TTiD+Hirsch testattu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Kävin eilen ajelemassa TTid Aerolla (automaatti), johon oli laitettu Hirschin poikien viritys :) . En kokenut siinä mitään tajuntaa räjäyttävää muutosta vakioon :| , mutta oli siinä kuitenkin sen verran eroa, että kiinnostamaan jäi vielä. Auto lähti selkeästi ripeämmin seisovasta lähdöstä ja kyllä rampeilta poistumisetkin aika livakoita olivat.
Tietty on otettava huomioon, että se kovakattoinen Aero taitaa olla jonkun verran kevyempi kuin tuo minun cabbe, joten sekin saattaa siinä kiihtyvyydessä vielä tehdä eroja. Aika hinnakkaalta tuntuu se 20 hv ja 30Nm lisää, kun täällä sen hinta taisi olla 1340 euroa asennettuna.
No, onpa nyt testattu, niin ei tartte sokkona tilata, jos alkaa siltä tuntumaan 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Löytyyhän tuohon TTiD:n muitakin virejä kun Hirsch:n oma. Esim. BSR tarjoaa 213HP ja 450Nm ja hinta on n. 890euroa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
vmn
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulu 06, 2008 12:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja vmn »

Mihin noita virityksiä oikeasti tarvitaan :lol: ?
Entinen: 9-3 TiDs SC 2008; Nyt: Skoda Superb 1.8 DSG Combi Ambiente 2010
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

vmn kirjoitti:Mihin noita virityksiä oikeasti tarvitaan :lol: ?
Todella siis TÄYSIN turhaa touhua... :D
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Saabel »

eklunto1 kirjoitti:Löytyyhän tuohon TTiD:n muitakin virejä kun Hirsch:n oma. Esim. BSR tarjoaa 213HP ja 450Nm ja hinta on n. 890euroa.
Onko tuo BSR se tuote, jota se Jyväskylän paja tarjoaa? Oliko se sellainen, jonka voi itse asentaa ja sitten laittaa takaisin vakioksi? Vähän arveluttaa itse ruveta asennushommiin, ettei tule iso vahinko. 8O
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Saabel »

apu,apupoika kirjoitti:
vmn kirjoitti:Mihin noita virityksiä oikeasti tarvitaan :lol: ?
Todella siis TÄYSIN turhaa touhua... :D
Joo, eihän niitä mihinkään tarvitse, eikä turhempaa keksintöä siis voi olla... 8O ...MUTTA, ainakin persdyno sen kertoi 1.8t kohdalla, ettei menny rahat hukkaan, kun Hirschin poikien asetukset tuli konepellin alle...On vaan sen verta hauskempi auto ajella sen jälkeen 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Saabel kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Löytyyhän tuohon TTiD:n muitakin virejä kun Hirsch:n oma. Esim. BSR tarjoaa 213HP ja 450Nm ja hinta on n. 890euroa.
Onko tuo BSR se tuote, jota se Jyväskylän paja tarjoaa? Oliko se sellainen, jonka voi itse asentaa ja sitten laittaa takaisin vakioksi? Vähän arveluttaa itse ruveta asennushommiin, ettei tule iso vahinko. 8O
ProCar Service / JKL kautta ainakin saa. Itse voi ohjelmoida / poistaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Sitä palautusta on mielestäni aika turha pitää perusteena BSR:n valinnalle. Ensinnäkin se ohjelma ei ole originaali vakio, vaan BSR:n näkemys vakiosta. Toiseksi siellä purkissa on kyllä flash-laskuri, josta techillä näkee kivasti montako kertaa boksin ohjelmaa on vaihdettu.

Ei sillä, että ohjelmassa olisi mitään vikaa, kannattaa vain sen takuunalaisen auton kanssa hiukan miettiä. Mikäli motti posahtaa, taitaa ainoa tapa jolla saa huijattua korjauksen takuuseen olla toisen ohjausboksin ostaminen ja sen lastuttaminen. Vaihtaa sitten flashailemättömän orkkisboksin aina tilalle.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Saabel »

eklunto1 kirjoitti:
Saabel kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Löytyyhän tuohon TTiD:n muitakin virejä kun Hirsch:n oma. Esim. BSR tarjoaa 213HP ja 450Nm ja hinta on n. 890euroa.
Onko tuo BSR se tuote, jota se Jyväskylän paja tarjoaa? Oliko se sellainen, jonka voi itse asentaa ja sitten laittaa takaisin vakioksi? Vähän arveluttaa itse ruveta asennushommiin, ettei tule iso vahinko. 8O
ProCar Service / JKL kautta ainakin saa. Itse voi ohjelmoida / poistaa.
Okei, kiitos. Pidän asian myssyn alla ja otan sinne Jyväskylään yhteyttä, jos päädyn siihen ratkaisuun. Takuuhomma tietty mietityttää hieman vielä 8O
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Saabel »

2.3i-16 kirjoitti:Sitä palautusta on mielestäni aika turha pitää perusteena BSR:n valinnalle. Ensinnäkin se ohjelma ei ole originaali vakio, vaan BSR:n näkemys vakiosta. Toiseksi siellä purkissa on kyllä flash-laskuri, josta techillä näkee kivasti montako kertaa boksin ohjelmaa on vaihdettu.

Ei sillä, että ohjelmassa olisi mitään vikaa, kannattaa vain sen takuunalaisen auton kanssa hiukan miettiä. Mikäli motti posahtaa, taitaa ainoa tapa jolla saa huijattua korjauksen takuuseen olla toisen ohjausboksin ostaminen ja sen lastuttaminen. Vaihtaa sitten flashailemättömän orkkisboksin aina tilalle.
Joo, tämä takuuhomma olikin jo tiedossa ja silloin laitatin tuohon 1.8t SS:n sen Hirschin virin. No, eipä tässä mikään pakko ole mitään vielä laitella ja tiedä vaikka sieltä tulee joku tarjouskin vielä Hirschiltä. Tällä hetkellä oli voimassa MY-05 asti -30% alennus. 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Marko A »

2.3i-16 kirjoitti:Mikäli motti posahtaa, taitaa ainoa tapa jolla saa huijattua korjauksen takuuseen olla toisen ohjausboksin ostaminen ja sen lastuttaminen. Vaihtaa sitten flashailemättömän orkkisboksin aina tilalle.
TTiD:n virittämiseen tuo ehkä vielä pätee, mutta bensa versioista tiedetää jo ihan varmuudella että BSR softa sopii. Ja hyvin sopiikin. En ole mistään tuutista kuullut / lukenut yhtään nykyisen sukupolven moottoria joissa BSR olisi aiheuttanut ongelmaa, saatikka että joku olisi sitä huollossa yms tutkinut. Kun siihen ei ole tosiaankaan aihetta taikka kiinnostusta kellään.

TTiD moottorin kanssa asia vielä hieman niin ja näin, etten kyllä itse laittaisi muuta kuin Hirschiä. Ja sitäkään en laittaisi, kun prosentuaalinen tehon nousu on sen verran kuitenkin pientä ettei juuri vakiosta eroa.

Kiva kuulla Saabel:n kommentit. Ja ne vain vahvistavat ennakkoarvelut, ettei tuo mitään mullistavaa ole jos laitetaan 20 heppaa lisää. Sen voi laskea halutessaan montako nyyttonia tulee lisää siihen 4000rpm kohdalle jossa huipputehot on. Ei kovin montaa. Ja kun maksimivääntökin nousee niin maltillisesti niin Suomen hinnoilla antaisin asian olla.

TTiD sinällään on edelleen mun mielestä Saabin malliston paras moottori tällähetkellä. Se on 0-3000rpm välillä menohaluisempi kuin 2.8v6t.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Marko A kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Mikäli motti posahtaa, taitaa ainoa tapa jolla saa huijattua korjauksen takuuseen olla toisen ohjausboksin ostaminen ja sen lastuttaminen. Vaihtaa sitten flashailemättömän orkkisboksin aina tilalle.
TTiD:n virittämiseen tuo ehkä vielä pätee, mutta bensa versioista tiedetää jo ihan varmuudella että BSR softa sopii. Ja hyvin sopiikin. En ole mistään tuutista kuullut / lukenut yhtään nykyisen sukupolven moottoria joissa BSR olisi aiheuttanut ongelmaa, saatikka että joku olisi sitä huollossa yms tutkinut. Kun siihen ei ole tosiaankaan aihetta taikka kiinnostusta kellään.

TTiD moottorin kanssa asia vielä hieman niin ja näin, etten kyllä itse laittaisi muuta kuin Hirschiä. Ja sitäkään en laittaisi, kun prosentuaalinen tehon nousu on sen verran kuitenkin pientä ettei juuri vakiosta eroa.

Kiva kuulla Saabel:n kommentit. Ja ne vain vahvistavat ennakkoarvelut, ettei tuo mitään mullistavaa ole jos laitetaan 20 heppaa lisää. Sen voi laskea halutessaan montako nyyttonia tulee lisää siihen 4000rpm kohdalle jossa huipputehot on. Ei kovin montaa. Ja kun maksimivääntökin nousee niin maltillisesti niin Suomen hinnoilla antaisin asian olla.

TTiD sinällään on edelleen mun mielestä Saabin malliston paras moottori tällähetkellä. Se on 0-3000rpm välillä menohaluisempi kuin 2.8v6t.
Jotain tällaista todellakin tuli mieleeni. Kuten sanoin, niin se oli kovakattoinen malli, eli hieman ripeämpi vakionakin, kuin oma cabbe, joten senkin takia persdyno antoi pikkuisen toisenlaista infoa. :D
No, kyllähän siinä sekunnin verran taitaisi joka nurkasta pois lähteä, joten ainahan sekin on hauskaa, siitä en käy väittelemään. Pidetään siis mietintämyssyn alla.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Nyt siis meikäläinen tilannut tuon paketin, asennus sitten samaan aikaan ekan vuosihuollon ja imusarjan vaihdon kanssa parin viikon päästä perjantaina.

Omaan ostopäätökseen vaikutti googlella löytynyt dynotulos hirvelle, jossa tehoa on 201hp ja vääntöä 447Nm. Linkki alhaalla. Taitaa olla vakioTTiD:ssäkin kyllä enemmän kuin 400Nm, mutta josko tuolla vielä hiukan pirteämmäksi autoa saisi. Voisi myös kuvitella hirven vaikuttavan kaasun reagointiin, joka on aavistuksen liian hidasta vakiona. :wink:

http://www.cardomain.com/ride/3166723

EDIT: Tulos on siis automaatista. Olisikohan 400Nm joidenkin muutoskatsastukseen vaikuttavien arvojen "pelossa" alakanttiin ilmotettu ja rajaksi laitettu todellisuudessa juuri vaihteiston nimelliskesto eli 450Nm :D
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Nonnih, laitappa raporttia sitten, kun softa on upotettu. 8)
Turbo²
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD+Hirsch testattu

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TTiD kirjoitti:Nonnih, laitappa raporttia sitten, kun softa on upotettu. 8)
Noniin, mistäs sitä aloittaisi.

Ero on kyllä selkeä, enkä ihmettele yhtään tuon edellisen ruotsalaisen auton dynotuloksia. Parhaiten eron kiihtyvyydessä huomaa juuri ohitusnopeuksissa, kun runttaa 70 vauhdista kaasun pohjaan eivätkä pienten vaihteiden väännönrajoitukset ole enää toiminnassa. Kiihtyvyys on selvästi reippaampaa kuin vakiossa.

Paikaltaan kiihtyvyys ei parannu paljoakaan, kaasun reagointi on ehkä aavistuksen nopeampaa kuin vakiossa. Tosin taitaa tulla ykkös- ja kakkosvaihteen väännönrajoitukset jo vakiona vastaan. Suurin ero paikaltaan tuntuu olevan koneen lisääntynyt innokkuus kiertää sinne 4500rpm asti ennen vaihtoa ja jonkinmoinen pirteys niilläkin kierroksilla :wink:

Normaalissa kaupunkipyörityksessä eron huomaa selvästi lisääntyneenä keskialueen vääntönä, nyt tomaattilaatikko vaihtaa isompaa aikaisemmin. Omassa (kaupunki)ajossa vaihtokierrokset vakiona ovat tuntuneet hiukan turhan kovalta revittelyltä, nyt vaihtokohdat ovat luokkaa 700rpm matalammalla.

Tiivistettynä: Ei mitään tajunnanräjäyttävää, mutta selvä ero. Tällaisena näiden pitäisi tulla tehtaalta. Suosittelen ehdottomasti automaatin kaveriksi.

EDIT: Nyt sitten mietitään, miten hirvilogo laitetaan. Olisiko 1.9 "Hirvi"D hyvä :lol:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin