Tuo oli ihan perustietoa tyyppimerkinnän sekä luokituksen merkityksestä öljylaadun valinnan kannalta ja niiden painoarvoista öljyä valittaessa. En ottanut kantaa siihen mitä merkkiä tai mitä viskositeettia pitäisi käyttää.
Mitä siihen viskositeettiin tulee niin -04 ohjekirjassa määritellään bensamoottorille viskositeettialueeksi 0W-30. Käyttöohjekirjassa lukee lisäksi sivulla 267 että "Tietyillä öljytoimittajilla on moottoriöljyjä, jotka täyttävät GM-LL-A025, GM-LL-B-025 mutta viskositeettiarvot poikkeavat suosittelemistamme. Nämä hyväksytään myös."
Esim. 5W-30 öljyn kuumaviskositeetti on lähempänä suunniteltua kuin 0W-40 ja useimmilla autoilijoilla moottori on huomattavan paljon useammin 90 asteen kuin -30 asteen lämpötilassa jolloin kuumaviskositeetin merkitys on oleellsempi.
Mimmi kirjoitti:
MarkusJ kirjoitti:Tärkein öljyn viskositeetin tunnusluku on se jäkimmäinen numero xW30 tai xW40 käyntilämpöisenä. Männänrenkaiden, laakereiden ja muiden liikkuvien osien välykset on suunniteltu niin että niiden väliin muodostuu ehyt öljykalvo tietyllä viskositeetilla.
Etummainen numero x esim 0 tai 5 kertoo jähmepisteen kylmässä lämpötilassa, yhä leudommissa talvisäissä vähemmän olellinen luku. Joskus inttiaikaan piti vaihtaa generattorin öljyt 40 asteen pakkasessa, 10W-öljy ei tullut kannusta ulos, 5W just ja just.
Tärkeää on että öljyllä on GM-LL- hyväksyntä mikä takaa että sen voiteluomaisuudet sopivat moottorille.
Vielä kun vaihtaa kymppitonnin välein niin voi ajella melko huoletta öljyjen puolesta.
Tuleehan taas "asiantuntemusta".
Miksiköhän Saab sitten nimenomaan ohjeistaa käyttämään juuri tietyn viskositeetin omaavaa öljyä, jollei viskositeetilla ole väliä?
Mimmi kirjoitti:Kerrotko sitten miten my-07:n auton öljyn viskositeetti on osattu kirjoittaa my-04 käyttöohjekirjaan?
Saab on kyllä edistyksellinen, mutta ihan näin edistyksellinen sekään ei ole.
Eikö ikinä kyllästytä jauhaa noista öljyistä
Anna toisten laittaa ihan mitä haluaa koneisiinsa.
Vai onko kiva vedättää tai olla vedätettävänä
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Mimmi kirjoitti:Kerrotko sitten miten my-07:n auton öljyn viskositeetti on osattu kirjoittaa my-04 käyttöohjekirjaan?
Saab on kyllä edistyksellinen, mutta ihan näin edistyksellinen sekään ei ole.
Kerropa että missä vuosimallissa viskositeettisuositus on muuttunut?
Kyllä minä ainakin siitä 0W:ä pidän kiinni. Voitelu tapahtuu niin nopeasti kuin mahdollista kylmäkäynnistyksessä. Niin lämmintä tänne ei tulekaan että tarvittaisi yli 40W:ä. Kun me ei Saharassa eletä,ainakaan vielä.
Sama vika kuin aloittajalla. Omaan autooni, 9-3 SC 2.0t -06, laittoivat merkkihuollossa Castrolin 5w30 öljyt. Pitääpä ottaa yhteyttä asian tiimoilta sinne.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Mitäs moottoriöljyä palstalaiiset on käyttäneet SC:n diisseleihin? Katsoin tänään huoltokirjasta että auton(manuaali Tids -07) edellinen omistaja oli käyttäny 0W-50 Mobilia. Hain paikallisen varaosaliikkeen hyllystä samanlaisen kannun ja menin ostaan filtteriä. Kassalla myyjä sanoi että Saab suosittelee käytettävän Mobilin New life öljyä joten otin sitten sitä...
Työkaveri sitten kyseli että eikös minun pitäis käyttää jotain speciaaliöljyä(esim. Mobil 1 ESP Formula 5W-30) koska autossa on hiukkassuodatin... Tämmöisestä en ollu kuullukkaan aiemmin.
Aiemmin talvella mulla on ollu just ongelmia tuon hiukkassuodattimen kans, voiskaan osasyynä olla se että moottorissa on "vanhat" rally formulat?
Nyk: Saab 9-3 Sportkombi Tids Vector Pilot -07
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Tuota Mobil 1 ESP Formula 5W-30 oli merkkiliikkeessä minun SC 1.9 TiD MY07:n viimeeksi laitettu. Siitä ei kyllä löydy GM-LL-B-025 luokitusta joten sikäli väärä öljy mutta enpä ole jaksanut asialla stressata.
Eikös dexos2 olis ny se ihan oikea öljy.Toki tuskin tuo esp vormula tai muu laadukas ace c3 öljy"väärä"on.Itsekin ajellu niillä c3 öljyil.Ei ongelmia vajaan parin vuoden ja vajaan 120tkm matkal.Onkohan tuo 93 loukku sit femmaa huonompi/ohjelma??Kun niitä esiintyy tääl foorumi mut en lukenu femman vastaavista??Toki taitaa paljon yleisempi olla 1.9 93 ku 1.9 femma.ps dexos 2 pönttö 5L maksaa länäri hml sen 29,90,silti mieluiten huollon puolel laittaisvat sitä n25e L maksavaa shell c3 öljyä .Saas nähdä tuleeko huoltokirjaan teksti:oma öljy,kun kohtapuolin huoltoon vien ja sitä dexoxsta sieltä öljyks haluan