narisee ja paukkuu
narisee ja paukkuu
Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä sammutettaessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Viimeksi muokannut HorGrath, La Syys 19, 2009 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: narisee ja paukkuu
Oiskohan pakoputken kiiinnike irronnut sieltä takapöntön etupuolelta?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: narisee ja paukkuu
Tarkastin pakoputkiston edestä taakse eikä silminnähtävää vikaa ollut ='/pasijalmari kirjoitti:Oiskohan pakoputken kiiinnike irronnut sieltä takapöntön etupuolelta?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: narisee ja paukkuu
Onko jousimaljassa rauta rautaa vasten??HorGrath kirjoitti:Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä startatessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Re: narisee ja paukkuu
apu,apupoika kirjoitti:Onko jousimaljassa rauta rautaa vasten??HorGrath kirjoitti:Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä startatessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Jousissa on vaimennuskumit sekä ala- että yläpäässä. Jos sitä tarkoitit?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: narisee ja paukkuu
Jep. Voiskos jousen alimmat kiekat olla mitoiltaan sen verran erillaiset, että välissä vois olla/vois päästä jotain pikkukiviä tms jotka nuljuaa välissä ja pitää ääntä??HorGrath kirjoitti:apu,apupoika kirjoitti:Onko jousimaljassa rauta rautaa vasten??HorGrath kirjoitti:Nyt tarvitaan todellisia saab-welhoja ongelman ratkaisuun. Kesällä hommasin PFS:sta koni sport alustasarjan, yläpääntuet, kääntölaakerit, koiranluut. Kaikki meni muuten hyvin mutta vogtland jouset makasivat yläpäästä kiini toisissaan ja kolisivat. Tilasin H&R -40mm jouset jotka toimivat kuin unelmat. Nyt on tullut n. kk niiden asennuksen jälkeen uusia vikoja. Ongelmat alkavat kun esim. paikallaan kääntää rattia päästä päähän, jolloin varsinkin vasemmalle keskivaiheen yli käännettäessä jouset päästävät ääntä "tik tik tik, klunk klunk" ja myös kuuluu narinaa. Parkkihallissa kun kääntää ja sattuu tulemaan pieni nousu samaan aikaan niin kolisee. Ääni kuulostaa siltä että jouset pitäisivät ääntä. NOh tänään vaihdoin uudestaan kääntölaakerit siinä toivossa että vika poistuisi - ei auttanut. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta nyt alkaa tosissaan toivo hiipua. Vikalistaankin tuli uusi ehdokas hiljattain. Tulee todella kova ääni kun painaa kaasun pohjaan ja mennään yli 3500 kierrosten. Tuntuu siltä että esim. pakoputki resonoisi runkoon (tarkastin mielestäni ei ota), tai jokin olisi irti moottorin kiinnityksessä tai jotain. Humisee oikein korvissa kun tuo ääni tulee. Pakoputkikaan ei pitäisi vuotaa. Myöskin käynnistettäessä sekä startatessa tulee outoa tärinää + ääntä. 120000km huolto tehty, ja tänään vaihdoin myös automaattikiristimen - joka ei myöskään auttanut tärinään ja kovaan ääneen. Apua?
Jousissa on vaimennuskumit sekä ala- että yläpäässä. Jos sitä tarkoitit?
Re: narisee ja paukkuu
Eipä siellä kummemmin ollut kun laakerit vaihdoin. Maljat putsattu ennen kiinni laittoa - kolina oli läsnä välittömästi kun auton laski alas ja käänteli rattia.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: narisee ja paukkuu
Onko tähän tullut mitään selvyyttä?
Re: narisee ja paukkuu
Käytän samaa aihetta, koska omassani samantyylistä vikaa. elikkä nyt kylmällä ilmalla saappi ruvennu narisemaan ku menee töyssyistä ja kolisee ihan lämpimälläkin kelillä töyssyissä. Mitä kaikkea alustaan tulisi uusia ? riittääkö esim pelkät konin sport iskunvaimentimet vanhoilla jousilla ? vai kannattaako samantien hommata tuo koko konin sport kit, kun ei hintakaan sitten paljoa nouse. mitäs muuta tuohon alustaan tulisi päivitellä ? on aika veemäistä tuo pauke ja narina...Kiitokset etukäteen vastauksista.
-Henri
-Henri
Re: narisee ja paukkuu
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: narisee ja paukkuu
Henri: Yleisin syy etupään ongelmiin:
- kolahteluun, iskarien vaihto
- narahteluun, kallistuksen vakaajan runkokumit
Iskarit kolahtelee, vaikka niissä ei muuten mitään vikaa olisikaan.
Narahteluun syy voi olla myös syyläripaketin kiinnityksissä.
- kolahteluun, iskarien vaihto
- narahteluun, kallistuksen vakaajan runkokumit
Iskarit kolahtelee, vaikka niissä ei muuten mitään vikaa olisikaan.
Narahteluun syy voi olla myös syyläripaketin kiinnityksissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: narisee ja paukkuu
Narahteluun auttoi kallistuksenvakaajan kumien vaihto. Ei ole poissuljettua myöskään kumien rasvaaminen.
Re: narisee ja paukkuu
iekko kirjoitti:Narahteluun auttoi kallistuksenvakaajan kumien vaihto. Ei ole poissuljettua myöskään kumien rasvaaminen.
Onko kumien vaihto ihan kotiparkkipaikalla suoritettava toimenpide, eli onnistuuko vaikka ei mekaanikon papereita olisi. Missä nämä kallistuksenvakaajan kumit sijaitsevat ?
Kiitos vastauksista.
Re: narisee ja paukkuu
rasvaaminen ei auta täälä kuin pariksi päiväksi. ei saa tavaraa menemään sinne kumin ja vakaajan väliin niin hyvin jotta hiljenisi pidemmäksi aikaa.
Seuraavaksi olen ajatellut ottaa kumit irti ja tunkea töissä olevaa mustaa vaseliinia välin täyteen. On vain niin jytkyä ainetta että taitaa saabin keula jäädä vuoronperään ylös tai alas
Seuraavaksi olen ajatellut ottaa kumit irti ja tunkea töissä olevaa mustaa vaseliinia välin täyteen. On vain niin jytkyä ainetta että taitaa saabin keula jäädä vuoronperään ylös tai alas
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: narisee ja paukkuu
Noniin taas on tutkittu. Otin molemmat etupyörät pois ja sitte vakaajasta tangot irti. Sen jälkeen kääntelin vakaajaa ja voi vi..u mikä narina siitä kuuluu. Ei muuta kuin kumipusla+kiinnike käteen ja reikä siihen. Sitten jengat ja rasvanippa. Kyllä äänet loppui
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77