sw^ kirjoitti:Alihankintana tuommoinen työ on luokkaa 15-20€. Luuletko, että merkkiedustuksilla niin hirveästi lyö leiville, että tuon verran antaa alennusta jokaiseen työhön?
En asiakkaana oikeastaan välitä miten huolto lyö leiville. Joko kustannusrakenteessa on vikaa tai minua kusetetaan kun perushuolto maksaa 350e. Seuraavalla kerralla menen muualle ellei hinta laske 100e tai saan sellaista palvelu jonka koen arvokkaaksi. Uskon että merkkihuollon on helpompi naruttaa minua kylkiäisillä kuin oikeasti laskea hintoja merkittävästi. Tämä tuskin pätee pienempiin pajoihin joita etsitään nimenomaan edullisen hinnan ja alhaisen kustannusrakenteen takia.
Kuluttajakokemuksena se 20e pesu ja 100e rahallinen alennus saattavat hyvin olla yhdenvertaisia. Siinä vaiheessa kun lentokoneessa pyydetään kahvista ja muoviin kääritystä pullasta viisi euroa, unohtaa herkästi sen että lippu oli maksettaessa halvempi.
sw^ kirjoitti:Lisäpalvelunahan tuon tarjoaa melkein jokainen liike huollon yhteyteen.
Silloin hinnoitteluna on tuo kustannus kertaa pii -> aiemmin mainittu 70e. Sitä on jo vaikea saada rahastettua erikseen.
oju kirjoitti: Tämä tuskin pätee pienempiin pajoihin joita etsitään nimenomaan edullisen hinnan ja alhaisen kustannusrakenteen takia.
Oletko miettinyt mistä johtuu vääristynyt kustannusrakenne? Saattaisiko merkkiedustuksen tuomilla kuluilla mitään merkitystä? Takuut ovat myös merkittävä kulu merkkiliikkeelle. Näitähän ei vapailla radikaaleilla ole huolenaan.
Vaikka aina merkkiliikkeiden huonosta palvelusta saa kuulla, niin valitettavan harva uskaltaa tulla tiskille asti. Palvelua on huono kehittää, jos siitä ei saa palautetta. Niin ja jos jokin on mennyt metsään, niin allekirjottanut ainakin uskaltaa myöntää virheensä ja korjaa ne kyllä.
Takuut ovat myös merkittävä kulu merkkiliikkeelle.
Minkälaisia kuluja takuut aiheuttavat merkkiliikkeelle? Olen ollut hölmöyttäni siinä uskossa, että takuut on auton valmistajan antamia (Delta takuu poislukien). Ja, että edellisestä johtuen myös osa merkkihuollon tuloja.
Takuut ovat myös merkittävä kulu merkkiliikkeelle.
Minkälaisia kuluja takuut aiheuttavat merkkiliikkeelle? Olen ollut hölmöyttäni siinä uskossa, että takuut on auton valmistajan antamia (Delta takuu poislukien). Ja, että edellisestä johtuen myös osa merkkihuollon tuloja.
No, jokapäivä jotain uutta.
Takuukorjauksista eivät taida saada ihan niin suolaisia korvauksia autovalmistajilta mitä "normaalilta" huoltonsa/korjauksensa itse maksavalta asiakkaalta. Näin olen ymmärtänyt, faktaa ei tietenkään ole tarjota
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
No, jos edes puolet saa siitä mitä on normaali tuntiveloitus niin hyvä. Sitten on paljon töitä, joista harvoin edes saadaan mitään veloitettua, kuten vianetsimisiä.
Pitää harvinaisen hyvin paikkans tuo vianetsintä / takuuhomma, siin ei todellakaan provikat pauku.... Tuossa yksi otos selityksen kera.... Siel se kontissa on lukkopultin avain.... Ja huollon jälkeen: tulihan ilmanpaine tarkistettua ?? http://i294.photobucket.com/albums/mm87 ... 5takak.jpg
oju kirjoitti: Tämä tuskin pätee pienempiin pajoihin joita etsitään nimenomaan edullisen hinnan ja alhaisen kustannusrakenteen takia.
Oletko miettinyt mistä johtuu vääristynyt kustannusrakenne? Saattaisiko merkkiedustuksen tuomilla kuluilla mitään merkitystä? Takuut ovat myös merkittävä kulu merkkiliikkeelle. Näitähän ei vapailla radikaaleilla ole huolenaan.
Kyseisessä autossa ei ole takuita voimassa. Tämän perusteella on siis vain tyhmää mennä merkkiliikkeeseen takuuajan ulkopuolella, maksamaan merkkiedustuksen kustannuksia?
Korkeaa hintaa voi aina selittää korkealla osaamisella,laadulla tai hyvällä palvelulla. Korkeat kustannukset eivät ole asiakkaan murhe, ainoastaan korkea hinta.
Täytyy kyllä sanoa että esim. Metroauton tuntiveloitus sähkötyöstä 96€ on aika humoristinen. Kova on kulurakenne ja vielä kovempi kate. Vielä kun ajatellaan mikä kalusto tuohon työhön vaaditaan niin aika ihmeelliseltä tuntuu.
Minä kävin Tampereella sellaisessa pienemmässä huoltamossa, jossa piti ihan olla Saab tietotaitoakin. Huolto kyl varmaan hoitui mutta sitten pari päivää jälkikäteen katselin, että mitäs "huoltomittari" nyt näyttää ja siinähän sitten seisoi, jotta 21% seuraavaan huoltoon.
Otin sitten paikkaan yhteyttä ja he pyysivät käymään. Paikalla nollausta vielä yritettiin, kunnes joku kaveri muisti, että tähän ei sillon saatu sitä nollausta tehtyä. Syytä en nyt kyl muista. Olikohan se tehty jostain syystä väärässä järjestyksessä tai jotain.
Samalla hetkellä päätin, ensi kerra Metro-autoon tai muuhun vastaavaan ja sekä opin katsomaan heti huolto näytönkin arvot. Turhauttavaa ajella edes takas ja kesken työpäivän noissa on kumminkin käytävä..
Kannattaa käyttää jotakin kodinkonetta korjauttamassa liikkeessä ja tulla sitten sanomaan mitä tuntiveloitus siel on.... Ja sitten sanoa että mitä autonkorjaus maksaa.... Sähkötyö ja vianetsintä on kalliimpaa kuin tavallinen huoltotyö autohommissa....
sepe43 kirjoitti:Kannattaa käyttää jotakin kodinkonetta korjauttamassa liikkeessä ja tulla sitten sanomaan mitä tuntiveloitus siel on.... Ja sitten sanoa että mitä autonkorjaus maksaa.... Sähkötyö ja vianetsintä on kalliimpaa kuin tavallinen huoltotyö autohommissa....
Muistaakseni pesukoneenkorjaaja velotti n. 40€ kun kävi tekemässä diagnoosin meitin koneeseen. Laskussa oli tunti töitä ja muutaman kymmenen km kilometrikorvauksia.
Tuolla hinnalla huollattaisin autoni aina liikkeessä (ainakin melkein).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
sepe43 kirjoitti:Kannattaa käyttää jotakin kodinkonetta korjauttamassa liikkeessä ja tulla sitten sanomaan mitä tuntiveloitus siel on.... Ja sitten sanoa että mitä autonkorjaus maksaa.... Sähkötyö ja vianetsintä on kalliimpaa kuin tavallinen huoltotyö autohommissa....
Ei kannata alkaa vertaamaan eri aloja hirveästi.
Meillä ammattimiehen tuntiveloitus raskaan työkoneen huollolla on hieman päälle 60 EUR/h ja erikoistöistä 70 EUR/h.
Homma voi olla likaista ja raskasta tai hieman siistimpää esim. softapäivitystä.
Huonosti tehdyn työn seuraukset meillä voi olla se, että laiva seisoo satamassa, paperikone pysähtyy tai työkone aiheuttaa hengenvaaran.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
AC kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa että esim. Metroauton tuntiveloitus sähkötyöstä 96€ on aika humoristinen. Kova on kulurakenne ja vielä kovempi kate. Vielä kun ajatellaan mikä kalusto tuohon työhön vaaditaan niin aika ihmeelliseltä tuntuu.
No täytyyhän niiden pystyä maksamaan liksa asentajille.
Kuulin tuossa eilen, että eräällä työvoimaa supistavalla nimeltä mainitsemattomalla autoliikkeellä olisi asentajan kuukausiliksa 4000 euron paikkeilla. Eipä ihme, että tuntiveloitushinnat ovat korkeahkoja...
AC kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa että esim. Metroauton tuntiveloitus sähkötyöstä 96€ on aika humoristinen. Kova on kulurakenne ja vielä kovempi kate. Vielä kun ajatellaan mikä kalusto tuohon työhön vaaditaan niin aika ihmeelliseltä tuntuu.
Softaa tekevien firmojen listatuntiliksa on aika yleisesti satasen per tunti kieppeillä. Toki alalla on paljon nyrkkipajoja jotka tekevät töitä muutamalla kympillä, ja pitkät sopparit asiakkaan kanssa laskevat tuntihintaa, mutta ns. "vakavasti otettavan" pajan listahinta on tosiaan satasen kieppeillä per tunti. Silti katteet koko firman tasolla eivät mitään mahdottomia useinkaan ole...
Toisinkuin softapajoissa, korjaamoissa ei ymmärtääkseni juurikaan ole "myymättömiä" tunteja (jolloin tehtäisiin vaikka jotain sisäistä projektia). Lisäksi työntekijöiden palkan voisi ainakin kuvitella olevan hieman matalampi, mutta aika hurjalta tuo Turbo Sensonicin mainitsema 4000€/kk kuulostaa. Toimitila- ja välineistökulujen voisi kuvitella olevan samaa luokkaa softabusineksen kanssa.
Mutta olisi tosiaan mielenkiintoista saada tietää jonkun korjaamon kulurakenne tai edes liikevoittoprosentti. Voisimme yllättyä...
Turbo Sensonic kirjoitti:
Kuulin tuossa eilen, että eräällä työvoimaa supistavalla nimeltä mainitsemattomalla autoliikkeellä olisi asentajan kuukausiliksa 4000 euron paikkeilla. Eipä ihme, että tuntiveloitushinnat ovat korkeahkoja...
Tuotahan nyt ei usko kukaan. En ainakaan minä. Itse olen kuullut asentajalta itseltään palkan olevan n. 2200 euroa kuussa. Kyseessä kaveri, jolla 15 - 20 vuoden kokemus. Normaali päivätyö, ei ilta- tai viikonlopputöitä.
Vielä sen verran, että minun mielestä asentajan työ on alipalkattua työn vaativuuteen ja raskauteen nähden. Erityisesti aloittelevan asentajan palkka.
Kyseessä on kuitenkin ammattilaiset, joiden hommiin ei kaikista ole.