Elikkäs harkitsen matkustajan ilmatyynyn pois kytkemistä/kytkeyttämistä. Onko ohjeita? Auto on SC 2007.
Autossa on matkustajan tunnistava airbag ja indikaattorivalo on airbag ON/OFF (lienee vain US-markkina-alueen ominaisuus). Oliskohan siihen mahdollista tehdä avaimella pois/päälle kytkettävä? Uudemmissa vuosimalleissahan tämä on mahdollista.
Hyvää uutta vuotta isteille.
Etu airbagin poiskytkentä
Re: Etu airbagin poiskytkentä
Kiitti. Tehdas kuulemma kieltää poiskytkemisen --> eivät suostu tekemään. Hankalaksi menee.Mimmi kirjoitti:Ko. hommaan tarvitset irtikytkentäsarjan (varaosanumero: 12799637)...
Re: Etu airbagin poiskytkentä
Airbagia ei muistaakseni saa kytkeä pois käytöstä, jos kyseisessä automallissa se on ollut vakiovaruste. Tuskinpa alkuperäisissä ko. Suomiautoissa on ollut mahdollista ostaa mallia, jossa ei ole vänkärin airbagia. Mikäli tällainen malli olisi ollut myynnissä, tämän ko. muutoksen saisi tehdä.
Mikäli muutos tehdään autosta tulee laiton, vaikka mikään merkkivalo tai vikakoodi ei ole aktiivinen muutossarjan myötä. Jos vänkärin airbag muutetaan tilapäisesti poiskytkettäväksi avaimella, tilanne taitaa muuttua toisenlaiseksi.
Tällainen on muistikuvani tästä asiasta.
Mahtaa siis "tehdas" ja "muut viralliset" tahot olla muutoksen kieltävällä kannalla.
Kysy asiaa vielä katsastuskonttorilta, äläkä teetätä muutosta ellei se ole laillinen!!!
ps. laittoman muutoksen tekijä joutuu vastuuseen (lue, morsiammeksi lääninvankilan raiskaajapedoille), jos auto joutuu kolariin ja vänkärin turvatyyny ei laukea. Syy laukeamattomaan turvatyynyyn selvitetään ja jäljet johtavat lopulta sylttytehtaalle.
Mikäli muutos tehdään autosta tulee laiton, vaikka mikään merkkivalo tai vikakoodi ei ole aktiivinen muutossarjan myötä. Jos vänkärin airbag muutetaan tilapäisesti poiskytkettäväksi avaimella, tilanne taitaa muuttua toisenlaiseksi.
Tällainen on muistikuvani tästä asiasta.
Mahtaa siis "tehdas" ja "muut viralliset" tahot olla muutoksen kieltävällä kannalla.
Kysy asiaa vielä katsastuskonttorilta, äläkä teetätä muutosta ellei se ole laillinen!!!
ps. laittoman muutoksen tekijä joutuu vastuuseen (lue, morsiammeksi lääninvankilan raiskaajapedoille), jos auto joutuu kolariin ja vänkärin turvatyyny ei laukea. Syy laukeamattomaan turvatyynyyn selvitetään ja jäljet johtavat lopulta sylttytehtaalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etu airbagin poiskytkentä
Ainakin 9-5:een tuommoisen muutoksen on saanut.. Kojelaudassa on tarra muistuttamassa että matkustajan turvatyyny ei ole käytössä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Etu airbagin poiskytkentä
Onhan tuohon keksittävissä paljonkin syitä miksei sitä kannattaisi tehdä. Omasta mielestäni nämä avaimella poiskytkettävät airbagit ovat myös epävarmoja. Niin kauan kuin airbag kojelaudassa on, _voi_ se tulla myös sieltä ulos.
Kun luen ohjekirjaa tarkemmin siinä sanotaan, että matkustajan tunnistavaan istuimeen voi lastenistuimen asentaa. Pitää varmistaa, että airbag-valossa palaa OFF (ekassa viestissä mainittu ominaisuus). Lapset tosin suositellaan pitämään takapenkillä. Tiedä sitten tuoko irtikytkentä lisävarmuutta?
Kun luen ohjekirjaa tarkemmin siinä sanotaan, että matkustajan tunnistavaan istuimeen voi lastenistuimen asentaa. Pitää varmistaa, että airbag-valossa palaa OFF (ekassa viestissä mainittu ominaisuus). Lapset tosin suositellaan pitämään takapenkillä. Tiedä sitten tuoko irtikytkentä lisävarmuutta?
Re: Etu airbagin poiskytkentä
Mulla on kanssa 9-5:ssa apparin airbag poiskytketty, tosin edellisen omistajan aikaan Ruotsissa ja kojelaudassa tarra muistuttamassa operaatiosta. Muistaakseni PCS:llä oli joskus juttua aiheesta että olisi ihan laillinen operaatio, mutta omistajanvaihdoksissa pitäisi kytkeä takaisin ja poiskytkettäessä allekirjoittaa joku vastuuvapautuspaperi. Niin ja tosiaan merkkiliikeiden toimesta pitäisi ainoastaan olla sallittua.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Re: Etu airbagin poiskytkentä
Sitä tarkoitankin, että muutos pitää tehdä oikein ja laillisesti. Silloinhan siinä ei ole mitään sen kummempaa. Asia kannattaa myös varmistaa, että se on varmasti OK.
Mikäli muutoksen tekijällä on asiaan varmasti luotettavaa tietoa ja hänellä on siihen valtuudet tehdä, niin mikä ettei. Nämä turvajärjestelmien muutostyöt eivät ole aina sallittuja, vaikka tekijällä on siihen tietotaito. Kyllä tekijä itse tietää onko homma laillinen.
Ei muuta kuin muutosta tekemään/teetättämään, jos ja kun se on kaikki on OK.
ps. eihän tässä olla ketään syytetykään laittomista hommista. Ainoastaan mainittu asiasta ihan noin yleisellä tasolla. Joten eiköhän ne sulhot ole siellä ihan muita varten kuin kenenkään meistä. Toivotaan niin. Eikö niin Mimmi.
Mikäli muutoksen tekijällä on asiaan varmasti luotettavaa tietoa ja hänellä on siihen valtuudet tehdä, niin mikä ettei. Nämä turvajärjestelmien muutostyöt eivät ole aina sallittuja, vaikka tekijällä on siihen tietotaito. Kyllä tekijä itse tietää onko homma laillinen.
Ei muuta kuin muutosta tekemään/teetättämään, jos ja kun se on kaikki on OK.
ps. eihän tässä olla ketään syytetykään laittomista hommista. Ainoastaan mainittu asiasta ihan noin yleisellä tasolla. Joten eiköhän ne sulhot ole siellä ihan muita varten kuin kenenkään meistä. Toivotaan niin. Eikö niin Mimmi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)