Auton vaihto kuumottaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Vanhassa Bemarissa alkaa olla jo kilometrejä. TTID automaatti on koeajettu ja mukava peli.

Kun on autokaupoista huonosti kokemusta, mitä pitäisi ottaa huomioon tuollaista uuden karheaa (1-1.5 vuotta) ja vähän ajettua (<40tkm) saapasta katsastaessa?

Toki mietityttää miten Saabin tulevaisuus vaikuttaa autoilun kustannuksiin, mutta ainakin nyt saisi suht edullisesti käytettynä. Ja jos autossa ei ole suuremmin vikoja ja sen pitää pitkään ei arvonlasku voi kauhean paljon suurempi olla kuin puimurissa.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Ainoa lääke autokuumeeseen on auto. Viikon verran olen testaillut minulle uutta ttid automaattia. Ironista, kävin katsomassa autoa ensimmäisen kerran joulukuussa suunnilleen samana päivänä kun GM teki oharit Spyder diilille, ja kaupat autosta syntyi samana päivänä kun GM nimesi firman hoitamaan Saabin toimintojen alasajon. Täytyihän tuo ostaa vielä kun noita saa, sanokaa että tein fiksun valinnan :) Jos jotakuta kiinnostaa voin vuodattaa ajokokemuksia myöhemmin. Mutta sitä ennen kyselen teiltä vinkkejä auton tuunaamisesta ja muusta kunhan löytyy oikeat viestiketjut. Ainiin, käykääpä joku ostamassa vanha autoni pois vaikkapa vaimolle kauppakassiksi, löytyy myydään muita osiosta.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TTiD automaatti on oikein hieno peli, ainoa mistä itseltä tulee miinusta on dieselin suht kova ääni. Tämän huomaa selkeästi dieseliksi toisin kuin esim. x20d bemarin, tosin tuohonkin tottuu ja poppikonetta oppii pitämään sopivasti kovemmalla :wink:

Tuossa h**vetin pitkässä TTiD-tä koskevassa ketjussa löytyy kaikenlaista vastaavien autojen ympäriltä, kannattaa lukea. Vajaassa 60 sivussa on kyllä hitusen tekemistä :lol: Sinne kannattaa niitä kokemuksiakin kirjoitella.

Mikäli tuunaaminen teknisessä mielessä kiinnostaa, on ainakin tuo Lancian vastaavassa koneessa käyttämä turbo tämän isomman tilalle seuraavana hankintalistalla. Ihan hyvää tekniikkaa tuo fiiatti pitäisi olla juuri näissä dieseleissä. Jakoremmissä noudattaisin itse tuota Fiatin määrittelemää 4 vuotta vaihtovälinä, enkä Saabin ilmoittamaa 10 vuotta. Luulisi, että koneen valmistaja tietää vaihtovälin paremmin kuin käyttäjä :lol:

TTiD:sta tulee helposti melko harvinainen peli jos tuo Saabin valmistus nyt sitten loppuu, mutta italian pojat vääntävät noita koneita edelleen, eli en usko suuria ongelmia esim. varaosien saatavuudessa tulevan. Hinnanlaskukin on oletettavasti siitä Saabien pienemmästä päästä juuri näillä yksilöillä.


Kokemuksia kannattaa turista, se on jopa toivottavaa. :) Ongelmistakin kannattaa kertoa jos ja kun niitä tulee, jotta muut osaavat varautua vastaaviin ja ratkaisujakin voidaan pohtia porukalla. Mikäli tämä foorumi on sinulle aivan uusi, voin kertoa, että tietoa saa oikeasti hyvin ja jäsenillä sitä myös on aika lailla. Tähän mennessä paras merkkifoorumi, johon minä olen törmännyt.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Eikös Tuulilasin testissä Saabissa oltu dieselin ääni saatu parhaiten vaimennetuksi. Mukana oli tuo tehokkain 9-3, BMW 3, Audi a4, ja c-mersu.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

No, tuo automaatti käyttää sen verran korkeita kierroksia, että huutaa sisälle. Testissä taisi olla manuaali.

Normikiihdytyksissä kierrokset nousevat aina siihen noin 2500 tietämille.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
66Saab74/99
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 66Saab74/99 »

Tässä vähän ajoa uudella Saabilla. http:/www.iltasanomat.fi/videot/autot/1868797
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Kieltämättä tuo moottorin ääni kuuluu kovin selkeästi sisälle, varsinkin kylmänä.

Viikon kokemuksen jälkeen automaatin korkeiden kierrosten käyttö kummastuttaa, varsinkin vaihto ykköseltä kakkoselle. Mahtaakohan Hirsch päivitys vaikuttaa laatikon toimintaan tässä suhteessa?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tuossa on niin syntisen lyhyt se ykkösen välitys, että ärsyttää. Voisi käyttää vanhempien V8-mersujen tapaan kakkosta liikkeellelähdöissä ilman kickdownia.

Hirsch auttaa tuohon hivenen, arvioisin, että sen viitisen sataa kierrosta.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Talvisilla liukkailla on tullut käytettyä manuaalisesti kakkosvaihdetta lähdöissä ja se tuntuisi sopivalta ykköseltä :) Noh viisisataakin kierrosta alempana tapahtuva vaihto tekesi tuon automaatin toiminnasta sujuvampaa ja jotenkin tuontuisi sopivan auton luonteeseen paremmin. Hirsch sivuilla tämän mallin yhdeydessä luvataan suoritusarvojen parantuvan EU kulutuksen pysyessä samana. Millainen vaikutus Hirsch päivityksellä on mielestäsi ollut käytännön kulutukseen rauhallisessa ajossa?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kulutuksessa ei käytännössä liene eroa, en kylläkään ole niin tarkasti seurannut, että parit kymmenykset näkyisivät.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

TTID koneen ja automaatin yhdistelmälle voi lämpimästi suositella Hirsch/BSR ohjelmistoa. Laatikon toiminta paranee huomattavasti. Muutoinkin tuntuu jälkikäteen, kuin auto olisi ollut hieman keskeneräinen ilman k.o. softaa :twisted:

Onnittelut keräilyharvinaisuudesta!
BMW f11 535xd -13
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Kovasti uskon ettei tästä kovin harvinaista autoa tule, vaan tuhansia uusia samanmallisia myydään tämänkin vuoden aikana. Mahtaako se sitten nostaa vai laskea jälleenmyyntiarvoa harvinaisuuteen verrattuna, nähtäväksi jää..

Nyt täytyisi vielä valita BSR ja Hirsch päivityksen välillä..
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Auton vaihto kuumottaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Karalalta saisi autokohtaisen softan BSR:aa halvemmalla. Hintaan kuuluu myös dynopaperi ennen ja jälkeen. Myös Ricalta on mahdollisuus saada räätälöity softa.

Nämä molemmat kyllä taitavat näiden uudempien dieseleiden ohjainlaitteet. Kokemuksia läytyy esim. volvolandiasta mikäli kiinnostaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin