Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Terve,

Eilen huomasin, että kuljettajan ikkunan puristumissuoja/mukavuustoiminto ei toimi, mutta kaikkien muiden ikkunoiden toimii. Yritin opettaa useita kertoja toimintoa, mutta piippausta ei kuulunut eikä alkanut toimimaan. Onko kellään vastaavia ongelmia ollut? Voisin veikata, että jompikumpi Hall-antureista olisi sökönä, joita tarvitaan tuohon toimintoon? Tuosta tuskin mitään vikakoodiakaan jää järjestelmään, vai kuinka? (Ainakaan ScanGauge ei ilmoita mitään)
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja eljass »

Eipä tarvinnutkaan tehdä mitään. Äsken olin jo sulaketta irroittamassa, mutta ajattelin että kokeillaan nyt kerran vielä ohjelmoida sitä - ja kappas, sehän toimikin. Ilmeisesti yön yli lepääminen oli tarvittava lääke tähän. Vai olisiko antureissa jotain kosketus/kosteushäiriötä tjs?
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja belli »

Jos tuossa on ulkoläpötila muuttunut niin järjestelmä on itse tehnyt uuden kalibrointi pyynön. Eli normaalisti tämä tehtäisiin kun ikkunaa avaa/sulkee normaalisti mutta jos liikeradat ei ole ohjelmoitu niin ehkä tämä uudellen pyyntö järejstelmän puolesta sai bitit taas liikkelle.

Välillä voi käyttää tuota puristus suojan ohitus nappia, ajaa muutama kerta ylös/alas puristu suoja ohitettuna ja tämän jälkeen opettaa sille uudet päätepistee ja moottorin virta arvot. Tämä tuntui ainakin protoissa oleva toimiva ratkaisu kun ei haunut oppia.

Toinen on jos jännite pääsee notkumaan oppimisprosessin aikana niin tämä välillä saatta tehdä sen että nuo arvot eivät ole oikealla alueella.

Jos ikkunan kaliboi kesällä ja sitten sitä ei käytetä ollenkaan ja talvella yritetään ajaa automati ylös niin todennäköisesti ei toimi koska ikkuna on todennut että kalbrointi arvot eivät täsmää. Ikkuna liikuttaminen kesällä ja talvella vaatii erillaisen voiman nostin moottorilta.

Erittäin monimutkainen järjestelmä :)
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja belli »

Eli takaikkunoiden lukitus nappia kun pitää pohjassa samalla kun ajaa ikkunaa ylös niin ei elektroniikka välitä puristussuojasta yhtään mitään.
Tosin ei kannata sormia unohtaa väliin. Puristus voima on sama kun laittaisit käden pöydälle siihen ikkunalasi päälle ja sen päälle 50kg. Kun tuo 50kg osuu käteen tuon n. 1neliö sentin alueella niin se tuntuu :D
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja eljass »

belli kirjoitti:Jos tuossa on ulkoläpötila muuttunut niin järjestelmä on itse tehnyt uuden kalibrointi pyynön. Eli normaalisti tämä tehtäisiin kun ikkunaa avaa/sulkee normaalisti mutta jos liikeradat ei ole ohjelmoitu niin ehkä tämä uudellen pyyntö järejstelmän puolesta sai bitit taas liikkelle.

Välillä voi käyttää tuota puristus suojan ohitus nappia, ajaa muutama kerta ylös/alas puristu suoja ohitettuna ja tämän jälkeen opettaa sille uudet päätepistee ja moottorin virta arvot. Tämä tuntui ainakin protoissa oleva toimiva ratkaisu kun ei haunut oppia.

Toinen on jos jännite pääsee notkumaan oppimisprosessin aikana niin tämä välillä saatta tehdä sen että nuo arvot eivät ole oikealla alueella.

Jos ikkunan kaliboi kesällä ja sitten sitä ei käytetä ollenkaan ja talvella yritetään ajaa automati ylös niin todennäköisesti ei toimi koska ikkuna on todennut että kalbrointi arvot eivät täsmää. Ikkuna liikuttaminen kesällä ja talvella vaatii erillaisen voiman nostin moottorilta.

Erittäin monimutkainen järjestelmä :)
Jännä homma kuitenkin siinä mielessä, että muiden ikkunoiden puristumissuojat toimivat ihan normaalisti. Tämä häiriö koski vain kuljettajan ikkunaa. Mutta samapa tuo, pääasia on että toimii! Kiitos kuitenkin nopeasta vastauksesta jälleen Mimmille!
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja belli »

eljass kirjoitti:
Jännä homma kuitenkin siinä mielessä, että muiden ikkunoiden puristumissuojat toimivat ihan normaalisti. Tämä häiriö koski vain kuljettajan ikkunaa. Mutta samapa tuo, pääasia on että toimii! Kiitos kuitenkin nopeasta vastauksesta jälleen Mimmille!
Johtuu siitä että jokainen ovessa oleva ovi moduulu (DDM,PDM,RLDM ja RRDM) toimivat itsenäisesti. Myös avossa on takovi moduulit piiloitettuna verhouksen alle.

Itse comfort closing vaatii muistaakseni että kaikki ikkunat olivat opetettu.
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Yhden ikkunan puristumissuoja ei toimi?

Viesti Kirjoittaja fatal »

Minulla ei tuo vänkärinpuolen etuikkuna tahdo haluta oikein aina tulla ylös, kiipeää puoliväliin ja lähtee takaisin alas. Näin ainakin jos on paikallaan.. Viimeksi kun ei halunnut tulla ylös, yritin muutamia kertoja ylös ja totesin että samapa tuo, kokeilen ajaessa.. ja kas kummaa, heti ylös ekayrittämällä. Tärinä? Aavistuksen korkeampi jännite kun ei ollutkaan tyhjäkäynnillä? Pitäisi kokeilla toistaa...

Ja hyvä kuulla tuosta ohitusmahdollisuudesta, voi kokeilla pakottaa sen nousemaan ainakin ylös jos muu ei auta.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Vastaa Viestiin