Lisää ilmaa turbolle...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja Okram »

Onko kukaan asentanut itse ilmansuodatinta vakion tilalle? Kyseessä voisi olla "kookas mötikkä" Redlinen (Sport Filter Systrem) ja salaojaviemäriputken kokoonpano :)
Vakio putki ilmanputsarille ei ole 9-3:ssa aivan pyöreä, vaan sivuilta "lytyssä". Mietin saako uuden sport-putsarin silloin jäykällä salaojaputkella (harmaa) tarpeeksi tiiviiksi??

Ja ylipäätään kannattaako moinen viritelmä?? 8O
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Jos kyseessä on vapaavirtaus putsari niin älä laita.
Saattaa mennä ilmamäärämittari rikki.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

http://en.bsr.se/products/4900503/

itse asensin tuon omaani ja toimii kuin unelma - ei ongelmia vikavalojen eikä ilmamittarin kanssa.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Mimmi kirjoitti:
HorGrath kirjoitti:http://en.bsr.se/products/4900503/

itse asensin tuon omaani ja toimii kuin unelma - ei ongelmia vikavalojen eikä ilmamittarin kanssa.
Vielä.
Koko kesän tähän päivään asti toiminut moitteetta, mahdollista kyllä että joskus hajoaa. Mutta kuka voi todistaa että nimenomaan vapari on sen hajottanut?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä pitää äänien olla tärkeä juttu :?
Virtaus riittää normi putsarissa aika pitkälle joten ei ole perusteltua laittaa vapaavirtaus putsaria.

Onhan se tietysti hienoa kun reilu 200hv ja 1500kg auto aivastelee kun isommatkin :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja Okram »

Yleensä aivastellaan, kun ollaan sairaita 8O

Mielipide asiako tämäkin nyt sitten on? Hajoaa, ei hajoa, ehkä hajoaa, voi hajota???
Miten vakavaa, muuten on jos se ilmamäärä-mittari hajoaa?? Onko se siinä putken alkupäässä turbolta päin katsottuna??
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja Okram »

Soitin asiasta myös eräälle Saabeihin erikoistuneelle autonasentajalle. Hänellä itsellään oli mennyt turbo rikki juuri tällaisen filtterin takia. Turbon hajoaminen tutkittiin kunnolla ja ainoaksi syyksi epäiltiin kuulemma filtterin läpi päässyttä tavaraa turbon sisällä.
Kalliiksi siis äkkiä tulee möreämmän aivastelun hankkiminen :roll: Lisäksi turbo-moottorien kankainen ilmansuodtin pitäisi öljytä ja puhdistaa 10 000 km välein, jotta suodatuskyky pysyy ennallaan. Saabiin on tietty olemassa myös Aeron malli, mutta se ei ole yhtä urheilullisen näköinen. Kyseisessä mallissahan ilmeisesti vain paperifiltteriä ympäröivä vakio laatikko suurenee.

Yksi esiin tullut keino olisi myös vakio filtterin ollessa kyseessä, porata reikiä muovilaatikon pohjaan. Silloin imuäänet voimistuu ja ehkä ½ hevonenkin tulee lisää :wink:

MapTun mm. myy valmiita sport ilmanpuhdistimia, joissa on valmiina putket ja klemmarit kiinnitykseen. Näissäkin on edelleen riski, että tavaraa pääsee läpi ja ainakin mittari menee rikki ja jos oikein huonosti menee, niin rikki menee myös turbo.

Minä ainakin kiitän tiedoista ja luovun hankkeesta. Ehkä alan miettiä uudenlaisia sport-pakoputkistoja, joita MapTun ainakin kauppaa. Tuleekohan ulostulo molemmin puolin vai tuplana samalla puolella??
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Kyllä noita kaupaksi menee kuitenkin vaikka pelko perseessä saattaa joutuu elämään.. Mut jos haluaa vähän jännitystä elämään niin täytyy hommaa tuollainen. Itselläni myös löytyy tuollainen bsr:n... Joutu oikein tilaamaan liikkeeseen lisää kun on ihan haluttua kamaa :)
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Onko autossani vikaa kun nyt bsr:n jälkeen se pitää suhinaa ja aivastaa ihan vakioilmanputsarilla? Eikö muilla kuulu kyseistä ääntä ollenkaan kun suunnittelee vaparin asentamista vai ovatko äänet liian hiljaiset? Suorituskyvyn luulis olevan kohdallaan, ainakin 80-120km/h (epäluotettava gps-mittaus) menee 4,5-5,0s 3. vaihteella.

Eli nyt ikkuna raollaan ajamaan, kiihdytys ja kaasulta jalan nosto reippaasti...aivastaako...siis ihan selkeä korviin kuultava suhahdus?

Ilmanputsarilta turbolle olen imuputket tarkastanut.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Mihin maliin vertaat aeroa isonpaan paperifiltteriin .Vai mihin vai onko 1,8 pienellä ilmanputsarilla paremman näköinen .Makunsa kullakin :wink:
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

SA9000AB kirjoitti:Onko autossani vikaa kun nyt bsr:n jälkeen se pitää suhinaa ja aivastaa ihan vakioilmanputsarilla? Eikö muilla kuulu kyseistä ääntä ollenkaan kun suunnittelee vaparin asentamista vai ovatko äänet liian hiljaiset? Suorituskyvyn luulis olevan kohdallaan, ainakin 80-120km/h (epäluotettava gps-mittaus) menee 4,5-5,0s 3. vaihteella.

Eli nyt ikkuna raollaan ajamaan, kiihdytys ja kaasulta jalan nosto reippaasti...aivastaako...siis ihan selkeä korviin kuultava suhahdus?

Ilmanputsarilta turbolle olen imuputket tarkastanut.
Kyllä se ainakin mulla piti suhinaa - tosin aika hiljaista omasta mielestäni. Nyt se pitää semmoista suhinaa mitä turboauton pitääkin ;)
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Okram kirjoitti:Tuleekohan ulostulo molemmin puolin vai tuplana samalla puolella??
Ota ihmeessä molemminpuolin, itse kadun nyt kun otin tuplan samallapuolella.

http://sv.bsr.se/products/40063192/
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja Okram »

Turbo S kirjoitti:Mihin maliin vertaat aeroa isonpaan paperifiltteriin .Vai mihin vai onko 1,8 pienellä ilmanputsarilla paremman näköinen .Makunsa kullakin :wink:
Minussa kun asuu sellainen pikkupoika, joka haluisi auton näyttävän ralliautolta joka pitäisi pahaa ääntä ja olisi mahdollisimman kirjavan värinen ja näköinen 8O

Oikeasti ajateltuna on totta, että niitä mielipiteitä on monia. Minä vertasin Aeron hieman isompaa mustaa ilmanputsarin laatikkoa tuollaiseen siniseen tai punaiseen vapaavirtaussuodattimeen.
Aeron ilmanpuhdistimen musta muovinen laatikko, kun taitaa olla isompi, kuin orkkis 1.8 putsarin laatikko.
Jonkun mielestä hienompi on siis se orkkis laatikko (isompana tai pienempänä) ja toisen mielestä urheilullisempi ja värikkäämpi versio taas on komeampi. Tai no... kolmannen mielestä se orkkis laatikko voi juuri olla se urheilullisempi :P
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja A.L. »

SA9000AB kirjoitti:Onko autossani vikaa kun nyt bsr:n jälkeen se pitää suhinaa ja aivastaa ihan vakioilmanputsarilla? Eikö muilla kuulu kyseistä ääntä ollenkaan kun suunnittelee vaparin asentamista vai ovatko äänet liian hiljaiset? Suorituskyvyn luulis olevan kohdallaan, ainakin 80-120km/h (epäluotettava gps-mittaus) menee 4,5-5,0s 3. vaihteella.

Eli nyt ikkuna raollaan ajamaan, kiihdytys ja kaasulta jalan nosto reippaasti...aivastaako...siis ihan selkeä korviin kuultava suhahdus?

Ilmanputsarilta turbolle olen imuputket tarkastanut.
Kyllä oma ainakin suhistaa ja aivastaa sen verran hyvin että kylällä päät kääntyy. kakkosella tai kolmosella vetää niin että ahdot nousee siihen 0,5bariin ja sitten seuraavaa pykälää. eli pssssssPPSSTpssssssPPSSST :lol:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Lisää ilmaa turbolle...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Kyllä suhistaa ja aivastelee ihan vakioputsarillakin (BSR sisässä). Mukavalta kuulostaa :).
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin