Pientä urputusta huollon töistä...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Bob »

En juurikaan käytä merkkihuollon palveluita, vaan teen lähes kaiken itse. Sen kerran kun ajattelin, jotta laittakoot osat paikoilleen - niin eikös menneet rikkomaan molemmilta puolilta tuulilasin pyyhkijämekanismin ja raitisilmasuodattimen peittävän muovin kiinnitysniitit. Ei sen puoleen pitäähän sitä vielä kiinni se kumitiivisteen reuna ja pari alapuolen nipistintä keskeltä.

Ärsyttävää tuossa on se, että ei ole viitsitty laittaa uusia kiinnikkeitä vaan laitetaan hiljaa konepelti kiinni ja ajatellaan, että ei sitä ehkä huomata. Vai eikö sitten asiantuntija osaa avata ehjänä niitä kiinnikeitä, eikä ilkeä tulla sanomaan rikkoneensa ne, koska olisin saattanut kysyä kuka maksaa ne.

Juuri tuollaiset rempalleen jäävät "pikkuasiat" ainakin omalta kohdaltani pitävät autoni poissa asiantuntijoiden kynsistä.
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Voi myös olla että ei ollut niitä hyllyssä... Eli tee vaan kotitallissasi itse niin pääsee kehumaan..:)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Bob »

sepe43 kirjoitti:Voi myös olla että ei ollut niitä hyllyssä... Eli tee vaan kotitallissasi itse niin pääsee kehumaan..:)
En nyt muutaman muoviniitin laittamisella viitsi kehuskella... anyway minulla kuitenkin oli lähes samanlaisia "hyllyssä" kotitallissani...

Asiakkaalle tulisi kuitenkin edes sanoa asennuksessa rikkoutuneista osista, vaikka uusia ei olisikaan sillä hetkellä laittaa. Vastaavasti asennustyöstä maksamisesta pitäisi myös voida soveltaa samaa suurpiirteisyyttä eli maksaa vähän sinnepäin - silloin tällaiset puutteet olisi helpompi hyväksyä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Bob kirjoitti:
sepe43 kirjoitti:Voi myös olla että ei ollut niitä hyllyssä... Eli tee vaan kotitallissasi itse niin pääsee kehumaan..:)
En nyt muutaman muoviniitin laittamisella viitsi kehuskella... anyway minulla kuitenkin oli lähes samanlaisia "hyllyssä" kotitallissani...

Asiakkaalle tulisi kuitenkin edes sanoa asennuksessa rikkoutuneista osista, vaikka uusia ei olisikaan sillä hetkellä laittaa. Vastaavasti asennustyöstä maksamisesta pitäisi myös voida soveltaa samaa suurpiirteisyyttä eli maksaa vähän sinnepäin - silloin tällaiset puutteet olisi helpompi hyväksyä.
Jep, on tympeää, kun tuollaisia asiota yritetään peitellä ja ikävä yllätys asiakkaalle jälkeenpäin, kun löytää jotain ranetuksia. Itsellä kävi entisen ranskanpullan kanssa taannoin hieman samoin, kun käytin sen öljynvaihdossa. Jälkeenpäin huomasin, että moottorin suojamuovin klipsejä puuttui ja muovi oli ranetettu kuminauhalla kiinni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja hz81 »

tsaarela kirjoitti:
Bob kirjoitti:
sepe43 kirjoitti:Voi myös olla että ei ollut niitä hyllyssä... Eli tee vaan kotitallissasi itse niin pääsee kehumaan..:)
En nyt muutaman muoviniitin laittamisella viitsi kehuskella... anyway minulla kuitenkin oli lähes samanlaisia "hyllyssä" kotitallissani...

Asiakkaalle tulisi kuitenkin edes sanoa asennuksessa rikkoutuneista osista, vaikka uusia ei olisikaan sillä hetkellä laittaa. Vastaavasti asennustyöstä maksamisesta pitäisi myös voida soveltaa samaa suurpiirteisyyttä eli maksaa vähän sinnepäin - silloin tällaiset puutteet olisi helpompi hyväksyä.
Jep, on tympeää, kun tuollaisia asiota yritetään peitellä ja ikävä yllätys asiakkaalle jälkeenpäin, kun löytää jotain ranetuksia. Itsellä kävi entisen ranskanpullan kanssa taannoin hieman samoin, kun käytin sen öljynvaihdossa. Jälkeenpäin huomasin, että moottorin suojamuovin klipsejä puuttui ja muovi oli ranetettu kuminauhalla kiinni.
Muistui mieleen yksi epämiellyttävä tapaus liittyen näihin merkkihuollon ranetuksiin. Autoni oli kytkimen poljinsylinterin vaihdossa merkkiliikkessä ja tästä muutaman päivän kuluttua lakkasi cruise toimimasta. Asiaa tutkittuani huomasin että kytkinpolkimella olevasta asentotunnistimesta oli irroitettaessa katkaistu ne muovikynnet jolla se lukittuu kiinni ja tämän jälkeen tunnistin oli ranetettu ilmastointiteipillä kiinni. Ensiksi vielä ilkesivät väittää etteivät ole sitä rikkoneet, lopulta huoltomies myönsi tapahtuman ja sain uuden tunnistimen hyllystä mukaani. Tämän jälkeen käytiin huoltopäällikön kanssa muutama sähköposti keskustelu ja sain kahden hengen illallislahjakortin Rossoon. Tästä seurasi vielä jatkossa se etteivät halunneet koskea autooni pitkällä tikullakaan toisen huollon kysyessä neuvoa vaihtaessaan koko kytkinpaketin ja kysyessään neuvoa ilmaukseen jossa ilmeni ongelmia. Tämän jälkeen olen välttänyt kun ruttoa tätä merkkiliikkeksi itseään nimittävää puljua. Ilmeisesti minun olisi vain pitänyt tyytyä siihen että merkkiliike saa rikkoa autoani 79€ tuntiveloitushintaan, minähän se ****pää olin kun valitin asiasta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja moose »

Surkeaahan tuo merkkiliikkeiden töiden taso on. Jotta verenpaine ei taas nousisi liikaa en mene yksityiskohtiin, mutta todettakoon että olen käyttänyt paikallisessa merkkihuollossa (Delta-Auto) Saabejani (9-3 & 9-3SS) reilu kymmenen kertaa. Näistä kymmenestä kerrasta yksi (1) on ollut sellainen jolloin työt on tehty niinkuin pitikin. Kaikilla muilla kerroilla on jotain mennyt oikeasti pieleen (usein vika merkitty korjatuksi, ja 200 metrin ajon jälkeen on saanut kääntyä takaisin varaamaan aikaa uudelle yritykselle).

Tuo yksi kerta jolloin homma toimi oli muuten sisätilalämppärin kiinnitys. Sen nämä ammattimiehet osasivat kiinnittää kojelaudan alapintaan. Tosin tässäkin tapauksessa jouduin hakemaan lämppärin itse paikallisesta Prismasta kun parin kuukauden odottelun jälkeen liikkeeseen sitä ei oltu saatu tilattua.

Positiivisena asiana huomautettakoon että kun tuota kiinnitystyötä yritin maksaa, niin huollon asiakaspalvelupomo totesi että "Anna olla, etköhän sinä ole tässä jo kärsinyt tarpeeksi" :lol:
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja rr »

Kerran olen käyttänyt ysikolmosta määräaikaishuollossa. Kokemukset oli sitä luokkaa, että se jäi myös toistaiseksi viimeiseksi kerraksi. Onpa tuon itsekin saanut huollettua ja korjattua tarvittaessa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Näitä "asiakkaiden" virityksiä on nähty kyllä... Öljyproppuun hitsataan iso mutteri.... Kaunis näky 9-5 pohjassa.... Saatikka torxin kannalla oleviin proppuihin kun väkisin yritetään muuta avainta laittaa... Se hyvä jos siel kotitallissa on se täydellinen huoltomies...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja rr »

sepe43 kirjoitti:... Saatikka torxin kannalla oleviin proppuihin kun väkisin yritetään muuta avainta laittaa... Se hyvä jos siel kotitallissa on se täydellinen huoltomies...
Kuusiokoloavaimella yrittivät huollossa avata tuon torx-propun 9-3:sta. Sitten kun muu ei enää auttanut, isoilla putkipihdillä. Työn jälki oli sen mukaista :?

Itse käytän siihen torxia...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Nico »

Huonoja kokemuksia on Itäharjun Saab huollosta (juu sanotaan nyt se korjaamokin, ovat sen kyllä ansaineet).
Vein edellisen Saabini 110 000km kohdalla määräaikaishuoltoon ja vikalistalla oli jäähdytysnesteen kuluminen, johon olin kyllästynyt.
Huollossa jo heti vähän epäiltiin, että vika on sellainen, jota he eivät pysty korjaamaan (kannentiiviste). Hetken kuluttua tulikin sitten soitto, että vehje lähtee "pajalle" kansipahvin vaihtoon...
Siinä kohtaa päätin, että tästä lähtien ajan sen vehkeen sinne "pajalle" huoltoon kyllä ihan itse ja merkkiliikkeen käyttö loppuikin siihen paikkaan.
Sanottakoon nyt sekin, että sen jälkeen kun "paja" alkoi huollot tehdä, niin autolla pääsi ihan kokonaisen huoltovälin ilman ylimääräisiä välikäyntejä joita joutui aina merkkihuollon jäljiltä tekemään.

Viimeisimmän huollon päätin kuitenkin taas vaihteeksi teettää samaisella merkkikorjaamolla. Vikalistalla oli selkeä pikkunippelianturivika automaattilaatikossa ja samanlainen pikkunippelianturivika ilmastoinnissa.
Kumpaakaan eivät saaneet kuntoon "koska eivät löytäneet vikaa".
Olisivat nyt edes tyhmät vaihtaneet ne hemmetin nippelit, jos kerran asiakas niin haluaa, olipa niissä sitten vikaa tai ei.
Samaiseen käyntikertaan sisältyi myös se, että kun sovittuna aikana menin autoa hakemaan, kävikin ilmi että autoa ei ollutkaan vielä edes huollettu. Pääsi unohtumaan.

No vuokra-auton sai kuitenkin heidän piikkiin. Öljyt olisin voinut vaihtaa itsekin, muutenhan koko käynnistä ei sitten taas(kaan) mitään hyötyä ollutkaan.

Taidan tätä uutta alkaa huollattaa "pajalla" heti alusta pitäen.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Nico kirjoitti: Taidan tätä uutta alkaa huollattaa "pajalla" heti alusta pitäen.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että missä päin se "paja" mahtaisi olla. Jos veisin oman kuukusenmunani sinne myös etteivät siellä Itähärjun Saab huollossa tumpuloi mitään.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Nico »

Turun Dieselistä ei ole ainakaan vielä tullut huonoa kokemusta moottorihommista...
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ahaa, liekkö sitä Dieseliä edes olemassa enää? Eikä ne kai huoltoja tee kuitenkaan??Mihis mä sit meen jos niittaan oman 9-5:n?? Magneettiin? Kun ei ne siellä Itäharjun Saab huollossa kuitenkaan sitä kuntoon saa...
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Nico »

Joo. Muistin tuon nimen väärin.
Tarkoitin tätä: http://www.asdhakkinen.com/
Jos sen vehkeen niittaat, niin se Itäharjun pulju ei todellakaan saa sille silloinkaan mitään tehtyä. Töpselin laittaminen koneeseen ja OK-nappulan painaminen kun ei yhtäkään peltiä oikaise.
Hyvä pulju siihen hommaan on tämä: http://www.autoklinikka.net/
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Joskus kannattaa olla pikkutarkka. Selailin muutama päivä takaperin huoltokirjaa ja hoksasin että TTiD:n öljyvaatimukset ovat korkeammat kuin muissa dieseleissä - sitten katsomaan huoltomerkintää ja "tavalliset" öljythän sinne oli vaihdettu 30 tkm:n huollossa. Ihmettelinkin hieman kun SID näytti 49 prossaa seuraavaan huoltoon liikkeen pihassa käynnistettäessä.

Olin AutoÅströmiin yhteydessä ja sieltä soitettiin ja pahoiteltiin - oli mekaanikko epähuomiossa laittanut "väärää" öljyä. Nyt lauantaina vaihdetaan sitten "oikeat" öljyt. Osaako kukaan palstan asiantuntijoista arvella, onko 0W-40 vs. 5W40 öljyillä käytännössä eroa ja jos niin mitä? Ymmärrän kyllä että kyse on kylmän pään viskositeetista mutta mikä vaikutus tuolla voisi olla. Osaan sitten olla tuimana vaatimassa hyvitystä tms. tiskillä :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin