppi ei tärise kuitenkaan... Moottorin joku tukikumi rikki? Jos pääsee moottori osumaan johonkin runkoon?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Tuon tyylinen ravistus oli oikein Foordien vika vetonivelien takia, mutta mitenhän näissä vehkeissä tuo vauhtipyörä.
Kaksimassainen vauhtipyörä
Voimakkaita vääntömomenttiheilahduksia esiintyy varsinkin moottorin kuormitusvaihteluiden yhteydessä alhaisilla kierrosnopeuksilla ja ajettaessa hyvin alhaisilla moottorinkäyntinopeuksilla ja suurella rasituksilla
Suuremmilla kierroksilla / käyntinopeuksilla ovat vääntömomenttivaihtelut pieniä
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
apu,apupoika kirjoitti:Tuon tyylinen ravistus oli oikein Foordien vika vetonivelien takia, mutta mitenhän näissä vehkeissä tuo vauhtipyörä.
Kaksimassainen vauhtipyöräVoimakkaita vääntömomenttiheilahduksia esiintyy varsinkin moottorin kuormitusvaihteluiden yhteydessä alhaisilla kierrosnopeuksilla ja ajettaessa hyvin alhaisilla moottorinkäyntinopeuksilla ja suurella rasituksillaSuuremmilla kierroksilla / käyntinopeuksilla ovat vääntömomenttivaihtelut pieniä
Kuulostaa juurikin vauhtipyörän täristykseltä. Noita matalien kierroksien vääntöjä ei kyllä kannata käyttää vaikka niitä olisikin, ainakaan täyskaasulla.
En ole kyllä kuullut aikaisemmin kenenkään valittaneen 9-3:n vauhtipyörän täristyksestä täällä
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
voisiko viallinen vauhtipyörä myös aiheuttaa sen, kun laittaa vaihteen silmään paikallaan niin aina välillä tuntuu että auto hypähtää hieman ja kuuluu outo tymähdys. Eli kuuluu semmoinen "dunks" ääni, ihan kuin kytkin ei olisi kunnolla pohjassa vaikka on!
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Varmasti ymmärrät itsekkin ettei Bsr tärisytä autoa millään tavalla. Tämä huomio vain siksi, että kannattaisi hieman miettiä noita otsikoita tarkemmin. Nyt otsikosta saa heti mielikuvan että BSR-viripaketti sai auton tärisemään täyskaasulla vaikka näinhän asia ei tietenkään ole.
Itse asiaan pureutuen. Tuo dunks ääni tuntuisi tulevan kytkimestä/paineasetelmasta, joka saattaa myös aiheuttaa tärinän. Painepinnat ovat todennäköisesti kuluneet paineasetelmassa tai vauhtipyörästä. Uusi asetelma ja vauhtipyörä niin tärinä loppuu melko todennäköisesti.
Itse asiaan pureutuen. Tuo dunks ääni tuntuisi tulevan kytkimestä/paineasetelmasta, joka saattaa myös aiheuttaa tärinän. Painepinnat ovat todennäköisesti kuluneet paineasetelmassa tai vauhtipyörästä. Uusi asetelma ja vauhtipyörä niin tärinä loppuu melko todennäköisesti.
9-3SS my'05 Aero 2.0T BSR
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Tuo "dunks" ääni täälläkin koettu muutaman kerran. Varsinkin liikennevaloissa olen sen yleensä huomannut, kun laittaa vaihteen päälle. Kytkinpolkimessa tuntuu pieni liikahdus, samalla tuo ääni ja aivan kuin auto liikahtaisi eteenpäin. Juuri kuten sanoit. Ihan kuin kytkin ei ottaisi kunnolla, vaikka poljin pohjassa.
Lisäksi kytkin jäykistyy joskus, kun autolla on ajettu yli 100km matka-ajoa. Täristystä myös ilmaantuu joskus. Liittyvätkö kaikki oireet paineasetelmaan/vauhtipyörään?
Autolla ajettu 50 000 ja takuu loppuu kesällä. Kuuluneen takuun piiriin?
Lisäksi kytkin jäykistyy joskus, kun autolla on ajettu yli 100km matka-ajoa. Täristystä myös ilmaantuu joskus. Liittyvätkö kaikki oireet paineasetelmaan/vauhtipyörään?
Autolla ajettu 50 000 ja takuu loppuu kesällä. Kuuluneen takuun piiriin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Tuosta jatkoa. Voisivat liittyä osittain samaan vaivaan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=74232
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=74232
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Kuinkakohan tyyriiksi mahtaa vauhtipyörän vaihto tulla?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
thesaabsite.com sivulta katoin nii alko hirvittää jo pelkkä työn määrä/vaikeus, laatikko kokonaa irti jos oikein ymmärsin Itse kytkinpaketti ei ole kuin vähän päälle 200e mutta mites tosiaan toi vauhtipyörä? Remontti kokonaisuudessa varmasti vähintään 1000e
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: 1.8t -03 bsr stage 2 täristää täyskaasulla!
Tuttu ilmiö nykyisestä ja edellisistä manuaalivaihteisista SS:sta.Antzah kirjoitti:Tuo "dunks" ääni täälläkin koettu muutaman kerran..
Nykäisyn saa aikaiseksi ainoastaa pysähtymisen jälkeen kytkettäessä vapaalta ykköselle. Sitten kun laittaa kakkoselle testimielessä paikallaan niin ei nykäise. Ja taas jos käyttää vapaalla ja laittaa ykköstä, niin ei nykäise uudelleen, vaan vaatii auton liikkumista ilmaantuakseen taas. Näin mielestäni. Tuntuma on vähän sama kuin kytkin ei olisi täysin pohjassa.
Voisiko voimansiirrossa olla jotain muuta esim. moottorijarrutuksen jäljiltä välyksen verran jarrutus-asennossa ja vaihteen kytkeminen ottaisi löysät pois ja siitä nykäys? Tosin välillä tuntuu, ettei kytkin tosiaan ota täysin pohjassa, on sen verran karkeita 2-3 vaihdot 6v-askilla.
9-5 2.0tA muuten rykäisee kanssa risteyksissä (liikkeessä vedon jälleen kytkeytyessä) oikein kunnolla, joten jotain saman suuntaista automaatissakin..