narisee ja paukkuu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä sammutettaessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Viimeksi muokannut HorGrath, La Syys 19, 2009 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Oiskohan pakoputken kiiinnike irronnut sieltä takapöntön etupuolelta?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

pasijalmari kirjoitti:Oiskohan pakoputken kiiinnike irronnut sieltä takapöntön etupuolelta?
Tarkastin pakoputkiston edestä taakse eikä silminnähtävää vikaa ollut ='/
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

HorGrath kirjoitti:Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä startatessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Onko jousimaljassa rauta rautaa vasten??
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

apu,apupoika kirjoitti:
HorGrath kirjoitti:Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä startatessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Onko jousimaljassa rauta rautaa vasten??

Jousissa on vaimennuskumit sekä ala- että yläpäässä. Jos sitä tarkoitit?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

HorGrath kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:
HorGrath kirjoitti:Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä startatessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Onko jousimaljassa rauta rautaa vasten??

Jousissa on vaimennuskumit sekä ala- että yläpäässä. Jos sitä tarkoitit?
Jep. Voiskos jousen alimmat kiekat olla mitoiltaan sen verran erillaiset, että välissä vois olla/vois päästä jotain pikkukiviä tms jotka nuljuaa välissä ja pitää ääntä??
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Eipä siellä kummemmin ollut kun laakerit vaihdoin. Maljat putsattu ennen kiinni laittoa - kolina oli läsnä välittömästi kun auton laski alas ja käänteli rattia.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onko tähän tullut mitään selvyyttä?
Henri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 11:16

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja Henri »

Käytän samaa aihetta, koska omassani samantyylistä vikaa. elikkä nyt kylmällä ilmalla saappi ruvennu narisemaan ku menee töyssyistä ja kolisee ihan lämpimälläkin kelillä töyssyissä. Mitä kaikkea alustaan tulisi uusia ? riittääkö esim pelkät konin sport iskunvaimentimet vanhoilla jousilla ? vai kannattaako samantien hommata tuo koko konin sport kit, kun ei hintakaan sitten paljoa nouse. mitäs muuta tuohon alustaan tulisi päivitellä ? on aika veemäistä tuo pauke ja narina...Kiitokset etukäteen vastauksista.

-Henri
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Henri: Yleisin syy etupään ongelmiin:
- kolahteluun, iskarien vaihto
- narahteluun, kallistuksen vakaajan runkokumit

Iskarit kolahtelee, vaikka niissä ei muuten mitään vikaa olisikaan.
Narahteluun syy voi olla myös syyläripaketin kiinnityksissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
iekko
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 19:19

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja iekko »

Narahteluun auttoi kallistuksenvakaajan kumien vaihto. Ei ole poissuljettua myöskään kumien rasvaaminen.
Henri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 11:16

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja Henri »

iekko kirjoitti:Narahteluun auttoi kallistuksenvakaajan kumien vaihto. Ei ole poissuljettua myöskään kumien rasvaaminen.

Onko kumien vaihto ihan kotiparkkipaikalla suoritettava toimenpide, eli onnistuuko vaikka ei mekaanikon papereita olisi. Missä nämä kallistuksenvakaajan kumit sijaitsevat ?

Kiitos vastauksista.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja A.L. »

rasvaaminen ei auta täälä kuin pariksi päiväksi. ei saa tavaraa menemään sinne kumin ja vakaajan väliin niin hyvin jotta hiljenisi pidemmäksi aikaa.
Seuraavaksi olen ajatellut ottaa kumit irti ja tunkea töissä olevaa mustaa vaseliinia välin täyteen. On vain niin jytkyä ainetta että taitaa saabin keula jäädä vuoronperään ylös tai alas :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: narisee ja paukkuu

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Noniin taas on tutkittu. Otin molemmat etupyörät pois ja sitte vakaajasta tangot irti. Sen jälkeen kääntelin vakaajaa ja voi vi..u mikä narina siitä kuuluu. Ei muuta kuin kumipusla+kiinnike käteen ja reikä siihen. Sitten jengat ja rasvanippa. Kyllä äänet loppui :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin