Kiitos Saab ja näkemiin!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Ja terve taas!

Vanha 2003 9-3 SS 2.0t A lähti vaihtoon ja tilalle tuli 2007 9-3 SC 1.8t A.

Vanha saba palveli hyvin, mutta Sport Sedanin takakontti alkoi ahdistaa lastenrattaiden lastaamisen kanssa. Näin siis asia esitettiin kotona. Tosiasiassa autokärpänen puraisi ja oli pakko päivittää Saab hiukan uudempaan.

Autoni on vielä vanhempaa korimallia, mutta diggailen kovasti. Ulkomuoto on mielestäni varsin hyvännäköinen tässä farmarissa. Sisällä onkin sitten isompi facelift verrattuna vanhaan. Ilmastointilaitteen ja stereoiden ulkomuoto on hiukan modernimpi ja kromikoriste kojelaudan ympärillä ihan toimiva piriste. Muutenhan kontrollit ovat varsin tutut.

Ajossa 1.8t tuntuu hiukan lussummalta kuin vanha 2.0t. Alusta taas on tässä uudessa jotenkin pirun paljon jämäkämmän oloinen. Vanhassa olisi voinut tietty päästä samaan remppaamalla... Kenties.

Katselin valitettavan paljon muitakin merkkejä kun vaihto alkoi tuntua ajankohtaiselta. Ei vaan mikään iskenyt samalla tavalla kuin Saab. Kokoluokkaakin yritin vaihtaa, eli koeajoin yhden faceliftatun 9-5 farmarin. Sekään ei kolahtanut. Tuntui vähän liian isolta omaan käyttöön. Asun Helsingissä ja ajo on hyvin paljon myös kantakaupunkia. Minulle 9-3 on paras mahdollinen auto kaupunki- ja maantieajoon. Ei siitä pääse mihinkään.

Saabismi on sairautta, ja tuntuu paranevan huonosti. Tämä SC on nyt kolmas Saab putkeen.

Laitettavaa:
- Lohkolämmitin (perhana puuttui)
- Bluetoothsetti puhelimelle
- 65 heppaa lisää (BSR PPM)
- Kattokaiteet

Onko kellään kokemusta BSR:n E85-viriseteistä? Ajattelin, että sillä voisi auto piristyä ja pääsisin käyttämään bioetanolia. Katsastusmiehiä varten pitää sitten keksiä joku sumutus... ;)

p
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja TST »

Onnea uudelle autolle :!:

Tuohon ei ole enää lohkolämppäriä (alumiinilohko), vaan tulee säteilylämmitinlätkä moottorin taakse alas. Joissakin on letkussa oleva vastus, mutta siis ainakin meillä -06 1.8t SC:ssä tuo lätkä. Helppo asentaa itsekin, kun paikan löytää.
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

TST kirjoitti:Onnea uudelle autolle :!:

Tuohon ei ole enää lohkolämppäriä (alumiinilohko), vaan tulee säteilylämmitinlätkä moottorin taakse alas. Joissakin on letkussa oleva vastus, mutta siis ainakin meillä -06 1.8t SC:ssä tuo lätkä. Helppo asentaa itsekin, kun paikan löytää.
Kiitos ja kiitos. Tämä oli hyvä täsmennys. Kyselinkin jo Rikulta PCS:ltä hintoja. Täytynee hankkiutua Jyväskylän suunnalle, jossain vaiheessa. Ei ole oikein asennuspaikkaa itselläni...

p
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja karitammi »

TST kirjoitti:.... Tuohon ei ole enää lohkolämppäriä (alumiinilohko), vaan tulee säteilylämmitinlätkä moottorin taakse alas. Joissakin on letkussa oleva vastus, mutta siis ainakin meillä -06 1.8t SC:ssä tuo lätkä. Helppo asentaa itsekin, kun paikan löytää.
Kyllä mulle asennettiin lohkolämppäri SC 2.0 T Aut. -07:aan. Haullakin löytyy aiheesta näiltä sivuilta.

Bluetoothiakin löytyy haulla. Kattokaiteita miettisin, paremman näköinen ilman, mutta puhdas makuasia.

Onnea uuden auton johdosta. Varmaan hyvä peli.
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja TST »

karitammi kirjoitti:Kyllä mulle asennettiin lohkolämppäri SC 2.0 T Aut. -07:aan.
Perinteistä, suoraan lohkon kylkeen tulevaa lämmitintä näihin ei mielestäni enää saa, sillä valurautalohkoa ei enää ole. On vain tuota säteilylämmitintä ja termostaatin juureen vesiletkuun tulevaa lämmitysvastusta.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja karitammi »

TST kirjoitti:Perinteistä, suoraan lohkon kylkeen tulevaa lämmitintä näihin ei mielestäni enää saa, sillä valurautalohkoa ei enää ole. On vain tuota säteilylämmitintä ja termostaatin juureen vesiletkuun tulevaa lämmitysvastusta.
Vesitilaa se nyt vaan lämmittää ja sijaitsee lohkossa paloseinän puolella oli lohko kevytmetallia tai ei. Muistaakseni viime talvena sai jo Defalta ja Calixilta kummaltakin. Mulla on Defa. Ks. muut keskustelusäikeet on se täälläkin todettu. Defan sivut tarjoaa säteilylämmitintä, mutta kyllä sieltä vesitilainenkin löytyy.
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja TST »

karitammi kirjoitti:Vesitilaa se nyt vaan lämmittää ja sijaitsee lohkossa paloseinän puolella oli lohko kevytmetallia tai ei.
kariantero kirjoitti:sama mulla,asennettiin lohkolämmitin pyynnöstä syksyllä 2005 saab93-1.8t 05 malliin ja on upotettu lohkoon.
Kiitoksia vastannaille asian korjauksesta. Ei muuta kuin lokilämmitintä kylkeen, niin hyvä tulee ja lämmintä piisaa. Meikä koittaa pärjäillä tuolla paistinpannulla :wink: Eipä vain saanut muuta 1.8t -06 malliin...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja Bob »

TST kirjoitti:
karitammi kirjoitti:Vesitilaa se nyt vaan lämmittää ja sijaitsee lohkossa paloseinän puolella oli lohko kevytmetallia tai ei.
kariantero kirjoitti:sama mulla,asennettiin lohkolämmitin pyynnöstä syksyllä 2005 saab93-1.8t 05 malliin ja on upotettu lohkoon.
Kiitoksia vastannaille asian korjauksesta. Ei muuta kuin lokilämmitintä kylkeen, niin hyvä tulee ja lämmintä piisaa. Meikä koittaa pärjäillä tuolla paistinpannulla :wink: Eipä vain saanut muuta 1.8t -06 malliin...
En usko, että kenelläkään on varsinaista lohkolämmitintä asennettuna näihin alulohkoisiin kaksilitraisiin bensaturboihin (207 E/L/R) riippumatta vuosimallista. Kun näihin asennetaan nestettä lämmittävä lämmitin, niin se sijoitetaan moottorin taakse termostaattikotelon putkeen. Em. putkessa on tätä varten irroitettava läppä. Tästä asiasta on keskusteltu aiemminkin - useammankin kerran...
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja TST »

Bob kirjoitti:En usko, että kenelläkään on varsinaista lohkolämmitintä asennettuna näihin alulohkoisiin kaksilitraisiin bensaturboihin (207 E/L/R) riippumatta vuosimallista. Kun näihin asennetaan nestettä lämmittävä lämmitin, niin se sijoitetaan moottorin taakse termostaattikotelon putkeen. Em. putkessa on tätä varten irroitettava läppä. Tästä asiasta on keskusteltu aiemminkin - useammankin kerran...
Näin juuri. Hiukka vaan risoo nämä, jotka vänkäävät vastaan tutkituissa asioissa :evil: (ollut flunssaa kolme viikkoa). Voivat toki laittaa dokumenttia siitä, kun lämmitin on laitettu lohkon kylkeen perinteisesti.
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Moip,

kiitos täsmennyksistä.

Bluetooth-asiaa on tosiaan myös käsitelty aiemmin. Kahlasin noita threadeja lävitse. Täytyy vielä kysellä tarjoukset.

Kattokaiteet jäävät suomenmaalla aika kovan hintaiseksi. Taidan tyytyä ihan perusmallisiin kattotelineisiin. Kunhan saan fillaria varten telineen kiinni.

Onko kukaan muuten asennuttanut parkkitutkaa jälkikäteen? Minkälaisia kokemuksia?

Entäpä noi Saabin omat vähän rokimmat helmasetit? Onko kukaan päätynyt päivittämään ja missä ja mihin hintaan?

p
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiitos Saab ja näkemiin!

Viesti Kirjoittaja jus »

Putkeen termostaattikotelon alapuolelle:
http://www.defa.com/doc/500/592.pdf

Lohkon kylkeen:
http://www.defa.com/doc/800/894.pdf
Tämä on öljynlämmitin joka esilämmittää öljyn eikä jäähdytysnestettä. Lämpötilan kohoaminen moottorilohkossa ei ole verrattavissa moottoriin, jossa lämmitin on asennettu jäähdytysnesteeseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin