Kannettavan navigaattorin paikka

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
joutsiju
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 21:18

Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja joutsiju »

Ostin vuosimallin 2005 autooni tomtomin GO730 navigaattorin ja eihän sille meinaa löytyä millään sopivaa paikkaa tuulilasista tai kojelaudasta. Tuulilasiin kiinnitämisen tiellä on "siellä jo oleva" ajotietokoneen näyttö. Hyvä paikka tuolle olisi kojelaudan alaosassa tuhkakupin (sitä ei tässä mallissa enää ole) ja sen alla olevan lokeron kohdalla, mutta siihen tuota on aika hankala kiinnittää. Onko muilla käytössä hyviä ratkaisuja näiden laitteiden kiinnittämiseen?
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Itselläni navigaattori on kiinnitetty tuulilasiin heti saabin oman näytön oikealle puolelle. Tomtomin kiinnityssyteemillä navigaattori on käytännössä auton näytön vieressä. Hyvä kohta, ei haittaa näkyvyyttä ja siihen ylettää vielä suht helposti kurottelematta.

Ediittiä sen verran, että navigaattorini on Tomtom XL IQ Routes
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Minä ostin sellaiset tarrakiinnitteiset kiekot molempiin kieseihin. :saab: issa navi on nätisti ihan kojelaudan oikeassa reunassa, tuuletussuuttimien yläpuolella. Ainakin TomTom pysyy tuossa lätkässä paremmin kiinni kuin tuulilasissa IMHO.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
tps007
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 18:34
Paikkakunta: Turku

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja tps007 »

Mä tein itse alumiinista L mallisen kulman jonka toinen pää työnnettiin radio/ilmastointi möhkäleen yläreunasta sisään. sitten vähän modifioisin navin (4.3" mio) taustalevyä. Nyt navi siinä radion nappuloiden päällä hyvällä paikalla. Ei haittaa vaikka radion napit jäi piiloon (rattinapit käytössä). Samoin navi ei haittaa näkökenttää varsinkaan pimeällä sekä siihen ylettyy mukavsti.
9-3 SS 2.0 A 220hv
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itselläni oli pitkään imukuppikiinnityksellä tuulilasissa keskellä. Ei ollut auton oman näytön tiellä kuskin paikalta katsottuna, mutta muualta oli vähän tiellä.
No sitten se imukuppiviritys (TomTom) hajosi siten, ettei se lukitus kunnolla toiminut ja eihän se kauaa aina kiinni tuulilasissa pysynyt.

Olin aiemmin poistanut puhelinautosarjan, kun se aiheutti ongelmia auton äänentoistojärjestelmään. Basso- ja diskanttisäätimet nollautuivat aika ajoin. Enkä muutenkaan tuota sarjaa juurikaan käyttänyt. Poistin navin telineestä imukuppiosan ja laitoin telineen kiinni puhelinsarjan paikalle. Se on ihan muutoin hyvä siinä, mutta ajon aikana turhan alhaalla. Joutuu liikkaa siirtämään katsetta oikealle ja alas. Ääniopastuksen kanssa ei haitta ole niin suuri.
Samalla puhelinsarjan kiinnitysruuvinreiät saivat nyt uusiokäytön.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja Mepis »

ProClip:n pidikkeellä olen sijoittanut TomTomin mankan näytön vasemman kulman yläpuolelle (ilmasuulakkeen päälle). Teline on saman tyyppinen kuin tps007 kuvaili itse tehneensä. Tulee hyvää paikkaan, ei peitä tuulilasia yhtään ja oikealla kädellä ylettyy sormilla operoimaan ilman että irrottaa kättä ratista. Kokeilin alussa pitää tuulilasissa, mutta kurkottelu kojelaudan päälle ei tuntunut turvalliselta ratkaisulta. Lisäksi kun näyttö on lähellä päätä niin kartan yksityiskohtia on helppo lukea. Telineen kiinnitys tapahtuu ilman reikien poraamista tai ruuveja. Telineeseen sitten ruuveilla Tomtom adapteri ruuveilla kiinni.

Miinuksena voi olla jollekin, jos istuimen säätää kovin korkealle, että navigaattori peittää hiukan radion tekstejä.

Ohessa linkki proclipin sivulle. Muistaakseni olen Magneetissa Vantaalla nähnyt Proclipin pidikkeitä (en tarkemmin katsonut olivatko Saabiin).

http://www.tomtom-proclip.com/applicati ... ounts.aspx
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ääni täältä Tompan asennuslevylle.
Sen kun laittaa kojelaudan päälle, etureunan ja tuulilasin puoleen väliin, noin polttoainemittarin kohdalle sivusuunnassa.
Siinä on tasaista ja laite pysyy "omalla painollaan", eikä ole näkökentässä.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja Ristom »

petrisa kirjoitti:Olin aiemmin poistanut puhelinautosarjan, kun se aiheutti ongelmia auton äänentoistojärjestelmään. Basso- ja diskanttisäätimet nollautuivat aika ajoin.
SIVURAITEILLA: Oliko sarja tuohon syyllinen, niin kuin epäiltiin? Auttoiko sarjan heivaaminen? Kiinnostaa, vaikka itsellä ei ole enää ko. ongelmaa, kun on konserniradio. - Siinä on ihan oma kanavien hukkaus-ongelmansa!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannettavan navigaattorin paikka

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ristom: Ongelma poistui.
Puhelinsarja oli omalla kaiuttimella eli ei oltu kytketty autoon.
Radion/soittimen mykistys sen sijaa oli.
Poistin koko systeemin enkä tehdyt mitään muutoksia ja jättänyt sarjaa.

Nuo linkin asennustelineet näyttävät ihan asiallisilta. Jos nykyinen asennus ei miellytä, voisin kokeilla noilla telineillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin