Etu airbagin poiskytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Elikkäs harkitsen matkustajan ilmatyynyn pois kytkemistä/kytkeyttämistä. Onko ohjeita? Auto on SC 2007.

Autossa on matkustajan tunnistava airbag ja indikaattorivalo on airbag ON/OFF (lienee vain US-markkina-alueen ominaisuus). Oliskohan siihen mahdollista tehdä avaimella pois/päälle kytkettävä? Uudemmissa vuosimalleissahan tämä on mahdollista.

Hyvää uutta vuotta :saab: isteille.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Mimmi kirjoitti:Ko. hommaan tarvitset irtikytkentäsarjan (varaosanumero: 12799637)...
Kiitti. Tehdas kuulemma kieltää poiskytkemisen --> eivät suostu tekemään. Hankalaksi menee.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Airbagia ei muistaakseni saa kytkeä pois käytöstä, jos kyseisessä automallissa se on ollut vakiovaruste. Tuskinpa alkuperäisissä ko. Suomiautoissa on ollut mahdollista ostaa mallia, jossa ei ole vänkärin airbagia. Mikäli tällainen malli olisi ollut myynnissä, tämän ko. muutoksen saisi tehdä.

Mikäli muutos tehdään autosta tulee laiton, vaikka mikään merkkivalo tai vikakoodi ei ole aktiivinen muutossarjan myötä. Jos vänkärin airbag muutetaan tilapäisesti poiskytkettäväksi avaimella, tilanne taitaa muuttua toisenlaiseksi.

Tällainen on muistikuvani tästä asiasta.
Mahtaa siis "tehdas" ja "muut viralliset" tahot olla muutoksen kieltävällä kannalla.
Kysy asiaa vielä katsastuskonttorilta, äläkä teetätä muutosta ellei se ole laillinen!!!

ps. laittoman muutoksen tekijä joutuu vastuuseen (lue, morsiammeksi lääninvankilan raiskaajapedoille), jos auto joutuu kolariin ja vänkärin turvatyyny ei laukea. Syy laukeamattomaan turvatyynyyn selvitetään ja jäljet johtavat lopulta sylttytehtaalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ainakin 9-5:een tuommoisen muutoksen on saanut.. Kojelaudassa on tarra muistuttamassa että matkustajan turvatyyny ei ole käytössä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Onhan tuohon keksittävissä paljonkin syitä miksei sitä kannattaisi tehdä. Omasta mielestäni nämä avaimella poiskytkettävät airbagit ovat myös epävarmoja. Niin kauan kuin airbag kojelaudassa on, _voi_ se tulla myös sieltä ulos.

Kun luen ohjekirjaa tarkemmin siinä sanotaan, että matkustajan tunnistavaan istuimeen voi lastenistuimen asentaa. Pitää varmistaa, että airbag-valossa palaa OFF (ekassa viestissä mainittu ominaisuus). Lapset tosin suositellaan pitämään takapenkillä. Tiedä sitten tuoko irtikytkentä lisävarmuutta?
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja tts »

Mulla on kanssa 9-5:ssa apparin airbag poiskytketty, tosin edellisen omistajan aikaan Ruotsissa ja kojelaudassa tarra muistuttamassa operaatiosta. Muistaakseni PCS:llä oli joskus juttua aiheesta että olisi ihan laillinen operaatio, mutta omistajanvaihdoksissa pitäisi kytkeä takaisin ja poiskytkettäessä allekirjoittaa joku vastuuvapautuspaperi. Niin ja tosiaan merkkiliikeiden toimesta pitäisi ainoastaan olla sallittua.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etu airbagin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitä tarkoitankin, että muutos pitää tehdä oikein ja laillisesti. Silloinhan siinä ei ole mitään sen kummempaa. Asia kannattaa myös varmistaa, että se on varmasti OK.

Mikäli muutoksen tekijällä on asiaan varmasti luotettavaa tietoa ja hänellä on siihen valtuudet tehdä, niin mikä ettei. Nämä turvajärjestelmien muutostyöt eivät ole aina sallittuja, vaikka tekijällä on siihen tietotaito. Kyllä tekijä itse tietää onko homma laillinen.

Ei muuta kuin muutosta tekemään/teetättämään, jos ja kun se on kaikki on OK.

ps. eihän tässä olla ketään syytetykään laittomista hommista. Ainoastaan mainittu asiasta ihan noin yleisellä tasolla. Joten eiköhän ne sulhot ole siellä ihan muita varten kuin kenenkään meistä. Toivotaan niin. Eikö niin Mimmi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin