9-3:sta hankkimassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Heissan

Autonvaihtoprojekti on käynnissä ja olen katsellut myös Ruotsista 9-3 Saabeja, joita näyttäisi olevan hyvin tarjolla. Josta syystä minulle on muodotunut mielikuva nykysaabista tyylikkäänä mutta hieman epäluotettavana autona. Nykyinen auto (se toinen ruotsalainen) on toiminut erittäin luotettavasti enkä haluaisi joutua jatkossakaan korjaamokierteeseen.

Onko mielikuva mielestänne harhaa? Mitä olette mieltä 9-3:sta yleisesti? Auto on tyylikäs ja mielestäni myös hyvä ajaa ja ainoa mitä pohdiskelen on juuri nimenomaan tuo luotettavuus.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

OG9-3 on "uusista" eli GM-ajan Saabeista luotettavimpien joukossa. Kyseessä kun on paranneltu versio NG900:sta eli lastentaudit on aika pitkälle korjattu.

Tyyppimurheita lähinnä käsijarru (sama epäonnistunut lisärumpuviritys kuin NG900 ja 9-5), etualatukivarsien ulommat puslat (kannattaa vaihtaa uretaanisiin), manuaalivaihteisissa vetoakselin holkki kuskin puolella (ei tarvitse irrottaa laatikkoa vaihtamiseen). Lisäksi ajotietokoneen näyttö eli SID hukkailee pikseleitä kuten myös 9-5:ssä vuosimalliin 2003 asti.

Moottorit todella luotettavia ja kilometrien suhteen "ikuisia" paitsi dieselissä on ollut pumppuelektroniikan vikoja ja 2001-2002 kaikissa sekä 2000 Aero- ja 185hv täyspainemalleissa T7 moottorin huohotusongelma. 1998-1999 T5 turbomoottori ja vaparit on lähes täysin huolettomia pl. mahdollinen kannenpulttien löystyminen ja vesivuoto johon yleensä auttaa jälkikiristys.

T7 moottoreissa on muutenkin enemmän vikoja (läppäkotelo, ilmamassamittari, GT17 turbo ei-aeroissa), mutta käytös arkiajossa on toisaalta mukavampi ja kulutus hieman matalampi.

Ruostetta ei pahemmin löydy mutta jos sitä on niin se on näkyvissä luukkujen alareunoissa tai takapyöränkaarissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Aika uutta ja dieseliä olen katsellut. Lähinnä jotain tälläistä.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1

Onko muuten 2006 ja 2007 vuosimallien välillä jotain olennaista eroa mitä pitäisi huomioida?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Väärä osasto. :) 2003-> vuosimalli kuuluu 9-3 SS/SC osastoon.. Noista uudemmista ei ole kokemusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

jcarlson kirjoitti:Väärä osasto. :) 2003-> vuosimalli kuuluu 9-3 SS/SC osastoon.. Noista uudemmista ei ole kokemusta.
Oho, katos vaan. Modet kaiketi voivat siirtää tämän asianmukaiseen paikkaan...
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Jos et kumminkaa sitä diisseliä ostais, itse ainankin ostaisin viinavalmiudella varustetun mallin. Huhuja liikkuu, että diisseleistä tulee lähivuosina romurautaa.
Aineen hinta ainakin tulee nousemaan rajusti ja ehkä jotain päästöjuttuja, dieselhän on tosi saastepommi. No nämä on huhuja...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

pasijalmari kirjoitti:Jos et kumminkaa sitä diisseliä ostais, itse ainankin ostaisin viinavalmiudella varustetun mallin. Huhuja liikkuu, että diisseleistä tulee lähivuosina romurautaa.
Aineen hinta ainakin tulee nousemaan rajusti ja ehkä jotain päästöjuttuja, dieselhän on tosi saastepommi. No nämä on huhuja...
Kerrotko vähän tarkemmin näistä huhuista? Itse kun en ole tälläisiä kuullut niin kiinnostaisi tietää tarkemmin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

PanuO kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Jos et kumminkaa sitä diisseliä ostais, itse ainankin ostaisin viinavalmiudella varustetun mallin. Huhuja liikkuu, että diisseleistä tulee lähivuosina romurautaa.
Aineen hinta ainakin tulee nousemaan rajusti ja ehkä jotain päästöjuttuja, dieselhän on tosi saastepommi. No nämä on huhuja...
Kerrotko vähän tarkemmin näistä huhuista? Itse kun en ole tälläisiä kuullut niin kiinnostaisi tietää tarkemmin.
Esimerkiksi:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja ... i/name.jsp

Eli dieselin verokanta tultaneen hilaamaan samalle tasolle kuin bensiinin, jolloin bensa & diesel maksaa likimain saman verran (kuten useissa Euroopan maissa jo onkin). Toistaiseksi ei ole ainakaan silmään osunut, että käyttövoimaveroa (kansankielellä diesel-vero) oltaisiin poistamassa. Eli worst-case on, että kohta maksetaan disukasta saman verran kuin bensastakin ja päälle vielä käyttövoimavero.
Suosikkikohtiani tuossa muistiossa on muuten tämä: Moottoribensiinin osalta direktiiviehdotuksilla ei olisi toteutuessaan vaikutuksia Suomeen, koska Suomen verotaso on jo tällä hetkellä korkeampi kuin ehdotettu vuoden 2014 vähimmäistaso.

Hyvä Suomi!

Päästöistä sen verran, että diesel-auto ilman hiukkassuodatinta on kaupunkiympäristössä varsinainen ilman pilaaja: syöksee pienhiukkasta ilmaan ku paraskin DDR:läinen kivihiilivoimala :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Ok, kiitoksia tiedosta. Olisi vaan kiva tietää että millä aikataululla asiat ovat muuttumassa.

Tuo hiukkasasia on kyllä tiedossa mutta toisaalta tuleva päästöperusteinen ajoneuvovero houkuttelee kyllä hankkimaan dieselin. Prkl kun tämän kotosuomen "autopolitiikka" on niin sekavaa (pelkästään minun mielestäni?) että on vaikea suunnitella näitä asioita pitkällä tähtäimellä...
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Alkuperäiseen viestiin viitaten voisin kysyä, että mistä se epäluotettavan auton mielikuva on syntynyt? Ilmeisesti et ole ainakaan tältä foorumilta sitä saanut kun alunperin kirjoitit viestisikin väärään osioon... :wink:

Oma 93 SS on jättänyt tielle 2 kertaa ja molemmissa tapauksissa vain sen vuoksi, että bensa loppui kun ajotietokone näytti väärin jäljellä olevat ajokilometrit. Tähänkin on lääke... resetoi ajotietokoneen aina tankkauksen jälkeen. Yhden kerran ei suostunut pihalta käynnistymään kun akku oli sanonut sopimuksen irti. Muuten ei ole ollut liikkumisen kannalta ongelmia joten en pitäisi autoa epäluotettavana. Ikää kuitenkin jo 6 vuotta ja kilometrejä 155tkm. Katsastuksesta on mennyt läpi joka kerta.

Sitten monenlaista pienempää säätöä on ollut, mutta niistä on selvinnyt rahalla... ja vastaavia löytyy varmasti joka merkistä ja autosta.
-Peilinvarsien maali hilseilee
-Ohjaustehostajan pumppu/säiliö vaihdettu (johtuu kulahtaneesta stefasta, juttua löytyy foorumilta kun käyttää hakua)
-Ajokkikohtaisia pärinöitä ja resonointeja siellä täällä joita voi parsia oman maun mukaan

...ja liuta jotain pienempiä joita ei jaksa edes mainita. Minä olen tyytyväinen autooni.
-Mscrnt-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

PanuO kirjoitti:Ok, kiitoksia tiedosta. Olisi vaan kiva tietää että millä aikataululla asiat ovat muuttumassa.
Linkittämässäni muistiossa sanotaan, että verot "tasapäistetään" 2012.
Suomen valtio tuskin aikailee veron NOSTON kanssa. Sen sijaan (auto)veron laskua vastaan käydäänkin sitten jääräpäisesti viivytystaisteluja EU-tuomioistuimia myöden, vaikka turpaan on tullut käytännössä joka kerta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Mscrnt kirjoitti:Alkuperäiseen viestiin viitaten voisin kysyä, että mistä se epäluotettavan auton mielikuva on syntynyt? Ilmeisesti et ole ainakaan tältä foorumilta sitä saanut kun alunperin kirjoitit viestisikin väärään osioon... :wink:
Eipä ole tällä foorumilla tullu pyörittyä mutta senhän takia tänne hakeuduin kun en mitään saabeista tiedä ja yleensä muilta harrastajilta saa parasta tietoa ja minun tapauksessani oikaisua ennakkoluuloihin :wink:

Ja mistä tuo mielikuva sitten on tullut - vaikea sanoa mutta en minä sen takia hyvää autoa ostamatta jätä.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Kannattaa käyttää aikaa tämän foorumin selailuun. Saat parhaiten käsityksen mitkä paikat näistä vehkeistä uhkaa ratketa ja mitä kannattaa tarkistaa yksilöstä mitä olet hankkimassa.

:saab: foorumi on yksi parhaista merkkifoorumeista mitä löytyy. Täällä on aktiivisia ja asiantuntevia kommentaattoreita joka lähtöön.

EDIT: Tämän(kin) foorumiosion alussa pitäisi olla FAQ jossa listattaisi mm. tyyppiviat. Autot vaihtavat omistajaa tiheään ja samoja kysymyksiä pulpahtaa pintaan kuukausittain.
-Mscrnt-
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Näillä näkyvin käyttövoimaveroa maksetaan 2014-2015 saakka.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mun mielikuva on muodostunut aikalailla siihen suuntaan, että SS/SC malleista ongelmallisia on ihan ekat vuosimallit. Mutta viimeisimmät (esim ´06->) on jo erittäin luotettavia pelejä. Yleistää ei voi, mutta tuossa oli mulle muodostunut kuva. Kahden 9-3 SC:n (ja aktiivisen Saab foorumien lukemisen) perusteella.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin